Minä taas olen puhunut pelkästään juoksusta. Miksi sitten tulet sanomaan, että sanomani ei pidä alkuunkaan paikkansa?Itse olen kommentoinut kävelyn ja juoksun välistä energiankulutusta enkä aerobisen energiantuoton kulutusta juoksussa.
Ja pysyn alkuperäisessä väitteessäni: juostessa energian kulutus on jotakuinkin vakio samalla matkalla vauhdista riippumatta. Ilmeisesti olet tästä täysin eri mieltä, mutta oikeastaan en noista sinun selityksistä saa selvää, mitä mieltä olet.
Kun nyt viittaat Noakesin kirjaan, sivulta 851 löytyy graafi, jossa on energiankulutus eri juoksuvauhdeilla. 10 km/h vauhdissa kulutus on n. 0,7 kJ/kg/min ja vauhdilla 20 km/h n. 1,3 kJ/kg7min. 80 kiloinen kaveri tämän mukaan kuluttaa kympin lenkillä vauhdilla 10 km/h 3360 kJ ja vauhdilla 20 km/h 3120 KJ. Minun laskuopilla näyttää vahvasti siltä, että energiankulutus tässä esimerkissä samalla matkalla on jotakuinkin sama vauhdista riippumatta. Tai itse asiassa nopeammalla vauhdilla samalla matkalla kuluttaa hieman vähemmän energiaa.
Tuo aikaisemmin viittaamani vanha tutkimus kertoi, että energiankulutus on 1kcal/kg/km. Lasketaanpa, kuinka paljon tällä kaavalla energiankulutus 10 km:llä kilojouleina 80 kiloisella hemmolla: 1 kcal/kg/km * 80 kg * 10 km * 4,2 kJ/kg= 3360 kJ