Aamulenkkeily, nyt se hiotaan!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eli luin tässä kuukausi sitten mielestäni erittäin hyvin tehdyn "Ekaa kertaa dieetillä"-threadin. Eniten jäi mietityttämään kuitenkin vähän nopeasti käsitelty aamulenkkeily-juttu. No mikä siinä sitten jäi mietityttämään? Aika moni asia, mutta otetaan muutama:
1. Jos kerran tärkeää on se, että keho on aamulla tyhjä hiilihydraateista, niin eikö sitten olisi ekana hyvä vetää proteiinia, antaa sen imeytyä puolisen tuntia ja sitten vasta lähteä lenkille?
2. Entäs nesteytys? Pitäisikö juoda reilusti vettä ennen vai jälkeen juoksemisen?
3. Olisiko paras aamulenkki hölkkä, Cooperin testin kaltainen nopea juoksu usean lepotauon kanssa vai pelkkää HIIT:iä vai kaikkia sekaisin?
4. Kuntopyörä vai juokseminen?
5. Saako vetää hiilihydraatteja heti juoksemisen jälkeen vai pitäisikö odottaa?
6. Jos kerran aamulenkkeily on tärkeää rasvanpolton kannalta, niin pitäisikö kaikki aerobinen vaan panostaa suoraan aamulle?

Tässä nyt oli muutama kysymys, jos osa oli tyhmiä niin pitäkää naurakaa vaan hiljaa sisäänpäin.
Itse olen tällä hetkellä tehnyt ilman mitään juomista tai syömistä 4-5 kilsan lenkin joka aamu ja painoa on lähtenyt 3 kiloa ja rasvaa ehkä yli prosentin verran (87 kg => 84 kg ja 18,1% => 17,1%). Aikaa on kulunut ehkä kolmisen viikkoa. Olen ihan tyytyväinen, mutta tietty olis kiva kun ei tarvitsisi menettää yhtään lihaksia että polttaa rasvaa. Tiedän että se on mahdotonta, mutta yritän maksimoida että näin olisi!

Onhan tuota aamuaerobista "vastaan" ollut muistaakseni siinä määrin argumentteja että itse en ainakaan pidä sitä mitenkään erityisenä. Tosin en ole koettanutkaan niin paha sanoa mitään omista kokemuksista. Safkojen tarkka tarkkailu (-> kokonaiskalorit pysyvät siellä miinuksella) on paljon tehokkaampaa. Ja ylimääräiseksi kulutukseksi HIIT tyyliistä pyöräilyä/juoksua. Sen edut pitkiin hölköttelyihin nähden on monesti todistettu. Tietenkin kaikki liikunta lisää kulutusta -> voit syödä enemmän, eli kyllä niille pidemmillekin lenkeille joku paikka aikataulussa on...

1. ? Käsittääkseni hiilihydraattien tyhjyydellä haetaan sitä että tarvittava energia revitään rasvoista (tämä on kai kyseenalaista). Jos syöt proteiinia niin niistä leivotaan metaboliassa vain energiaa, eikä lihasproteiinia. Siis teoriassa.

2. No ei varmaan ihan vedettä kannata liikkua. Silleen sopivasti. Tarpeeksi. Vedessähän ei ole kaloreita niin ihan sama.

3. Itse tekisin HIIT tai sen tyylistä. Aikaa ei mene kuin se 10-20min. Potkii kovimmin aineenvaihduntaa uusille kierroksille. Säästää lyhyenä ja kovana harjoituksena lihaskudosta.

4. Juokseminen varmaan rankempaa? Meikäläisellä polvi vähän sökö, joten hirveästi en uskalla juoksennella, siksi (kunto)pyöräilen. Muuten varmasti yleensä juoksisin, sillä se on rankempaa.

5. Tässäkin monta koulukuntaa? Ei hh, lenkin "jälkipoltto" polttaa rasvaa (ja lihaksia?). Kyllä hh -> katabolia katkeaa ja säästetään lihaskudosta?

6. Kuten sanottu, itse en ainakaan näe mitään suuria etuja aamuaerobisessa muihin aikoihin suoritettuun nähden. Pääasia että joskus juoksee/pyöräilee. Voihan sitä aamullakin harrastaa. Omat HIITit olen näin kesällä työttömänä ollessa vedellyt 3-4h heräämisen ja aamupalan jälkeen. Mielestäni lähes optimiaika harjoitukselle kuin harjoitukselle. Jaksaa puskea kaikkein kovimmin.

Jostakin taisin lukea että olisi "lihasten menetyksen" kannalta edullisempaa syödä enemmän ja kuluttaa liikkumalla kaloreita kuin että ei liikkuisi ollenkaan ja tekisi kaiken "laihduttamisen" pelkällä ruokavaliolla?
Eli siis söis joku -500 kaloria ja liikkuis siihen sen -250 kaloria kuin että söis sen -750 kaloria...

1. Jos kerran tärkeää on se, että keho on aamulla tyhjä hiilihydraateista, niin eikö sitten olisi ekana hyvä vetää proteiinia, antaa sen imeytyä puolisen tuntia ja sitten vasta lähteä lenkille?
2. Entäs nesteytys? Pitäisikö juoda reilusti vettä ennen vai jälkeen juoksemisen?
3. Olisiko paras aamulenkki hölkkä, Cooperin testin kaltainen nopea juoksu usean lepotauon kanssa vai pelkkää HIIT:iä vai kaikkia sekaisin?
4. Kuntopyörä vai juokseminen?
5. Saako vetää hiilihydraatteja heti juoksemisen jälkeen vai pitäisikö odottaa?
6. Jos kerran aamulenkkeily on tärkeää rasvanpolton kannalta, niin pitäisikö kaikki aerobinen vaan panostaa suoraan aamulle?

Tässä nyt oli muutama kysymys, jos osa oli tyhmiä niin pitäkää naurakaa vaan hiljaa sisäänpäin.
Itse olen tällä hetkellä tehnyt ilman mitään juomista tai syömistä 4-5 kilsan lenkin joka aamu ja painoa on lähtenyt 3 kiloa ja rasvaa ehkä yli prosentin verran (87 kg => 84 kg ja 18,1% => 17,1%). Aikaa on kulunut ehkä kolmisen viikkoa. Olen ihan tyytyväinen, mutta tietty olis kiva kun ei tarvitsisi menettää yhtään lihaksia että polttaa rasvaa. Tiedän että se on mahdotonta, mutta yritän maksimoida että näin olisi!
1. Jos lihasmassaa haluaa kasvattaa, niin on edullisempaa ottaa pelkkää proteiinia ennen ja ehkä jälkeenkin aamuaerobisen. Pääajatuksena se, että saadaan aamulla proteiinia koneeseen.

2. Ota vaikka ennen ja jälkeen. Ennen rankkaa lenkkiä ei kannata juoda liikaa, ettei tule huono olo kesken lenkin.

3. Tästä voi olla montaa mieltä ja riippuu paljon muusta aerobisesta ja kuntoilusta. itselläni aamuaerobinen on ripeä kävely. Edellisenä iltana käyn hiitillä. Hiitin rasvanpoltto perustuu suurilta osin sen jälkipolttovaikutuksiin ja näin ollen sen suoritusajankohdalla ei ole liiemmälti merkitystä. Kevyt aerobinen liikunta on paras suorittaa aamulla, tai muuten hiilareista tyhjänä. Myöskään sen jälkeen ei kannata heti syödä hiilaria.

4. Kuntopyörä tai pyöräily yleensä on nivelille parempi, mutta ihan mistä tykkää. Juoksemalla saa yleensä sykkeet paremmin koholle.

5. Vastaus 3:ssa.

6. Ei välttämättä. Riippuu aerobisen määrästä, tehosta ja muista tekijöistä.

Bonus. Ei tästä kannata niin rankasti stressata. Kunhan aerobista tulee tehtyä. Itsellä kolme kertaa viikossa sali, hiit, ja aamuaerobinen kävely. Syön noin puolitoista tuntia aa:lle lähdön jälkeen, eli noin puoli tuntia sen jälkeen. Hiitin ympärillä syön normaalin ruokavalion mukaan.

HIIT = High Intensity Interval Training. Tai jotain tonne päin.
Eli jotenkin näin se menee. Juostaan 30s rauhallisesti, sit täysiä 30s, sit taas rauhallisesti ja taas täysi jne jne niin monta minuuttia ku haluaa.
Yleensä lähdetään parista minuustista ja lisätään pikkuhiljaa niitä minuutteja.
Asiasta löytyy söörtsillä kyl juttua. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom