9kk ja 40kg pois

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei! En tiennyt minne tämän aiheen laittaisin, koska en ole ollut täällä kovinkaan pitkään. Eli mennään suoraan asiaan: Olen 183cm pitkä ja painoa on siis 125,6kg :nolo: joten pitäisi saada noin 42kg pois. Tavoite olisi saada kesään mennessä tuo läski pois. Lihasta en tahtoisi kehittää tässä vaiheessa, kun painoa alan pudottamaan vaikka selvää on, että lihasta katoaa dietin ym aikana. Tahtoa olisi, mutta tietoa enemmän kaipaisi. Olen lukenut netistä tietoa, mutta jokseekin jää aina epäselväksi tuo ruokavalio ja liikunnan määrä jolla saisi mahdollisimman paljon rasvaa pois. Tässä nyt viikon olen kävellyt kolmesti päivässä 1h pituisia lenkkejä. Hölkätä tuossa kokeilin, mutta ei tuntunut "hyvälle verrattuna kävelyyn enkä tiedä onko edes hyväksi hölkätä/juosta vakavasti ylipainoisen, kun jaloissa tuntuu maahan astuessa turhan voimakas töhmähdy painon takia jonka takia en jalkoja haluaisi särkeä.:face: Sitten kysyisin vielä rasvanpolttajista, että onko ne toimivia/hyödyllisiä vai pelkästään humpuukkia? Vettähän suositellaan juomaan muutama litra päivässä viemään ruokahalua, mutta onko sekään sitten kovin terveellistä? Tietenkin se olisi hyvä, jos saisi tuloksia nopeammin aikaan vaikkapa 10kg kuukaudessa olisi upeaa, mutta tuleeko se yhtä nopeasti takaisin? Ylläpito siirtäköön tai poistaa aiheeni, jos sen tarpeelliseksi näkee.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ekat 10kg saattaa tosta painosta lähteekkin kuukaudessa jos teet kaiken oikein etkä lipsu sinne mäkkäriin. Nestettä meinaan lähtee alkuun kävelemään aika reippaasti. Mutta älä odota et 4kk päästä ois läheskään paketissa toi projekti, en haluu siis lannistaa vaan tuoda realismia, ettei jää sitten hommat kesken ku ei lähekkään painoo siihen tahtiin ku on ''luullut''. Kesään mennessä oot toki jo helvetisti rasvattomampi jos jaksat painaa!

Jos ei tunnu vielä hyvältä hölkötellä niin kävely on hyvä vaihtoehto. Myös uinti, kuntopyörä, soutulaite yms. on hyviä ja rasittais jalkojen niveliä vielä vähemmän. Lihasta et tuu hirveemmin alun ''noob gainsseja'' lukuunottamatta kehittämään dieetillä, mutta ehottomasti joko sali tai joku muu lihaskuntoa ylläpitävä treeni kannatas pitää mukana dieetissä, että saadaan mahollisimman suuri osa lähteneestä painosta lähtemään rasvasta. Esim. 2-3 kuntosalitreeniä tohon lenkkien päälle olis hyvä. Ohjelmista kannattaa valita tässä kohtaan varmastikkin joku palstan suosituista 1-jakoisista (starting strenght tai golden 6, löytyy stickyistä) ja alkaa niillä veivaamaan.

Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä
Tuossa loistava apuväline jos ei tiedä minkä verran kuluttaa ja minkä verran saa syödä. Tonne voi myös listata kaikki syömisensä ja nähdä paljonko niissä on sit kaloreita, proteiinia, hiilaria ja rasvaa. Osta ruokavaaka niin sekin homma helpottuu eikä tuu virhearvioita sen ruoan kanssa kun nälkä yllättää ;)
Palstan ravinto puolelta löytyy sitten tarkemmin tietoa erillaisista dieetti metodeista stickyistä niin ikään. Sellanen -800kcal sun kulutuksesta on varmaan sopiva kalorisaanti kun pudotetavaa on reilusti. Ei varmaan kannata kauheesti yli tosta mennä ettei ala hormoonitoiminta heittelee ja lihaksen palamaan vielä enemmän. Rasvan saannista täytyy muutenkin muistaa pitää huolta.

Rasvanpolttajat ei varsinaisesti ole humpuukia, mutta niiden hyöty on marginaalinen. Jos raha ei oo ongelma niin osta pois, kyllähän nuo piristävät ainakin ku kofeiinia usen sisältävät :D

Vettä on oleellista juoda dieetillä monta litraa päivässä koska sun kropasta lähtee nesteitä kalorivajeen aikana kävelemään. Suolan saannista myös on pidettävä huolta kun hiilareiden saantia rajoitetaan (hiilarit sitoo nestettä ja suola myös). Sun kokosen kannattaa juoda varmasti se 4-5 litraa ainakin (korjatkaa jos puhun paskaa). Ja jos liikunnan takia juot esim. salilla, lenkillä niin älä laske niitä tohon veden saantiin mukaan. Ne on extrana :)

Tohon ku kysyit että tuleeko paino yhtä nopeasti takas niin kannattaa alkaa kattomaan tätä elämäntapa muutoksena eikä minään laihdutuskuurina.
Jos saat homman pakettiin ja alat samalle linjalle kun millä oot tähän mennessä painon kerännyt niin takuuvarmasti tulee takas, nopeesti ja korkojen kera. Eli sitten kun dieetti on paketissa ja oot tulokseen tyytyväinen niin se paino pitää pidellä siinä. Ei tietenkään yhtä tarkasti tarvi olla ruokien kanssa jos ei halua mutta kannattaa siinä about ylläpito kaloreissa pyrkiä pitämään ravinnon saanti ja tarkkailla vaikka parin viikon välein mihin se paino on liikkunut. Jos on noussut mielestäsi liikaa niin riipaset taas ne kilot pois ;)
Painonohallintaa lähinnä siis homma tän proggiksen jälkeen.

Minä lähtisin pitään kaloreista kirjaa ja söisin jotain 2000kcal päivässä. Söisin ihan perus monipuolista ruokaa ja jättäsin kaikki herkut ja roskaruuat pois. Tuolla määrällä laihdut jo ilman sen kummempaa liikuntaa, mutta tekisin silti vaikka noita kävelylenkkejä ja vaihtasin painon pudotessa hölkäksi ja juoksuksi sitä myöten kun voi ja tuntuu siltä että pystyy. Muutama lenkki viikkoon vaikka. Kaikki liikunta mitä jaksaa tehdä on plussaa ja nopeuttaa tuota pudotusta, mutta minusta kuitenkin helpointa on tehdä suurin muutos ruokavaliossa.

Lisäksi pitäisin päiväkirjaa jossain julkisesti, vaikka tässä, että saisin vähän yleisön painetta niskaan. Mitään kymppiä kuussa ei varmaan tapahdu, jos nyt ei sitten alussa, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee ja pysyvä elämäntapamuutos tulisi olla kiikarissa jos meinaa ettei ota kaikkea takaisin.

EDIT: ja olin hidas...

Lihasta en tahtoisi kehittää tässä vaiheessa, kun painoa alan pudottamaan vaikka selvää on, että lihasta katoaa dietin ym aikana. Tahtoa olisi, mutta tietoa enemmän kaipaisi. Tässä nyt viikon olen kävellyt kolmesti päivässä 1h pituisia lenkkejä. Hölkätä tuossa kokeilin, mutta ei tuntunut "hyvälle verrattuna kävelyyn enkä tiedä onko edes hyväksi hölkätä/juosta vakavasti ylipainoisen, kun jaloissa tuntuu maahan astuessa turhan voimakas töhmähdy painon takia jonka takia en jalkoja haluaisi särkeä.:face: Tietenkin se olisi hyvä, jos saisi tuloksia nopeammin aikaan vaikkapa 10kg kuukaudessa olisi upeaa, mutta tuleeko se yhtä nopeasti takaisin?

Jos on liian paljon painoa niin on turha lähteä juoksemaan. Itse juoksin parin päivän ajan 4km lenkkejä ja sitten saikin odottaa että polvet oli taas kunnossa. Jos et halua lihasmassaa niin kehitä lihaskestävyyttä pienillä painoilla joilla jaksat tehdä 30 sarjoja. 3h kevyttä liikuntaa on hyvä alku, mutta jos liikut muuten vähän niin mukaan olisi hyvä lisätä pyöräilyä tai punttien nostoa.

Itsellä motivaatiota lisää / lisäsi pienet leikkikalut kuten Sport Tracker + Sykevyö tai kello sykemittarilla. Aiemmin mainitut harjoittelu- ja ruokapäiväkirjat myös lisäävät motivaatiota (jos motivoit itsesi vain täyttämään ne joka päivä).

Aika paljon enemmän täytyy liikkua ja myös kalorien kulutusta tulee vähintää (vähän hiilihydraatteja, vähän rasvaa, paljon proteiinia ja kasviksia) jos haluat 40kg 4kk vähentää. Sanoisin että melko lailla mahdotonta ilman kovaa rääkkiä ja personal raineria.

Ei se poltettu rasva tule takaisin, ellei palaa vanhoihin elintapoihin. Sitä en ymmärrä, miksi salilla ei voisi käydä? Ei sinusta Swarzeneggeriä 9 kk aikana tule. Sali treenillä saa helposti nostettua (perus)kulutusta ylöspäin. Noita iltalehden onnistuneitakin kun katsoo, niin suurin osa heistäkin on käynyt salilla jumppailemassa. Eikä kukaan heistä ole menossa bodi kisoihin.

Rasvanpolttajista ei ole käytännön hyötyä.

Kiitos vastanneille. Tuohon sali juttuun sanon sen, että mulla ei aika riitä sinne oikein joten rahaa palaisi siinä hukkaan. Samoiten löytyy kotonta penkki ja säädettävät käsipainot joilla uskon saavani jotain aikaiseksi. :) Pitääpä tutustua tuohon kalorilaskuriin kohta puoliin.

Oletko nainen vai mies? Noiden penkkien ja säädettävien käsipainojen yleinen huono puoli on liiallinen keveys. Toisekseen, tärkein kalorinpolton kannalta eli raskain lihasryhmä eli jalat jää käytännössä ilman huomiota. Käsipaino askelkyykky ei ole raskasta.

Toivotan tsemppiä haasteelle. Pistät ruokavalion kuntoon (järkevät ruuat ja tarpeeksi kaloreita), käyt siellä lenkkipolulla vaikka kuinka vituttaisi ja yrität hankkia siellä salilla käymiseen aikaa. Aloittaa vaikka 10 kerran korteilla, ja pyytää henkilökunnalta opastusta jne.

Sulla ei aika riitä salille, mutta kävelet tunnin lenkkejä?? Tunnin järkevä salitreeni on varmasti tehokkaampi kuin tunnin käveleskely.

No ei kai sinne väkisellä kannata lähteä jos ei kiinnosta. Ei se laihdutus mitään pakollista salillakäyntiä vaadi.
Ei tietenkään, tärkeää on tehdä sellaista, mikä tuntuu omalle jutulle. Mutta toki sali olisi ihan älyttömän hyvä oheen.

Jos tykkää kävelylenkeistä, niin sauvat messiin! Saa kädetkin samalla liikuntaa, ja ainakin jonkun lukemani jutun perusteella kalorinkulutus voi lisääntyä jopa 30%.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mies olen. Ehkä se salilla käyminen olisi ihan hyvä, mutta sinne matkustaminen vie noin 1H 30min. Aamulenkki on 06.00-07.00 iltapäivälenkki 17.00-18.00 ja illalla 20.00-21.00 Tietenkin tuossa ip ja illan välissä se salille meno saattaisi onnistua myös. Toinen on sitten se innokkuus lähteä sinne. Kuntopyörän saan hommattua kotio, joten en usko että se salilla käyminen mun tapauksessa paljoa muuta, mutta jos nyt ensiksi menisi näillä ja sitten katsoo sitä salia. Kiitos jälleen neuvoista. :) EDIT: Ja lisäten se pituus jota olen tunnissa kävellyt pyörii siinä 5-7km välillä. Tiedä sitten onko se vähän vai kohtalaista.

Oon aikanaan tehny tuon saman tempun pidemmällä aikavälillä ruokavaliomuutoksella ja lähinnä kävelylenkeillä. Jos sama pitäis tehdä uudestaan, suunnittelisin homman paremmin. Eli toisin sanoen kävisin myös salilla ja pitäisin huolen riittävästä proteiininsaannista.
Olin kyllä tyytyväinen sen pudotuksen jälkeen, mutta lihaskunto oli teinitytön luokkaa laihiksen jälkeen. Penkistä meni muistaakseni vaivalloisesti kolmonen 50 kilolla, leukoja yksi ja istumaannousuja 12 :D En nyt sano, että sulle käy samoin, ellet käy salilla, mutta noinkin voi käydä. Mieluummin kynis ku läski.

Hieno juttu, että olet päättänyt tehdä ylipainoillesi jotain! Se on ensimmäinen askel kohti muutosta. Seuraavaksi tuleekin sitten tekstiä henkisestä puolesta...Todennäköisesti tulen saamaan kuraa niskaan, mutta menkööt.

Täällä kerkesikin tulla jo neuvoja homman aloittamiseen, mutta itse nostaisin esiin myös psykologiset syyt ylipainollesi eli oletko koskaan miettinyt syytä ylipainollesi? Et maininnut ikääsi, mutta yleensäkin tuollainen ylipaino ei tule parissa vuodessa tai vahingossa. Onko sun suhde ruokaan millainen? Eli syötkö, jos vituttaa tai palkitsetko tai lohdutatko itseäsi ruualla? Onko muu perheesi myös samalla lailla ylipainoisia kuin säkin? Hölkkääjä jo sen sanoikin, mutta älä mieti tätä projektia vain 8kk laihdutusprojektina vaan koko läpi elämän kestävän tapana. Ei se paljoa lohduta, jos on onnistunut pääsemään tavoitepainoonsa, mutta kilot ovatkin jo tulleet takaisin vuoden sisällä, kun sitä tärkeintä muutosta ei ole tapahtunut siellä arkiruokailussa. Nimittäin koko ikäänsä ei voi kituutta dieetillä ja olla jatkuvasti kieltämässä itseltään asioita tai voihan sitä olla mutta helvetin ankeata se ainakin olisi, sillä olisihan se ihan kiva, jos siitä elämästä pystyisi myös nauttimaan.

Mä olen ehdottomasti rauhallisen aloituksen kannalla, sillä täälläkin Pakkiksella on pari muutakin jantteria aloittanut samanlaisen projektin (ja threadin) ja homma onkin mun mielestä kaatunut liian nopeaan aloitukseen. Moni aliarvioi pahasti mielen voiman, sillä jos sä oot koko ikäsi vetänyt kitusiisi kaikkea paskaa ja liikkuminen on tapahtunut pääasiassa sohvan ja keittiön välillä, niin on turha kuvitella, että tyyliin kuukaudessa ta kahdessa pystyisi homman kääntämään täysin päinvastaiseksi. Mieli tulee protestoimaan, mutta kun teet isojen muutokseen sijaan pieniä muutoksia, niin mieli sopeutuu näihin muutoksiin paljon paremmin ja eikä tunnu henkisesti niin raskailta tai vastenmielisiltä. Yleensäkin suurin ongelma on ruokavalio, joten siinäkin suosittelen tekemään pieniä muutoksia. Aloita vaikka sillä lailla, että karsit herkkuja pois ruokavaliosta. Voit pitää kerran viikossa olevan herkkupäivän, jolloin sallit itsellesi jonkun pienen herkun. Koska sokeri koukuttaa, niin äkkilopettaminen voi tuntua turhan tuskalliselta ja vaikealta. Toinen askel on säännöllinen ateriarytmi ja terveellinen ruokavalio. Muuta tätäkin osaa ruokavaliota pikku hiljaa, eli jos et ole aikaisemmin syönyt esimerkiksi aamiaista niin ota se mukaan kuviohin eli älä yritä kaikkea muuttaa kerralla eli paskasta ruokavaliosta suoraan fitness-ruokavalioon. Mun mielestä olisi hyvä, jos keskittäisin huomion siihen, että päivän ruokailuissa olisi mukana aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Sitten hieman myöhemmin voi lisätä välipaloja mukaan. Mun teema on pikku hiljaa ja pienin askelin. Unohda tiukat aikarajoitukset vaan mieti tätä koko elämän kestävänä prosessina. Aiheutat vaan turhaan itsellesi stressiä ja paineita.

Liikunnasta sen verta, ettei sun välttämättä ole pakko käydä päivän aikana se 3 tuntia kävelemässä vaan hajauta se viikolle eli mieluummin käy 3 kertaa viikossa kävelemässä se tunnin lenkki. Näin oikku hiljaa totut liikunnalliseen elämäntapaan. Muista myös arkiliikunta! Nivelystävällisiä lajeja ovat juurikin kävely, uinti, pyöräily ja talvella esimerkiksi hiihto. Sitten kun painoa on huomattavasti vähemmän ja kunto samalla kasvanut, niin voit ruveta hölkkäilemään. Ota mukaan salilla käynti, sillä samalla vahvistuu myös lihaskunto, joka myös vaikuttaa positiivisesti energian kulutukseen ja omaan oloon. Käyt vaikka sen 1-2 viikossa salilla tekemässä ylläpitävää treeniä 1-jakoisella. Muista myös venyttelyt! Tärkeää on myös se, että valitset ne lajit, joista itse tykkäät, niin jo sekin ruokkii liikunnan harrastamista.

Kuten tekstistä tuli ilmi (tai ainakin toivottavasti), niin aloita touhu pikku hiljaa ja rauhallisesti. Älä edes haaveile mistään äkkimuutoksesta tai pyri siihen tai aloita tiukasti samalla vaatien mahdottomia itseltäsi, sillä sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulet epäonnistumaan. Elämäntapamuutokset vievät aikaa, joten ole armollinen itsellesi, sillä sulla on koko loppuelämäsi aikaa harjoitella tätä uutta elämäntapaasi, joten sulla ei ole mitään kiirettä. Voin ennustaa, että tulet todennäköisesti jossain vaiheessa matkaasi retkahtamaan, mutta se kuuluu kuvioihin. Tärkeintä on selvittää syy sille ja sen jälkeen unohtaa se ja jatkaa matkaa eteenpäin. Pahinta mitä voit tehdä siinä tilanteessa on jäädä murehtimaan sitä ja sättimään itseäsi ajatellen ettei tästä tule mitään ja jättää homma sitten kesken.

Tsemppiä!

Ps. Kaikki te joilla on rutkasti painoa pudotettavana, niin voisitte perustaa jonkin vertaistukiryhmän tänne Pakkikselle.

Puotin viime keväänä 30kg 4kk eli lähtö oli 130kg ja tällä hetkellä paino 93kg. Korvien välistä tää homma on eniten kiinni ja sitten ruoka ja liikunta. Ruoka hommat joka päivä samat niin ei tarvii kaupassa miettiä mitä syö ja ei kävele sinne einesruoka välikköön mulla ja vaimolla ( 3kk -12 kg eikä ollut hirveästi ylipainoa) toimi erittäin hyvin. Lenkit joka päivä jotakin ja punttia tein 3 krt viikossa g6 ohjelmalla. Nyt teen punttia 4 krt 3 jakosella ja lenkillä käyn 1-3 kertaa viikossa noin 7 km kerralla ja kävellen. Paino on pysyny hyvin kontrollissa ja läskit sulaa vieläkin mutta tulee sitä lihaa tilalle. Tästä tuli mulle ainakin loppu elämän projekti ja hyvältä tuntuu. Samaa toivon kaikille :)

Libelinhan ei ole tarkoitus sitten vittuilla ;) tälläisen haasteen edessä on viimeistään tajuttavat faktat ja katsottava ongelmia face to face. Taottava sinne päähän, että itsekuri on kurin korkein muoto.

Dieetin hankalimmat ajat ainakin mulle on ensimmäiset 2 viikkoa. Jatkuva nälkä ja vitutus. Jos tuon ajan vetää 100 % kurilla läpi, alkaa sen jälkeen lumihiutale pyörimään vuorenrinnettä alas. Eli kun dieettiä mennään tarpeeksi pitkälle, alkaa se sujumaan omalla painollaa ja saamaan jopa nautintoa. Mutta liian aikaista puhua niistä vielä.

Oletan että asut metsän keskellä, ja käyt keskustassa salilla? Voisiko salilla käynti olla mitenkään mahdollista suoraan töistä? Toki jos matkaa on 1.5 tuntia, niin ymmärrettävää, joskin vaikeampaa dieetin kannalta, on olla käymättä siellä.

Libelinha: Lihominen alkoi siitä, kun 5 luokalta lähtien kiusattiin amiksen kolmanteen asti jolloin olin masentunut ja ei huvittanut tehdä mitään eli toisin sanoen: Söin ja nukuin suurimmaksi osaksi. Heittäen tähän väliin ikäni on siis 24 vuotta. Tämä lihominen alkoi ottaa päähän jo amiksessa jolloin kokeilin myös jonkinlaista diettiä, mutta sekin jäi kesken. Nyt sitten tullut katsottua peiliin ja alkaa oksettaa jo itseäkin tämä tilanne. Isäni ja äitini olivat myös vakavasti ylipainoisia, mutta hekin eron tultua saivat pudotettua painonsa ruokavaliolla ja kävelyllä. Isä pudotti 25-30kg 6kk ja äidistä en tiedä paljonko. Nykyään ei tule syötyä vitutukseen niin kuin silloin masennuksen aikana joten nykyään on tullut silloin tällöin syötyä, kun on tehnyt mieli. Joskus kerran viikossa ja joskus mennyt 2 viikkoa. Nyt en ole syönyt mitään roskaruokaa/herkkuja 2vk vaikka välillä tekisikin mieli. Silloin syönyt hedelmiä jotka ovat makeita. Tässä vaiheessa puolittanut jo tuon normaali syömisen ja nälän tunnetta on. Pitää ottaa tuo kalorilaskuri käyttöön ja ostaa se ruokavaaka avuksi. Tottakai se hidas laihtuminen olisi hyväksi myös. Pyörällä tulee myös pyöräiltyä, mutta sitäkin voisi tietysti lisätä. Untia ja salia pitää katsoa, kun marraskuussa muuttaa kaupunkiin täältä keskeltä ei mitään jolloin saattaisi onnistua paremmin. Saattoi tulla vähän sekavasti tätä tekstiä, mutta koitin vastata kysymyksiisi. :)

Jokunen: Tottahan tuo on, että se on itsestään kiinni kokonaan.

Hoyhenen_kevyt: En ota täällä mitään vittuiluna. Libelinha sanoi hyvin. Sehän on juuri tuo itsekuri jolla tästä pääosin selviää. Töistä ei pääse käymään, kun ajan työkseni rahtiautoa. Tähän ei pidä vetää sitä yleistystä, että kaikki rekkakuskit vetää sitä rasva paskaa naamaa tauolla niin kuin moni yleistää ja jotkut varmasti vetääkin. Fyysisesti tämä jota nyt teen, eli ajan paikasta A paikkaan B ja C ja takaisin A niin ei ole raskasta,, kun ei joudu itse purkamaan ja lastaamaan kuin paikassa A ja C ja loput ajamaan. Jos taas jakelua hommia tekisi niin alkaisi se rasvakin liikkumaan, mutta se homma taas on muulla tavoin stressaavaa.

Itse huomasin juuri, etten vastannut yhteenkään sun aloitusviestissä oleviin kysymyksiin :D. Mun tarkoitus ei ole todellakaan vittuilla vaan tsempata! Olen vaan vähän huono käyttämään noita hymiöitä. Mun mielestä on hyvä nostaa esiin, että onnistumisen kannalta on äärimmäiseen tärkeää hahmottaa syyt ongelman eli ylipainon takana. Miten muuten ihminen voisi muuttaa tapojaan, jos ei tiedä mitä pitäisi muuttaa?

Hyvä, että oot huomannut tuon, että olet syönyt vitutukseen ja masennukseen! Sun kannattaa tehdä joku "sotasunnitelma" vastaavuuden varalle, sillä harva selviää elämästä vitutuksetta. Seuraavan kerran, kun alkaa vituttamaan ja rupeaa tekemään mieli syödä, niin tässä vaiheessa olisi tärkeää katkaista vanha kierre. Eli kun aikaisemmin olet ruvennut syömään vastaavaisessa tilanteessa, niin nyt tällä kertaa lähdet vaikka ulos kävelemään tai muuta vastaavaa, kunhan vaan et rupea syömään ja onnistut muuta kautta purkamaan vitutuksen. Hyvä, että olet onnistunut karsimaan herkkujen syöntiä. Kun et täysin kiellä itseltäsi herkkujen syöntiä, niin ei niihin herkkuihin myöskään pääse syntymään "kielletyn hedelmän himoa". Se auttaa kummasti, jos vaikka viikolla rupeaa tekemään hirveästi mieli herkkuja, kun tietää että esimerkiksi lauantaina saa syödä jotain pientä. Ajan saatossa voi jopa käy niin, ettei enää kaipaakaan edes sitä viikottaista herkkupäivää vaan herkut jäävät kokonaan pois. Noi hedelmät ovat myös tosi hyviä korvikkeita! Otat tosiaan tuon kalorilaskurin käyttöön ja lasket kalorit kohdilleen, sillä nälkää ei pitäisi mun mielestä nähdä. Hitaan laihduttamisen hyviä puolia ovat a) tulokset ovat yleensä pysyviä, b) ei stressiä aikarajoista ja c) iho ehtii mukautumaan kehon muutoksiin eli ei ole niin suurta riskiä, että iho alkaisi roikkumaan kun täytteet sulavat alta pois. Tähän ihon mahdolliseen roikkumiseen kuntosali ja lihasten treenaaminen on oiva apu, kun läskin sijaan uudeksi täytteeksi tuleekin lihasta. Mieti vaikka kummalla roikkuu todennäköisemmin iho pahemmin; kaverilla joka on vain pudottanut painoa muttei ole harrastanut kuntosalia vai kaveri joka on treenannut myös lihaksia?

Mulla naispuolinen kaveri teki pysyvän elämäntapamuutoksen pikku hiljaa ja tiputti 3 vuoden aikana 57kg ja kilot eivät ole tulleet takaisin. Toinen tiputti 2 vuoden aikana yli 20kg ja tulokset ovat olleet pysyviä. Kummankin onnistumisen taustalla on yhteisiä tekijöitä; pysyvien elämäntapojen tekeminen hitaasti ja ymmärrys omasta suhteestaan ruokaan. Yritä olla ahnehtimatta alkuun liikaa kaikkea vaan yritä muistaa, ettei sulla ole mihinkään kiire! Otat pikku hiljaa uusia lajeja mukaan sun viikko-ohjelmaan, niin niistä tulee myös todennäköisemmin pysyviä. Kun sä kerta ajelet rahtiautolla työksesi, niin silloin ruokavalion tärkeys korostuu entisestään. Yritä valita sellaisia terveellisiä ruokia, jotka ovat helppoja syödä vaikka ajon aikana tai nopeasti tauon aikana. Pakkisella taisi olla joku nimimerkki (Adrift muistaakseni?) joka myös ajaa rekkaa(?) työkseen tai ainakin ajoi kesällä ja on siitä huolimatta kovassa kunnossa. Ehkä häneltä voisi saada jotain vinkkiä noihin ruokailuihin työpäivän aikana.

Sitten voisin vastata myös aloituspostissasi oleviin kysymyksiin.

Mun mielestä rasvanpolttajat ovat turhia tässä vaiheessa, sillä ne ovat tarpeen vasta dieetin loppuvaiheessa, kun kroppa on ajettu tiukille ja halutaan boostata rasvanpolttoa. Näläntunteen poistamiseen ei kannata juoda vettä, vaan tärkeää on oppia syömään terveellisesti niin, ettei näläntunne pääse riivaamaan. Puhdasta vettä voit alkuun pyrkiä juomaan sen 0,5-1 litraa päivässä ja lisäämään sitä viikottain kunnes juot lähes huomaamattasi sen pari kolme litraa vettä päivässä. Homma yleensä menee niin, että mikä nopeasti lähtee niin nopeasti se myös tulee takaisin, jos tarpeellisia muutoksia esimerkiksi arkiruokailussa ei ole tehty.

Loppuun pieni kuva:

742899152.png

Ei mul muuta, mut sit kun väijyt sitä vakaa, niin älä tee sitä liian usein. Kirjaa aina vaikka kerran viikossa aamupaino mahdollisimman samoissa olosuhteissa, koska paino nyt heittelee muutenkin ihmisellä jokusen kilon suuntaan jos toiseen joka voi toisinaan aiheuttaa lannistumista. Eli mun mielestä vaaka tuloksia on hyvä tutkia kun on jo useamman viikon...kuukauden painot kirjattuna. Laihduttaminen on toisinaan tosi nihkeetä puuhaa, mut pääasia, että et anna periksi vaan jatkat vain. Alkuinnostusta voi jatkua pari kuukautta, mut ajan mittaan lipsumisia tapahtuu herkemmin.. Eli pysy vahvana.

Zone-sarja -42%
Tsemppiä muutokseen toivottelee 175/125 tyyppi, yritän itsekkin muuttaa elämäntapaani ja 80kg olis se ihanne eli -45kg. Motivaatio kasvaa kun muut murheet alkaa olla kohta ohi ja voi taas harrastaa mitä haluaa.
ps! päätavoite että tuo paino ei rajoittaisi elämää mitä se tällä hetkellä tekee jatkuvasti...

ei kannata aloittaa syömällä liian vähän, nimimerkillä kesken punttisarjan pyörtynyt ja ranne nyt toista viikkoa kipeenä, kunnon treenit jatkuu ehkä viikon kahen päästä toivon mukaan..
eli liikuntaa mutta syödä pitää kans.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom