AC Nivelen kuluma ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Eli pikkuveljellä on todettu tällainen, odottaa vielä jotain ortopedillakäyntiä. Mutta olisi kiinnostunut tietämään muiden vastaavista kokemuksista ja että miten sen kanssa pystyy treenaamaan. Eli mitkä liikkeet on pahoja ja mitkä taas hyviä tämän kannalta? Kaikki vinkit kelpaa ja linkit mahdollisiin aikaisempiin keskusteluihin.

Mulla on kanssa jotain vikaa AC nivelessä - en oo kaikenkaikkiaan varma, mikä, jotain muutakin häikkää tuolla olkapäässä on - odotan kanssa jonossa ortopedille.

Penaa olen taas alkanut tekemään - kestää ihmeen hyvin, jotkut paljon arkisemmat asiat tuikkii ja dipit taas mm punttiliikkeistä on yksi sellainen, mitä en pysty nyt tekemään. MUlla ilmeinen löysyys sekä olkanivelessä, että solisluussa. Itsellä oli parinkuukauden totaalitauko. Eli kaikki sellaiset hommat tuottaa mulla lievää kipua (marraskuussa oli suurempaa kipua), missä olkapää on jotensakin löysänä ja sitten teet jonkun varomattoman liikeen. Tuollainen hyvin koordinoitu liike, jossa lihakset on tiukkana tukemassa, kuten pena, ei aiheuta tällähetkellä kovinkaan kummoista kipua (viimetreeni maanantaina 4x4x150). Marraskuussa ei meinannut saadan reilun viikon aikana paitaa pois päältä, selän ja perseen pesu vasemmalla kädellä ei onnannut (anteeksi), housujen nosto tuotti tuskaa, jne.

Lukaseppas Timba broidis kera seuraava thread http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=25186&highlight=olkap%E4%E4

Lähes kaksi vuotta kamppaillut, nyt kestää jo treeniä hyvin, sillä kaiketi luut on jo hinkkautunut toisiaan vasten ja syöpyneet, että ei enää kipuile niin raakasti. Todella ikävä vaiva ja ei voi käsittää kuinka niin pieni nivel voi haitata kaikkea treeniä. Kortisonista ei mitään apua ko vaivaan.

Tässähän on varmaankin justiin samasta kyse, minkä ortopedi mulle diagnosoi. Sanoi suoraan, ettei asia ikinä parane, pysyy enintään samana. Lisäsi, että saan reenata mitä haluan, muttei suosittele mitään, mistä tulee kipua. Lopetin siis kaiken työntävän vähäksi aikaa. Kun aloittelin niitä uudelleen, liikkeinä olivat varovasti etunojapunnerrukset ja pp kp. Nyt olen pari kertaa jopa 80kg kokeillut varovaisesti tankopenkkiäkin, ei kipua. :) Aion jatkaa varovaisella linjalla ja jos vähääkään kipua olkapäässä tuntuu, kevennän ja vähennän heti rajusti työntävien liikkeiden tekemistä.

Mä tein reilusti yli vuoden tuolla Iivilin mainitsemalla tavalla, eli punnerrukset kevyesti ja tuntumalla, sarjat oli aina jätettävä puolitiehen ettei sattuis. Hassuinta oli, että pidin myös totaalitaukoa kivun ja pelon takia ainakin pari kertaa, ja tällöin olkapää kipuili enemmän. Siis kaikessa elämisessä! Salirasitus oikeanlaisena helpotti sitä hieman. Kävin kahdella eri lääkärillä, laitettiin kortisonia, pitkä fysioterapiajakso jne... ainoa mikä auttoi oli aika (1,5vuotta). Ja kuten Iivili mainitsi, ei vaiva parane. Itsekin uskon luiden vain hinkkautuneen toisiaan vasten niin kauan, että jossain vaiheessa vain tuli se piste, jossa ne oli jo tarpeeksi kuluneet ja kipu lakkasi.

Kulumahan ei koskaan sinällään parane, oireilee enemmän tai vähemmän. AC-nivel oireilee villillä veikkauksella eniten jossain pystypunnerruksen tyyppisessä liikkeessä, missä käsi pukkaa suoraan ylöspäin. Kulunutta paikkaa saa ja pitääkin käyttää, sen mitä kipu antaa periksi. Joskus pahasti ärtyneessä tilassa kortisoni kyllä rauhottaa tilannetta, lisäksi erilaiset heiluriliikkeet, jotka tavallaan "hioo" niveltä.

Ääritapauksissa joillekkin tehdään leikkaus, missä solisluun päästä napataan pikku pätkä pois, joka ilmeisesti pitkällä tähtäimellä helpottaa oireita, vaikka käsittääkseni ensimmäiset viikot on ihan perkeleen kipee. Mutta aika ääritapaus saa kyllä olla..

Miten kyseisen kuluman/kulumat yleensä tunnistaa ?

Niin eli miten kyseisen kuluman/kulumat yleensä tunnistaa ?.. itse olen joskus pelännyt kulumaa itsestä katsottuani vasemmassa olkapäässä. Viparit sattuvat joskus. Toisaalta olen harrastellut salilla käyntiä vasta 4kk ja monet paikat ovat joutuneet "uusille koetuksille" niin en tiedä että onko se vain jumia tai muuta lihaskipua. Kipu tuntuu about etuolkapään ja rintalihaksen välissä

Lue tuosta aiemmin linkittämästäni threadista

Joo ilmeisesti oireista johtuen itelläki tätä samaa vaivaa esiintyy..totaalilepo ei näyttänyt mitään hyödyttävän ja palasinkin salille jo parin kolmen viikon jälkeen..kuuluuko tähän muuten minkäänlaista napsumista olkapäässä kun silloin kun oireet alkoivat niin toi olkapääki alko napsuun jonkin verran?

Pena^ sanoi:
Niin eli miten kyseisen kuluman/kulumat yleensä tunnistaa ?.. itse olen joskus pelännyt kulumaa itsestä katsottuani vasemmassa olkapäässä. Viparit sattuvat joskus. Toisaalta olen harrastellut salilla käyntiä vasta 4kk ja monet paikat ovat joutuneet "uusille koetuksille" niin en tiedä että onko se vain jumia tai muuta lihaskipua. Kipu tuntuu about etuolkapään ja rintalihaksen välissä

Kulumaa voi olla joko olka- tai ac-nivelessä. Syynä degeneraatio (usein ac-nivelessä esim. urheilijoilla kuten painonnostajilla), jokin perussairaus esim. reuma (olkanivelen nivelrikko) tai vamman seurauksena (murtuma, sijoiltaanmeno,kiertäjäkalvosimen repeämä) tullut nivelrikko.

Oireena on kuormitukseen liittyvä, asteittain paheneva kipu ja liikerajoitus. Liikkeissä voi tulla myös krepitusta. Olkanivelen nivelrikossa kipu tulee useimmiten taakse ja syvälle , ac-nivelessä taas eteen /ac-nivelen alueelle.
Edetessä myös yösärky kuuluu kuvaan.
Mutta ko. oireet voivat yhtä hyvin viitata muuhunkin olkapään vaivaan.

En ensimmäisenä pelkäisi olkanivelen kulumaa jos kipu on vain ajoittaista ja tulee jossain tietyssä liikkeessä (kuten vipareissa). Lääkärihän sen diagnoosin tekee ja rtg:llä saadaan nivelen tilanteesta tarvittaessa tietoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omistan olkanivelessä nivelrikon ja minkään näköistä punnerrus liikettä en pysty tekemään. Leikkausjonossa ollaan jossa nivel ilmeisesti puhdistetaan ja myös jotain sieltä kiristellään yms. Tämä leikkaus ei anna muuta kuin lisää vuosia ja keinonivelestä ne puhu tulevaisuudessa. Tosin ne tahtoo olla vähän hankalampia olkapäissä ja ei niin yleisiä toisin kuin esim. polvissa. Tällä hetkellä on vaarana että olkapää tipahtaa paikalta esim. kahvikuppia nostaessa. Kiitos vain geeneille löysistä olkapäistä ja paskoista nivelistä.

Back
Ylös Bottom