50 v ja takaisin salille

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Jto:n perusohjeet kyllä erittäin hyvät, et jättää sen toiston-pari varaa ja et peruskaura on se, että yrittää kehittää treenejä eikä maksimeita. Toistot varassa pitää tekniikan siistinä ja fokuksen oikeissa asioissa, mikä sit jeesaa myös niveliä ja jänteitä yms. työmäärä pysyy nousevana, ei tuu "pakkolomia" niin helposti ja tosiaan se tekniikka on älyttömän tärkee vaikkapa penkissä, pitää sitä tehdä kohtuullisen usein, vaikka pienemmillä painoilla. Kolmisen vuotta lukenut jto:n palstaa ja ollut oikea tieto verkkokalvoilla, nyt se on pikkuhiljaa siirtyny aivoihin asti kun Siperia on opettanut. Hitaasta päästä kärsii koko kroppa, mut eteenpäin mennään taas. Useimmalle iäkkäämmälle treenaajalle varmaankin treenien väärä suunnittelu on juurikin se kompastuskivi.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
on se iästä riippumattakin usein. kuvitellaan, että 30v pitäs pystyä treenaan ns. kovaa 5x vkossa ja ympäri vuoden. juuei. ei semmonen missään lajissa oo ideaalia. se mikä toimii toiselle ei välttämättä lainkaan oo hyvä ittelle.

on se iästä riippumattakin usein. kuvitellaan, että 30v pitäs pystyä treenaan ns. kovaa 5x vkossa ja ympäri vuoden. juuei. ei semmonen missään lajissa oo ideaalia. se mikä toimii toiselle ei välttämättä lainkaan oo hyvä ittelle.
Itellä todennut että mave kehittyy parhaiten kun teen sitä vain joka toisessa selkätreenissä. Tällöin väli on tyyliin 9-11 päivää. Toisessa selkätreenissä sitten vähän enemmän bodaillen sekä eristävimpiä liikkeitä. Ikää ei ole kuin sen 22. Jos teen useammin ja kovemmin niin voimat vain vähenee.

no ei ne voimat noin vain häviä. voi siinä treenien suunnittelussa olla muutakin vikaa. eli en lähtökohtasesti lähtis tekeen edes vetoa kauheen harvoin. toki omissa asiakkaissa on tällä hetkellä vaihteluvälinä 1-10 vetotreeniä 4 viikon jaksossa. ellei vetoa tehdä suoraan, sen kehitys kuitenkin hoidetaan jotenkin muuten kuntoon.

Mun isäukko on varmaan 70 kohta ja 120kg penkistä ei oo kaukana.

Eli ehdottomasti vielä viiskymppisenä takasin salille jos vaan kroppa kestää.

50 on uus 30 ja 60 on uus 40, niihän sitä sanotaan.

jos on selkeitä rakenteellisia vikoja, mitkä estää diagnosoidusti jotku liikkeet, sit voi olla niinki kurjasti, että puntin sijaan muita lajeja kehiin. kehittyminen kuitenki on hyvä olla aina tavoitteena ja vastusta kannattaa kasvattaa. aina löytyy liikkeitä mitä voi tehdä.

Hyvä kommentti sinulta!

Itse painiskelen moninaisten tules-ongelmien kanssa (toimintakyky alentunut) ja olen miettinyt liikunnallista tulevaisuuttani pitemmän aikaa. Ortopedit ja fysioterapeutit ovat sanoneet, "saa treenata, mutta täytyy ehdottamasti välttää epämiellyttävää kipuja".
Nyt on sellainen fiilis, jos kokeilisi treenata kevyillä painoilla liikkeitä, jotka eivät aiheuta epämielyttävää kipua (nykyisen terveystilanteen ehdoilla). Sellaista peruskuntoilua salilla (lihaskunto) ja siihen mausteeksi erilaisia ulkoilulenkkejä (aerobisia) sekä sopivasti kropan huoltoa kotona. Olen myös miettinyt, jos laajentaisi vastuskuminauhavarastoa ja niillä alkaisi treenaamaan terveyden ehdoilla.

@jto mitä mieltä olet ajatuksistani? Mitä mieltä vastuskuminauhaharjoittelusta yleisesti?

Ikää 49v ja aloitin saliharrastuksen 2017 huhtikuussa, aiempaa salitaustaa ei ole. Ei noi numerot mikään este ole.
Ihan hyvin on omasta mielestä tullut kehitystä koko ajan. Opettelee myös vaan syömään ja lepäämään kunnolla.

Ja tietysti tässä vieläkin opetellaan tekniikoita, tärkeintä on kuitenkin olla rikkomatta itseään. Myös nuorenakin.
Eikä mulla ole tavoitteenakaan komeeta kroppaa saada(en usko että ikä olis este sillekään), tavoite on saada itselle voimakas ja terve keho.
Joka tekee elämästä helpompaa myös sitten niillä vanhoilla vuosilla.

Salitreeni tekee tosi hyvää mulle. Niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Oikeastaan oli siunaus että toimistorotan olkapää vaati 2017 kuntoutusta.
Ja Peter Halenille kumarrus siitä että potki mut salille. Sille tielle taisin jäädä.

Jos on ollut olkapää/kiertäjäkalvosin ongelmia, jättäisin suosiolla penkin tekemättä. Ei todellakaan välttämätön liike. Niin paljon näkee saleilla porukkaa jotka rikkovat paikkansa penkissä. Sama pätee muihin liikkeisiin. Jos vammat estävät, eikun vaihtoehto liike tilalle. Välttämättä se nuoruuden kunkkuohjelma ei enää sovellu "vanhalle ja raihnaiselle" (y)

Olen telonnut molemmat olkapäät pyöräilessä (kaksi eri onnettomuutta) ja molemmat olkapäät operoitu ja varsinkin oikean kanssa saa olla huolellinen, mitä ja kuinka tekee. Lisäksi on muita tules-vaivoja. Muutamat onnettomuudet ovat opettaneet, että terveyttä kannattaa arvostaa. :)

Jos on ollut olkapää/kiertäjäkalvosin ongelmia, jättäisin suosiolla penkin tekemättä. Ei todellakaan välttämätön liike. Niin paljon näkee saleilla porukkaa jotka rikkovat paikkansa penkissä. Sama pätee muihin liikkeisiin. Jos vammat estävät, eikun vaihtoehto liike tilalle. Välttämättä se nuoruuden kunkkuohjelma ei enää sovellu "vanhalle ja raihnaiselle" (y)

Mä taas aloin penkkiä nyt varovasti treenaamaan, olkapäistä huolimatta. Yllättävää kyllä saan enemmän kipua lievässä vinopenkissä käsipainoilla kuin tangolla.
Tai itseasiassa tangolla en enää saa edes kipua, en tehdessä enkä jälkeenpäin. Tekniikka ratkaisee tuossa paljon. Samoin mulla auttaa kun penkki on lievästi negatiivisessa kulmassa.
Ja tosiaan, vaihtoehtoisia liikkeitä on, niihin siirryn itsekin heti jos kroppa merkkejä antaa.

Mullahan oli vaihe etten pystynyt oikeastaan mitään rintatreeniä tekemään olkapään takia. Landmine press tais olla melkein ainut.

Toki en mä vielä ole penkissä isoihin (itselle)painoihin päässyt, aloitin tyhjällä tangolla tekniikan ja liikeradan hakemisen. Penkki vaan nyt jostain syystä kiehtoo tällä hetkellä.
Dippi on sellainen liike mitä tuskin tulen koskaan tekemään. Se on sääli.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
penkki ei hajota kiertäjiä itessään. rasitus ei tuu niille juuri lainkaan. jos takaolkapäät pysyy penkissä menee mukavasti. mikään ehdoton liike se kyllä ei ole kuin voimanostajille. hauiksen pitkä pää on jopa isommassa vaarassa.

jtjeremia: kummarit on ihan hyviä nekin. kroppa ei tiedä, mistä vastuksesta on kyse. kaikki mikä on kivutonta on yleensä kyllä hyvä. treeniä ei lopettaa kyllä kannata.

Itse välttelen liikkeitä/painoja joilla kivut sitten pahenee. Esim jos kyykyn seurauksena polvea särkee sitten 3 viikkoa levossa ja kävellessäkin, niin miksi tekisin sitä. Parasta ajatella tulevia vuosia ja jättää suosiolla tollaset liikkeet pois tai tehdä riittävän pienellä painolla. Kaikille lihasryhmille jotain vetkuttaa ettii vaan sen liikkeen mitä voi tehdä ilman pahenevia kipuja. Toivottavasti jatkossakin kykenee samaan ainakin jollain tasolla.
Hyvää mieltä se reeni silti antaa ja sen takia sitä jaksaakin veivata.
Jotku liikkeet aiheuttaa tehdessä jonkun verran kipua, mutta jos se ei pahene eikä ole liian kovaa niin menkööt, täyteen kivuttomuuteen tässä ei vanha enää kykene.
Hitto ei ole vielä ees tuo 50 rajapyykki käsillä niin tulee se joskus mieleen miten sitten parinkymmenenvuoden päästä.

Törmäähän sitä joskus asenteisiin sitten. Ei vaan minua enää hetkauta. Ei voi kun nauraa joskus.

Zone-sarja -42%
Jotku liikkeet aiheuttaa tehdessä jonkun verran kipua, mutta jos se ei pahene eikä ole liian kovaa niin menkööt, täyteen kivuttomuuteen tässä ei vanha enää kykene.

Oikeassa olkapäässä kun oli haiusjänne+kiertäjäkalvosinongelmaa niin sain mielenkiintoiset ohjeet fyssarilta; kipua saa tehdessä olla 0-100 asteikolla 70 luokkaa. Kunhan kipu ei jää päälle.
Passitti siis mut salille, siitähän tää koko harrastus sai alkunsa. :D
Noilla ohjeilla sit mentiin vajaa vuosi ja olkapää on ollu 100% kunnossa siitä lähtien. (y)

Vasemmassa olkapäässä nyt sitten ollut ac-ongelmaa, jota alunperin luulin samaksi vaivaksi kuin oli oikeassa ja fiksuna "lähes lääkärinä" koitin samaa konstia.
Vituiks män. Olikin niveltulehdus.
Lepoa, lääkekuuria aikansa ja varovaista aloittamista vaati toi, nyt ollaan jo hyvällä kurssilla menossa eteenpäin. Dippiä en koskaan varmaan tee enää, mut muuten on edetty hyvin.
Penkin jouduin tosiaan aloittamaan tyhjällä tangolla, nyt menee jo 3x10 50kg ilman minkäänlaista kipua. Tekniikka vaan piti hakea itselle sopivaksi.

Pitää vaan olla hiven malttia ja osata kuunnella (ja uskoa) omaa kroppaansa. Ja soveltaa asioita niin että ne sopii kulloiseenkin omaan tilanteeseen.

Oikeassa olkapäässä kun oli haiusjänne+kiertäjäkalvosinongelmaa niin sain mielenkiintoiset ohjeet fyssarilta; kipua saa tehdessä olla 0-100 asteikolla 70 luokkaa. Kunhan kipu ei jää päälle.
Passitti siis mut salille, siitähän tää koko harrastus sai alkunsa. :D
Noilla ohjeilla sit mentiin vajaa vuosi ja olkapää on ollu 100% kunnossa siitä lähtien. (y)

Vasemmassa olkapäässä nyt sitten ollut ac-ongelmaa, jota alunperin luulin samaksi vaivaksi kuin oli oikeassa ja fiksuna "lähes lääkärinä" koitin samaa konstia.
Vituiks män. Olikin niveltulehdus.
Lepoa, lääkekuuria aikansa ja varovaista aloittamista vaati toi, nyt ollaan jo hyvällä kurssilla menossa eteenpäin. Dippiä en koskaan varmaan tee enää, mut muuten on edetty hyvin.
Penkin jouduin tosiaan aloittamaan tyhjällä tangolla, nyt menee jo 3x10 50kg ilman minkäänlaista kipua. Tekniikka vaan piti hakea itselle sopivaksi.

Pitää vaan olla hiven malttia ja osata kuunnella (ja uskoa) omaa kroppaansa. Ja soveltaa asioita niin että ne sopii kulloiseenkin omaan tilanteeseen.

Kun sulla on käytännön kokemus kummastakin tapauksesta, niin miten noin tuntemusten tasolla nuo erottaa toisistaan onko niveltulehdusta vai hauisjänne/kiertäjäongelmaa? Näitä asioita tässä just itse arvon että kumpaa on...

Kun sulla on käytännön kokemus kummastakin tapauksesta, niin miten noin tuntemusten tasolla nuo erottaa toisistaan onko niveltulehdusta vai hauisjänne/kiertäjäongelmaa? Näitä asioita tässä just itse arvon että kumpaa on...
Kuten mun käytännön kokemus kertoo, niitä on vaikea erottaa. :D
Oman kokemuksen perusteella sanoisin että mene suoraan lääkäriin, säästyt suuremmilta ongelmilta. :)

Mulla tulehdus oli niin kauan että nivelpinnat on jo syöpyny.

Tulehduksen erottaa sitten kun se on liian pitkällä, ei sillä olkapäällä kivusta johtuen tehdä mitään punnerrusliikkeitä enää.
Paina olkapäässä ”töröttävää” solisluun päätä, jos aristaa voi epäillä jonkinsuuntaista ac-nivel ongelmaa. Mulla se luu oli jopa reilusti koholla pahimpina aikoina.

Et kyllä mä sanon että lääkäriin vaan, sitä varten ne on olemassa.

Mulla se solisluu oli siis koholla tulehduksesta johtuen, näin mä ymmärsin. Ac-nivel ongelma on seurausta pitkittyneestä tulehduksesta mulla.
Myös ns. painonnostajan olkapää oli yksi mahdollinen diagnoosi.

Oikeasti lääkäriin vaan, jos on tulehdus niin saat lääkkeet ja pakkolepoa. Maltilla se vaiva hoituu, itselläkin alkaa jo olemaan jotakuinkin kunnossa. :)

Joo, jotain tässä opittu ja tosiaan täyslepoa ollu penkistä ja parempaan suuntaan menty koko ajan. Ei varmaan mitään maailman mullistavan vakavaa, koskaan ei ollu älyttömän pahana, mutta vieläkään ei ole 100% niin ärsyttää tämä tilanne. Penkkikonetta pystyy jo tekemään, mutta kovasti olkapäätä venyttävät hommat vieläkin vähän huonoa. Täytyypä seuraavassa treenissä kokeilla miltä penkki tuntuu ja jos enempi kipuja niin potkaisen itseäni perseelle ja menen lääkäriin.

Itse olen 38 ja vuosi sitten aloitin saliharrastuksen. Aikasemmat kokeilut parikymppisenä loppui kun ei oikein tiennyt mitä tehdä siellä :) Nyt olen perhetynyt vähän asiaan enemmän ja tehnyt ohjelman aina mitä seuraan. SS ja G6 olleet itselle mielekkäimmät, ja niiden pohjalta jatkossakin mennään. Järkevällä progressiolla edeten, ei liian kevyellä muta ei mikään tappotahtikaan.

Kyykkky on ainoa missä vasen polvi on alkanut temppuileen, mutta muuten toistaiseksi pysyny paikat ehjänä. Ja kyllä sekin menee kun malttaa ottaa rauhassa :)

jtjeremia: kummarit on ihan hyviä nekin. kroppa ei tiedä, mistä vastuksesta on kyse. kaikki mikä on kivutonta on yleensä kyllä hyvä. treeniä ei lopettaa kyllä kannata.

@jto , onko sinulla tietoa, mistä voisi ja kannattaisi hankkia laajempi vastuskuminauha setti (Suomesta tai ulkomailta), jolla voisi toteuttaa mahdollisimman monipuolisia treenejä?

Kyykkky on ainoa missä vasen polvi on alkanut temppuileen, mutta muuten toistaiseksi pysyny paikat ehjänä. Ja kyllä sekin menee kun malttaa ottaa rauhassa :)
Ootko miten paljon venytellyt? Mun polvikipu loppuu heti kun venytän etureidet hyvin. Kokeile auttaako sullekin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom