Itse huomasin juuri, etten vastannut yhteenkään sun aloitusviestissä oleviin kysymyksiin :D. Mun tarkoitus ei ole todellakaan vittuilla vaan tsempata! Olen vaan vähän huono käyttämään noita hymiöitä. Mun mielestä on hyvä nostaa esiin, että onnistumisen kannalta on äärimmäiseen tärkeää hahmottaa syyt ongelman eli ylipainon takana. Miten muuten ihminen voisi muuttaa tapojaan, jos ei tiedä mitä pitäisi muuttaa?
Hyvä, että oot huomannut tuon, että olet syönyt vitutukseen ja masennukseen! Sun kannattaa tehdä joku "sotasunnitelma" vastaavuuden varalle, sillä harva selviää elämästä vitutuksetta. Seuraavan kerran, kun alkaa vituttamaan ja rupeaa tekemään mieli syödä, niin tässä vaiheessa olisi tärkeää katkaista vanha kierre. Eli kun aikaisemmin olet ruvennut syömään vastaavaisessa tilanteessa, niin nyt tällä kertaa lähdet vaikka ulos kävelemään tai muuta vastaavaa, kunhan vaan et rupea syömään ja onnistut muuta kautta purkamaan vitutuksen. Hyvä, että olet onnistunut karsimaan herkkujen syöntiä. Kun et täysin kiellä itseltäsi herkkujen syöntiä, niin ei niihin herkkuihin myöskään pääse syntymään "kielletyn hedelmän himoa". Se auttaa kummasti, jos vaikka viikolla rupeaa tekemään hirveästi mieli herkkuja, kun tietää että esimerkiksi lauantaina saa syödä jotain pientä. Ajan saatossa voi jopa käy niin, ettei enää kaipaakaan edes sitä viikottaista herkkupäivää vaan herkut jäävät kokonaan pois. Noi hedelmät ovat myös tosi hyviä korvikkeita! Otat tosiaan tuon kalorilaskurin käyttöön ja lasket kalorit kohdilleen, sillä nälkää ei pitäisi mun mielestä nähdä. Hitaan laihduttamisen hyviä puolia ovat a) tulokset ovat yleensä pysyviä, b) ei stressiä aikarajoista ja c) iho ehtii mukautumaan kehon muutoksiin eli ei ole niin suurta riskiä, että iho alkaisi roikkumaan kun täytteet sulavat alta pois. Tähän ihon mahdolliseen roikkumiseen kuntosali ja lihasten treenaaminen on oiva apu, kun läskin sijaan uudeksi täytteeksi tuleekin lihasta. Mieti vaikka kummalla roikkuu todennäköisemmin iho pahemmin; kaverilla joka on vain pudottanut painoa muttei ole harrastanut kuntosalia vai kaveri joka on treenannut myös lihaksia?
Mulla naispuolinen kaveri teki pysyvän elämäntapamuutoksen pikku hiljaa ja tiputti
3 vuoden aikana 57kg ja kilot eivät ole tulleet takaisin. Toinen tiputti 2 vuoden aikana yli 20kg ja tulokset ovat olleet pysyviä. Kummankin onnistumisen taustalla on yhteisiä tekijöitä; pysyvien elämäntapojen tekeminen hitaasti ja ymmärrys omasta suhteestaan ruokaan. Yritä olla ahnehtimatta alkuun liikaa kaikkea vaan yritä muistaa, ettei sulla ole mihinkään kiire! Otat pikku hiljaa uusia lajeja mukaan sun viikko-ohjelmaan, niin niistä tulee myös todennäköisemmin pysyviä. Kun sä kerta ajelet rahtiautolla työksesi, niin silloin ruokavalion tärkeys korostuu entisestään. Yritä valita sellaisia terveellisiä ruokia, jotka ovat helppoja syödä vaikka ajon aikana tai nopeasti tauon aikana. Pakkisella taisi olla joku nimimerkki (Adrift muistaakseni?) joka myös ajaa rekkaa(?) työkseen tai ainakin ajoi kesällä ja on siitä huolimatta kovassa kunnossa. Ehkä häneltä voisi saada jotain vinkkiä noihin ruokailuihin työpäivän aikana.
Sitten voisin vastata myös aloituspostissasi oleviin kysymyksiin.
Mun mielestä rasvanpolttajat ovat turhia tässä vaiheessa, sillä ne ovat tarpeen vasta dieetin loppuvaiheessa, kun kroppa on ajettu tiukille ja halutaan boostata rasvanpolttoa. Näläntunteen poistamiseen ei kannata juoda vettä, vaan tärkeää on oppia syömään terveellisesti niin, ettei näläntunne pääse riivaamaan. Puhdasta vettä voit alkuun pyrkiä juomaan sen 0,5-1 litraa päivässä ja lisäämään sitä viikottain kunnes juot lähes huomaamattasi sen pari kolme litraa vettä päivässä. Homma yleensä menee niin, että mikä nopeasti lähtee niin nopeasti se myös tulee takaisin, jos tarpeellisia muutoksia esimerkiksi arkiruokailussa ei ole tehty.
Loppuun pieni kuva: