3x6 -> 3x3/4 penkissä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

pubiruusu

GhettoBootyBro'z™
Ikä
34
Moro

Oon tehny nyt 3 viikkoa 3x6 ohjelmaa....Kannattaisko mun nyt tehä joku 3 viikkoo 3x3/4 ohjelmaa että lihas sais erinlaista rasitusta ja sitte kehitys olisi nopeampaa?? salia takana noin 2kk eli oon aika alottelija :), vastailkaa ja neuvokaa, kiitos etukäteen!

Mitkä sulla on tavoitteet? 3x6 muuttaminen johonkin 3x4 sarjoihin ei vielä kummostakaan vaihtelua tuo. Itse muuttaisin ennemmin tyyliin 3x10-15 sarjoihin välillä. Tuossa tulisi jo kunnon vaihtelu. Ja vaikka tavoitteena olisi voima, on silti hyvä varsinkin aloittelijan hankkia vähän lihastakin bodailutyylisellä treenillä.

Kaikkein tärkein edellytys kehitykselle on pitkäjänteisyys ja peräänantamattomuus. Eli liika hötkyily ja ohjelman vaihtelu aiheuttaa helposti enemmän haittaa kuin hyötyä.

Joka kerta kun vaihdat mitä tahansa asiaa ohjelmassa, aiheutuu pieni "takapakki" kehityksessä, koska keholla menee hetki aikaa sopeutua uuteen (esim. uuden liikeradan oppiminen) ja siten et saa kuormitettua lihaksia yhtä hyvin kuin edellisellä ohjelmalla. Toisaalta, pitkällä aikavälillä muutokset ovat pakollisia kehityksen kannalta, koska kroppa sopeutuu samankaltaiseen treeniin lopulta. Siksi pitää harkita tarkkaan ennenkuin alkaa tekemään muutoksia ohjelmaan - varsinkin radikaaleja muutoksia. Jos siis jatkuvasti vaihtelee liikkeitä, sarjapituuksia jne. on helposti lopputulos heikompi kuin tekemällä pidempään samaa treeniä.

Omasta mielestäni voit tehdä edelleen samoilla sarja- ja toistomäärillä niin kauan, kun kehitystä tulee siedettävästi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että saat perusliikkeissä (penkki, maastaveto, kyykky, jalkaprässi, pystypunnerrus, ylätalja...) vähintään joka toinen viikko laitettua 2,5kg lisää rautaa tankoon.

If it works, don't fix it!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom