Aerobisesta ja peruskulutuksesta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kellään kokemuksia suuresta aerobisen liikunnan määrästä painonpudotusta ajatellen, esim. 2-3h/päivä? Meneekö liian rankaksi ajatellen että tekisi 6 päivänä viikossa moisen suorituksen?

Ja toinen kysymys, onko realistista että 106kg miehellä jolla on suuri rasvaprosentti on peruskulutus 2500kcal? Tuntuu aika suurelta ottaen huomioon että jos vaikkapa sauvakävelee 2,5h niin koko päivän kulutus olisi 3900kcal..

sivarinlötkö sanoi:
Onko kellään kokemuksia suuresta aerobisen liikunnan määrästä painonpudotusta ajatellen, esim. 2-3h/päivä? Meneekö liian rankaksi ajatellen että tekisi 6 päivänä viikossa moisen suorituksen?

Ihan varmasti menee överiksi.

Riippuu varmaan tavoitteista ja siitä, miten kovaa tuo aerobinen tehdää. Jos kevyt kävely ja varastohommat (nostelua, siirtelyä yms.) lasketaan aerobiseksi, niin itse teen aerobista vähintään 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. :D

Mutta jos tavoitteena on vaikka juosta maratoni, niin ehkä sitten pitääkin vetää kovaa ja pitkiä lenkkejä usein.

Mutta kaikenkaikkiaan kuulostaa aika järjettömältä tuollainen määrä. Ainakin hyvät perustelut moinen toiminta vaatii.

sivarinlötkö sanoi:
Ja toinen kysymys, onko realistista että 106kg miehellä jolla on suuri rasvaprosentti on peruskulutus 2500kcal? Tuntuu aika suurelta ottaen huomioon että jos vaikkapa sauvakävelee 2,5h niin koko päivän kulutus olisi 3900kcal..

Sinun kokoisellasi, ainakin painosta päätellen päivän peruskulutus on siinä 2700-3000. Kannattaa www.musclenet.fi muuta-osion alta etsiä kalorilaskuri ja laskea sieltä.:)

Aika kovaltahan tuo tietysti kuulostaa, mutta itselläni menee suunnilleen 70% tuosta aerobisen määrästä normaalisti. :D

sivarinlötkö sanoi:
Eilisen 2h25min lenkin syke oli keskimäärin 156. Riittääkö perusteluksi se että puoli kiloa viikossa ei riitä laihdutustahdiksi?

Jos ihan tosissasi olet ja tavoitteenasi ei ole tyyliin juosta maraton, niin ei mitään järkeä koko touhussa, tai sitten on vain trollaamista koko juttu.

½-1h 5xvk riittää ihan hyvin.

106 kg, paikat tuntuisi hajoavan aika hyvin, laisinkin jos juoksee.

Ellet ole sitten ole harjoittanut juoksemista muutamia vuosia tosissasi lähiaikoina.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mjollnir sanoi:
SYKEALUE
Tarkista tuolta alue jolla haluat harjoitella, rasvanpolttosyke on aika matala.

Eikös tuo "rasvanpolttosyke" teilattu exPerttien toimesta aikalailla paskapuheeksi. Eli sitä sykettä ei niin hirveästi kannata tuijottaa. Tosin joku useiden tuntien mittainen kovalla sykkeellä tehtyä aerobinen polttaa jo lihaa aivan turhaan. Mutta joku HIIT tyyppinen intervallihässäkkä taas toimii hyvin, siinä suorituksen kesto jää aika lyhyeksi kuitenkin.

Itse suosin tässäkin vaihtelua, välillä tehdään tunnin setti n. 140 sykkeellä ja välillä vedetään noita intervalleja ja syke saattaa käydä 180 paikkeillakin. Tosin tätä jälkimmäistä tehdään 5-15 minuutin ajan.

Itselläni on hyviä kokemuksia pitkäkestoisesta liikunnasta laihdutuksessa.
Pyöräilen 1h-3h päivässä+työmatkat, riippuen paljonko on aikaa. Paino tippuu
tasaisesti 1kg viikossa. kertaakaa ei ole ollut edes nälkä.

Monella on varmaan ongelmana toi aika mitä tälläinen liikunta vaatii.
1/2 h pituiset harjoitukset ylläpitää kuntoa kivasti kun ei tarvi laihduttaa,
mutta 1/2 tunnin kävelylenkin kuluttuma energia on valitettavan pieni.

Koita keksiä vaihtelua harjoitteluusi, niin et kyllästy. Vaihtele reittejä,
kokeile muutakin liikuntaa. Kun päivittäinen kulutus on n.4000 cal niin
voi syödä aika kohtuullisesti, mut kaikki munkit, perunalastut ja sellaiset
täytyy kyllä ehdottomasti pitää pois laihdutettaessa ja mielellään aina.

Olen tässä syönyt hyvin vähän kokooni nähden. Aika ei tunnu ongelmalta, kyllä sitä muutama tunti itselleen aikaa löytyy kun tyttöystävä on töissä eikä tässä sivarin ohella parempaakaan tekemistä ole. 1h lenkki tuntuu kestoltaan kevyeltä, 2h "tavalliselta" ja siitä eteenpäin alkaa hieman maistumaan puulta.

Pitääpä vielä mittailla että mihin syke nousee jonglööratessa :)

Timba79 sanoi:
Eikös tuo "rasvanpolttosyke" teilattu exPerttien toimesta aikalailla paskapuheeksi. Eli sitä sykettä ei niin hirveästi kannata tuijottaa. Tosin joku useiden tuntien mittainen kovalla sykkeellä tehtyä aerobinen polttaa jo lihaa aivan turhaan. Mutta joku HIIT tyyppinen intervallihässäkkä taas toimii hyvin, siinä suorituksen kesto jää aika lyhyeksi kuitenkin.

Itse suosin tässäkin vaihtelua, välillä tehdään tunnin setti n. 140 sykkeellä ja välillä vedetään noita intervalleja ja syke saattaa käydä 180 paikkeillakin. Tosin tätä jälkimmäistä tehdään 5-15 minuutin ajan.
Viittasit varmaan TÄHÄN artikkeliin, mielenkiintoista luettavaa, pitänee paikkansa.

mjollnir sanoi:
Viittasit varmaan TÄHÄN artikkeliin, mielenkiintoista luettavaa, pitänee paikkansa.

Olen mä tuonkin muistaakseni lukenut, mutta tarkoitin pakkiksen experttiosita. Siellä muistaakseni tästä joskus jauhettiin ja ainakin Hulmi taisi sanoa, että ei sillä sykkeellä suurempaa merkitystä ole rasvanpolton kannalta. Siis toki on merkitys, mutta ei tarvitse tehdä jollain tietyllä "rasvanpolttosykkeellä" jotta sitä rasvaa palaisi, vaan se on kokonaisuus mikä ratkaisee.

sivarinlötkö sanoi:

Ei ole kokemusta tuollaisista aerobisen määristä, mutta jonkinmoisella treenikokemuksella (16v) ja dieettikokemuksella väitän, että ei ole m i t ä ä n järkeä. Ja miten ihmeessä peruskulutuksesi voi olla vain 2500 kcal, kun minulla on juuri tuo määrä (ikä 32v, paino 90 kg)?

Olen nyt vetänyt 9 vkoa dieettiä ensi syksyn SM-kisoja varten ja aloitan aerobisen treenin huomenna (paria romanttista aamukävelyä vaimon kanssa lukuunottamatta). Tuon yhdeksän viikon aikana olen pudottanut rasvaa about 10 %:n huitamilta kuuteen prosenttiin pelkällä ruokavaliolla. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että aerobisella harjoittelulla ei kannata kompensoida syötyjä kaloreita, vaan ensin pelataan syödyillä kaloreilla rasvoista pois se mikä on saatavissa, ja tämän jälkeen vedetään "ässä hihasta" ja otetaan aerobinen avuksi. Dieetin aloittaminen rehkimällä on paniikkinappulan painamista.

Homma kusee diettaajilla juuri siihen, että samalla kun aloitetaan dieetti, aloitetaan raivokas aerobinen treeni. Siinä sitten samalla nälkä kasvaa aerobista tehdessä ja kun kaloreita pudotetaan, hommasta tulee helvetin raskasta - ja vituiksi menee.

Eli ensin sapuskajumppa ja sen jälkeen muun jumpan lisäys, on Heikin neuvo.

Tämä dieettityyli tietysti vaatii aikaa, mutta hiljaa hyvä tulee.

5h aerobista jo tällä viikolla takana, katsotaan, katsotaan, kauanko nuppi kestää ja koska se nälkä tulee :-)

Edelleen olen sitä mieltä että rasvaprosenttini on niin korkea ettei peruskulutukseni vastaa edes 85kg bodarin peruskulutusta, vaikka laskureista tuleekin 2500-3000kcal/d, laskurista riippuen.

Back
Ylös Bottom