Aerobisen merkitys laihduttamisessa

Olen ajatellut tässä sitä yksinkertaistettua toteamaa "laihdut, kun syöt alle kulutuksesi" ja sellainen kysymys on muhinut mielessä, että onko sillä väliä laihduttamisen kannalta, että
A) syökö vain reilusti alle kulutuksen, käy salilla, MUTTEI harrasta aerobista, vai B) syökö hieman enemmän, käy salilla JA harrastaa myös säännöllisesti aerobista,
ja jos molemmissa tapauksissa kalorivaje olisi päivän päätteeksi hypoteettisesti sama? Onko aerobisella jotain muutakin merkitystä laihtumiselle, kuin vain kalorivajeen lisääminen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aineenvaihdunta kiihtyy?

Ei kuitenkaan ratkaisevan paljoa, että toisi suurta etua, jos punteilla treenaa. Ainakaan normaaleilla dieeteillä. Eri asia sitten kisakuntoa tavoitellessa, jolloin aerobisesta on muutakin apua. Kuten tuon kalorivajeen avustamisessa.

Etuahan tässä haettiin painonpudotukseen?..vai?

Itsellä ainakin sellainen käsitys, että suuri syöminen ja kulutus on parempi kuin pieni kulutus ja syöminen. Eli parempi kuluttaa esim. 3500kcal ja syödä 3000kcal kuin kuluttaa 1500kcal ja syödä 1000kcal. Polttohan on periaatteessa sama, mutta luulisi että keho ja mieli pysyy virkeämpänä.

Ite olen käyny vaan puntilla nyt tässä dietin aikana ja ihan hyvin paino tippunut. Tosin kalorivaje on joinakin treenaamattomina päivinä ~600-900 kcal ja sali päivinä se on ~900-1400 kcal. Olen kyllä joskus miettiny, että pitäskö nostaa perse ylös ja lähteä lenkille niin pääsis tuloksiin nopeammin. Mutta en kiireiltäni kerkeä, enkä varmaan pääsisi nopeampiin tuloksiin.

Ite olen käyny vaan puntilla nyt tässä dietin aikana ja ihan hyvin paino tippunut. Tosin kalorivaje on joinakin treenaamattomina päivinä ~600-900 kcal ja sali päivinä se on ~900-1400 kcal. Olen kyllä joskus miettiny, että pitäskö nostaa perse ylös ja lähteä lenkille niin pääsis tuloksiin nopeammin. Mutta en kiireiltäni kerkeä, enkä varmaan pääsisi nopeampiin tuloksiin.

Siis kalorivaje on suurempi salipäivinä? Ja vielä yli 1000kcal miinuksella? Ei kuulosta terveelliseltä, ellet ole reilummin ylipainon puolella etkä säästele lihasmassaa.

Komppaan ylempää, ei tosiaan kuulosta kovin terveelliseltä ja noilla vajeilla alkaa melko varmasti pattikin pienetä. Itse pitäisin vajeen tuossa ~500 hujakoilla mutta ainakin alle tuhannessa. Jos alkaa pudotus tahti noilla mainitsemisillasi miinuksilla polkea paikallaan niin ota käyttöön vaikka yks ns. mässypäivä jolloin olet plussakaloreilla niin elimistö ehtii heräillä hieman tokkurasta ja polttaa kaloreita taas normaaliin tapaan

Ihan hyvin pystyy imo pitämään siinä -1000kcal/päivä dieetillä, varsinkin dieetin alussa. Mulla ei ees paino liikahda mihinkään suuntaan -500kcal (tai tipahtaa mut erittäin hitaasti (tai sit oon laskenu kalorit alakanttiin tai kulutuksen yläkanttiin)) ravinnolla.
Massaa, Voimaa! -kirjassa oli muistaakseni ohje, että dieetillä minuskalorien olisi hyvä vaihdella -1000 - 0kcal -välillä per päivä, jolloin keho ei totu liikaa. Tämän olen itsekin todennut hyväksi. Suurimman osan ajasta reiluilla miinuksilla ja välillä sitten jotain -200kcal -päiviä.

Itsellä ainakin sellainen käsitys, että suuri syöminen ja kulutus on parempi kuin pieni kulutus ja syöminen. Eli parempi kuluttaa esim. 3500kcal ja syödä 3000kcal kuin kuluttaa 1500kcal ja syödä 1000kcal. Polttohan on periaatteessa sama, mutta luulisi että keho ja mieli pysyy virkeämpänä.

Itsellä tuo aate on toiminut: tehdään enemmän, syödään enemmän ja voidaan paremmin.(Edit) Miinuksia kiristetään hiljalleen ja aerobista lisätään asteittain, ensimmäisinä viikkoina ei välttämättä tehdä ollenkaan. Kenellä toimii ja kenellä ei -asia on henkilökohtainen. Varmaan menee kerettiläisyyden ja jumalanpilkan puolelle sanoa näin, mutta en itse lähtisi Massaa! Voimaa! -opuksen shokeerausta kokeilemaan ellei sitten paino stoppaa aivan totaalisesti ja kaikki keinot nollaviikoista, cheattipäivistä ja sähköshokeista ole jo käyty läpi.
Joku tykkää että isompi tuuppaus on lähtöviivalla parempi, itse taas suosin pieniä miinuksia ja rauhallista aloitusta. Yhden raivodietin tein ja se sai riittää, kun kerran hissuttelemallakin pärjää.

Itse teen sillä tavalla, että käyn salilla viidesti viikkoon, en harrasta aerobista ja olen jatkuvasti n.1200kcal miinuksilla, paitsi että lauantaisin pidän syöntipäivän.

Puntaroin yhä nuita aloituspostin kahta vaihtoehtoa.
Aineenvaihdunta lienee tässä aika keskeisessä asemassa. Eli miten aineenvaihdunta toimii nuissa kahdessa vaihtoehdossa? Jos syön jatkuvasti nuin vähän, kuin mainitsin, niin hidastuuko aineenvaihduntani suurestikin?
Jos sen sijaan lisään +1000kcal päivän kaloreihin ja käväisen tunnin kävelylenkin, niin ylläpitääkö se sitten aineenvaihduntaa paremmin, ja sitä myötä pidemmällä aikavälillä osoittautuisi laihtumisen kannalta hedelmällisemmäksi vaihtoehdoksi?

Itse teen sillä tavalla, että käyn salilla viidesti viikkoon, en harrasta aerobista ja olen jatkuvasti n.1200kcal miinuksilla, paitsi että lauantaisin pidän syöntipäivän.

Puntaroin yhä nuita aloituspostin kahta vaihtoehtoa.
Aineenvaihdunta lienee tässä aika keskeisessä asemassa. Eli miten aineenvaihdunta toimii nuissa kahdessa vaihtoehdossa? Jos syön jatkuvasti nuin vähän, kuin mainitsin, niin hidastuuko aineenvaihduntani suurestikin?
Jos sen sijaan lisään +1000kcal päivän kaloreihin ja käväisen tunnin kävelylenkin, niin ylläpitääkö se sitten aineenvaihduntaa paremmin, ja sitä myötä pidemmällä aikavälillä osoittautuisi laihtumisen kannalta hedelmällisemmäksi vaihtoehdoksi?
Itse asiassa sillä kuinka paljon olet miinuksilla ei ole niin paljon väliä kuin sillä kuinka paljon syöt, eli -2000kcal vaje ei olisi välttämättä treeni päivänä aivan kauheeta jos kulutus on jotain 4500kcal luokkaa. Toisaalta -1000kcal vaje sillon kun kulutus on 2500 on aika kova pala kropalle. Eli mitä vähemmän syöt niin sitä helpommin se aineenvaihdunta menee jumiin.

Komppaan ylempää, ei tosiaan kuulosta kovin terveelliseltä ja noilla vajeilla alkaa melko varmasti pattikin pienetä. Itse pitäisin vajeen tuossa ~500 hujakoilla mutta ainakin alle tuhannessa. Jos alkaa pudotus tahti noilla mainitsemisillasi miinuksilla polkea paikallaan niin ota käyttöön vaikka yks ns. mässypäivä jolloin olet plussakaloreilla niin elimistö ehtii heräillä hieman tokkurasta ja polttaa kaloreita taas normaaliin tapaan

Aha. No perhana :D kiitoksia herrat tästä ojennuksesta!

Et kiireiltäs ehdi? Eikös toi salilla käynti nyt kuitenkin vie enemmän aikaa kuin lenkkeily?

Jos nyt käyt joka (toinenkin) aamu vaikka puolen tunnin aamulenkillä tyhjällä mahalla, niin eikös siinä mene vähemmän aikaa mitä salilla käymiseen? Vai teetkö puntin usein kotona ja se kestää alle puoli tuntia?

Ja mikäli nyt laihduttaa haluaa niin kyllä tuo aerobinen on siihen hommaan paras vaihtoehto. Kun vaan huolehtii riittävästä proteiininsaannista niin ei lihatkaan katoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom