Aamulla salille. Mitä syödä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koho
  • Aloitettu Aloitettu
Tovin pakkista selanneena päädyin siihen että aamulla ennen salia kannattaa syödä hyvin ja kunnolla että jaksaa. Sit luin vähän lisää ja löysin tarinaa et ei kannata syödä 3h ennen salia Mitään!!
:rolleyes: Niin mites se nyt sitten menee??

Työvuoro vaihtui ja nyt joutuu menee salille suoraan sängystä ja 20min pyöräilyn jälkeen.

Siis syödäkkö vai ei syödä? Niin ja mitä syödä?

Kovasti kiitoksia jos joku viitsisi opastaa. 15treeni viikko alkaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mm. tuossa on ok topik lue jos et oo lukenu.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=10436&highlight=aamutreeni

Vaihtoehtoja on monia mutta yksinkertaisimmasta päästä voisivat olla vaikka nämä:

1. Herää 1-2h ennen salille lähtöä ja vedä oikein kunnon löylypirtelö missä vaikka purkki rahkaa, banaani, desi heraa, 4 dl kaurahiutaleita ja rkl rypsäriä, ja jotain vitamiinivalmistettakin, vaikka Vitamaxia. Pirtelö imeytyy hyvin, saat juotua nopeesti sen ja voit tehdä sen valmiiksi edellisenä iltana jääkaappiin. Juoman juomisen jälkeen käy uudelleen nukkumaan, ehdit vielä kuorsata hyvän tovin ja sulatella pirtelön.

2. Treenaa tyhjällä vatsalla, mutta pyri välttämään liian pitkiä yöunia (yli 7h) ja tankkaa todella hyvin edellisenä iltana. Älä siis pidä hiilareita liian alhaalla illan aikana, viimeiselläkin aterialla hidasta hiilaria on hyvä syödä oikein runsaasti. Tyhjällä mahalla ei suoranaisesti tarkoita "ei mitään", vaan aamulla vaikka 25min ennen treeniä ota desi heraa ja 5dl vettä, ja heti herättyä 40min ennen treeniä 5dl vettä. Glutamiinia ja/tai bcaa:ta voit ottaa heran kanssa myös jos rahaa riittää, vaikka 10g glutaa ja 5-10g bcaa:ta.

Riippuu tottumuksista, ruokavaliosta, asenteista ja yksilöstä kumpi vaihtoehto / mikä muu tahansa vaihtoehto toimii parhaiten. Kakkosella haetaan maksimaalista treenitehoa ja sitä kautta kasvamista, ja tehokasta rasvanpolttoa. Ykkönen sopinee useammille sen takia että nuppi ei välttämättä kestä tyhjällä mahalla treenaamista aamulla. Ja pidemmällä tähtäimellä voitaneen olettaa että kakkosta käyttämällä treenin aikainen katabolia lihaksissa on suurempaa kuin ykkösellä. Mutta tämä on pitkälti vain oletusta, eikä sillä että muutama milligramma lihaa palaa enemmän ole välttämättä yhtään mitään tekemistä kasvamisen kanssa.

Muista pitää aamutreenit joka tapauksessa lyhyinä (30-45min) jottei puhti lopu kesken, syöt sitten millä tyylillä tahansa.

-edit- meni väsyneenä ykköset ja kakkoset sekaisin :)

Mä oon tässä alkanu harrastaa aamutreenejä (treenit 2*/päivä) ja otan aamulla pelkkää proteiinijauhoa n. 30min ennen treeniä, toivoen sen vähentävän lihasten purkua. Edeltävänä päivänä syön normaalisti ilman mitään tankkauksia, toisaalta yritänkin tässä vähän rasvoja poltella.

Joku vähän lahjakkaampi jossaki lehessä sano et vetää vaa jonkun hedelmän ennen aamutreeniä (en muista ketä).. esim. 1 omena. En sit itse tiedä ku aamusin en oo itse ikinä treenaillu.

Originally posted by Fat22
Mä oon tässä alkanu harrastaa aamutreenejä (treenit 2*/päivä) ja otan aamulla pelkkää proteiinijauhoa n. 30min ennen treeniä, toivoen sen vähentävän lihasten purkua. Edeltävänä päivänä syön normaalisti ilman mitään tankkauksia, toisaalta yritänkin tässä vähän rasvoja poltella.
Sama täällä, mitallinen heraa vedessä salille lompsiessa, edellisen päivän hiilarit 30g mistä suurin osa aamulla ja kunnon unet. Ja hyvin menee.

Itse kokeilin kesällä 2 viikon ajan aamulla treenaamista. Aamupalaksi otin proteiinidrinkin (~ 30g) ja puolikkaan ruisleivän. Pari kertaa otin lisäksi pienen tilkan rypsiöljyä. Harjoittelun tehoon rypsärin ottaminen/ottamatta jättäminen ei juurikaan vaikuttanut. Edellisenä päivänä iltapalaksi olin usein syönyt rahkaa ja rypsäriä.

Treenit sujuivat hyvällä teholla, jotenkin oli virkeämpi olo kuin työpäivän jälkeen. Vaikka vatsa tuntui tyhjältä, näläntunne ei kuitenkaan vaivannut. Ainoaksi ongelmaksi muodostui tarpeeksi aikaisin nukkumaan meno edellisenä iltana. Jotenkin vaan illaksi aina kertyi kaiken maailman hommaa ja nukkumaanmenoaika venyi.

Välillä treenailen aamuisin, herään noin 2,5 tuntia ennen treenejä, ja aamupalaksi 80-100g kaurahiutaleita, purkki raejuustoa tai rahkaa ananaksen kanssa, sekä paljon vettä. Treenit menee ihan yhtä hyvin kuin illallakin.

Hyvin tuli neuvoja. Kiitoksia vain vaivautuneille :worship: .
Söin aamulla palan ruisleipää, juustoa päälle, 30g protskua sekottetuna maitoon ja kaakaojauheeseen. Pyörämatkan aikana kiskasin 5dl tropic omppumehua jossa on hiilaria 11g/dl.
Nukuttua tuli n.6h. Ja salilla olin 90min heräämisen jälkeen.

Ei oikein kulkenut treeni. Painot nousi niinkuin ennenkin[8 toistoa tutuilla painoilla], mutta ei jaksanut kolmea sarjaa vetää. Ei vaan ollu kropassa virtaa. :itku:

Originally posted by Koho
Ei oikein kulkenut treeni. Painot nousi niinkuin ennenkin[8 toistoa tutuilla painoilla], mutta ei jaksanut kolmea sarjaa vetää. Ei vaan ollu kropassa virtaa. :itku:

Kokeileppas kofeiinitabuja, mulla ainakin tehoo hyvin aamusta...varsinkin kun en juo kahvia ollenkaan...vuorotyötä kun teen aina silloin tällöin niin joutuu treenaamaan epäsäännöllisin ajoin...

Originally posted by d0n
Joku vähän lahjakkaampi jossaki lehessä sano et vetää vaa jonkun hedelmän ennen aamutreeniä (en muista ketä).. esim. 1 omena. En sit itse tiedä ku aamusin en oo itse ikinä treenaillu.

Minä treenasin yhtenä kesänä siten, että heräsin, söin yhden omenan ja lähdin salille. Olin koko kesän hämmentynyt ja ymmälläni, koska jaksoin treenata erittäin hyvin.

Herätys oli aikainen ja treenin jälkeen nukuin usein vielä pari tuntia. En tiedä, onko se suositeltavaa.

Menee kyl :offtopic: mut pakko kysyy ku sakkeuski tietää.

Eli siis onks liiast nukkumisest jotain haittoi? Ku en nyt tee oikeestaan mitään ennen armeijaan menoo (paitsi tietty käyn salil) ni tulee nukuttuu öisin semmoset 10-13 tuntii. Elikä onks tästä ylettömäst nukkumisest jotain haittaa?

Edit: Ei tarviikkaan vastata, löysin jo tosta käsittelevän threadin.

Itse olen ollut nyt loppukeväästä lähtien minimalistisella linjalla eli vain heraa naamariin ~30 min. ennen aamutreeniä. Illalla ennen nukkumaan menoa vain öljyt + soija pötsiin. Olen käynyt 2-3 kertaa viikossa heittämässä aamutreenin salilla (nelijako, 8 päivän kierrolla) ja hyvin on toiminut. Kuulun tosin kyllä ihmistyyppiin, jolle ei ruoka maistu yleensäkään aivan aamusta eli siinä mielessä tuo treenitapa on sopinut minulle.

Moni usein luulee vain kuuluvansa joukkoon, jolle aamusafkaus ei sovi. Mutta mutta... siihen tottuu pirun nopeasti. Aamulla kun herää niin vatsa oikein huutaa kunnon tömäkkää puuroa näkkileivän kera. Joku herkkumansikkarahka vielä päälle.

Tutkimusten (ei löydy viitettä, viimeksi HS:ssa joitakin viikkoja sitten) mukaan aamusafkan väliinjättämisellä on selvä yhteys ylipainoon ja joihinkin terveysongelmiin eli kertoo ns. yleisestä asenteesta mittarina.

Originally posted by luumu
Moni usein luulee vain kuuluvansa joukkoon, jolle aamusafkaus ei sovi. Mutta mutta... siihen tottuu pirun nopeasti. Aamulla kun herää niin vatsa oikein huutaa kunnon tömäkkää puuroa näkkileivän kera. Joku herkkumansikkarahka vielä päälle.

Tutkimusten (ei löydy viitettä, viimeksi HS:ssa joitakin viikkoja sitten) mukaan aamusafkan väliinjättämisellä on selvä yhteys ylipainoon ja joihinkin terveysongelmiin eli kertoo ns. yleisestä asenteesta mittarina.

Minä en luule vaan tiedän, että ruoka ei maistu minulle aamulla heti herättyäni. Se ei tietystikään tarkoita, ettenkö söisi aamulla 'normaalisti', pakkiksen ruokaohjeita noudatellen. Poikkeus tähän on ne aamut, jolloin menen salille klo 7.15. Herätys on 30-40 min. aiemmin. Jos tässä välissä heittäisin normaalit 4 dl kaurahiutaleita + mehukeitot, ruisleivät, maidot ja aamuprotskut ruutuun, niin puolen tunnin päästä salilla lentäisi korkeintaan laatta. Juu, tiedän että voisin herätä klo 04.15 syömään. Aamutreenit tuntuu kulkevan kuitenkin ihan yhtä hyvin kuin viikonlopuille sattuvat päivätreenit, joten olen päättänyt käyttää tuon ajan nukkumiseen. Syön sen väliin jääneen aamupalan treenin jälkeen duunissa.

Miksikö sitten treenaan aamulla? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä, i) se sopii minulle hyvin, päivä alkaa kivasti ii) duunipäivät voivat venyä, jolloin 'henkinen' väsymys on suurempi illalla kuin aamulla ja iii) salilla on noin 80% vähemmän ihmisiä aamulla.

Aihetta sivuten, mikäs helvetti siinä on, että vaikka söisin aamupalaks kuinka paljon tahansa tummaa leipää, kokojyvänäkkäriä, mustaa puuroa tai kuitugeeliä niin puolentoista tunnin päästä on sellanen olo, että ois verensokeri ihan nollissa.

Tyypillinen aamupala: 80g täysjyvä neljänviljan- tai kaurahiutaleita veteen keitettynä, tohon raejuustoa ja rypsäriä sekaan (tai sitten vedän rahkapurkin), pari ruis- tai näkkileipää, kahvia. Aina ei näin ole, mutta hyvin usein on käsittämättömän heikko olo, vaikka olis syöny ihan helvetisti aamupalaks. Iltapalaks syön hiilareita suht vähän, vihanneksia tai yhen ruisleivän. Tällä saattais olla jotain merkitystä?

Lisäks käyn joka aamu kakalla heti aamupalan jälkeen. Tuntuu, että heti, kun on paska lentäny, alkaa toi heikko olo hiipiä, mikä on tietysti pelkkää placeboa :) Tällä ei mun tietääkseni voi olla yhteyttä tohon heikkoon oloon?

Ei tää mikään ongelma sinänsä oo, kun en treenaile aamusin enää ja lounaan syön pari tuntia aamupalan jälkeen. Olis kuitenkin ihan hyvä tietää, jos jollain olis joku teoria tähän.

Tänään kokeilin elämäni ensimmäisen kerran aeroobista heti aamulla...heräsin tossa 7.30 jolloin heitin naamaani n. 40 grammaa heraa ja reilusti vettä ja pari kofeiinitablettia...

Salilla olin jo reenailemassa 8.00 ja hyvin jaksoi sen tunnin vetästä sitä aeroobista, sitten vaan palautusjuoma naamariin ja kotiin syömään aamupalaa ja olo ollut loistava koko päivän...täytyypä ottaa tavaksi...

Mites muuten ton puntinoton kannalta on sen aamupalan laita, onko siitä jotain haittaa massanhankinnan kannalta jos ei aamulla ota kun esim. toi mun tämän aamunen aamupala ja käy vetäsemässä ne reenit, ottaa palautusjuman ja vasta tämän jälkeen syö aamupalan?? aattelin vaan että vois tällä tyylillä kokeilla jonkin aikaa...kokemuksia????

Originally posted by timba79
Tänään kokeilin elämäni ensimmäisen kerran aeroobista heti aamulla...heräsin tossa 7.30 jolloin heitin naamaani n. 40 grammaa heraa ja reilusti vettä ja pari kofeiinitablettia...

Mites muuten ton puntinoton kannalta on sen aamupalan laita, onko siitä jotain haittaa massanhankinnan kannalta jos ei aamulla ota kun esim. toi mun tämän aamunen aamupala ja käy vetäsemässä ne reenit, ottaa palautusjuman ja vasta tämän jälkeen syö aamupalan?? aattelin vaan että vois tällä tyylillä kokeilla jonkin aikaa...kokemuksia????

No ainakin tuo minulla on toiminut ihan mainiosti, (lihas)massaa on tullut tuolla tavoin ihan mukavasti. Olennaistahan tässä nyt tietysti on, että ei jätä sitä aamupalaa syömättä vaan syö sen treenin jälkeen.

Tänään kulki treeni paljon paremmin. Söin tosin illalla aikas hyvin ja aamulla vaan banaanin, protsku hiilari paukun ja päälle vettä. Pyöräily jäi pois kun pääsin autolla. Olisikohan vaikuttanut??
Pääasia on että treeni kulkee. Ja tuntuu hyvältä.

Tosin trenin jälkeen saunassa kiskottu palautumisjuoma cocktail tuli ylös liian nopean kiskomisen seurauksena. Ei onneks menny hukkaan kun puolipulloa.

On muuten kiva taas pitkästä aikaa kun reenin jälkeen kädet tärisee...Tietää että on tehny jotain.

Originally posted by rintafile
Aihetta sivuten, mikäs helvetti siinä on, että vaikka söisin aamupalaks kuinka paljon tahansa tummaa leipää, kokojyvänäkkäriä, mustaa puuroa tai kuitugeeliä niin puolentoista tunnin päästä on sellanen olo, että ois verensokeri ihan nollissa.

Tyypillinen aamupala: 80g täysjyvä neljänviljan- tai kaurahiutaleita veteen keitettynä, tohon raejuustoa ja rypsäriä sekaan (tai sitten vedän rahkapurkin), pari ruis- tai näkkileipää, kahvia. Aina ei näin ole, mutta hyvin usein on käsittämättömän heikko olo, vaikka olis syöny ihan helvetisti aamupalaks. Iltapalaks syön hiilareita suht vähän, vihanneksia tai yhen ruisleivän. Tällä saattais olla jotain merkitystä?

Lisäks käyn joka aamu kakalla heti aamupalan jälkeen. Tuntuu, että heti, kun on paska lentäny, alkaa toi heikko olo hiipiä, mikä on tietysti pelkkää placeboa :) Tällä ei mun tietääkseni voi olla yhteyttä tohon heikkoon oloon?

Ei tää mikään ongelma sinänsä oo, kun en treenaile aamusin enää ja lounaan syön pari tuntia aamupalan jälkeen. Olis kuitenkin ihan hyvä tietää, jos jollain olis joku teoria tähän.

Jaahas, enpä oo näköjään ainoa kenelle käy noin. Syön aikalailla samalla tapaa kuin file ja tulee kans heikko olo pari tuntia aamupalan jälkeen. Yleensä alkaa myös väsyttämään samalla niin pahasti, että täytyy nukkua hetki. Tiedä sitten mistä tuo johtuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom