6-jakonen vai jotain muuta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Replay
  • Aloitettu Aloitettu
Loman viettoon olen lähdössä ja kohteessa olisi kuntosali käytössä samaan hintaan vaikka n+1 kertaa päivässä. Aikaa olisi viikko ja olen tässä miettinyt, että tekisinkö nykyisen 3-jakosen kahteen kertaan (jos vaan palautuu tarpeeksi) vai väsäisinkö tuolle viikolle ihan spesiaaliohjelman.

Haluaisinkin tietää onko kukaan kokeillut koskaan 6-jakoista systeemiä vaikka ihan vaihtelun vuoksi? Minkälaisella ohjelmalla ja millaisin tuloksin?

Meinaatko, että kun on ilmainen sali, niin kaikki irti siitä? Jatka ihan normaalisti nykyistä ohjelmaasi (mikä sitten onkaan) ja lomaile rauhassa. :thumbs:

Ajattelin, että jos vetäis tommosen tehoviikon. Päivällä kun on kuitenkin se tunti pari luppoaikaa kun lapset (ja todennäköisesti myös vaimo) on päiväunilla. Ei viitti tietokonettakaan mukana raahata kun ei kannettavaa omista.

Nyt olen mennyt kolme jakosella: Jalat, rinta & habat, selkä & olkapäät & ojentajat. Tuon vois tietenkin pyöräyttää viikkoon pari kertaa, tai sitten vääntää jonkunlainen 5- tai 6- jakonen ohjelma. Epäilen vaan, että palautumisen kanssa voi olla ongelmia jos yrittäisi tehdä kahteen kertaan nykyisellä.

[Nusnus] Pakko huomauttaa, että jos teet 3-jakoisen kahteen kertaan, on se siltikin 3-jakoinen, ei 6-jakoinen. Se vaan tehdään kahteen kertaan. 6-jakoinen tarkoittaa sitä että koko kroppa jaetaan 6 osaan. [/Nusnus] Sanoisin kuitenkin että tee ennemmin niin että vaihdat vaikka nelijakoiseen, saat yhden treenipäivän lisää ja pystyt treenaamaankin paremmin kun ei ole niin paljon tekemistä kerralla. Useampaa kertaa viikossa en suosittele treenaamaan, tulee vaan palautumisen kanssa ongelmia. Jos taas kyseessä on vaan yksi viikko, niin voithan oikein repästä ja käydä sen 6 kertaa salilla niinkuin ajattelit. Teet vaan hiukan kevyemmin treenit. Ei siinä ajassa ehdi ylikutoon mennä.

5-jakonen on myös ihan jees vaihtoehto jos jakaa jalat kahteen eri päivää ja panostaa vähän niihin. Voi kätevästi tehdä pohkeetkin 2 kertaa kierrossa. Toisen kerran etu- ja toisen takareisien kanssa.

Powerhousu sanoi:
[Nusnus] Pakko huomauttaa, että jos teet 3-jakoisen kahteen kertaan, on se siltikin 3-jakoinen, ei 6-jakoinen.[/Nusnus]
Onko joku väittänyt että se on 6-jakoinen?

Tuosta Replayn ensimmäisestä viestistä saa kieltämättä sen kuvan, että luulee 2xkolmijakoista kuusijakoiseksi, mutta toisessa viestissään kirjoittaa näin:

Replay sanoi:
Nyt olen mennyt kolme jakosella: Jalat, rinta & habat, selkä & olkapäät & ojentajat. Tuon vois tietenkin pyöräyttää viikkoon pari kertaa, tai sitten vääntää jonkunlainen 5- tai 6- jakonen ohjelma.

joten tuskin luulee tai väittää.

Ja nyt kun tämä tuikitärkeä asia on saatu osapuilleen selvitettyä, itse kysymykseen:

Öö.. En minä tiedä.

jeppe82 sanoi:
Lue threadin nimi uudestaan.
Sä et ny ymmärtäny. :wall: Se siitä offtopicista..

Replay: Millasta 6-jakoista oot ajatellu? Itse tekisin ehkä 5-jakoisella, jos pitäis joku spesiaaliohjelma jollekkin viikolle tehdä.. Tekisin juuri niin kuin edellä ehdotettiin, että jalat kahteen osaan ja pohkeet 2 kertaa.

Powerhousu sanoi:
Useampaa kertaa viikossa en suosittele treenaamaan, tulee vaan palautumisen kanssa ongelmia.

Rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Mikäli siirtyessään 6-jakoiseen treeniohjelmaan ei lisää sarjojen määriä, niin palautumisen kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Samat liikkeet vain jaetaan useampaan osaan ja rasitus viikkotasolla pysyy muuttumattomana.

Okei, ilmaisin itseäni huonosti, sori vaan. Ajatus oli se, että miten toteuttaisin yhden viikon kuusi treeniä. Vaihteoehdot on a) nykyinen 3-jakoinen kahdesti läpi b) yhden viikon spesiaali 6-jakoinen tai c) Jotain ihan muuta.

Vaihtoehto a) voi olla hieman hankala palautumisen kannalta kuten jo totesin, asiasta ei ole kokemusta. Joskus olen treenannut joitain lyhyitä pätkiä neljä treeniä / viikko, silloin homma toimi jonkin aikaa.

Vaihtoehto b) kuudella treenikerralla koko kroppa läpi kertaalleen, jollakin jaolla. Olen tuossa pyöritellyt erilaisia jakoja, tässä yksi:

1) Rinta
2) Haba + forkut
3) Etureidet
4) Ojentajat
5) Selkä
6) Takareidet + pohkeet

Sitten vielä vatsa tuonne jonnekin.

Vaihtoehto c) Ehdotuksia otetaan vastaan.

Ehdottomasti tehokkaasti 6 osaan treeni, ei kahteen kertaan. Jos nyt välttämättä useaan kertaan haluat tehdä, niin unohda ainakin selän ja jalkojen tuplaaminen. Tuo viimeisin jako näyttää hyvältä. Itse laittaisin ojentajat samaan treeniin rinnan kanssa ja pukkaisin vaikka aerobisen sitten oikkaritreenin tilalla.

No en mää tiiä.. ehkä se on sama mitä tekee tehoviikolla kunhan tekee ja kovaa. Viikossa ei kerkee tulee ylikuntoo ja jos seuraavalla viikolla ottaa vaikka sellaisen palauttavan viikon. Itse ehkä kiskaisisin viikossa kaks kertaa kovaa pikkulihakset ja kerran voimatreenin sekä kerran pitkillä sarjoilla isoille lihaksille.

Lomaviikon treeni:

1) Rinta, selkä
2) Jalat
3) Olkapäät, kädet
lepo
4) Rinta, selkä
5) Jalat
6) Olkapäät, kädet

Vatsoja vaikka joka toinen päivä.

tai

1) Pena, viinaa
2) Vatsat, viinaa
3) Viinaa
4) Viinaa
5) Viinaa
6) Viinaa

Lisäksi johonkin väliin vatsoja, viinaa ja penaa, jos tuntuu että on palautunut.

Replay sanoi:
1) Rinta
2) Haba + forkut
3) Etureidet
4) Ojentajat
5) Selkä
6) Takareidet + pohkeet

Mutta missä on olkapäät? Heitä se vaikka tuonne ojentaja-päivälle ja vatsa rinnan kanssa.

IMHO. :rock:

Viimeksi muokattu:
Sakael sanoi:
Rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Mikäli siirtyessään 6-jakoiseen treeniohjelmaan ei lisää sarjojen määriä, niin palautumisen kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Samat liikkeet vain jaetaan useampaan osaan ja rasitus viikkotasolla pysyy muuttumattomana.

Näinhän se menee, mutta monesti kuitenkin useemmalle osalle jaettua ohjelmaa käytetään silleen, että saa yhden lihasryhmän tehtyä todella tehokkaasti ja kovaa. Tällöin se kokonaisvolyymi kasvaa väkisinkin. Mutta esim. 2 on ja 1 off systeemi toimii hyvin näillä 4-6 jakosilla.

Moniko täällä tekee 6-jakosella ja jos tekee niin mikä on jako?

Sakael sanoi:

Keho ei suoraan reagoi vain rasituksen määrään, vaan myös rasitustiheyteen. Kropalle on helpompaa ottaa vaikka yksi maratontreeni viikossa kuin monta kevyempää. Kaikki muut päivät se saa levätä. Kyllä mä väitän että ongelmia alkaa tulla jos kroppa ei saa kun yhden lepopäivän viikossa, jos ne treenit sitten ei ole jotain haista paska sukankudontaa.

Edit: Se vielä että koko keho rasittuu kun teet vaikka hauistreenin, eikä vain hauis. Vaikka nämä treenit ovat kevyempiä kuin harvemmin toistetut kovemmat treenit, on rasitus kropalle kovempaa koska se ei ehdi palautumaan oikeastaan ollenkaan kokonaisuutena. Tätä asiaa ei voi laskea pelkästään fysiikan avulla.

Itse olen jakanut kropan viiteen osaan ja treeni joka toinen päivä. Aikaa menee noin tunti kerralla eli paikat raiskataan kunnolla. Fiiliksen mukaan lepopäiviä voi tulla kaksikin peräkkäin. Hyvin on rullannut tällä systeemillä ja palautuminenkin ollut ok.

Back
Ylös Bottom