5 ateriaa päivässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arttumi
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Tämmöstä olen pähkäillyt pienessä päässäni et kun noi suositukset näyttää usealla taholla olevan vähintään viisi ateriaa päivässä, niin mitä te laskette "aterioiksi"? Itse en miellä esim. purkki raejuustoa, pari ruisleipää, kalkkunaa, puoli litraa rasvatonta maitoa- "ateriaksi". Tämmönen tulee vedettyä usein iltapäivällä. Tää oli sit mun eka kerta täällä :nolo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mä ainakin lasken sen ateriaksi kun syön banaanin ja purkin rahkaa pakkista lukiessani. Tuskin kukaan kuitenkaan pystyy vetään 5-6 lämmintä ateriaa päivässä. Täytyykin tästä mennä syömään.

Kohmelo sanoi:
Kyllä mä ainakin lasken sen ateriaksi kun syön banaanin ja purkin rahkaa pakkista lukiessani. Tuskin kukaan kuitenkaan pystyy vetään 5-6 lämmintä ateriaa päivässä. Täytyykin tästä mennä syömään.

Sitähän minäki ;)

Tuli vähä off-topic mieleen, että huomasin tos muinoin et mulla menee litra rasvatonta maitoa alas ihan sukkana. Siis tilanteessa jossa on sikakiire, ja ei keksi muutakaan evästä, tai ei ole. Siitä saa hyvät protskut jos on vaan valmis kaiken kiireen keskellä kusta juosten...

Eiks se nii mee, että kaks isoa ateriaa päivässä ja kaks-kolme pientä, eli välipaloja.

Itellä menee niin, että päivän kalorisaannista aamiaiseen (joka on eka "iso ateria") menee n. 25 %, lounaaseen (toinen "iso ateria") menee n. 35% ja välipaloihin sit 10-15 %

Ruoan lämpötilalla ei ole aterioinnin kannalta mitään väliä, en tiedä mistä tuo koko lämmin ruoka -käsite aina vedetään mukaan. Aterioiden ravintosisältö (p, hh, r) on ainoa merkityksellinen tekijä. Tasaisesti pieniä aterioita n. 5 kertaa päivässä painottaen hiilihydraatteja alkupuoliskolle päivää ja iltaa kohti proteiini- ja rasvapainotteisempia aterioita. Samalla huolehditaan riittävästä kuitujen ja vitamiinien sekä rasvahappojen saannista.

Ateriaks voi mielestäni laskea ruoan, joka sisältää >25-30g proteiinia. Tietysti myös rasvaa, hiilareita ja vitamiinit. Ja jos esim ennen lounasta syö vain 10g prot mutta triplasti normaalia enemmän hiilareita, niin voihan sen laskea myöskin ateriaksi, jos sitten vastaavasti illalla vaikkapa ennen unta syö aterian, jossa 50g prot, mutta 5g hiilareita.

Tällä kaavalla saadaan riittämiin energiaa lihasten kasvuun. 5-6 ateriaa päivässä, joka aterialla ~30g protskua, ja oikeassa suhteessa hh & rasv. simple.

Itse oon myös ihmetellyt tuota "lämmin ateria" hommaa. Jos vain lämmin safka on ateria, niin syön kerran päivässä aterian. Syön kuitenkin 6-7 kertaa päivässä ja pyrin saamaan vähintään 30g proteiinia/ateria. Rahkaa menee 2prk/päivä. Ennen unosia syön purkin rahkaa (hiukka maustettua jogurttia joukkoon) ja kalaöljyt (2tl). Suunnilleen Zone-suhteessa menee p-hh-r. Saa muuten olla tarkkana että tulee kaloreita tarpeeksi. Rasvaton maito on rasvaa vaille valmista Zone-"ruokaa" p/hh-suhteensa ansiosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom