Aerobinen/cardio off-seasonilla? Onko järkeä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yoda
  • Aloitettu Aloitettu
Moro!
Mites on, tekeekö porukka offilla minkäänlaista aerobista treeniä? Onko siinä ylipäätänsä järkeä, jos tavoitteena lihasmassa kasvu, mutta aerobisen kunnon ylläpitäminen samanaikaisesti?

Minkälainen aerobinen olisi paras vaihtoehto? Intervallityyppinen vai tasasykkeinen, jos ei halua menettää vähäistäkin lihasmassaa!?
Kiitoksia vastauksista!

Itsekin olen miettinyt tota, lähinnä sitä että ajoitetaanko ne "lenkkipäivät" salitreenittömille päiville vai niiden väliin. Tämän mukaan ne ainakin tulisi tehdä salipäivien väliin: 4 Tips for Protecting Lean Muscle Mass - Muscle & Fitness.

Tähän asti olen pitänyt noi aerobiset treenit poissa offista, vuodenvaihteen jälkeen olisi kuitenkin tarkoitus lähteä kokeilemaan miltä tuntuu mennä 4000kcal tankkauksella metsään pomppimaan.

Minkä tyyppistä? Itse olen ainakin vahvasti sillä kannalla että intervallijuoksu/ mäkitreeni (loikat, spurtit, ym.) on paras tapa, mutta toki jos tuntuu siltä että kroppa on jo suhteellisen puhki niin joku tasasykkeinen, "palauttavampi" lenkki on varmasti paree.

"En tiedä, olen vaan täällä töissä."

T-Nationin jossain artikkelissa suositeltiin HIIT-tyyppistä treenin loppuun. Käsitin että hyvin lähtis rasvaa. En muista oliko erikseen puhetta offista, tai oliko tälle mitn tieteellistä perustetta.

oon aineenvaihdunnaltani täys läpipaska ainakin itse ja aerobinen tarkoittaa sitä, että paino ei nouse millään.

Anaerobiset harjoitukset kannattaa yleensä sijoittaa samalle päivälle kuin puntit.
Lepopäivinä jos rupeat niitä tekemään teet hallaa palautumiselle kun samat energia systeemit työskentelee.

Eli treenin loppuun anaerobinen finisher ja voi tavoitteista riippuen tehdä omina harjoituksinaan jos seuraavana päivänä ei ole voimaharjoittelua ohjelmassa.
"Välipäivinä" sitten aerobista 30-60min 70-85% max/hr joko intervalli harjoituksena tai samalla sykkeellä.

Aerobinen harjoittelu nopeuttaa palautumista ja jaksat siellä salillakin treenata tehokkaammin, eli kannattaa tehdä oli sitten offseason tai onseason.

Edit:
oon aineenvaihdunnaltani täys läpipaska ainakin itse ja aerobinen tarkoittaa sitä, että paino ei nouse millään.
Et syö silloin tarpeeksi.
Vai mitä tarkoitat tuolla läpipaskalla? On totta että kulutus kasvaa liikkuessa, jonka takia pitää syödä enemmän.

Anaerobiset harjoitukset kannattaa yleensä sijoittaa samalle päivälle kuin puntit.
Lepopäivinä jos rupeat niitä tekemään teet hallaa palautumiselle kun samat energia systeemit työskentelee.

Eli treenin loppuun anaerobinen finisher ja voi tavoitteista riippuen tehdä omina harjoituksinaan jos seuraavana päivänä ei ole voimaharjoittelua ohjelmassa.
"Välipäivinä" sitten aerobista 30-60min 70-85% max/hr joko intervalli harjoituksena tai samalla sykkeellä.

Aerobinen harjoittelu nopeuttaa palautumista ja jaksat siellä salillakin treenata tehokkaammin, eli kannattaa tehdä oli sitten offseason tai onseason.

Edit:

Et syö silloin tarpeeksi.
Vai mitä tarkoitat tuolla läpipaskalla? On totta että kulutus kasvaa liikkuessa, jonka takia pitää syödä enemmän.

Mä bulkilla vedän about min 5000 kaloria päivässä ja nyt paino aikalailla tyssäsi 96-97kg. Läpipaskalla tarkoitan sitä, että käyn about 3 kertaa päivässä vääntämässä kauhean kokoiset paskat, kun syön tuon määrän... :D

Mun about aamu ja iltapalakin oli 1000 kaloria. Sitten vielä väliruuat ja palkkarit ja muut yli 1000... No kyllä sillä paino nousi tähän asti. Läskiäkin tuli siis.

Eli lyhyesti sanottuna:
Jos haluaa juosta niin se kannattaa tehdä joko todella kovalla sykkeellä heti treenin perään, tai vaihtoehtoisesti hieman matalemmalla sykkeellä (70-85%) "välipäivinä".

Kö?

Kevättalvesta tulee jännä, en oo mäkitreeniä tehnyt sen jälkeen kun polvet leikattiin/ lopetin lätkän (6 vuotta sitten) :evil:

Eli lyhyesti sanottuna:
Jos haluaa juosta niin se kannattaa tehdä joko todella kovalla sykkeellä heti treenin perään, tai vaihtoehtoisesti hieman matalemmalla sykkeellä (70-85%) "välipäivinä".

Kö?

Kevättalvesta tulee jännä, en oo mäkitreeniä tehnyt sen jälkeen kun polvet leikattiin/ lopetin lätkän (6 vuotta sitten) :evil:
Molempi parempi.
Riippuu myös todella paljon sun tavoitteistasi ja harjoituksen jaksotuksesta jos sellaista edes harrastat.

Mä bulkilla vedän about min 5000 kaloria päivässä ja nyt paino aikalailla tyssäsi 96-97kg. Läpipaskalla tarkoitan sitä, että käyn about 3 kertaa päivässä vääntämässä kauhean kokoiset paskat, kun syön tuon määrän... :D

Mun about aamu ja iltapalakin oli 1000 kaloria. Sitten vielä väliruuat ja palkkarit ja muut yli 1000... No kyllä sillä paino nousi tähän asti. Läskiäkin tuli siis.
En nää tuossa mitään ongelmaa, lisää 200-300kcal koneeseen ja seuraa pari viikkoa tapahtuuko muutosta.
Tietenkin jos rasvaprosentti rupeaa lähenemään 20% kannattaa miettiä onko touhussa enään järkeä.

En nää tuossa mitään ongelmaa, lisää 200-300kcal koneeseen ja seuraa pari viikkoa tapahtuuko muutosta.
Tietenkin jos rasvaprosentti rupeaa lähenemään 20% kannattaa miettiä onko touhussa enään järkeä.

Et oo tainnu ikinä syödä lähellekään tollasia määriä? Mikä idea on tehdä päälle vielä aerobisia, jos kulutus on muutenki tuota luokkaa? Ei se ruoka ihan helpolla alas mee.

Et oo tainnu ikinä syödä lähellekään tollasia määriä? Mikä idea on tehdä päälle vielä aerobisia, jos kulutus on muutenki tuota luokkaa? Ei se ruoka ihan helpolla alas mee.
Koska aerobisesta harjoittelusta on muutakin hyötyä kuin vain se kalorien polttaminen?
Ei tietenkään ole fiksua lisätä kulutusta jos ei pysty syystä tai toisesta syömään enempää ja tavoitteena on massankasvatus.

Minulle se ei kuitenkaan tuota ongelmia ja syön päivittäin tuon +4500-5500kcal kiinteästä vähärasvaisesta ruuasta, millä ylläpidän 95kg aamupainoani.
Tulevaisuudessa kun tulokseni alkavat junnaamaan paikallaan tulen lisäämään kalorimäärää entisestään.

Minkälaisessa aerobisessa kunnossa myo et kumppanit yli 90 massalla ovat? Meneekö esim puolimaraton tai cooperissa lähellekkään 3000? Ja kuinka löysä kunto? :d

Aika pieni mies olet, jos syöt päivässä 5kcal. ;)

Myo:n kunto tahi kulutus on jäätävä jos tarvitaan ~5000kcal sen ylläpitoon ;)
Kuluttava työ, kovat treenit, "välipäivisin" 30-60min lenkkiä@70%, koira, tyttöystävä ja luonnostaan nopea aineenvaihdunta.
En kyllä kuntoa sanoisi jäätäväksi, mutta toivottavasti tulevaisuudessa kyllä. :)

Minkälaisessa aerobisessa kunnossa myo et kumppanit yli 90 massalla ovat? Meneekö esim puolimaraton tai cooperissa lähellekkään 3000? Ja kuinka löysä kunto? :d
Eipä tuota aerobista tule harjoiteltua niin tavoitteellisesti kuin voimaharjoittelua.
Lähinnä tukemaan palautumista sarjojen välissä että jaksaa treenata salilla pidempään korkealla intensiteetillä.

Aika hyvin olen saanut pidettyä ylimääräiset rasvat poissa kun olen hitaasti nostanut painoa 79->95-96kg.
Ylläpidän nyt painoa tässä koska haluan pitää taukoa hieman siitä ahtamisesta mitä olen joutunut tekemään tuon yli 15kg painonlisäyksen eteen.
Kun tulokset rupeavat tökkimään mahdollisesti tulen jatkamaan painonlisäystä jos kilpailuihin on vielä aikaa. (Aion kilpailla alle 90kiloisissa.)

Ite ainakin olen aerobisesti ihan vitun paskassa kunnossa. :D

Ja en ajatellut nyt enää bulkkailla enempää. Teen loppuvuoden näin ja sitten alan diettaamaan. Liikaa fläsää jo kehossa.

Nostetaas. Jos satunnaisesti offilla tekee jotain urheilua, pelailee pelejä tms. niin miten tuon voisi parhaiten pistää hyötykäyttöön? Ajattelin siis salitreenien välipäiville sijoittaa jos tuollaista tulee. Mutta kannattaisiko esim. pitää tuossa jo edellinen treenipäivä miinuksilla, sekä urheilullinen välipäivä? Onko mahdollista saada (tietenkin hyvin pientä) rasvanpolttoa aikaan? Tarvitseeko kroppa jonkun "totuttautumisajan" ennen kuin rasva palaa vai palaako se 5 grammaa rasvaa myös tuolla tavalla keskellä offia jos vaan on pari päivää miinuksilla?

Rasvaa palaa ja kertyy koko ajan. Ei siin oo mitään onoffia että nyt ku bulkkaan ja si yhtrnä päivänä syökin miinuksella niin sillon se ei palais. Kannattaa miettiä toi suuremmassa mittakaavassa eli jos viikossa oot yhteensä 4 päivää +500 kcal ja 3 -500kcal niin ei se rasva pala ainakaan teoreettisesti, koska syöt enemmän kuin kulutat. Ja onko siitä mitään hyötyäkään, että syöt ns massakaudella miinuskaloreilla välipäivänä, joka hidastaa tietenkin palautumista. Varsinkin, kun harrastat liikuntaa (ei siis lasketa jotain perus aktiviteetteja tai hieman 'rankempaa') joka osaltaa vaikuttaa palautumiseen negatiivisesti ehkä kun kalorit miinuksella muuten varmaan jopa positiivisesti parantaen verenkiertoa kropassa

Kannattaa miettiä toi suuremmassa mittakaavassa eli jos viikossa oot yhteensä 4 päivää +500 kcal ja 3 -500kcal niin ei se rasva pala ainakaan teoreettisesti, koska syöt enemmän kuin kulutat.
Tolla logiikalla oon 6 kk bulkilla ja 5 kk dieetillä niin ei oo rasva palanut eikä lihasta tullut. Toihan on sama asia kuin dieetti ja bulkki mutta pienemmässä mittakaavassa. Lähinnä siis haen sitä, että kannattaisiko mielummin olla plussilla vai miinuksilla jos nyt sattuu urheilemaan joskus harvoin?

peruskestävyys

Hiit: harjoittelun nyt voi unohtaa off-seasonilla intervalleilla on tarkoitus parantaa suorituskykyä ja maitohaponsietokykyä ja aerobista vo2max alueelta, Tää alue kehittyy osaltaa jo puntilla, hiit joka pitää tehä 110 lasissa Nii ei Tuu ku ylikunto vastaan. Matalasykkeistä peruskesyävyyttä parantavaa liikuntaa puntin ohella, ja muistaa syödä runsaasti.

Hiit: harjoittelun nyt voi unohtaa off-seasonilla intervalleilla on tarkoitus parantaa suorituskykyä ja maitohaponsietokykyä ja aerobista vo2max alueelta, Tää alue kehittyy osaltaa jo puntilla, hiit joka pitää tehä 110 lasissa Nii ei Tuu ku ylikunto vastaan. Matalasykkeistä peruskesyävyyttä parantavaa liikuntaa puntin ohella, ja muistaa syödä runsaasti.

Siis en mä tarkotuksella mitään cardiota tee vaan pelailen esim. squashia tms aina välillä. Menee anaerobiseksi cardioksi tuollainen.

Back
Ylös Bottom