400m aikasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Force
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nosto.

Eilen kokeilin kylmiltäni, maha täynnä ruokaa ja farkut jalassa juosta 400 metrin juoksun.
Aika: 90sekunttia :) Ehkä ois voinut puristaa pikkasen kovempaa.

Ekaa kertaa elämässäni piti käydä testaamas tämä matka ja kyllä se niin saatanan rankka oli jotta oksat pois! 250m kohdalla pelkäsin että pääsenkö maaliinkaan? :wtf:
Aika oli 1.06 ja mielestäni hyvä semmoselle joka 10v sitten ylä-asteella juoksi satasen about 18s :D

Itsekään en ole koskaan harrastanut minkäänlaista kestävyysurheilua ja coopperikin on 2400-2600 välimaastossa aina. Lukiossa kuitenkin piti ratakierros juosta, ei ollut mitään hajua miten sitä juoksua pitäis tahdittaa joten lähdin pinkomaan aikalailla täysillä (ei nyt ihan 100m pikamatkaa kuitenkaan). 58s ja rapiat taisin päästä jonka jälkeen halasin pyttyä puolisen tuntia enkä päässyt lattialta ylös, ei ole sittemin kiinostanut edes yrittää pääsiskö alle minuuttiin vielä.

Pertti ja muut expertit!

Tulin ottaneeksi vetoa huomattavasta rahasummasta Daegun yu-kilpailujen aikoihin. Ensi kesänä tulisi 400m ratakierros mennä alle minuutin (eli vähintään 59,99s). Otin haasteen vastaan sen kummemmin ajattelematta, ja mietin että onhan tässä koko kausi aikaa reenata tarvittaessa. Kesä meni hieman nihkeällä liikunnalla, ja ratakierrosta spurttaillessa huomasin viimeset 150m olevan täyttä tuskaa. Tarkkaa aikaa en kellotellut vielä, aikaa on kuitenkin 9kk. :D

Eli miten saisin mahdollisimman kovan tuloksen ja millaisella ohjelmalla? Tarkoitus on talvi reenata normaalisti punttisalilla 4-5 viikkossa, johon tulee päälle satunnaiset palloiluvuorot (pari kertaa viikossa) ja rento hölkkä n. kerran viikko pään kasassa pitämiseksi. Riittääkö ajan parantamiseen esim. kerran viikkoon aerobinen harjoittelu radalla ja millaisella ohjelmalla? Lisäksi puntilla jalkapäivä keskittyy räjähtävään/nopeusvoimaan. Eli siis riittääkö "lajireeniin" jaloille yksi aerobinen ja yksi puntti viikkossa? Tää ei oo mikään maailman vakavin juttu, mutta pyrkimys olisi kuitenkin näyttää kesällä olevansa sanojen mittanen kaveri. :D Taustoista sen verran että olen ihan hyväkuntoinen kaveri, ja kevyt bulkki on menossa, mutta kiristely alkaa kohti kesää viimestään joulun jälkeen. Ps. 100m meni joskus seitsemän vuotta sitten lukion finaaleissa 12.9

Airobinen ja puntti ei kyl oo mitään laji treenejä :)

Mikä on lähtötaso 400m:llä?

Tärkeintä on tehopainosuhde ja nopeuskestävyys. Tehopainosuhe tarkoittaa, että on juoksuun lajivoimaa riittävästi verrattuna kehon painoon. Toisin sanoen, mitä kevyempi olet, sitä kovempaa tulet juoksemaan. Toisaalta tehoista ei ole mitään hyötyä jos juoksutekniikka on päin seiniä, mutta sitä meidän on netin kautta aika mahdoton ruveta parantamaan.

Noin paljon punttia ja yksi lenkki viikossa ei kyllä nelkun kuntoa kohota. Vetoharjoittelu olis kaiken A ja O jos haluaa kestävyyttä lisätä. Toki peruskuntoharjoittelukin auttaa jaksamista.

Sanoisin, että pudotat painoa niin paljon kuin viitsit ja lenkkeilet syksyn ja talven ja teet lenkin lisäksi jotain lyhyitä vetoja lenkin päälle (loppuun tai keskellä lenkkiä). Sitten keväällä alat juosta 50-200m vetoja. Jos teet yhden lenkin viikossa ja yhden vetoharjoituksen viikossa huhti ja toukokuussa niin luultavasti jotain kehitystä rupee tapahtumaan, jos nyky harjoittelu on vain yksi lenkki viikossa. Nousujohteisia juoksuharjoituksia...

Lähtötasoa kun ei tiedä, niin ihan mahdoton edes arvata mitä pitää tehdä että menee alle minuutin...

Pertti 123, meikäläisen tietoja:
Pohja taso juoksussa. En ole juurikaan juoksuaskelia ottanut. 400m meni toisella kokeilulla aikaan 80s.
Salittelut aloitettu kevät talvella. Ylipainoa ei ole. 176cm/73kg, 33v.
Jos alkaisin ohjeittesi mukaan treenailemaan, mihin aikaan sitä pystyisi ensi kesänä? :)

Jos lähtötaso on 80 sekuntia niin aika paljon on parannettavaa. Ajattelin, että kyseessä on joku vähän päälle 60 sekunnin kaveri. Luultavasti noi edellä antamani ohjeet eivät riitä alkuunkaan. Mun on rehellisesti sanottuna todella vaikea lähteä neuvomaan, kun ite en ole ikinä juossut nelkkua hitaammin ku 54,5 (jos olen täysillä juossu).

Jos esim sun tekniikka on todella huonolla tolalla, niin vaikee korjata täältä käsin. Mutta tosiaan turha sitä totuutta on kaunistella, että aika paljon saat tehdä töitä ton eteen. Siitä mulla ei oo oikeestaan mitään hajua kuinka paljon se sitten on ja mitä sen pitäs olla. Varmaan pitäs jättää melkeen puntit keväällä pois ja juosta 3-5 kertaa viikossa. Ainakaan massaa ei kannata hankkia kroppaan lisää.

Jos lähtötaso on 80 sekuntia niin aika paljon on parannettavaa. Ajattelin, että kyseessä on joku vähän päälle 60 sekunnin kaveri. Luultavasti noi edellä antamani ohjeet eivät riitä alkuunkaan. Mun on rehellisesti sanottuna todella vaikea lähteä neuvomaan, kun ite en ole ikinä juossut nelkkua hitaammin ku 54,5 (jos olen täysillä juossu).

Miten ihmeessä oot ollu aina noin hyvä? Juoksit tohon aikaan ennen kuin alotit lajin harrastamisen?

Jos esim sun tekniikka on todella huonolla tolalla, niin vaikee korjata täältä käsin. Mutta tosiaan turha sitä totuutta on kaunistella, että aika paljon saat tehdä töitä ton eteen. Siitä mulla ei oo oikeestaan mitään hajua kuinka paljon se sitten on ja mitä sen pitäs olla. Varmaan pitäs jättää melkeen puntit keväällä pois ja juosta 3-5 kertaa viikossa. Ainakaan massaa ei kannata hankkia kroppaan lisää.

Varmaan sekoitit mut ja Jacylon? Mun lähtötaso tosiaan heikko :) Jacylonin varmaankin parempi.

Ihan kokeilu mielessä ja omaksi huvikseni koittaisin tuota aikaa parantaa ja treenata sen mukaan mitä pystyy. Enemmänkin tarkoituksena olisi saavuttaa kaverin 65s juoksu, jonka joskus on vuosia sitten juossut.

Vois vielä lokakuun loppu puolella käydä kokeilemassa että mihin sitä pääsisi kun on kroppa hieman jo tottunut juoksemiseen.

Varmaan sekoitit mut ja Jacylon? Mun lähtötaso tosiaan heikko :) Jacylonin varmaankin parempi.

Ihan kokeilu mielessä ja omaksi huvikseni koittaisin tuota aikaa parantaa ja treenata sen mukaan mitä pystyy. Enemmänkin tarkoituksena olisi saavuttaa kaverin 65s juoksu, jonka joskus on vuosia sitten juossut.

Vois vielä lokakuun loppu puolella käydä kokeilemassa että mihin sitä pääsisi kun on kroppa hieman jo tottunut juoksemiseen.

Ah joo, sori, en edes lukenu nimimerkkiä, kun näytti niin vastaukselta mun viestiin. Eli Jacylon vastausta odotellessa...

Mut joo, riippuu ihan kuinka paljon haluut treenata ja mitä paikat kestää. Varmaan kannattaa lenkkeillä syksyllä ja kasvattaa määrää hiljalleen. Samallla myös tehdä jotain lyhyitä vetoja, joissa pääsee juoksemaan kovaa. Sitten keväällä enemmän vetoharjoittelua ja vähemmän lenkkiä.

Miten ihmeessä oot ollu aina noin hyvä? Juoksit tohon aikaan ennen kuin alotit lajin harrastamisen?

En tietenkään heti alkuun juossut nelkkua, mutta heti ekana kesänä, eli puoli vuotta harrastuksen alettua juoksin vähän päälle 54 (juoksin vain yhden nelkun sinä kesänä, koska siinä ikäluokassa matka on 300m). Harjoittelu oli ekan puolen vuoden ajan lähinnä kuntopallon heittelyä ja jotain juoksentelua. Silloin ei vielä harjoiteltu mitään tiettyä juoksumatkaa varten vaan ihan yleisharjoittelua.

Varmaan asiaa autto se, että jokunlaista lahjakkuutta oli olemassa...

Tulin ottaneeksi vetoa huomattavasta rahasummasta Daegun yu-kilpailujen aikoihin. Ensi kesänä tulisi 400m ratakierros mennä alle minuutin (eli vähintään 59,99s). Otin haasteen vastaan sen kummemmin ajattelematta, ja mietin että onhan tässä koko kausi aikaa reenata tarvittaessa. Kesä meni hieman nihkeällä liikunnalla, ja ratakierrosta spurttaillessa huomasin viimeset 150m olevan täyttä tuskaa. Tarkkaa aikaa en kellotellut vielä, aikaa on kuitenkin 9kk. :D

Miltäs näyttää, päädytkö maksajaksi vai meneekö jo alta minuutin? :)

Itse sain kanssa 2vk sitten loistoidean lähteä palloilun ja punttitreenin ohella kohentamaan juoksuaikojani, ja tavoitteena olisi samainen minuutin alitus 400m matkalla. Olen viimeksi juossut radalla kelloa vastaan ala-asteella ja minkään sortin lenkkeilyä ei ole tullut tehtyä juuri ikinä. Koitan nytkin vältellä lenkkeilyä ja lähestyä tavoitetta lyhyemmillä vedoilla radalla. Viikko sitten kellotin 200m 28 sekuntiin ja eilen meni 300m 45 sekuntiin, mutta kummassakaan noista ei juostu vielä omia rajoja vastaan.

Pituutta on 187cm ja painoa vajaa 80kg. Näyttäisikö näillä tiedoilla viikkojen vai kuukausien treeniltä ennen tuon minuutin alittumista?

Mina treenasin about minuutin ajasta kolmessa kuukaudessa 54s aikaan. Omat specsit 197cm/87kg. Tuolloin ehka olisi mennyt reilu 3100m. Satanen varmaa jotai eilu 12s.. 2kk 400m kisan jalkeen juoksin satasen 12.3.. :D Paskahn tuo mutta olenkin korkeushyppaaja.. Tai olin ennen ku polvi hajos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom