Zone-sarja -42%

AC-nivel leikkauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja karma
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaahan kokemuksia tuosta leikkauksesta jossa solisluusta "katkaistaa" pätkä pois.

-mitä makssa /missä teetitte ?
-kauanko kestää toipua ?
-kuinka hyvin kestää treeniä leikkuun jälkeen ?

Itsellä tuo nyt alkaa oleen pian se ainut vaihtoehto, yksityisellä vaan niin pirun kallista lystiä, kunnalliselle ei pääse varmaan alle puolen vuoden....

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Itteä kyllä kiinnostas sama homma. 16kk kulunu onnettomuudesta eikä vielä oo kunnossa ja lääkärin mukaan tuskin tuleekaan edes leikkauksella, mutta oon kyllä valmis sitä lähtee kokeilemaan. Nivelkapseli revennyt, nivelsiteet revähtäneet ja solisluu luun mitan liian "korkealla"

Ortopedi meinasi että vähintään 3kk pois punttien kimpusta.

Leikkauksessa "höylätään" joku 5mm pois solisluusta ja lisäksi tehdään niveleen tilaa koska merkkejä myös ahtaumasta (vihlovaa kipua sivuolkapäässä tuon AC-nivel kivun lisäksi).

Paikallispuudutuksessa operoidaan ja kipu tulee varmasti olemaan aika kovaa leikkauksen jälkeen.

Palstalla jokusia jolle homma tehty, joten jos luette niin kertokaan kokemuksia !

Operaatio tehty pari päivää sitten. Solisluusta höylättiin pois n.8mm. Samalla tarkastettiin kaikki mahdolliset jänteet yms. kaikista maininta "siisti" eli muita toimenpiteitä ei tarvittu.
Pari päivää melko kipeä mutta nyt jo kivut hellittäneet aika hyvin ja kättä pystyy liikkuttelemaan joka suuntaan.

Fysioterapiaa ei tarvitse vaan kättä saa liikutella vapaasti kivun sallimissa rajoissa.

pistäppä ihmeessä tänne viestiä, että miten paraneminen etenee jos vaan viitsit. Millasta kipua sulla oli ja missä liikkeissä salilla tai vapaa-aikana sitä esiinty?

Laitetaan vielä tännekin sepustusta näistä vaivoista.

Oikea olkapää kipeytyi yli 4 vuotta sitten penkkipunnerrus kisohin tähtäävien treenien yhteydessä. Laitettiin kortisonia useita kertoja ja pikkuhiljaa sen kanssa on oppinut tulemaan toimeen. Penkki on jäänyt kokonaan pois (kerran kokeillut isommilla raudoilla).
Lääkäri ei jostain syystä ollut halukas leikkaamaan, vaan kehotti kärsivällisesti odottomaan.

Viime talvena alkoi sitten vasemmalla puolella samat kivut. Kesällä samalle lekurille ja kehotti tulemaan syksyllä udestan jos ei kivut helliä. Kuukausi sitten kuvattin ja samalle lekurille aika. Kuvista selvästi näkyi tuo ongelma eli solisluun pää (AC-nivel). Nyt tämä samainen ortopedi oli sitä mieltä että leikataan koska kivut jatkunut yli puolivuotta!!! -antoi jopa kopion kirjoittamastaan olkapää ongelmien artikkelista jossa toteaa leikkauksen olevan ajankohtainen jos kivut jatkuvat yli 6kk, mikähän ihme että toista puolta ei halunnut leikata sitten millään, liekö näkemys ko. vaivasta muuttunut reilussa neljässä vuodessa.

Itse sain ac-nivelen luksaation pahan onnettomuuden seurauksena 16kk sitten. edelleen esim. penkkipunnerruksessa nivel muistuttaa itsestään. Tosin käden äkillinen heilautus jonnekkin suuntaan tuottaa myös viiltävän kivun. Olen vähän skeptinen leikkauksen suhteen, koska mulle on annettu ymmärtää, että ei ole mitään takuita meneekö käsi parempaan suuntaan leikkauksen jälkeen. En kyllä oikein jaksa uskoa, että enää näin pitkän ajan jälkeen mitään parannusta tulisi odottelemallakaan. Kaikkea on pyöritelty päässä. Aina decasta postimerkkien keräilyyn. Kävitkö muuten pelkästään röntgenissä vai onko myös magneettikuvat otettu olkapäästä?

Röntgenissä näkyi hyvin tuo ongelma. Toimenpiteen suorittanut ortopedi kirjoittaa artikkelissaan seuraavasti:

"Tavallinen röntgenkuva on tärkein olkakipupotilaall tehtävistä kuvantamistutkimuksista.Tästä ns. natiivikuvasta voidaan arvioida epäsuorasti kirtäjäkalvosimen jänteiden tila. lisäksi voidaan arvioida sekä olkaniveen että olkalisäke-solisluunivelen nivelrikon aste.

Ultraäänitutkimus ei juuri anna jatkotoimenpiteisiin vaikuttavaa lisäinfomaatiota kunnollisen kliinisen tutkimuksen lisäksi.

Magneettitutkimusta ei yleensä tarvita olkakipupotilaiden diagnostiikassa."

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Nyt kulunut viikko leikkauksesta.

Kättä pystyy liikuttamaan joka suuntaan ilman kummempi kipuja. Lääkäri antoi eilen luvan tehdä oikeastaan mitä vaan mikä ei tuo kipua olkapäähän.

no huh. tuntuupa paranevan nopeasti :thumbs:

Itselläkin sama leikkaus edessä, eli pätkä solisluusta pois. Kipua on jatkunut mulla noin pari vuotta, ja se on käytännössä estänyt kaikki raskaimmat rintatreenit. Ihme kyllä olkapäitä pystynyt treenaamaan lähes normaalisti.
Päivittelehän tänne edelleen, miten toipuminen edistyy.

Leikkauksesta nyt vajaa 4 viikkoa ja tänään olis tarkotus mennä salille jumppaamaan hyvin kevyesti (lähes tyhjillä koneilla) yläkroppaa, saapas näkeä mitä olkapää siitä tuumaa.....

Leikkauksesta nyt vajaa 4 viikkoa ja tänään olis tarkotus mennä salille jumppaamaan hyvin kevyesti (lähes tyhjillä koneilla) yläkroppaa, saapas näkeä mitä olkapää siitä tuumaa.....

Mitenkäs Karmalla toipuminen edistyy. Itsellä leikkausaika lähestyy ja vähän kahden vaiheilla olen, annanko leikata vai en.
Olkapää on paremmassa kunnossa nyt, kuin kahteen ja puoleen vuoteen. Eli lähes kivuton. Olen nyt löytänyt ilmeisesti omille olkapäille sopivat liikkeet millä treenailla, lisännyt venyttelyä ja lihashuoltoa.
Eihän tuo nivelrikko tuolta ac-nivelestä tietenkään mihinkään katoa. Mutta jos tuon kannssa pystyisi näin elämään ja jopa treenailemaankin lähes täysipainoisesti, tuntuu tuo leikkaus arveluttavalta.

4 viikkoa oli totaali lepoa ja sen jälkeen jumppailtu pikkuhiljaa. Solisluun puolesta homma ihan OK ja pystyy reenaan ihan normaalisti.

Karma: Ymmäsrsinkö oikein että sulla ei siis ole alla mitään äksidenttiä, vaan rasituksessa pikkuhiljaa kipeytynyt? Sillä kyselen kun itsellä on ilmeisesti noi solisluuta alhaalla pitävät ligamentit "pienen" kolhun jäljiltä vähän päreinä, jonka takia toi nivelkin pysyy huonosti paikoillaan. Vihloo päivittäin, ei onneksi sentään jatkuvasti.

Solisluut kipeytyneet aikanaan kovien penkkipunnerrus treenien johdosta. Oikea olkapää tuli 5 vuotta sitten niin kipeäksi että ei voinut edes tankoa nostaa pitkiin aikoihin. Se on kuitenkin pikkuhiljaa parantunut kun tuon 2003 kevään jälkeen olen esim. penkin jättänyt kokonaan pois.

Toinen puoli kipeytyi vuosi sitten ja päätin että nyt en vuositolkulla venaa parantumista. Leikkauksen jälkeen söin peräti pari päivää kipulääkkeitä joten pääsin kyllä melkosen vähällä. Tosin jotain muuta vaivaa tuolla vielä on jossain pienen rintalihaksen ja hauiksen pitkän pään alueella....pitäis kait kuvata... taas kerran :)

AC-nivelen luksaatio ja sen korjausleikkaus?

Sulle on varmaan jo tehty ko. leikkaus. Itsellä edessä loppukesästä tai syksyllä. Mullakin äksdentin seuraksena ko. vaiva. Lääkärit sanovat enemmän tai vähemmän, ettei leikkaus tule toimimaan, itse haluan uskoa toista. Mitä kokemuksia??? Laitetaanko sinne naulat tms. jotka otetaan pois vaiko vaan kertaalleen avataan??? Entä toimivuus jälkeenpäin. Mitään rautoija ei minun tarvitse enää nostella mutta olishan sen hyvä jos toimisi edes niin että liikkuvuus tulee normaaliksi ja tuo törröttävä solisluu saataisiin pysymään siihen kuuluvalla paikalla :)

Itse sain ac-nivelen luksaation pahan onnettomuuden seurauksena 16kk sitten. edelleen esim. penkkipunnerruksessa nivel muistuttaa itsestään. Tosin käden äkillinen heilautus jonnekkin suuntaan tuottaa myös viiltävän kivun. Olen vähän skeptinen leikkauksen suhteen, koska mulle on annettu ymmärtää, että ei ole mitään takuita meneekö käsi parempaan suuntaan leikkauksen jälkeen. En kyllä oikein jaksa uskoa, että enää näin pitkän ajan jälkeen mitään parannusta tulisi odottelemallakaan. Kaikkea on pyöritelty päässä. Aina decasta postimerkkien keräilyyn. Kävitkö muuten pelkästään röntgenissä vai onko myös magneettikuvat otettu olkapäästä?

hemo: -Eipä nyt ole tarkoitus masentaa tai vähentää muutenkaan uskoa sitä leikkausta kohtaan, mutta taitavat nuo lääkärit olla hyvin pitkälti oikeassa.

"Lääkärit sanovat enemmän tai vähemmän, ettei leikkaus tule toimimaan, itse haluan uskoa toista."

Rautalangalla ne sen AC-nivelen yhdistää paikoilleen siinä leikkauksessa ja se rautalanka itsessään ei ole kovinkaan kummoinen tuki siellä, eli lihasvoima se sen leikkauksen jälkeenkin tulisi kasasa pitää. Nuiden AC-nivelen sijoiltaan menojen kanssa kun tahtoo olla niin, että se kuntoutus jatkuu lopun ikää, ainakin jossain muodossa. Harvemmin kai tuota enää leikkaavatkaan muilta kuin nuorilta aktiiviurheilijoilta tai ainakin pitää olla jo pahasti se solisluun pää kohollaan ja kellua varsin holtittomasti.

AC-nivelelle tärkein tuki tulee hartialihaksesta, epäkkäästä, rintalihaksesta ja etummaisesta sahalihaksesta. Tokihan myös nuilla olkanivelen ympäröivillä pikkulihoilla on myös osansa siinä tukemisessa, eli voidaankin siis sanoa että monipuolinen hartiarenkaan lihaksiston lihasvoiman ja liikkuvuuden treenaus on se kaiken perusta.

Rautalangalla ne sen AC-nivelen yhdistää paikoilleen siinä leikkauksessa ja se rautalanka itsessään ei ole kovinkaan kummoinen tuki siellä, eli lihasvoima se sen leikkauksen jälkeenkin tulisi kasasa pitää.

Nykyään käytetään pahoissa ac-luksaatioissa semmosta koukkulevyä, joka kiinnitetään solisluuhun päälle ja koukku menee ac-nivelen kautta acromionin alle. Poistetaan parin-kolmen kuukauden kuluttua. Joskus kyllä piikkejä ja lankaakin, mutta tuntuvat siirtyvän enemmän tuohon koukkulevyyn.

AC luksaatio

hemo: -Eipä nyt ole tarkoitus masentaa tai vähentää muutenkaan uskoa sitä leikkausta kohtaan, mutta taitavat nuo lääkärit olla hyvin pitkälti oikeassa.

"Lääkärit sanovat enemmän tai vähemmän, ettei leikkaus tule toimimaan, itse haluan uskoa toista."

Rautalangalla ne sen AC-nivelen yhdistää paikoilleen siinä leikkauksessa ja se rautalanka itsessään ei ole kovinkaan kummoinen tuki siellä, eli lihasvoima se sen leikkauksen jälkeenkin tulisi kasasa pitää. Nuiden AC-nivelen sijoiltaan menojen kanssa kun tahtoo olla niin, että se kuntoutus jatkuu lopun ikää, ainakin jossain muodossa. Harvemmin kai tuota enää leikkaavatkaan muilta kuin nuorilta aktiiviurheilijoilta tai ainakin pitää olla jo pahasti se solisluun pää kohollaan ja kellua varsin holtittomasti.

AC-nivelelle tärkein tuki tulee hartialihaksesta, epäkkäästä, rintalihaksesta ja etummaisesta sahalihaksesta. Tokihan myös nuilla olkanivelen ympäröivillä pikkulihoilla on myös osansa siinä tukemisessa, eli voidaankin siis sanoa että monipuolinen hartiarenkaan lihaksiston lihasvoiman ja liikkuvuuden treenaus on se kaiken perusta.

Kiitos asiallisista vastauksista. Olen valmis elinikäiseen kuntouttamiseen ennemmin kuin elinikäiseen törröttävään ja hankalaan solisluuhun. Uskon että se vaivaa nyt enemmän kuin sitten leikkauksen jälkeen ja uskon myös että se pysyy paikallaan kun annan sen rauhassa siihen tekeytyä :) Tuo kommentti että "nuorille aktiiviurheilijoille" on sinänsä hyvä, jos tässä ei enää ihan nuori ole niin melko aktiivi kuitenkin. Onneksi lajini ei ole sitä tyyppiä, että laidat kolisee ja paukkuu. Voihan tietty sattua samankaltainen kaatumisonnettomuus kun missä solisluu kyrvähti pois paikaltaan mutta toivotaan, että edes toiselle puolelle :). Tai suoraan päälleen... no, ehkei sentään. Kyllä siitä hyvä tulee... näin olen päättänyt :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom