5-vuorotyö; ruokailun ja treenin jaksotus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMS
  • Aloitettu Aloitettu

TMS

Elikkä teen 5 vuorotyötä systeemillä 4a-4i-4y, 6 vapaata ja taas alusta. Ongelmana on että unirytmi kokoajan sekaisin. Palstalla varmaan monia joilla sama ongelma, miten rytmittää eteenkin ruokailut eri vuoroissa... kokemuksia mikä toimii parhaiten kullakin. Mitenkäs esim. aamu aerobiset tulisi toteuttaa eri vuoroissa, kokemuksia...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite oli viime talvesta syksyyn juuri samanlaisessa työaikamuodossa, ja treenit sujui yllättävnkin hyvin, ainut ongelma oli mulla aamuvuorojen jälkeinen väsymys kun yritti lähtä heti töiden jälkeen salille. koska jos olisin jääny kotia niin olisin nukahtanu ihan varmasti.

Syöminen nyt luulis käyvän aika helposti , eväät vaan töihin. riippuu tietty minkälaista työtä teet.

Yövuorossa ite söin joskus 3-4 aikaan ihan ruoan ja sitte seuraavaks vasta ku heräsin 11-12 aikaan. Mutta vois sanoo että ihan kokoajan olin väsynyt, eli tuo unirytmi on aika sekaisin eikä sille oikein mitään voi.. ?

Samalla systeemillä tullut nyt tehtyä neljä kesää töitä. Näistä tosin ainoastaan viime kesänä olen treenaillut tosissani, aikaisemmin tämä harrastus on ollut sen verran vähemmän "vakavaa" että punttailut on kesäksi jääneet kokonaan pois.

Riippuu tietysti työn laadusta miten pystyy ruokailut järjestämään. Itsellä tämä ei ongelmia tuottanut: töihin aina mukaan 1 tai 2 lämmintä ateriaa vuorosta riippuen ja muutama välipala.

Treenit tuli aamu- ja yövuorojen aikaan useimmiten vedettyä illasta 18-19 aikaan, iltavuorojen aikaan sitten aamupäivästä ennen töihin menoa. Joskus jos oli pirteä olo aamuvuoron jälkeen niin saatoin mennä suoraankin salille. Lähes poikkeuksetta olo oli kuitenkin niin väsynyt että oli pakko käväistä kämpillä nukkumassa torkut tai muuten vaan lepäilemässä hetki.

Eipä noissa kuvioissa oikeastaan itse ravinnon ja treenin puolesta ongelmia ollut, krooninen väsymys lähinnä aiheuttaa vaikeuksia välillä. Varsinkin aamuvuorojen aikaan nukkuminen jää turhan vähälle.

Mun neuvo on hakeutua pois vuorotöistä. Ei treenin vaan elämänlaadun vuoksi. Muistaakseni yöllä valvominen myös lyhentää elinikää (en nyt jaksa googletella tutkimuksia niin sovitaan tuon olevan mutua :) ).

Olen tehnyt 2, 3 ja 5-vuoroa (juuri tuolla samalla jaolla kuin sinäkin) useita vuosia. Vuorokausirytmin jatkuva vaihtelu oli ainakin itselleni todella rasittavaa.

2-vuoro nyt menetteli jotenkin, mutta iltavuoroviikolla ei oikein ehtinyt tehdä mitään ennen töihin lähtöä. Vuorokausirytmin vaihtelusta johtuvia ongelmia oli jonkun verran.

3-vuoro oli kaikista pahin, koska yövuoron jälkeen viikonloppu ei riittänyt vuorokausirytmin kääntämiseen aamuvuoroon sopivaksi. Aamuvuoro oli sitten todella rasittava, koska jo maanantaina oli heti alkuun muutaman tunnin univaje. Päiväunikierteeseen oli todella helppo joutua ja sen seurauksena ei koko viikolla saanut mitään aikaiseksi, koska päikkäreiltä herättyä oli edelleen väsynyt ja aivan pihalla.

5-vuorossa pitkät vapaat olivat mukavia, vaikka alussa tuntuikin vapaa-aika olevan aivan väärään aikaan. Esim. viikolla kun kaikki kaverit olivat töissä. Unirytmi oli kuitenkin sekaisin paitsi pitkän vapaan viimeiset päivät.

Enää en lähde vuorotöihin vaikka mikä olisi. Kun vuorotyöstä pääsi pois niin elämän laatu parani huomattavasti. Ei enää jatkuvaa väsymystä ja erittäin pahoja nukahtamisvaikeuksia. Jotkut työkaverit käyttivät nukahtamis- tai unilääkkeitä nukahtamisvaikeuksien takia. Itse en viitsinyt lähteä sille tielle, koska niiden vuosia kestävä käyttäminen ei oikein tuntunut hyvälle idealle.

Tuohon aikaan en käynyt salilla ja tuskin olisin edes jaksanut. Ensimmäisinä vuosina tuli vielä tehtyä ylitöitäkin, pari viimeistä vuotta onneksi älysin tehdä normaalia työviikkoa.

Käännät unirytmin siihen, mikä on sinulle luontaisin.
Jos olet aamuvirkku, niin kikkaile yövuorot vähillä unilla ja tee vaikka jotain airoobisia harjoitteita ja sitten ne salitreenit sinne vapaat-aamu-iltavuoron aikoihin.

Meillä vaihtui em. vuorosysteemi juuri ns. lyhytkierroksi, eli AAIIYY 4x vapaata ja tässä nuo yövuorot ei jää samalla tavalla päälle, kuin pidemmässä mallissa.... ainakin henk. koht olen tällaisen huomannut. Vireystaso on aivan toista. 1 ylityönä tehty yövuoro sitten mullistaakin systeemin aikaslailla erilaiseksi... eli elä tee 3:a yötä, jollei oo pakko.

Iltavuoroja ennen kerkiää treenata vallan mainiosti ja joskus klo 18 yövuoroa vasten sitten. Aamuvuoroissa ottaa tunnin nokoset töistä tultua ja siinä klo 18 salille. Unikin maittaa hyvin tehdyn treenin jälkeen.

Ruokailut teet, kuten olet hereillä, eli syöt sen 5 kertaa päivässä oli kellonaika mikä tahansa. Esim. yövuoroista tullessa mun aamupala on about klo 12-13 välissä.

Elikkä teen 5 vuorotyötä systeemillä 4a-4i-4y, 6 vapaata ja taas alusta. Ongelmana on että unirytmi kokoajan sekaisin. Palstalla varmaan monia joilla sama ongelma, miten rytmittää eteenkin ruokailut eri vuoroissa... kokemuksia mikä toimii parhaiten kullakin. Mitenkäs esim. aamu aerobiset tulisi toteuttaa eri vuoroissa, kokemuksia...

Mull on sama vuorosydeemi.
Aamuvuoroissa meen treenaa heti töitten jälkeen. Ja treenin jälkeen pienet päiväunet n.1/2h.
Iltavuorossa 10 aikaan.
Yövuorossa heräämisestä pari tuntia.

Syömisen jaksotan suurinpiirtein seuraavasti:
aamuissa klo 6, klo 10, treenin jälkeen klo15 palkkari, klo 18 ja klo 21 pien iltapala.

iltavuorossa aamupala n.klo 9, palkkari treenin jälkeen n. klo 11 ja töiss sitte reilu välipala klo 14. ruoka klo 17 ja viel iltapala klo 21-22

Yövuorossa "aamupala" herättyä. treenin jälkeen palkkari.
Siitä pari tuntia ruoka ja vielä ehkä välipala ennen töihin menoa.
Töissä 22 palaset ja ruoka noin klo 01-02. Joskus viel klo 04 pien välipala(hedelmä)

Aerobisesta en osaa sanoo, mut KB treenit(klo 18 -19.30) yövuoron aikaan mennään kyll ihan ulapalla :D

Tolla mä oon menny. Toimimisesta en osaa sanoo.
Normaali ruaan lisäks MultivitaPlus, kalanmaksaöljyä ja C-vitamiinia.

Noista aamu-aerobisista. Aamulla on varmaan turha lähteä lenkille klo 04:00. Iltavuorossa voi aamusella käydä juoksemassa. Yövuoron jälkeen heti kun herää ja syö vasta sitten. Itsellä ainut mikä väsyttää on aamuvuorot, ne on välillä yhtä helvettiä! Itse reenasin viimekesänä 5-jakosella, ni kerkes sekottaa tonne työvuorojen väliin.. Jos yövuorot lyhentää elinikää, niin paljos meikän ikä lyheni ku vetäsin 13päivää 140h töitä?

Kertokaahan mullekin. :)

Mulla on erittäin epäsäännölliset työajat. Tai siis ei ole vakistuista jaksotusta. Vuorot kestää 10-14 tuntia. Joko aamusta iltaan tai illasta aamuun.
Päiviä saattaa olla vain vain yksi ja vapaata, tai niitä saattaa olla montakin putkeen.
Yövuoro saattaa olla päivävuorosta seuraavana päivänä. Ja yötä saattaa olla kans vaan yks tai sitten kolmekin putkeen..

Välillä vapaata saattaa olla viisikin päivää, välillä taas päivän tai kaksi.

Yövuorojen välisinä päivinä saa nukkua peräti sen nelisen tuntia, joten jatkuvasti väsyttää.
Päivävuorot sujuu helposti unien suhteen, mutta päivävuoroissa taas ei ole aikaa syödä niinku pitäis..

Miten tuohon sitten rakentaa minkään näköistä säännöllistä, tai suunnilleenkaan säännöllistä treeni-ruoka-unirytmiä itselleen..?

Vuorossa

Joopa joo.... Itse duunailen kans 5-vuoroa lyhyenä = aaiiyy + 4 x vapaat. Tosiaan välillä tuntuu ettei ole muuta elämää kuin duunit. Nyt sit pitäis punttailut aloittaa ja raskaalle tuntuu pelkkä ajatuskin. Tähän asti olen juoksennellu ja kesäisin motocrossia treenaillu, ja niissäkin on ollu tekeminen että on saanut sovitettua kalenteriin. Itse vuorotyö ei kyllä mitenkään ihan älyttömästi väsytä, poislukien nuo aamut...hyi helvetti! Oma työ on aika fyysistä ja tuntuu aika sekopäiselle lähtä treenaan ennen töitä! Koskaan kun ei voi olla 100 varma millainen savotta siellä odottaa???

Miten tuohon sitten rakentaa minkään näköistä säännöllistä, tai suunnilleenkaan säännöllistä treeni-ruoka-unirytmiä itselleen..?

Tuohon kannattaa ostaa annospusseihin pakattuja protskujauheita. Niitä sekoittelee johonkin kuppeihin tms. Parilla kolmella pärjää hyvin 10-14h vuoron ja siihen päälle normaali ruokailu. Tulee proteiinia riittävästi ja muun (hiilarit, rasva) voi kiskoa sitten normaali ruokailuista.

Näin siis ainakin itse tekisin.

Itselläni on 2a-2i-2y-4vapaata -kierto ja se pistää väsyttämään vähän koko ajan ja sotkee elämää, mutta istumatyö kun on niin ruokailua voi järjestää ongelmitta. Treenaaminen tapahtuu joko aamuvuorojen jälkeen tai ennen ilta/yövuoroa. Vapaapäivinä kun taas on sen verran tekemistä perheen parissa, niin silloin ei juurikaan ehdi treenailla.

Tätä työ/treenikuviota on tullut pyöriteltyä nyt puolisen vuotta ja aika hyvin on vakiintunut tuo kuvio. Salille pääsee suhteellisen täyspäisenä sen 2-4krt/vko.

Purkkiruoka kunniaan :)

Elikkä teen 5 vuorotyötä systeemillä 4a-4i-4y, 6 vapaata ja taas alusta.
pilkun n******sta, eiks tuo olekkaan jatkuvaa 3-vuorotyötä(TAM37), ikinä oo 5-vuorotyöstä kuullut..
Itse olen tehnyt joskus jatkuvaa 2-vuorotyötä ja tätä kyseistä jatkuvaa 3-vuorotyötä useamman vuoden ajan.. Kuten aiemmista vastauksista ilmenee, on aika henkilökohtaista mikä rytmi sopii parhaiten. Omalla kokemuksella tuli aamuvuoroissa kerättyä univelkaa ja muulloin nukuttua se pois, yövuoron jälkeenkin min. 8h, moni duunikaveri taas valitti ettei pysty nukkumaan yötyön jälkeen kun 3-4h..

Ruokailut suoritin yksinkertaisesti, aamupala herättyäni, pari lämmintä ruokaa ja välipala tasaisesti sijoitettuna valvotulle ajalle, ja purkki rahkaa ennen nukkumaan käyntiä.. Tämä siis vuorosta riippumatta.

Treenit
aamuvuoro: suoraan töistä tai pienet päikkärit ja illalla treenaamaan,
ilta -ja yövuorot: juuri ennen töihin menoa. Välipäivät pyrin ajoittamaan työpäiviksi ja vapaapäivinä treenaamaan..

Täytyy kokeilla. Tulee siinä yön mittaan aina nautittua piristeitä kahvia yms. ja vuoron lopussa olo on hyvinkin virkeä yleensä. :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom