Aamupala juuri ennen aamutreeniä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Itse suosittelen syömään aamiaisella mahdollisimman paljon kiinteää ruokaa ja vetämään palkkarin/drinkin (mitä se sitten sisältääkään) pukkarissa juuri ennen treeniä. Aamiainen on päivän tärkein ateria, ja hyvin syötynä se näkyy kyllä muuallakin kuin vain lihasten kehityksessä. Oma koktaili, toimii varmastikin hyvin 90-100 kiloiselle miehelle (määriä voi vaihdella):

1prk rahkaa/5 kananmunaa (jos jälkimmäinen, niin saadaksesi ns. "coleman-puuroa" tee kokkelia ja heitä puuron päälle)
4dl kaurahiutaleita
6dl maitoa (tee näistä ja kaurahiutaleista puuro)
2 banaania (pilko puuron sekaan tuomaan makua)

1,5-2,5 litraa vettä

Jos käytät jotain vitamiineja tai niihin verrattavia lisäravinteita, niin ne kannattaa myös ottaa aamiaisen yhteydessä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos heti miti herättyä pitää lähteä nii kofeiinit naamaa ja heraa jano juomana treenin ohella. Jos taas treeni 1-2h päästä niin joku suhkot kevyt ateria.. puuroa raejuustoa marjoja ym.

Ite nytten treenannut ainoastaan aamuisin ja ennen teeni yleensä pakko syödä laitasellinen puuroa mehukeitolla ja välillä raejuustoa sekaan, välillä puurolautasen lisäksi purkki rahkaa ja pari kuppia kahvia, paitsi jalkatreeniin ei pysty ottaan kun korkeintaan kupin tai ei ollenkaan kahvia yrjö lentää muuten..Tyhjällä mahalla ei jaksa tehdä mtn. Hyvin toimii..

Ehdotuksia aamupalasta ennen aamutreeniä - vinkkejä kaivataan!

Anteeksi jo etukäteen jos tällainen kyssäri jossain on, en sitä etsimällä löydä enkä toisaalta usko että uusi aloitus maata kaataa. Anyway, olen ruvennut käymään nyt aamuisin salilla ja riittävä ruokatankkaus olisi tehtävä, että jaksaa treenata kovaa. Olen syönyt 40g kaurahiutaleita, sekaan vähän leseitä, 100g raejuustoa, tumman leivän jonka päälle Oivariinia ja kalkkunaleikkele. Vettä lähes litra ennen treeniä. Tästä tankkauksesta huolimatta huono olo joskus yllättää siten, että tuntuu kuin energiat loppuisivat ennen aikojaan. Treenaamaan menen 1,5-2h päästä.
Mitä te itse syötte aamupalaksi, ettei tule tuota a) ähkyä ja b) yhtäkkistä voimien loppumista kesken intensiivisen treenauksen? Tällä hetkellä tavoitteena kohti syksyä keskittyä lihasten kasvattamiseen, ei dieettiin :-)). Teen kolmijakoista ohjelmaa ja yksi treenikerta kestää alle tunnin, yleensä 40-45 minuuttia, koska pidän palautukset lyhyinä. Treeni on siis vauhdikas ja aamupalan pitäisi olla voimia antava muttei toisaalta ähkyyttävä (mikä sanavalinta):D.

^Kuulostaa ihan hyvältä määrältä kyllä mitä syöt ennen treeniä, joten voisiko selitystä hakea siitä mitä syöt edellisenä iltana? Tarpeeks? Mites nestemäisenä sitten esim. smoothiet tai ihan maito / mehu lisäksi? Mä treenaan aamulla ja hyvin riittää ihan pelkkä raejuustopuuro tai leivät päällyksineen tai smoothie kun on illalla syönyt hyvin ja juo paljon.

Totta, toi iltasyöminen on mulla aika kevyttä! Kokonaiskalorit on mulla 2000kcal pintaan tällä hetkellä, mutta iltaa kohti keventelen. Hiilareita ei oikeastaan klo 16 jälkeen ollenkaan. Korjaan tämän ja katson mitä tapahtuu! Muutoin ei pitäisi olla huonoista unista tms kiinni, olen melkoisen levänneellä fiiliksellä tällä hetkellä, nukun hyviä yöunia ja elämä on kaikin puolin muutenkin mallillaan. Mutta että lähtisin tyhjällä mahalla tai banaanin voimalla - ei ikinä toimisi! Toinen täällä tullut idea on tuo smoothien teko, sitä voisin myös kokeilla. Sinne vaan kaurahiutaleet sekaan ja menox. Kiitos vinkeistä (eikä mitään hajua miten tämä palsta tälleen toimii - joku vissiin siirtänyt mun aloituksen tänne, kiitokset siitä, kun kuitenkin samoja kyselty ennenkin!).

Parhaiten jaksaa kun et syö mitään.

Verensokeri pysyy tasaisena kun keho tuottaa glukoosia maksan varastoista ja rasvakudoksesta. Alhaiset insuliinitasot korreloivat korkean katekoliamiinitason kanssa (stressihormonit) joten kropassa on virtaa vaikka muille jakaa.

Lisää aiheesta:

Pätkäpaasto (IF) | Bodyrecomping

Jos on kiire, pelkkä banaani ja desi heraa. Vähän enemmän kun on aikaa niin tuhti smoothie aamulla. Kaurahiutaleita, rahkaa, banaani yms. Sitten reilu tunti sulattelua ja pikku heradrinkki ja salille.

E: Vähemmänkin voisi ottaa, mutta se ei erityisemmin itelle sovi.

Pelkkää vettä ennen aamutreeniä, sen verran kiire yleensä tulee etten ehdi syödä varsinkaan mitään tuntia aiemmin. Olen yrittänyt maksimoida unen määrän ja optimoida treeniajan mahdollisimman aikaiselle, jotta pääsen myös lähtemään duunista mahd aikaisin. Hyvin on toiminut ainakin jaksamisen kannalta, tulosten kannalta ei niinkään mutta syyt siihen lienee jossain muualla. Ei noita aamutreenejä kovin usein itselläni ole mutta ehkä 1-2 kertaa viikossa.

Tosiaan niin että ennen treeniä jotain tyyliin banaani ja heraa ja sitten edellisenä iltana kunnolla safkaa koneeseen. Vaikka ihan kanaa ja riisiä tai vastaavaa. Eikä mitään höpötystä siitä että iltahiilarit menee vyötärölle tai muuta vastaavaa. Illalla tankkaa ja aamulla jotain kevyttä ja nopeesti sulavaa niin toimii. Kofeiinia tai jotain dreenibuusteria kyytipojaksi. Kofeiinit mieluummin tablettina kuin kahvista tai energiajuomasta. Ainakin itsellä tuntuu mahassa huonolto jos kahvia tai energiajuomaa vetelee ennen treeniä.

en oo lukenut nyt muita posteja mutta luin yhestä treeniblogista että tekee juotavan aamupalan, eli jonkun mukavan smoothien niin saa energiaa mutta ei oo raskas olo ja treeni sujuu:)

EDIT:siis en ole lukenut tämän ketjun muita vastauksia

Ajattelin ruveta tekemään SS-treeniohjelmaa 2-3x viikossa arkiaamuisin ennen töitä, kun on nykyään liukuva työaika, sali lähellä työpaikkaa ja työpaikalla suihku. Aamulla olis varmaan suotavaa jotain suuhunsa pistää mutta ainakin pelkkä hera vedeen sekoitettuna, banaani ja kaurahiutaleet "raakana" pistää mahan sekaisin. Pelkkää heraa kokeilin joskus juoda treenin aikana, kun oli hieman nälkä salille lähtiessä ja meni koko treeni pieleen kun piti vessassa juosta pariin otteeseen. Banaanista myös huonoja kokemuksia kun ollut töissä eväänä. Kaurahiutaleet vois toki laittaa kuppiin likoamaan illalla ja olisivat aamulla pehmeitä.

Hera ei malton kanssa palkkarissa ole aiheuttanut oireita mutta en mielelläni näitä vetäisi heti aamusta. Olisko 1/2 annos puuroa mehukeitolla raejuustolla ok ennen n. 45min aamutreeniä ja heti treenin jälkeen palkkarit + suihkun jälkeen ruokaa naamaan töissä? Tietty kuppi kahvia myös ennen treeniä, en minä muuten pärjää.

Olen elämäni aikana tasan yhden kerran kokeillut aamulla treenaamista tyhjällä vatsalla, eli otin pelkät vitamiinit purkista ja puoli litraa vettä ja lähdin lenkille ja tulin heti kipeäksi? Sattumaa tai ei, luulen että _jotain_ olis hyvä pistää suuhun ennen treeniä.

Ajattelin ruveta tekemään SS-treeniohjelmaa 2-3x viikossa arkiaamuisin ennen töitä, kun on nykyään liukuva työaika, sali lähellä työpaikkaa ja työpaikalla suihku. Aamulla olis varmaan suotavaa jotain suuhunsa pistää mutta ainakin pelkkä hera vedeen sekoitettuna, banaani ja kaurahiutaleet "raakana" pistää mahan sekaisin. Pelkkää heraa kokeilin joskus juoda treenin aikana, kun oli hieman nälkä salille lähtiessä ja meni koko treeni pieleen kun piti vessassa juosta pariin otteeseen. Banaanista myös huonoja kokemuksia kun ollut töissä eväänä. Kaurahiutaleet vois toki laittaa kuppiin likoamaan illalla ja olisivat aamulla pehmeitä.

Hera ei malton kanssa palkkarissa ole aiheuttanut oireita mutta en mielelläni näitä vetäisi heti aamusta. Olisko 1/2 annos puuroa mehukeitolla raejuustolla ok ennen n. 45min aamutreeniä ja heti treenin jälkeen palkkarit + suihkun jälkeen ruokaa naamaan töissä? Tietty kuppi kahvia myös ennen treeniä, en minä muuten pärjää.

Olen elämäni aikana tasan yhden kerran kokeillut aamulla treenaamista tyhjällä vatsalla, eli otin pelkät vitamiinit purkista ja puoli litraa vettä ja lähdin lenkille ja tulin heti kipeäksi? Sattumaa tai ei, luulen että _jotain_ olis hyvä pistää suuhun ennen treeniä.

Oletko aatellu, että ottaisit vaan tyyliin BCAA/EAA 10-15g ennen reeniä ja reenin aikana malto+bcaa/eaa ja sit ihan normi palautusjuoma. Toki tuo on aika kallis taktiikka.
Itsellä vatsa on vuosien saatossa tottunut heraan, niin se menee nykyään ihan tyhjäänkin mahaan aamulla.
Tuskin tuosta raejuusto+puuro combosta toisaalta haittaa ainakaan on, jos tuntuu että reeni menee sillä ok. Ei ehkä ole "optimaalista" mutta kuitenkin.

Minä olen noudattanut viimeisen puoli vuotta seuraavaa kaavaa hyvinkin onnistuneesti: Aamulla herätys klo 5, aamupalaksi 1dl kaurahiutaleita + vajaa desi vehnälesettä ja puuroksi, sekaan 200g raejuustoa ja loraus mehukeittoa. Tämän jälkeen normaalit aamutoimet ja koiran ulkoilutukset + treenilaturi, salille klo 6.30. Aamupala tulee siis syötyä noin tuntia ennen treenin alkua. Tällä rytmillä ehtii hyvin herätä. Asun käytännössä salin vieressä, joten siirtymäaikaa ei ole kuin pari minuuttia - ja salilta töihin ei ole kuin rappuset ylös. Tehokasta treeniaikaa on hieman reilu tunti ennen töiden alkua.

Aamupala uponnut ja se onkin iso syy nousta sängystä ylös. :) Meillä on porrastetut aamuvuorot, eli mikäli mulla vaikkapa alkaa tuntia myöhemmin työt, silloin herään kuudelta ja muuten sama ralli.

Ite pystyn syömää ihan normi aamupalan ennen reeniä. Oli vuorossa sitten jalka- tai käsireeni niin huoletta voin syyä semmosen 600-800 kcal aamupalan ilman, että tulee huono-olo salilla. Reenit on kuitenkin semmosia semikovia höystettynä pakkotoistoilla ja muilla erikoistekniikoilla. En tiedä miten vaikuttaa lihaskasvuun, mutta tolla tavalla reenit ainakin kulkennu ihan hyvin. Kannattaa varmaan kokeilla, että mikä itellä toimii ja sen mukaa mennä sitten eteenpäin.

BCAA/EAA vois joskus kokeilla, mutta ajattelin alkuun pärjätä ihan ruualla + palautusjuomassa 1dl whey 80, 5ml mitta kreatiinia ja tilanteen mukaan 0-1dl maltoa. Tietty vitamiinit, omega3 ja magnesiumia tulee otettua aamuisin. Ehkä seuraavan roheiinitilauksen kylkeen vois jotain aminohappojakin laittaa.

Pitää alkaa kokeilemaan erilaisia aamupalavaihtoehtoja. Aiemmin tässä ketjussa on kehuttu smoothieita aamupalaksi, olis ainakin nopeita ja helposti alasmeneviä. Minulla tosin ei ole ruuan alasmenon kanssa ollut ongelmia, mutta kiinteä ruoka todennäköisesti jää hölskymään mahassa ja haittaa treenejä.

Kun pieni kaurapuuroannos on kokeiltu laitan kokeuluun myös esim. 150g rahkaa, vedessä yönyli liotettuja kaurahiutaleita vähän, pakastemarjoja, kananmuna, macajauhoo + loraus vettä/maitoa. Tietty banaani+rahka vois kokeilla, mutta ainakin aiemmin ei oo vatsa tykännyt.

Nyt jonkun aikaa käynyt taas aikasemmin treenaamassa kun vapaalla. Jos meen treenaamaan 30-60 minuutin sisällä heräämisestä niin "aamupala juuri ennen aamutreeniä" on heradrinkki jossa 30g heraa, 5-10g EAA:ta ja 5g kreatiinia ja sitten vielä banaani/ananaspurkki sekä kofeiinia. Jalka- ja selkätreeneihin otan oikeeta buusteria, treenin aikana menee sitten aina vakiona 80g maltoa ja 15g octanea. Jos taas heräilen muutama tunti ennen treeniä niin vedän perus aamupala setin 120g kaurahiutaleita, 40g heraa ja yhden rahkan ja sitten parikytminsaa ennen treeniä tuon yllämainitun setin. Toki aina aamuisin ensimmäisenä menee 0,5l tuopillinen vettä tyhjään mahaan.

Täyteenhän sitä kupua EI kannata aamulla änkeä jos aamuste heti treenit on.
Hyvä esimerkki on vaikka hera ja banaani, tai vaikka EAA ja banaani.
Itse otan heran ja instant oatsia, molempia 40-50g.
Tuo instant oats(kaura)ei nosta insuliinejä, kuten vaikka malto tai muu nopea hiilari tekee, jolloin voi käydä niin, että olet kohta taas pötkälläsi ja sikeässä unessa.
Joku kofeiini pwo myös ihan ok jos todella vaikea muuten saada itsestään mitään irti treeneissä.

Itse herään noin seitsemältä

Syön banaanin ja mikropuuroa, 2 kuppia kahvia.
Keitän yhden makkaran.
Annan tasoittua 30min ja sit syön mysliä ja maissihiutaleita.

Salilla puoli kymmeneltä, eli treeni alkaa melko lailla 2 tuntia heräämisestä.

Aika hiilaripainotteinen. Jos jätän makkaran syömättä niin salilla iskee hirvittävä heikotus.

Suositut

Back
Ylös Bottom