Aerobisen kunnon tippuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Senterra
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Okei eli siis mikä voi aiheuttaa näin pahan aerobisen kunnon tippumisen. Mulla on viime maaliskuusta (2010) hiihtotulokset tippunut aivan järkyttävästi. Viime talven "ennätyssuoritus" oli vetää noin 25km kutakuinkin kolmessa tunnissa, luisteluhiihdolla, 4-5 lepotauolla (max. 4min). Ja nyt tänä talvena on tarvinnu 5,5 km matkalle 3:sta 4:ään lepotaukoa ja ajat ovat reippaasti yli 40min luokkaa.

Sitten sama juttu juoksemisen kanssa, viime toukokuussa (2010) mä pystyin juoksemaan 12km 57 minuuttiin ja vielä heinäkuussa mä pystyin juoksemaan 5,5km noin 30 minuuttiin (lämpötila 32 astetta varjossa), mutta sitten oli maximissaan noin 4 viikon tauko juoksemisesta, jonka jälkeen en oo kyenny juokseen tota 5,5km ilman lepotaukoja (en siis kyenny koko syksynä) ja ajat on jotain neljänkymmenen minuutin luokkaa, kun keväällä enkka oli 25.

Mikä ihme voi aiheuttaa tällasen aerobisen kunnon laskemisen? Röökiä oon polttanu tolla aikavälillä (maaliskuu-joulukuu) keskimäärin noin normi askin viikossa (yritin lopettaa muutamaan kertaan, joka laski tota keskimäärästä röökin kulutusta) ja punttia oon vetäny täs syksyn mittaan ahkerasti, painoa tuli lisää noin 8kg 2 kuukauden sisään (joka muuten kans on helvetin merkillistä, koska se ei tunnu olevan läskii, mutta ei noin paljon kyllä oo lihastakaan tullu), mutta nyt se on taas tasaantunu.
Tänään viimeks kävin hiihtämässä, mutta hengästyin vaan niin perkeleen nopeesti että alko ottaa pannuun ja ajattelin kysyä täältä mielipiteitä, että mistä vois johtuu ja pitäiskö ihan lääkäriin hakeutuu.

Lisäpaino kehossa vaikuttaa varmasti. Tupakan polttaminen on muuten aika huono idea jos aikoo kohentaa aerobista kuntoa.

Tupakoinnin vaikutusta asiaan olen itsekkin miettinyt, muutaman vuoden olen tupakoinut eli ei ollut "peruskunnon kehitys kikka" :D
En vain jaksais millään uskoa että se aerobiseen kuntoon noin yhtäkkisesti rupeaisi vaikuttamaan ja tulosten lasku tapahtui jo ennen painonnousua. Muutenhan se selittäisi asian, mutta kun tuntuu siltä että hiihdän nyt kehnommin kuin viime talvena 15kg rinkka selässä.

Juoksusta en tiedä, mutta hiidossa mahdollista on, että pitkä tauko on vain tehnyt sen, että lihakset ei pelaa niin hyvin yhteen kuin viime talven lopussa, jossa olit kuitenkin jo pidempään yhtäjaksoisesti hiihtänyt. Kuinka paljon olet nyt käynyt hiihtämässä? Ei ihmiset parhaassa iskussa yleensä olekaan alkutalvesta, vaan lopputalvesta, ellei piikkailua tee sinne väliin.

Aerobinen kunto tippuu aika nopeesti, kun aloittaa punttien kolistelun ja jättää lenkit vähemmälle. Tupakka ei myöskään paljoo kuntoo ainakaan kohota ja taukojen määrä aerobisessa liikunnassa kasvaa jo ihan suun kuivuuden takia. Ainakin itsellä aikoinaan näin tapahtui. Toisaalta tiedän muutamia tapauksia, jotka sm-tasollakin tupakoivat eikä se kuulemma ole mahdottomasti jaksamista syönyt. Tosta ei tietenkään pidä vetää mitään johtopäätöksiä, että tupakka jollain tapaa kannattaisi. Otitko heinäkuun tauon aikana paljonkin olutta? Kunnon rapkat syö kuntoa pitemmän päälle.

Aerobinen kunto laskee nopeasti ja nousee nopeasti. Ei siitä kannata huolestua. Pari viikkoa kun hiihdät, niin kulkee paremmin. Oon huomannut saman joka kevät kun aloittelen pyöräilyä. Pientä aerobista kuten kävelyä kannattaa aina harrastaa punttailunkin lomassa, niin jaksaa salillakin paremmin.

Voishan sitä tossa tilanteessa hemoglobiinit käydä tsekkaamassa. Onko sun kokonaistreenimäärät lisääntyny nyt kun oot "vetäny punttia ahkerasti"? Jos (ja todnäk kun) veriarvot on OK niin henkkoht miettisin ehditkö nykyisin riittävästi palautua. Ikääsi et maininnut. Toisessa ketjussa mainitset jotain epäsäännöllisestä / riittämättömästä ruokailusta ja unesta, se tukis tota palautumisen riittämättömyyttä ehkä. Vaikka ongelmat ois alkaneet ennen tota +8 kg painoa ei se ainakaan auta. Tietysti tollasesta painonlisäyksestä tulee olla tyytyväinen!

Äkkiseltään tulee sellanen fiilis, että vedät nyt aika turbolla (energiaboosterit yms) tota koko kuntoilua paitsi sitten ruoat/unet.

Tätä ei enää tarvitse ottaa huomioon, mutta ihan henkkoht jos huomaisin että tuli 8 kg muutamassa kuukaudessa ja aerobinen kunto laski (oletetaan että puntikunto on ennallaan tai parantunut) toteaisin olevani lahjakas kehonrakentaja ja unohtaisin koko aerobisen.

Spica: En oo nyt tänä talvena hiihtänyt ku muutamia kertoja eli tekniikkakin on kyllä hakusessa, mutta kyllä noi taukojen määrät noinkin lyhkäsellä lenkillä silti ihmetyttää. Toisaalta painonnousu tapahtui kylläkin ennen hiihto kautta, joka nyt tietysti asiaan, jonkin verran vaikuttaa. Juoksutulokset tippui jo ennen painonnousua.

garyd: Joo ei se tupakka ikinä hyvää tee, mutta kun en oo itsekkään tähän asti huomannu sen vaikuttavan kuntoon käytännössä ollenkaan, enkä kyllä vieläkään usko että kuukaudessa vois juoksutulokset tippuu noin äkisti tupakan takii. Enkä myöskään heinäkuun aikana oo ryypiskelly, varsin vähän tota alkoholia kittaan (vaan eipä ikääkään oo enempää ku 16v, mutta kuitenkin), puhutaan ehkä muutamista kerroista vuodessa.

Qvistus: Toi on helpottava kuulla, joskaan sekään ei selitä sitä että miten kuukaudessa voi noin äkisti juoksutulokset tippuu. Mul oli tosta itse asiassa ihan väärä mielikuva, mä olin käsittäny että aerobinen kunto pysyy korkeella pitempään vakka sitä ei harjoittaisi, kuin lihasvoima.

Izzman: Itse asiassa nyt, kun muistelen niin multa otettiin iso määrä verikokeita loppusyksystä, pienten epilepsisten harhojen, jatkuvan väsymyksen sekä diabetes epäilyn vuoksi, mutta kaikki arvot olivat täysin normaalit.
Joo, mun ruokailutottumukset kusee pahasti epäsäännöllisen ruokailun takia, täysin normaalia mulla on että vaikkapa 10 tunnin yöunien jälkeen herään kello 7, lähen painelee lukioon, jätän ruokailun väliin epämiellyttävän sapuskan takia, pääsen koulusta puoli kolme, vedän energiaboosterit huiviin, sitten salitreenit (2-3 tuntia) lopetan vähän vaille 6 vedän protskut naamariin, lähen tarpoo himaan, oon puoli seittemän maissa himasa ja sitten tuleekin päivän eka ateria. Eli siis toi on ihan normaalia, muttei kuitenkaan joka päiväistä että kyllä mä välillä saatan syödä jotain aamupalaa (harvoin) ja kyllä mä koulussakin usein safkaan. Ja unirytmi mulla heittelee kuuden tunnin yöunista aina 14 tuntiin.
Ja juu kyllä välillä tulee treenattuu aika paljon, joskin vähän niinkuin kausi luontoisesti, eli pahimmillaan mun viikko ohjelmaan voi kuulua: punttisali, judo, nyrkkeily, uinti ja hiihto/lenkkeily ( näistä tosin vain judo ja nyrkkeily seurassa), eli pahimmillaan saatan vetää 2-3 treeniä joka arki päivä, mutta sitten viikonloppuna tulee lepäiltyy ja sillon saatan käydä ehkä kerran hiihtämässä. Mutta en mä nyt tässä syksyllä oo noin paljon treenannu että nyt tässä ei oo tullu treenattuu muutakuin punttia, vähän lenkkeilyä ja hiihtoa ja vähän judoa, toisaalta punttia sitten enemmän ja ennen kaikkea kovempaa kuin muulloin ( pari kertaa vetäny itteni tajuttomaks esim. mavea treenatessa, ei tietysti mitenkään tervettä/ järkevää, mutta ei se nyt ihan tarkoituksellistakaan oo ollu).
Kyllä toi punttisali on aina kiinnostanu, oon käyny puntilla aktiivisesti jostain 10-11 vuotiaasta, mutta sitten taas uratoiveet olis armeijan leivissä, joten se aerobinen kunto on välttämätöntä mikäli sotilasuralle aion. Eihän mulla toisaalta mikään kiire oo kun lukiota edessä vielä kaks vuotta ennen inttiä, mutta kuitenkin, kun kertaalleen kovassa aerobisessa kunnossa olin niin en mä sen olettanu noin nopeesti katoavan.

Ps. Sori että en ollu muistanu laittaa ikää edellisiin posteihin ja jos joku tuntee tuhlanneensa aikaansa 16-vuotiaan "normaalin fyysisen kehityksen" mukanaan tuomiin ongelmiin, niin olen pahoillani.

Punttireenit itselläni heikentää aerobista kuntoa nopeasti. Loppukesällä jaksoin 87 kiloisena juosta muutaman kilometrin ihan kohtuu vauhtia ilman ainuttakaan juoksulenkkiä pohjalla, koko alkuvuosi meni tosi heppoisella liikkumisella. Nyt, kun paino on noussut yli sadan kilon, lumitöitä tehdessä jo hengästyy. Pidemmästä juoksusta ei taatusti tulisi mitään tällä hetkellä. Jalkakyykystä pystyy nyt tekemään yli 30 toistoa sillä painolla, millä syksyllä tuli hikinen ykkönen. Anaerobisen suorituskyvyn raju koheneminen heikentää peruskunnon aivan nollille itselläni. Itselläni ei oikein koskaan ole motivaatio riittänyt yhtäaikaisesti sekä aerobisen, että anaerobisen suorituskyvyn kohentamiseen. Täytyy taas nostella aerobista kuntoa edes siedettävälle tasolle. Lumitöitä (omakotitalo), hiihtoa, luistelua, eiköhän niillä jotain saa aikaiseksi.

Näinhän se on että sitä mukaa kun punttitulokset nousee niin juoksutulokset yms. laskee. Juoksemisen kanssa mulla se ongelma vaan tuli ihan yhtäkkisesti ilman että olin tehny mintään tavallisesta poikkeavaa, punttiakin tuli kesällä vedettyä normaalia vähemmän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jees no tuossa sun tuli kyllä kattavasti vastattua ittelles. Hyötyisit elämänrytmin tasoittamisesta takuulla jokaisella elämän osa-alueella, myös ajatellen noita epileptisiä juttuja. Sehän on takuuvarma noidankehä jos sellaisia on ja ne vaikuttaa taas rytmiä sekoittavasti, joka heti pahentaa oireita.

Jos olisin sinä, ottaisin tavoitteeksi energiajuomista ja -boostereista eroon pääsemisen. Yrittäisin mennä aina samaan aikaan nukkumaan väsytti tai ei (lukee vaikka sängyssä jos ei uni tule) ja nukkua sen 8+ h / yö jo senkin takia et jaksaa nousta aamulla riittävän ajoissa et ehtii ja pystyy syömään rauhassa aamiaisen.

Salitreenien 2-3 tunnin kestosta ei ole kuin haittaa ja tämän voi taatusti vahvistaa monikin täällä. Kesto voi aivan hyvin olla lämmittelyineen tunnin tai alle, max 1.5 h. En tekis samana päivänä useampaa treeniä (olkoonkin eri lajeja) kuin poikkeuksellisesti. Toki jotkut voi tehdä useamman treenin per päivä mutta palautumistekijöiden pitää olla ihan huippuluokkaa sillon, suurimmalle osalle ei varmasti olis optimaalista.

Aerobinen suorituskyky ei kyllä kuukaudessa romahda yhtään mihinkään, mikäli ihminen on perusterve. Tosin mikäli puhutaan vauhdista jossa on pakko pitää taukoja vartin välein, niin tässä liikutaan kyllä kirkkaasti aerobisen kynnyksen yläpuolella, todennäköisesti lähempänä anaerobista kynnystä.

Olisin kuitenkin kovasti taipuvainen laittamaan ongelman lihaksiston puolelle. Jos lihaksisto on pahasti jumissa, niin se näkyy kyllä suorituskyvyssä varsinkin kun tämä yhdistetään lajiin johon lihaksisto ei ole tottunut. Pelkkä hermotuksen/rentouden/tekniikan parantaminen voi nostaa vauhtia reippaasti. Hiihdosta kun puhutaan, niin myös kelin vaikutus vauhtiin pitää tietenkin huomioida.

Ja kyllä, 8kg lisämassaa hidastaa varsinkin nousuissa aika perkeleesti..Sitä kuinka paljon tupakointi pudottaa hapenottokykyä en osaa arvioida, mutta varmasti se sitä kuitenkin pudottaa..

Izzman: Täytyypä testata vetää tollanen parin viikon jakso että kiinnittää eniten huomiota tohon uni-/ruokailurytmiin ja jättää treenaminen tärkeysjärjestyksessä toiseksi näiden jälkeen. Kiitti ohjeistuksesta.

Frank Drebin: Normaali lenkin pituus mulla on juostessa ollut 5,5km jonka normaalisti juoksi noin 28min. Eli siis yksi pitkäkestosempi suoritus ollut kyseessä, ilman taukoja. En sitten ihan tarkkaan osaa sanoo että meneekö tollanen alle puolen tunnin suoritus ihan puhtaasti aerobisena treeninä, mutta pahimmillaan mulla siis tippu ton lenkin suoritusaika 20 minuutilla, eli siitä ennätyksestä (25min) 44 minuuttiin.
Mistä tämmöinen lihaksiston jumiutuminen voi sitten johtua kun en muistaakseni ennen niitä lenkkeilyongelmia ollut treenannut oikeastaan mitään. Tai no olin mä vissiin just siinä välissä trampoliinilla temppuillu aika ahkeraan (naurakaa vaan, mutta se on oikeesti hyvää treeniä), mutta voisiko se sitten jumiuttaa lihaksiston tollee? Toi lenkkeily ku kusi useamman kerran syksyn aikana, sen ekan yrityksen jälkeen meni ehkä viikko tai pari, sitten yritin uudelleen, mutta homma kusi taas, ja kolmannen kerran yritin ehkä siitä vielä parin viikon jälkeen, mutta sitten turhauduin. Mikä sitten voisi aiheuttaa tämän että noin pitkällä aikavälillä olis lihaksisto jumissa?

No etkös sä just tuossa avausviestissä kertonut vääntäneesi punttia ahkerasti koko loppuvuoden. Kai se voi jäykistää. Juoksussa ainakin lantion rentous on kyllä avain siihen vauhtiin.

Sinänsä se, että juoksulenkillä aika on 5.5km lenkillä lähes tuplaantunut kuulostaa kyllä kovin oudolta. Ilman sykemittaria noita vauhteja tosin voi olla hankalaa vertailla. Suosittelen hankkimaan sellaisen, ja vetelemään vaikka kerran viikkoon rennon lenkin samoilla sykkeillä.

Joo siis oon tän syksyn (noin elokuun puolestavälistä lähtien) vetäny punttia ahkeraan, mutta kutakuinkin samaan aikaan kun punttikausi alko niin sillon kävin ekaa kertaa lenkilläkin sen tauon jälkeen, eli olin ennen sitä "ongelma lenkkiä" ehtiny just alottaa salikauden ja käydä salilla maximissaan kerran.
Toi järjetön pudotus noissa lenkkiajoissa mua lähinnä on huolestuttanutkin, eikä tollanen selity kuukauden juoksematta ololla. Mutta joo täytyypä jossain vaiheessa koittaa vetää lenkkiä sykettä seuraillen (omistan kyllä sykemittarin, mutta ilmeisesti viimeisimmän lenkin tiedot ei oo tallentuneet niin en voi niitä antaa) niin sitten on antaa vähän tarkempia tietoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom