Aerobinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja davjat
  • Aloitettu Aloitettu
Onko täällä ketään, jota kiinnostaisi keskustella aeroobisesta treenaamisesta (tiedän että tämä keskustelualue on sitä varten :hyvä:) mutta ihan mitä teette ja kuinka paljon? Hyviä kokemuksia ja huonoja kokemuksia aeroobisesta treenaamisesta/ kuntoilusta yms. ? :)

Itse pidän aeroobisesta harjoittelusta todella paljon, ja lenkkeilen useita kertoja viikossa. (Käyn myös salilla, mutta aiheesta ei minulla hirveästi ole sanottavaa, vaikka mielelläni luenkin "viisaampien" juttuja. :) )

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harjoitteletko omaks ilokseks vai onks siulla jotain tavoitteita miks käyt lenkillä? Ja käsittääkö siun "aerobinen" vain lenkkeilyä vai teetkö jotain muutakin?

Miuta tuo termi aerobinen vähän hämää. Ite miellän sen vain peruskestävyyssykkeillä tehtäväksi treeniksi mutta täällä pakkotoistolla "pyöriessäni" oon saanu semmosen kuvan, että ainakin täällä "aerobiseksi" käsitetään myös kovat treenitkin. Vai? Miulle kovat treenit on sit vetoja maksimi-, vauhtikestävyys tai anaerobinen tai mitä noita termejä nyt on. Enkä todellakaan riemusta kiljuen lähe mitään intervalleja vaikka ergolla nykimään aamutuimaan, niin kuin joku tuossa jossain viestissä. Noi mie teen vast siihen päivän aikaan (jos teen:D), ko oon heränny, syöny ja tunnen saavaani kaiken hyödyn irti treenistä. Mutta taas, eri tavotteet, eri tekotavat. Miul on pikkuhiljaa heränny vanha kisavietti, ni pitää kai alkaa noitaki tekemään...

Miekin tykkään tästä "aerobisesta", on punttikin alkanu kiinnostamaan enemmä mut se on lähinnä sellasta "kropan kasassa pitämis"-treeniä, en tee sitä muiden lajien kustannuksella. Leuanveto on asia erikseen:lol2:

Lajivalikoima on laaja. Vähän liiankin. Juoksemista rajoittaa kroppa mutta sitäkin teen. Hiihto...:hyper: ja soutu ja sauvakävely/juoksu jaja:D Harjottelumäärää säätelee treenien tehot, siitä ei voi oikeen sanoa mitään sääntöä.

Eniten kiehtoo tässä se, että peruskunto pysyy hyvänä, jaksan tehä melkeen mitä vain. Saa pään tyhjäksi ja saa toteuttaa itteesä siinä mitä tuntee osaavansa. Huonointa on se, ettei esim polvet kestä. Lihashuollon ja kuntouttamisen muistaminen helpottaa.

Minuakin on alkanut punttia enemmän houkutella tällainen kestävyystyyppinen liikunta. Nautin ulkona olemisesta, ja siitä olosta lenkin jälkeen. On myös kivaa, kun nukkuu hyvin, ja kun lihakset eivät ole jumissa. Geenien puolestakin olen enemmän kestävyystyyppinen kuin lihasta hyvin kasvattava liikkuja.

Mutta se kunto ei ole hyvä, vaikka innostus on kova. Ensi viikolla pääsen Vierumäen urheiluopistolle mittaamaan, missä menee mun aerobinen ja anaerobinen kynnys ynnä muut. Ihanaa! Sitten alkaa harjoittelussa olla vielä enemmän juonta. Tällä hetkellä keskityn tiiviisti peruskunnon kohottamiseen ja lajien kunnollisten tekniikoiden opettelemiseen. Uinti ja hiihto ovat näin talvella lempparit, sään vittuillessa menen salille polkemaan spinning-pyörää. Kesäisin lemppari on rullaluistelu :haart:

Miun tavoitteena olisi ensi vuonna osallistua Finlandia-hiihtoon, tai muuhun pitkäkestoiseen suoritukseen. Olen vain niin koukussa liikuntaan, se on parasta huumetta, ja jokin äärirajoille menevä suoritus onnistuessaan tekisi miusta tosi iloisen. On myös kivaa, kun on jokin konkreettinen tavoite.

huuh, mulla on sekä hyvää että huonoa sanottavaa airooppisesta...

Lukiossa aloin heti junnuvuonna harjoitella maratonille, joka oli tarkoitus juosta vuonna 2003 eli sitten kun pääsen ylioppilaaksi. ja ai että juoksu oli ihanaa :haart: voih, sitä endorfiinien määrää kehossa ja jokaisesta ihohuokosesta pursuavaa hyvää oloa (jooh, hikeä kyllä mutta myös sitä HEHKUA :D )!!! oli niin ihanaa, kun aloin olemaan siinä kunnossa, että tuntui että pystyn juoksemaan miten pitkään vain! Juoksin ja juoksin, usein oli musiikkia korvilla, mutta usein talvi-iltoina varsinkin vain nakutin menemään ympäri kylää jalkojen tasaisen tikityksen saattelemana. Ah.

Mulla vain ei kovin vahvasti mennyt tuolloin. Porukat olivat eronneet mun ollessa ysillä, ja ekan poikakaverin kanssa oli alkanut olemaan myös ongelmia. oltiin oltu jo tuossa vaiheessa kolmisen vuotta yhdessä ja musta tuntui että alkoi riittämään. Kotona mun piti olla pikkuäiti, hoitaa kolmikerroksinen talo kun isäni ei eroraunioissaan siihen kykenyt. Broidi oli armeijassa, joten eipä siitäkään ollut hyötyä. Juoksuun oli hyvä hukuttaa itsensä, olla ajattelematta mitään ja vain sulkea koko maailma oman juoksumaailmani ulkopuolelle. no harjoittelu jatkui, ja sujuikin hyvin. nakutin menemään melkein joka päivä ainakin puolentoistatunnin suht kovavauhtisia lenkkejä (10-12km/h) ja aloin näyttämään sekoamisen merkkejä ellen jonain päivänä ehtinyt tms. :(

Porukat ei mitään kommentoineet, isänikin oli sellainen raunio että jos sanoin sille että viittisitkö heittää mut autolla tonne 21:n km:n päähän, mä tuun sieltä kotiin juosten, niin sehän heitti. ja minähän juoksin. autolla on muuten ihan hyvä mittailla esim.puol maraton matkoja, ihan vaan vinkki :thumbs: joo, asiaan..

Abivuoden syksyllä alkoi kroppa vihdoin vähän suuttumaan. aloin sairastella, ensin pientä flunssaa, sitten vähän pidemmän aikaa jotain epämääräistä. tietysti hypin seinille, en myöntänyt kellekään että olin jotenkin kipeä ja heti kun vaan pystyssä pysyin, ei muuta kun juoksemaan. Suhteen poikakaveriin sentään olin saanut lopetettua, mutta kotona ei ollut yhtään kevyempää. kevättä kohden oli tietty tiedossa paljon lukemistakin.... mulle ei koskaan noussut kuume, mulle ei oo ikinä noussut edes lämpöä minkäänlaisen flunssan yhteydessä. sehän oli plussaa, kun ajattelin ettei moinen pikku räkätauti mua pidättele... :jahas:

keväällä sairastelu muuttui karummaksi, jouduin ramppaamaan arvauskeskuksissa joka kuukausi kerran, pari. aina otettiin nieluviljely, joka oli negatiivinen. eli jes, ei mitään estettä treeneille! Olin jo tuossa vaiheessa onnistunut alkamaan salaamaan väeltä+ kavereilta miten paljon juoksin, koska juoksin siis aivan sairaita määriä :wtf:

kirjoitukset meni yhtä hyvin kuin koko lukiokin oli mennyt, mutta sairastelu lisääntyi koko ajan. loppuen lopuksi puolitoistaviikkoa ennen maratonia prakasin aivan totaalisesti, olin muutenkin koko kevään kuulemma ollut aikamoinen itkupilli. veli on sanonut jälkikäteen että se ei silloin meinannut uskaltaa edes kehua mun hiuksia jos olin käynyt parturissa, etten ala itkemään... ohhoh :lol2: oiskohan pitänyt tajuta jo jotain? kuitenkin, silloin jouduin tulemaan tänne lahteen yksityiselle lääkärille tutkituttamaan kurkkuni ja krooninen nielutulehdushan sieltä paljastui. samantien leikkausjonoon. ja arvatkaas etten itkenyt katkerasti kun lekuri kielsi mua osallistumasta maratonille?? :itku:

olin siinä vaiheessa kaksi viikkoa täysin vuoteenomana, niin kipeänä. kävin kyllä tukholmassa kannustamassa tätiäni, joka maratonin juoksi yksin. sen ajan taapersin itse kaupungilla. ja ah miten ihanaa maraton-risteilyllä oli syödä niitä herkkuja!!! monet kyselivät multa, että aionko mä juosta seuraavana päivänä, kun lappasin buffetista pastoja lautaselle.. :lol2: tais käydä kateeksi :lol2:

leikkaukseen pääsin 2004 syksyllä, ja kävi niinkin kivasti, että leikkausarvet tulehtuivat ja nostivat mulle viideksi päiväksi 41 asteen kuumeen. se oli aika veemäistä aikaa. olin NIIN heikko, kun sohvan pohjalta nousin lopulta. ekoina kertoina oksensin heti kun yritin nousta: yli kaksi viikkoa elin oikeastaan pelkillä poremaisilla kolmiosärkylääkkeillä. :urjo:

Maratonin epäonnistumisen jälkeen vihasin juoksua. en voinut sietää koko touhua. rakastuin salitreeniin ja sillä tiellä olen edelleen. Nyt olen viimeisen puolen vuoden aikana vähän yrittänyt monipuolistaa treeniäni mm. kevyillä hölkkälenkeillä ja ripeillä kävelylenkeillä. niistä pidän kyllä! kyllä mä tuossa jokin aika sitten kävin juoksemassa avokin kanssa aika kovavauhtisen viisi kilometriä, että on tuo aerobinen kunto hieman taas kohonnut. semmoinen pitkän matkan juoksu ei edelleenkään houkuttelevalta tunnu joten mun aerobiset ovat juuri ripeitä kävelyjä, hölkkä/kävelylenkkejä, uintia ja krav magaa. salilla tulee välillä poljettua jopa puoli tuntia spinning-pyörää. että tämmöistä on ollut mulla :) tuo aiempi kokemus on kyllä opettanut ainakin kuuntelemaan omaa kroppaa. se onkin nykyään mun treenin peruspilari, sillä kyllä kroppa kertoo mitä se kaipaa ja mikä toimii :thumbs:

onpa pelottavaa kun täällä pakkotoistolla käy aina noin kun kirjottaa pitkän jutun, että juttu ikään kuin "katoaa" :wtf: ja pitää sitten kirjautua uudelleen sisään! onneks tuo säilyi, olin jo valmistautunut näyttämään TÄLLE koneelle hieman krav magaa.. :lol2:

Olipas Sohvelilla tarina!

Mitä aerobisen harrastamiseen tulee niin kyllä, harrastan sitäkin mutten mitään sellaista aerobista mistä en pidä. En siis tee lenkeistä tai mistään muustakaan pakkopullaa vaan harjoittelen silloin kun siltä tuntuu. Viikottain tulee erilaisia aerobisia treenejä 4-7 tuntiin, joista useimmat ovat tanssitunteja. Lisäksi noihin tunteihin sisältyy palloilu kerran viikossa tunnin ja joskus telinevoikkaa/akrobatiaa ja jotain muuta aerobistreeniä, silloin tällöin vain reipasta kävelyä, kesäisin useimmiten tennistä ja rullaluistelua.

Uintia haluaisin taas alkaa harrastaa, se vain tuntuu tällä hetkellä niin ylivoimaiselta ja aikaa vievältä. Sitten kun minulla ei ole muuta aerobislajia tai ainakin vähemmän kuin tällä hetkellä, alan varmasti uimaan!
Lisäksi teen aerobista päivittäin hyötyliikunnan muodossa noin puolesta tunnista tuntiin (pyöräily).

Minä olen myös - kuten varmaan moni muukin - aerobisen kautta liikuntaan aikanaan innostunut ja vasta myöhemmin saliharjoitteluun pääasiallisesti siirtynyt yksilö. Pohjat ovat jo juniori-iän palloiluharrastuksessa ja sittemmin vähän vakavammaksikin yltyneessä ratsastuksessa, jota tuli treenattua parhaina aikoina melkein joka päivä.

Ratsastuksesta siirryin lenkkeilyyn, joka oli välillä pääasiallinen harjoittelumuotoni. Nyt tulee lenkkeiltyä satunnaisesti - haluaisin enemmän, mutta jostain syystä eivät ole juoksut oikein talvella sujuneet, joten luotan siihen, että harjoittelu alkaa maistua ilmojen parantuessa. Hyötyliikuntaa tulee pyöräilystä, 8-20 km liki joka päivä. Sen ajan, mitä saleilulta jää, teen kaikkea muuta innostavaa: tanssitunteja, palloilua, voimistelua, uintia, aerobicia etc. Ratsastamaankin tekisi mieli, mutta toistaiseksi harrastuksen kallis hinta on esteenä.

Kesällä tulee noin yleisesti tehtyä aerobista enemmän kuin talvella, ja kyllä, aerobinen on maistuessaan mielettömän palkitsevaa! En tule koskaan luopumaan siitä, vaikka painoharjoittelu minut suureksi osaksi vienyt onkin.

Näköjään tuonne otsikkoon on päässyt yksi O kirjain eksymään liikaa, mutta eipä välitetä siitä! :)

Harjoitteletko omaks ilokseks vai onks siulla jotain tavoitteita miks käyt lenkillä? Ja käsittääkö siun "aerobinen" vain lenkkeilyä vai teetkö jotain muutakin?...

Harjoittelen etupäässä omaksi ilokseni, mutta käyn aina välillä kisoissakin (Juoksu, hiihto, triathlon, suunnistus). Teen myös näitä "itsensä rääkkäämis" harjoitteita kovemmilla sykkeillä, vaikka en niistä paljoa välitäkään!:whip:

Minä käsitän sanan aerobinenliikunta pitkäkestoisena peruskuntoliikuntana, jossa sykkeet pitäisi olla pk-alueella. (mikä kenenkin tapa liikkua sitten onkin... ja mitä on peruskunto sykkeet kenellenkin, minulle pk-alue on 130-160 lyöntiä/min) Vauhtikestävyys on sitten itelläni 161-183 lyöntiä/min eli seuraava sykealue, millä nimellä kukin sitä sitten kutsuukin. (puhumattakaan mikä se "virallinen" nimi on) Maksimaaliseksi hapenotoksi kutsun sitten sitä kolmatta syke aluetta (itelläni 184--> lyöntiä/min aina 2 alkaviin lukuihin asti).

Esimerkiksi mitä teen voisi ottaa viime viikkoni. (onneksi osui "hyvä" viikko ;) )

Ma: Perinteistä hiihtoa 170min (avg 149) + juoksua 15min (avg 150)

Ti: Juoksua 60min (avg 148) + salilla 60min

Ke: Vapaan hiihtoa 150min (avg 147)

To: Hiihto perinteinen 130min (avg 140)

Pe: Juoksua 70min (sis. 40min avg 175) + 30min salilla

La: Vapaan hiihtoa 170min (avg 149)

Su: Lepoa (Meinasin mennä salille, mutta ei enää irronnut )

Yht. n.850min eli n.14h

Että tämmöistä tällä kertaa tuli tehtyä... :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
Minuakin on alkanut punttia enemmän houkutella tällainen kestävyystyyppinen liikunta. Nautin ulkona olemisesta, ja siitä olosta lenkin jälkeen. On myös kivaa, kun nukkuu hyvin, ja kun lihakset eivät ole jumissa. Geenien puolestakin olen enemmän kestävyystyyppinen kuin lihasta hyvin kasvattava liikkuja.

Samaa vikaa täälläkin... Tuttvani tuli joitakin vuosia sitten "kylmiltään" salille ja nosti penkistä 70kg! :eek: En tiedä onko se poikkeuksellista tai muuten hyvä tulos ensimmäisenä kertana, mutta ite jo vähän aikaa käyneenä en saanut yhtäpaljon nousemaan. (en saa isolla todennäköisyydellä nytkään 70kg:tä nousemaan, mutta en nostelemaan mitään kovin isoja rautoja) Joillakin ne geenit on kohillaan... toisilla taas ei. :(
Mutta kukin tyylillään! :hyvä:

Sohvelin kokemuksista sen verran, että itekin on tullut huomattua että oman kehon kuuntelemisesta ei mitään haittaa ainakaan ole!:rolleyes:

Kerrotaan nyt vähän omasta aerobisesta, vaikka se melko vähäistä onkin. Pohja on tehty juniorina koripallon parissa, lähinnä tosin anaerobista, mutta myös pidempiä lenkkejä juostu. Täysi-ikäiseksi tullessa hajosi polvet ja samalla loppui koripallo sekä muu kestävyysurheilu. Puntti on ollut mukana noin 15-vuotiaasta, joten tässäkin suhteessa hieman erilainen tausta :)

Nykyisin aerobinen käsittää noin 30 min kuntopyörä/kävely lenkki/stepperi harjoituksia 2-3 krt/vko. Kesäisin lajina on lähes pelkästään rullaluistelu. Juoksu on ollut lähellä sydäntä aina, mutta valitettavasti polvet eivät sitä kestä :itku:

Kysymys kuuluukin kuinka järjestätte aikaa aerobiselle? Päivässä on kuitenkin rajattu määrä tunteja ja pitäisi lukea pääsykokeeseen, käydä töissä, punttailla ja myös sosiaalinen elämä on välillä kivaa :hyper: Tämä dilemma on vaivannut päätä jo jonkin aikaa ja olisi kiva kuulla kuinka muut ovat tämän aikatauluongelman ratkaiseet :kippis1:

ei aina tarvitse kahta tuntia varata aerobiseen:D

mielestäni aikaa saa järjestettyä hyvin esim. parilla puolentunnin pätkällä päivän aikana, puolituntiseen en usko että kenenkään aikataulut kaatuu. näinhän se vähän on, että kyllä siihen löytää aikaa mitä haluaa, vai mitä?

Ei sitä joka päivä tosiaan tarvitse tuntikaupalla lenkkeillä, vähempikin riittää. Tosin puoli tuntia ei ole riittävä aika peruskestävyyden kehittämiselle, koville vedoille/intervalleille hyvinkin riittävä. Aikatauluongelmissa viikon rytmitys auttaa itellä. Ei kaikkea saman päivän aikana ehi.

Miulla aikataulut menevät liikunnan ehdoilla (no työ joo, mutta ei sitä lasketa:D). Onneksi osan töistäni voin tehdä vaikka kello 2 aamulla, jos haluaisin. Eli helpottaa tuota rytmitystä.

Treenit määrittävät miut ja ajankäyttöni. Esimerkiksi yöriekkumista en harrasta, en halua, seuraava päivä menee pilalle. Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että miulla ei ole sosiaalista elämää:wtf: Noo, sosiaalisemmalle olennolle meikäläisen elämäntapa olis kai tuskaa. Miulla on urheilevia kavereita tosi vähän, mitä kaverit nyt omineen lenkkeilevät, jos lenkkeilevät. Nähdään harvakseltaa, onneksi on netti. Yhdessä harrasteessani näen samanhenkisiä ihmisiä mutta muuten ei vietetä aikaa. Toisinaan olis kiva saada treenikaveri, varsinki pitemmille 3h hiihto, sk, fillarointi tms lenkeille.

Ollaan kai davjatin kanssa samoilla linjoilla tuon aerobisen käsittämisen kanssa. Miuta jaksaa aina hämmästyttää se, että esim. tässäkin ketjussa mainittu ratsastus olisi aerobista. No, ei se punttiakaan ole ja kyllä, tiedän mitä se laji vaatii (harrastanut 1/3 elämästäni) mutta se ei miun peruskestävyystreenin määritelmän rajoihin mahdu. Mutta ei se mitään, eihän ;)

Esimerkkinä mitä mie teen, ni vois olla vaikka tämä viikko. Suunnitelmallisuus puuttuu vielä pitemmälle, punainen lanka mietittiin jo eilen...

Ma kevyt hiihto 1h vap
Ti ap. puntti n. 1h
Ke lepo venyttely/selkäjumppa
To ap. puntti + juoksu salille yht 1,5-2h
ip. hiihto 1,5h per vetoja (ehkä 4-6*n. 4min)
Pe ap. hiihto per/juoksu+lajitreeni n. 1h
ip. hiihto tai palauttava juoksu (riippuu tuntemuksesta)
La hiihto
Su hiihto("kisat")

Aerobisen liikunnan haittapuolet olen kyllä ignoorannut tehokkaasti:D Eihän se aina ole suurta riemua. Liiallinen treenaaminen onnistuu,kuten Sohvelillakin mutta ei onneksi ihan noin liiallinen.Olen ollut useamman kuukauden lievässä kuumeessa, kun muun elämän "kakkiessa" oon hautautunut omiin lenkkeihini. Yksi "haitta" on miulla rytmihäiriöt, diagnoosina kestävyysurheilijan (liian?) iso pumppu. Ei haittaa, jos ei anna pikku pumppu"hyppyjen" häiritä. Sellaiset yllättävät, lamauttavat sykkeennousut(miksi niitä nyt virallisesti kutsutaankaan) on onneksi viime aikoina pysyneet poissa.

Polvet saisivat luvan kestää, niitä aion tarvita kunhan tuo kesä maaliskuussa alkaa...

suksija sanoi:
Ei sitä joka päivä tosiaan tarvitse tuntikaupalla lenkkeillä, vähempikin riittää. Tosin puoli tuntia ei ole riittävä aika peruskestävyyden kehittämiselle, koville vedoille/intervalleille hyvinkin riittävä. Aikatauluongelmissa viikon rytmitys auttaa itellä. Ei kaikkea saman päivän aikana ehi.

Miun mielestä jos puhutaan peruskestävyydestä, niin se nimenomaa vaatii niitä 3-5h lenkkejä ja paljon. Ei joka päivä, mutta monta kertaa viikossa. Tietysti välillä kevyempiä viikkoja, ja välillä kovempia, sekä tuntimääräisesti että rasitustasoltaan. Aika pitkälti niin, että tunnit ratkaisee, kunhan on tolkku mukana, eli muistaa välillä levätäkin. Siinä mielessä kestävyysurheilu sopii vähän huonosti kiireiselle.

suksija sanoi:
Treenit määrittävät miut ja ajankäyttöni. Esimerkiksi yöriekkumista en harrasta, en halua, seuraava päivä menee pilalle. Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että miulla ei ole sosiaalista elämää:wtf: Noo, sosiaalisemmalle olennolle meikäläisen elämäntapa olis kai tuskaa. Miulla on urheilevia kavereita tosi vähän, mitä kaverit nyt omineen lenkkeilevät, jos lenkkeilevät. Nähdään harvakseltaa, onneksi on netti. Yhdessä harrasteessani näen samanhenkisiä ihmisiä mutta muuten ei vietetä aikaa. Toisinaan olis kiva saada treenikaveri, varsinki pitemmille 3h hiihto, sk, fillarointi tms lenkeille.

Nuo yöjutut & kaikenlainen sosiaalinen elämä on aika vieraita myös miulle. Melkein kaikki kaverit on hulluja kestävyysurheilijoita, joten lenkkiseuraa on yleensä tarjolla ja myös riittävän pitkiä lenkkejä. Alle 3h ei kuulemma oo pk:ta, riippumatta mennäänkö fillarilla, hiihtäen vai sauvoilla kävellen :D
Ongelmana on lähinnä se, että miulla on 20-30 pykälää korkeemmat sykkeet pk-lenkeillä, eli ollaan jo aika rajoilla onko pk:ta ja muutenkin palautuminen lenkeistä kestää kauan. Suksija, uskoisin, että lenkkiseuraa löytyy pidemmillekin lenkeille, pitää vaan ettiä oikeesta paikasta ;)

Miun mielestä jos puhutaan peruskestävyydestä, niin se nimenomaa vaatii niitä 3-5h lenkkejä ja paljon. Ei joka päivä, mutta monta kertaa viikossa. Tietysti välillä kevyempiä viikkoja, ja välillä kovempia, sekä tuntimääräisesti että rasitustasoltaan. Aika pitkälti niin, että tunnit ratkaisee, kunhan on tolkku mukana, eli muistaa välillä levätäkin. Siinä mielessä kestävyysurheilu sopii vähän huonosti kiireiselle.

Hehe, aattelin kyllä ihan samaa asiaa mutta en uskaltanut kirjoittaa:D Kyllä normaalille riittää jo vaikka tunti, no jos puoltoista nyt kuitenki, jos pk:ta mennään. Myö pelotellaan ihmiset pois kestävyysurheilun parista, jos tommosia menee (menet) ääneen mölisemään. Sitten kun koukkuun on jääty, ni hulluus iskee ja kaks tuntia on liian vähän:hyper: Ens kesäks on suunnitteilla kahelit rullahiihtolenkit ainakin välillä Lpr-Jno ja jos vaikka Savitaipaleelle fillarois tai jotai...

Nuo yöjutut & kaikenlainen sosiaalinen elämä on aika vieraita myös miulle.

Jes! En ole ainut:lol2: Joskus tuntuu siltä, kun kaikki omat tekemiset kyseenalaistetaan.

Melkein kaikki kaverit on hulluja kestävyysurheilijoita, joten lenkkiseuraa on yleensä tarjolla ja myös riittävän pitkiä lenkkejä. Alle 3h ei kuulemma oo pk:ta, riippumatta mennäänkö fillarilla, hiihtäen vai sauvoilla kävellen :D
Ongelmana on lähinnä se, että miulla on 20-30 pykälää korkeemmat sykkeet pk-lenkeillä, eli ollaan jo aika rajoilla onko pk:ta ja muutenkin palautuminen lenkeistä kestää kauan. Suksija, uskoisin, että lenkkiseuraa löytyy pidemmillekin lenkeille, pitää vaan ettiä oikeesta paikasta ;)

Mieki haluun hulluja kavereita, kaikki vanhat on menny lopettaa hiihtohörhöilyn, emmää ymmärrä. Toisaalta lenkkikaveri ois kiva, mutta toisaalta... mie en tiijjä mikä siinä sit estää ettimästä. Ehkä mie pelkään tota, et ei pysy siinä omalla tasolla sykerajoissa, et onki iha rapakunnossa...:nolo:

Kyllä normaalille riittää jo vaikka tunti, no jos puoltoista nyt kuitenki, jos pk:ta mennään. Myö pelotellaan ihmiset pois kestävyysurheilun parista

Voi jösses mitä sitä kirjoittaa..."normaalille'"...:jahas:

suksija sanoi:
Ens kesäks on suunnitteilla kahelit rullahiihtolenkit ainakin välillä Lpr-Jno ja jos vaikka Savitaipaleelle fillarois tai jotai...

Jos fillarointia harkitset, niin legendaarinen "pakarin lenkki", eli Lpr-Lemi-Luumäki (kahvi-pakarilla kaffet)-Lemi-Lpr, on aika ehdoton. About 100km ja muutama hyvä "seinä" :hyper: pakarin lähellä. Menee todistettavasti myös maastopyörällä tuo lenkki aika kovaa...

suksija sanoi:
Mieki haluun hulluja kavereita, kaikki vanhat on menny lopettaa hiihtohörhöilyn, emmää ymmärrä. Toisaalta lenkkikaveri ois kiva, mutta toisaalta... mie en tiijjä mikä siinä sit estää ettimästä. Ehkä mie pelkään tota, et ei pysy siinä omalla tasolla sykerajoissa, et onki iha rapakunnossa...:nolo:
Miulla ei tuota kunto-ongelmaa sinänsä oo, kun tietää, että melkein aina on se huonokuntoisin porukasta :D Ei vaan oo geenejä eikä aikaa tehdä >20h viikkoja. Silti on hemmetin hienoa vetää kunnon pitkiä lenkkejä välillä.

Hetkeäkään en oo epäilly, että oisit normaali :lol2:

Mie otan tuon suurena kohteliaisuutena:D :hyvä:

Toihan on hyvä vinkki, mites ei oo Lemi-Luumäki tullu mieleen. Lemillä olen kyllä fillaroinu, mut en taijja lemintielle lähtee rullilla hiihtää, kun pyöräillessäki pyyhitään autonkyljet ohituksessa. Pakari ei nyt just kyllä sano yhtään mitään, missä? Fillarointia miun pitäs harrastaa, ko nuo v***n polvet tulee todennäkösesti krakaamaan. Vahvistus tukilihakset ja sillee. Ja saa niitä pitkiä lenkkejä, jos perrrrssaus kestää:lol2:

Mie sit varmaan jossai vaihees alan huutelee tääl, et mites ne poljinlukot pitää oikeesti olla, jos kerra pyöräilyihmisiä olet. Ostin ne viime kesäks mut en tiijjä rikonko vaa väärällä asennolla lisää itteeni. Ne oli viime kesänä niiin löysällä ko olla voi, ko en uskaltanu "sitoo" itteeni liian tiukasti toho kakspyöräseen. Pitäs kyllä jo nyt punttiksella vääntäytyä kuntopyöräilemään, mut se on niiiiiin tylsää, kun ei maisema vaihdu ja on liian kuuma ja mitä oon kattonu, ni ne pyörävehkeetki on iha syvältä (kai).

Mut nyt pitäs alkaa spagaattia vääntää, tai jotai sinnepäi.

Eihän tuota aerobista harjoittelua voida tyhjentävästi ajan mukaan mitata tai edes rasituksen. Se on jokaiselle henkilölle omakohtainen asia, millainen rasitustaso riittää aerobisen harjoittelun määritelmän mukaisiin hyötyihin ja elimistön rasitustason muuttumiseen.

Aerobinen harjoittelu on
"Liikuntaa, joka kehittää sydän- ja verenkiertoelimistön kestävyyskuntoa parantamalla kehon aerobisiaenergiantuotantomenetelmiä." (Polar)

Lyhyesti määriteltynä aerobinen treenihän on treeniä, jossa happi on läsnä ja hapenkulutus tasapainossa sen saannin kanssa.

Heikkokuntoinen voi siis harrastaa liikuntaa pienemmällä intensiteetillä tai teholla tai vähemmän aikaa kuin parempi kuntoinen mutta siltikin kyseessä on aerobinen liikunta (vaikkapa se ratsastus tai kävely). Ei kai tässä keskustelussa ole nyt tarkoitus tehdä mitään hyvät ja huonot aerobiset lajit vertailua vaan ihan vain jutella yleisesti aerobisesta treenistä, joita tällä palstalla kirjoittelevat tekevät. Toisille aerobinen on kolmituntisia rääkkilenkkejä ja toisille puolen tunnin fillarointi tai uinti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom