Aamupala juuri ennen aamutreeniä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
"vanhat" palstalaiset muistanee sakkeuksen, tuon kovan löylyttelijän. hän vannotti aamutreeniin ja aamupalan suhteen seuraavaa: jos yöunet on pitkät (yli 5h) niin pikkasen tukevampi aamupala (heraa+kaurahiutaleita tms). lyhkäsillä unilla voi mennä vaikka tyhjällä mahalla. perusteluita näihin en muista. nämähän on niitä asioita minkä jokainen huomaa toimivaksi/toimimattomaksi kohdallaan. itse treenaan myös yleensä aina aamulla. melko vakioksi on muodostunut ehrman+mehukeitto+n.0.5dl kaurahiutaleita, sauvasekoittimella sekaisin ja ääntä kohti. toinen mitä käytän on hera ja kaurahiutaleet shakerissa sekasin ja ääntä kohti. tuon rahkakombon saa lusikallakin sekaisin jos muuta nukkuvaa perhettä sauvasekoitin mahdollisesti häiritsee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä tuskailin pitkään saman asian kans ku tuli aina huono olo jos veti yhtään mitään kiinteää ennen treeniä.
Banaani ja 2d maitoa toimii mulla.. lisäks boosteri. ei oo tullu enää huono olo.

Kyllä mä lähdin pelkän banskun voimalla, tuossa viime keväänä kun tätä aamureeniä harrastin... Varmaan keväämmällä kun aamut taas valkennee tulee "aamureenikipinä" joka kestää aikansa ja sit lopahtaa :face:
Mut toi bansku on kätsy, sen voi vetästä autossa matkalla salille (säästyy aikaa, on hyvää ja halpaa, eikä "hölsky" mahassa)

BCAA + sitrulliinimalaatti. Ei jaksa aamulla safkailla sen suuremmin, joskus kahvia lisäksi.

Aamulla katkaistaan katabolia insuliinipiikillä eli hiilaria kehiin. Se kans vähentää kortisolia.

Katabolian pelossa ei tarvi, mutta jos se olotilaan tai treenitehoihin vaikuttaa positiivisesti niin siinä tapauksessa joo. Insuliini laskee kortisolia mutta kortisolin noustessa, nousee myös kasvuhormonitasot. Myös boostereista saa enemmän irti; katekoliamiinit jo ennestään koholla ja tätä nostetaan lisää esim kahvin avulla. Se mahdollinen lihojen menetys otetaan kiinni sitten palkkarilla, jonka teho (proteiinisynteesi) tuplaantuu paastotreenin jälkeen.

Mulla on aikalailla vakio tuo aamupala. Pari viiden minsan munaa + jugurttia/rahkaa + vitamiinit + kahvi. Toisena vaihtoehtona kaurapuuro(mikrossa) + raejuusto + vitamiinit + kahvi.
Noilla on pärjätty ja mennään jatkossakin samoilla eväillä.

Mie oon aina ihmetelly tota syömisestä keuhkoomista. Mulla oli ennen yövuoroviikkoina tapana herätä klo 16, syödä (lämmin ruoka) 16.30 ja mennä viideltä reenaa ja aivan loistavasti kulki. Ja sen kerran ku jätti syömättä ni ei siitä tullu mitään. Toimii nykyään tossa bjj:ssäkin ihan samanlailla (tosin hiukan kevyemmin joutuu syömään :).

tunti ennen treeniä (hyväksi havaittu) on toiminu tällainen drinkki:

-1/2 dl heraprode
-1/2 dl soijaprode
-1/2 dl pikakaurahiutaleita (murskattu huhmarissa)
-1/2 banaani
-1 tl kaakaojauhetta (ei sokeria)
-teelusikan kärjellinen steviaa ja ehkä marjajauheita 1-2 tl
-vettä max. 1/2 l.

kaikki sauvasekoittimella sekaisin. Jos treenaan aikaisin aamulla, laitan noi kuiva-aineet jo kulhoon illalla valmiiksi, vain puolikas bansku + vesi + blendaa sekaisin koko moskan.

ei mitään valittamista energian puutteesta treenissä, ei hölsky vatsassa ym.

treenin ainaka juon laimeaa heraliosta (1/2-1 dl heraa + 1/2 vettä) janojuomaksi. palkkariksi perusheraa 1 dl, muutama ruokalusikallinen ruokosokeria, kaakaojauhetta, marjajauheita + vettä.

Treenaan aamulla melkein "paastossa" (lasi maitoa ja hedelmä) vaan syötynä puolta tuntia ennen salille menoa. Treenin jälkeen sitten kunnon aamupala naamaan. Onkohan tuo hirveän katabolista? Tuskin ehtivät vatsasta edes poistua treenin aikana, mutta ehkä kuitenkin vähentävät kataboliaa. Jos isomman aamupalan söis, niin ei kyllä kunnon treeniä sais tehtyä ku kaikki puhti menis ruuansulatukseen. Niin ja tulipa mieleen, että kuinka kauan ihmisillä on yleensä väliä aamu- ja iltapalan välillä ajallisesti?

Niin ja tulipa mieleen, että kuinka kauan ihmisillä on yleensä väliä aamu- ja iltapalan välillä ajallisesti?

Viikolla tulee aamupala syötyä noin klo 6 ja iltapala klo 20-21, eli 14-15 tuntia tulee. Viikonloppuisin sitten vähän vähemmän kun tulee nukuttua pidempään.

Massakaudella tai dietillä ennen punttia yleensä aamulla menee rahka ja vähän sen jälkeen sitten joku fazerin sininen/geisha+fazerina tjsp. Kuitenkin suklaata ennen reeniä, suklaat kun on syönyt niin perhana kun virtaa riittää nostella sen tunnin ainakin. Dietillä pidän 1 punttipäivän viikossa joka on myös mättöpäivä :hyper:

Nyt oon ottanut banaanin tuon n. 40 g herajuoman ja boosterin kaverina. hyvin jaksanut vetää aamutreenit noin. Näyttäs toimivan itselläni.

Luin tässä ketjussa että ruisleipä olis huono aamupala enne treeniä. Ite, jos aika sallii, niin treenailen noin 1h aamupalan jälkeen. Aamulla syön ruisleipää, jossa on välissä kinkkua, juustoa ja margariinia. Kylkiäisiks 4,5dl maitoo(rasvaton) ja 200g jogurttia. Kannattaisko mun muuttaa aamupalaa, jos ajattelin noin tunnin päästä treenailla noilla eväillä?

Pari kertaa kun meinas tulla ns. ulkoistettu banaani-ilmiö aamun jalkatreeneissä, oon tehny kaikki treenini tyhjään mahaan, treenin aikana 10-15g BCAA. Tuntuu toimivan mulle todella hyvin, ei heikota tms.

Itellä on tähän asti toiminut hyvin kun vetäsee maitorahkan ja purkin ananasta siihen sekaan. Hivenaineet ja vitamiinit otan vasta kotiin tultuani. Mitenkäs nopeasti muuten rupeatte mättämään ruokaa tuosta palautusjuoman juomisesta?

Mulla on toiminut kohtalaisen hyvin suklaannmakuinen prode + bcaa + kylmäpuristettu kookosöljy jos on aikataulujen takia joutunut aamulla treenaamaan. Eli kylmän viileesti skipataan ne hiilarit kokonaan pois ja MCT-rasvaa tilalle.

Edit. siis nimenomaan sen takia suklaanmakuinen että sopii hyvin ton kookoksen kanssa :D

Itellä on tähän asti toiminut hyvin kun vetäsee maitorahkan ja purkin ananasta siihen sekaan. Hivenaineet ja vitamiinit otan vasta kotiin tultuani. Mitenkäs nopeasti muuten rupeatte mättämään ruokaa tuosta palautusjuoman juomisesta?

1-2 tuntia. Jos meinaa mennä pidempään kuin pari tuntia, niin sitten prodepatukkaa tai vastaavaa. Tiedän, pitäisi syödä tuohon tuntiin mutta normielämässä ei kaikki mene kuten paperilla on parasta.

Mä jos treenaan aamuisin oli se sitten aerobista tai punttis niin teen sen täysin tyhjällä vatsalla (poislukien vesi + piristeet). Jos pitäisi jotain syödä niin joisin jonkun prodedrinkin, mutta kiinteää ravintoa ei lyhyellä varoituksella.

Voi olla tottumiskysymys, mutta treenit menee kyllä niin päin helvettiä jos ei aamulla vedä mitään ruokaa, etenkin hiilarin puute tuntuu aiheuttavan pahimmat oireet. Alkuun toimii kroppa ihan ok, mutta lämmittelyn ja jonkun neljännen mavesarjan jälkeen alkaa päätä koskea, oksettaa ja heikottaa niin helvetisti. Tästä syystä vedän aamulla kaurapuuroa, raejuustoa ja mehukeittoa jos on treenit tulossa. Kaikki sekaisin ja huiviin, imeytyy suht nopeasti tuollainen lieju eikä paina mahassa treenin aikana.

En tiedä onko siitä verestä mitään iloa siellä vatsalaukussa ruokaa sulattamasta sen sijaan, että koko järjestelmä olisi treenin käytössä. Tyhjällä vatsalla treenaaminen on IMO järkevintä. Päivätreeneissäkin reipas tauko ennen edellistä ateriaa. IF:ssä toimii treenit mielettömän hyvin vaikka on oltu 18 tuntia syömättä.

Voi olla tottumiskysymys, mutta treenit menee kyllä niin päin helvettiä jos ei aamulla vedä mitään ruokaa... mutta lämmittelyn ja jonkun neljännen mavesarjan jälkeen alkaa päätä koskea, oksettaa ja heikottaa niin helvetisti.

No ei pelkästään tottumiskysymys, sillä jos jotain todella HC-reeniä ja enkkoja aikoo tehdä niin ne ei kyllä synny tyhjin vatsoin ainakaan meikäläisellä. Päänsärky, oksetus ja heikotus voivat tulla vierailemaan. Eli omien tarpeiden mukaanhan sitä kannattaa mennä.

Suositut

Back
Ylös Bottom