Aerobinen ja puntti!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Treenaan kolmijakoisella ohjelmalla Ma,Ke;Pe. Mahtaako 3 kertaa viikossa tehty 45min sauvakävely hidastaa paljon kehitystä? Nuo lenkit teen aamulla tyhjällä vatsalla treenipäivien aamuina. Ajattelin et jos kävelen treenipäivän jälkeisinä aamuin se voisi syödä lihasta, ku keho ei ole päässy paljoa palautumaan. Mitä mieltä ootte?

Kuulostaa mun silmiin ainakin loogiselta, että ei kannata katabolian kourissa treenin jälkeisenä aamuna sitä aerobista tehdä.

Mä oon tehnyt aerobiset treenin jälkeen, ja sen pitäisi olla suhteellisen tehokastakin ainakin rasvanpolton kannalta. Mutta mulla ne on kestänyt vaan 20 min ja max. 30 min.

Tomi puhui asiaa....

Originally posted by tommy77
Treenaan kolmijakoisella ohjelmalla Ma,Ke;Pe. Mahtaako 3 kertaa viikossa tehty 45min sauvakävely hidastaa paljon kehitystä? Nuo lenkit teen aamulla tyhjällä vatsalla treenipäivien aamuina. Ajattelin et jos kävelen treenipäivän jälkeisinä aamuin se voisi syödä lihasta, ku keho ei ole päässy paljoa palautumaan. Mitä mieltä ootte?

Tuskin hidastaa ollenkaan kehitystä, jos vaan syöt kunnolla. Ennemminkin pitkällä tähtäimellä päin vastoin, hyvä peruskunto ja tehokas verenkierto takaa sen että myös suuriin lihaksiin sydän jaksaa pumpata verta.
En oikein jaksaisi edes uskoa, että kohtalainen aerobinen hidastaisi harrastelijatasolla kehitystä edes lyhyellä tähtäimellä. Ennemminkin kyse voisi olla siitä, että yleensä aerobinen otetaan mukaan vasta dietillä ja sitten kun voimat lähtee syytetään aerobistaliikuntaa eikä todellistä syyllistä: negatiivista energiatasetta (siis energian kulutus suurempaa kuin sen saanti).
Itse innostuin nyt syksyllä uudestaan pyöräilystä ja keskimäärin kilometrejä on kertynyt sellaiset 30-40 km päivässä ja kehityksessä ei ole tullut mitään takapakkia, päin vastoin. Tosin kehityksen nopeutuminen on johtunut syömisen lisäämisestä, mutta en ole kokenut millään tavalla että aerobinen olisi haitannut. Ainoastaan energiaa kuluu reilummin ja on vähän vaikeampi syödä riittävästi, kun liikkuu paljon. Aerobinen tietenkin hieman rassaa lihaksia ja vaatii osaltaan palautumista, mutta se myös kiihdyttää lihasten aineenvaihduntaa reilusti joka puolestaan auttaa palautumisessa.

Siis yksinkertaisesti minun mielipide: lyhyellä tähtäimellä aerobisen vaikutus likimain nolla puoleen tai toiseen, jos pitää energian kulutuksen ja saannin suhteen normaalina. Pitkällä tähtäimellä siitä on puolestaan selvä etu.

Tuollaisella jaolla pysyy varmasti ainakin rasvat poissa.
Sauvakävely on varmasti parhaita aerobisen muotoja, hyvin kokonaisvaltainen muttei silti mene herkästi liian raskaaksi.

Jos vain ja ainoastaan massaa hakee, kompromisseitta, niin voihan tuo sitä hidastaa, mutta kyllä ne edutkin moisesta liikunnasta kevyesti toteutettuna on aikamoiset, tiukkaa kuntoa ajatellen.

p.s. itse en ikinä tekisi puntin jälkeen aerobista, silloin katabolian peikko hyppisi suoraan silmille ja pelottaisi kuoliaaksi.
Mutta kyllä se joillekin sopii, ei ainakaan Superman77:lta ole lihakset sen myötä kadonneet ;)

Originally posted by S225T

p.s. itse en ikinä tekisi puntin jälkeen aerobista, silloin katabolian peikko hyppisi suoraan silmille ja pelottaisi kuoliaaksi.
Mutta kyllä se joillekin sopii, ei ainakaan Superman77:lta ole lihakset sen myötä kadonneet ;)

Tuosta on ollutkin puhetta ainakin tuolla mimmien puolella. Siellä yleinen mielipide oli, että toimii kyllä.

Itsekin olen oppinut, että se toimii. Ei vaan saa kestää liian pitkään.

Originally posted by Hippa
Tuosta on ollutkin puhetta ainakin tuolla mimmien puolella. Siellä yleinen mielipide oli, että toimii kyllä.

Itsekin olen oppinut, että se toimii. Ei vaan saa kestää liian pitkään.

Näin varmasti on. Tiedän että monet fitness/kehokilpailijatkin toteuttaa kyseistä tapaa.

Itselläni periaate on, että MIKÄÄN treeni ei kestäisi juuri yli tuntia.
Kaikki punttitreenit mulla menee 45 ja 65 min välille, siihen aerobinen päälle pitkittää sitä omiin kriteereihini ihan liikaa.

Kevyt aamuaerobinen tyhjään mahaan toimii mulla tappavan varmasti ja tuo samalla hyvän olon koko päivälle.

Minkälaista intensiteettiä pidätte tuossa punttien jälkeisessä aerobisessa? Mulla tuo aamuaerobinen loppui samaan aikaan kun pakkaset alkoivat ja aamut pimenivät, eli voisi ryhtyä tekemään salin jälkeen jonkin parikymmentä minuuttia aerobista, 3x viikossa. Ongelma vaan on että ei meinaa jaksaa, soutulaite on tuskaa jonkin selkä/hauispäivän jälkeen. Dieetillä kaksin verroin hankalampaa kun monesti alkaa olemaan vähän hypoglykeeminen olo vaikka olisi kevyesti syönytkin ennen treeniä. Toisaalta, eikös se rasva ritise juuri silloin kun verensokeri on matalalla?

Olisiko tässä paikallaan se haukuttu rasvanpolttosyke, eli sellaista reippaahkoa kävelyä mutta ei repimistä?

Jotain tarttis keksiä, läskit ei meinaa lähteä liikkeelle kuin tuskallisen hitaasti mutta kaloreitakaan ei oikein voi alle 2000 laskea.

Originally posted by JSmith
Minkälaista intensiteettiä pidätte tuossa punttien jälkeisessä aerobisessa?
Mulla menee toi puntin jälkeen puolen tunnin kotimatka filetsulla tommosilla 130 keskisykkeillä. Joku voi sanoa että liikaa mutta kun ei osaa polkea hitaampaa. Ja kaiken lisäksi kiire syyyyööööömään.

Joo mulla kanssa pyörällä kotiin mutta on niin lyhyt matka ettei kestä kuin 5 min. Kesällä voisi vetää lenkin pidemmän reitin kautta mutta talvella vähän eri juttu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by tommy77

Enpä usko tuon määrän lihasta syövän. Pelkästään hyväksi vaan.
On tullut monesti tehtyä tunninkin aamulenkkejä.
Treeninkin päälle välillä 30-40 min aerobista, ja treenit vaan on siitä parantunut.

Onko siis muuten mitään järkeä käydä vetämässä aerobista treeniä esim. koulun jälkeen, koska aamulla ei nää mitään ja on paaljon pakkasta ja treenin jälkeen taas ei ehdi.. Eli kannattaako lenkkeily tossa iltapäivällä ollenkaan :confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom