Aamulenkki

Te jotka käytte aamulenkillä niin jos syötte ennen lenkkiä niin mitä syötte.Itse on pakko jotain haukata mutta yleensä tulee lenkin puolivälissä paha olo.Ja jos en mitään syö niin lenkistä ei tule yhtään mitään.Vähän aika sitten rupesin kokeilemaan prode hiilari patukoita ja niistä ei syntynyt niin pahaa oloa mutta silti hiukan etova fiilis.Eli mitä naamaan ennen lenkkiä??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen suosinut jotain hedelmää ennen lenkkiä, yleisimmin suuhun menee omena tai banaani. Joskus vielä pieni kulaus tuoremehua. Pieni hiilaripala itselläni toimii hyvin, ja reilun tunnin juoksulenkki luistaa hyvin. Enempää en pysty syömään ennen lenkkiä ja hedelmät tuntuvat sopivan tarkoitukseeni paremmin kuin rahka-/raejuustopurkki. Lenkin jälkeen sitten kunnon aamiainen.
Tietysti tämä on hirveän yksilöllistä, eli kannattaa vain kokeilla eri vaihtoehtoja. Toisaalta jos lenkkisi eivät ole kovin pitkiä, voisit vetää sen jopa ilman aamusyömistä. Se on pitkälti tottumiskysymys, eli kyllä varmasti siihenkin sopeutuisit (alkukompuroinnista huolimatta). :D

Jotain hiilaripitoista ja suhteellisen kevyttä, ettei ala tulemaan takaisin päin puolessa välissä lenkkiä :) banaani tosiaan voisi olla hyvä vaihtoehto, mitä itse en tosin voi syödä koska maha tulee banskuista kovin kipeäksi.
Nyt olen ennen aamulenkkejä syönyt sellaisen pienen jugurtin (125g purkki) ja juonut pikkusen tuoremehua. Hyvin on sillä jaksettu.

Täällä on todettu parhaaksi vaihtoehdoksi ihan vaan iso lasi vettä, ei mene maha sekasin vaikka ~10km aamulenkin vetäisisi. Toisaalta eipä ole kyllä nälkäkään heti herättyä, joten se on varmaan just vähän ihmisestä kiinni tarviiko sen aamupalan sinne alle vai ei.. Miten olisi jokin jogurtti?

Ennen aamulenkkiä efe-stack ei muuta, ainakin jos ajatuksena poltella liikoja pois. Sitten en edes heti lenkin jälkeenkään syö vaan menee joku 30min.
Illalla otan nukkumaan käydessä aina hidasta prodea joten sillä jaksaa varsin hyvin viellä aamulla.
Itse olen käsittänyt että jos ottaa hiilareita ennenlenkkiä niin ainakin liikojen läskien polttelu vaikutus jää pienemmäksi.

Sillon joskus vuonna kivi ja puhetaito ku mulle suositeltiin ekan kerran näitä aamulenkkejä, tuli vinkkinä, että omena tms vastaavanlainen hedelmä olis hyvä jos ei kykene tyhjällä mahalla lähtemään. Nykyään lähen suoraan sängystä ilman mitään eväksiä.

Meikäläinen on aamulla niin silmät ristissä et jos suoraan sängystä pomppaan lenkille ni lenkki loppuu ekaan vastaan tulevaan puuhun:lol2: .Mut kai se sit ois joku etelän hetelmä ja vaikka jugge purkki ennen lenkkiä.

Meikäläinen on aamulla niin silmät ristissä et jos suoraan sängystä pomppaan lenkille ni lenkki loppuu ekaan vastaan tulevaan puuhun:lol2: .Mut kai se sit ois joku etelän hetelmä ja vaikka jugge purkki ennen lenkkiä.

Sama se oli miullaki silloo joskus, heräs puolessa matkassa ja katto kelloo että "jaha takasin päin", äippä vielä viisasteli ku asuin kotosalla ja usein viiden aikoi pinkasin lenkille, että "kellä se viiraa mistäki ku tähä aikaa pitää ulos lähtee" Nyt ei oo kukaan kommentoimassa "viiraamista" :D

Sama se oli miullaki silloo joskus, heräs puolessa matkassa ja katto kelloo että "jaha takasin päin", äippä vielä viisasteli ku asuin kotosalla ja usein viiden aikoi pinkasin lenkille, että "kellä se viiraa mistäki ku tähä aikaa pitää ulos lähtee" Nyt ei oo kukaan kommentoimassa "viiraamista" :D

kello 5.00 ?? tuo jo kertoo jotain luonteesta :) ma en menis.

kello 5.00 ?? tuo jo kertoo jotain luonteesta :) ma en menis.

Kasiksi ku piti mennä duuniin ni ei paljon vaihtoehtoja ollut. :) Nykyään lenkkiaamusin herätys on klo5:30 ja edelleen kasiks duuniin :) Kyllä täältä pakkikselta löytyy sitkeempiäkin herääjiä :D

Itse olen tehnyt aamulenkit koirien kanssa. Kauhean kovatempoistahan tuo ei ole, mutta on ne koirat pissatettava. Mä olen juonut vain pari kupillista kahvia ja sillä on jaksanut kävellä tunnin verran metsässä tai jäällä. Kahvia siksi, että aamulla on pää niin saakelin kipeä kun ei ole saanut kofeiinia pitkään aikaan...Tiedän, pitäisi pikkuhiljaa vähentää tota kahvin lipittämistä.

Niin joo unohdin mainita että kun iltasella olen yleensä vetänyt purkin ehrmannia jogurtin ja pähkinöiden kanssa niin se on varmaan syy siihen miksi aamulla ei nälkä tosiaan ole vielä klo 4.40 herättyäni ehtinyt iskeä. Aamiainen vedetään arkisin napaan vasta lähemmäs puolta seitsemää.

Ennen aamulenkkiä efe-stack ei muuta, ainakin jos ajatuksena poltella liikoja pois. Sitten en edes heti lenkin jälkeenkään syö vaan menee joku 30min.

Itse olen käsittänyt että jos ottaa hiilareita ennenlenkkiä niin ainakin liikojen läskien polttelu vaikutus jää pienemmäksi.

Aiheesta on käyty enemmänkin keskustelua viissiin treeni-osiolla, ja melko uskottavin perustein asiasta enemmän tietävät perustelivat tuon "tyhjällä vatsalla palaa paremmin rasva"-käsityksen kumoon, siis jos body-dieetin vauhditukseksi tota aamuaerobista tehdään.
Itse en nyt tarkasti muista miten homma meni, mutta jotakuinkin niin, että kroppa kuitenkin päivänmittaan tasoittaa ton energiansaannin, ja varstot tyhjänä urheileminen tekee enemmän hallaa lihasmassalle kun mikä on rasvan polttoon saatava hyöty- eli siis rasvanpoltossa ratkaisevaa on pääasiassa vain se, että koko päivän energiasaanti on alle kulutuksen. Aamulle sijoitettu urheilu edistää tätä pääasiassa siksi, että kehon lämmöntuotto ja näin myös energiankulutus saa boostia pitkälle päivään, jolloin siis rasvaa palaa, jos syömiset pysyy hanskassa.
Näin siis miten itse ton homman ymmärsin, aineenvaihdunnasta lääkäriä vähemmän ymmärtävänä. Haulla varmaan löytyy jostain keskustelujen uumenista kyseinen selvitys.
Tarkotus ei ollut tulla tähän siis keulimaan, vaan aattelin jos jotakuta kiinnostaa aihe laajemmalti. Tuskin tääkään nyt kuitenkaan on kovin ratkaseva tekijä harrastuksen kokonaisuuden kannalta, niinkun ei moni muukaan hifistely.

Raakaa heraa pohjille hieman, pari lasia vettä ja menoksi ;)

Aiheesta on käyty enemmänkin keskustelua viissiin treeni-osiolla, ja melko uskottavin perustein asiasta enemmän tietävät perustelivat tuon "tyhjällä vatsalla palaa paremmin rasva"-käsityksen kumoon, siis jos body-dieetin vauhditukseksi tota aamuaerobista tehdään.
Itse en nyt tarkasti muista miten homma meni, mutta jotakuinkin niin, että kroppa kuitenkin päivänmittaan tasoittaa ton energiansaannin, ja varstot tyhjänä urheileminen tekee enemmän hallaa lihasmassalle kun mikä on rasvan polttoon saatava hyöty- eli siis rasvanpoltossa ratkaisevaa on pääasiassa vain se, että koko päivän energiasaanti on alle kulutuksen. Aamulle sijoitettu urheilu edistää tätä pääasiassa siksi, että kehon lämmöntuotto ja näin myös energiankulutus saa boostia pitkälle päivään, jolloin siis rasvaa palaa, jos syömiset pysyy hanskassa.
.

Jep, olet oikeassa eli parissakin threadissa käsitelty asiaa mutta kuin luin ne niin jäi silti sellainen fiilis että oma kohtainen kokemus menee edelle. Nämähän hommat on toisaalta varsin yksilöllisiä ja kenties hieman jopa omasta uskomuksestakin kiinni. Toiselle toimii homma A ja toiselle homma B. Toisaalta myös noilla Stackeillakin oma vaikutuksensa....

Mulla toimii parhaiten tällanen resepti: pari kofutablettia ja lasi vettä, sit takas nukkuun noin 15-20 minsaa. Kun kello soi toisen kerran, on jo pirteempi olo kun kofut vaikuttaa. Tunnin lenkki, suihkuun ja aamupala vasta tämän jälkeen. Toimi hyvin. :) Itte en pystyis ees ennen lenkkiä mitään syömään, tosin sillon kun alotin nämä niin muutama kerta meni niin että lenkin loppupuolella tuli tyhjä olo mutta kroppa tottui aika äkkiä.

Parin tunnin pyörälenkki aamulla pelkällä kahvin voimalla. Silloin tällöin nappaan jotain burnereita naamaan mitä kaapista löytyy. Jos lenkki alkaa tuosta pitenemään niin otan protskudrinkin ennen lenkkiä.
Tänäkin aamuna kuppi kahvia ja 122min pyöräilyä 149 keskisykkeellä... :whip:

Mulla on ollu tapana vetästä Berocca tabu naamarii, ni on hyvin jaksellu juoksennella tai uida aamusin.

joo, placebon tai mainostuksen voimalla. kyllähän sen jo lapsikin tietää, että vitamiinit eivät ole energia pitoisia. Itse, jos tosiharvoinmelkeinkoskaan teen aamulenkkiä, niin juon maitoa joku 3dl. 15g hiilaria, 10 proteiinia. Eli juuri se mitä joskus täällä foorumilla keskusteltiin, että ihan tyhjällä ei kannata lähteä, vaan jotain pientä hiilaria ja proteiinia. olen myös lukenut kyseisestä asiasta urheiluravitsemus -kirjasta, jossa puhuttiin hiilihydraattiliekistä. eli rasva tarvii palaakseen jonkin verran myös hiilaria.

Mulla vaa kuppi kahvia ja menoks. Se kahvi ees vähäse herättää. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom