30 000 kcal pyöräilyä viikossa. Onko järkeä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ojuni
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Anna mennä vaan. Terve ja hyväkuntoinen nuorimies, niin ei tuossa ole mitään ongelmaa.

Pidä vauhti järjellisenä, ja kuten pari muutakin jo mainitsi, niin tuollainen ralli ei ole oikea sauma vetää isoilla miinuskaloreilla.

Välillä kannattaa muutenkin antaa kropalle vähän shokkihoitoa, palautumisesta toki huolehtien.

Vielä vähän offtopiccina. Yks kaverini koitti kävellä kotoaan mökille tuossa pari kesää sitten. Matkaa oli karvan verran yli 100 km. Jannu veti maiharit jalkaan aamulla joskus viiden pintaan, reppu selkään ja taipaleelle. Koko matka oli ison asfaltoidun autotien laitaa pitkin satunnaisia pyörätieosuuksia lukuunottamatta. Pääsi 70km 12 tunnin aikana, mutta sitten oli luovuttanut. Olis kuulemma saattanut mennä, mutta ei viitsinyt riskeerata koko loppukesän treenejä, kun oli jo polvet ja nilkat niin paskana.

Itse olen aika vähin pyörälilykokemuksin (satunnaista 10 km päivittäinen työmatka) vetäissyt muutaman kerran 170 km kotoa mökille sekä yhden kerran aamulla 65 km erääseen koulutukseen ja illalla sama takaisin.

Suurin ongelma on noissa pitkissä matkoissa että lihakset menee kokemattomuuttaan kramppiin vaikka kuinka hiljaa pyöräilis. Eli jos ei ole paljoa kokemusta en usko että pystyt vetään 5x2x50 km viikon aikana. Mutta todista kuvitelmani vääriksi ja kokeile :) Sinänsä tuollainen viikon repäisy aerobista ei imo vaikuta juuri millään tavoin lihaksien/läskin määrään. Tämä perustuen siihen että oman kokemuksen mukaan elimistö nyt vain ei yksinkertaisesti pysty määräänsä nopeampaa muuttamaan läskiä/lihaksia energiaksi.

Ja lyön vetoa että saat syödä aika hyviä kalorimääriä jos meinaat vielä tiistaina jaksaa polkea aamulla töihin ;)

Kokeile ja raporttia tänne :D

Näin aktiivipyöräilijän (maantie & maasto) näkökulmasta sanoisin että kokeile jos siltä tuntuu mutta lopeta heti kokeilu jos polvet alkaa vihoitella äläkä jatka väkisin.

Jos aikaisempi pyöräilykokemus on luokkaa sunnuntaiajelut niin saat kyllä noilla kilometreillä polvet tottumattomuutta hajalle ja sitten toivutaankin pitkään. Etenkin jos pyöritystekniikka on huono ja/tai kadenssi matalaa vääntämistä.

Ja joku 25 keskari 50 kilsan pätkässä on hei jo aika kova. Tommonen kohtuullisen hyvätasoinen perusharrastaja maantiepyörällä saa olla tyytyväinen jos vetää 50 km:n lenkin 30 keskarilla, niinkun oikeasti.

Ajelin toissa kesänä työmatkan 1-2kertaa viikossa pyörällä n.1kk ajan, matkaa n.35km/suunta. Kyllä sen huomas illalla että oli ajanut, mutta jaksoi kuitenkin välillä lähteä illalla vielä treenaamaan (polkemaan lisää). Itselläni jonkin verran pyöräilytaustaa ja maantiepyörä, joten matka nyt ei ollut kummoinen ja se taittui tuulesta ja peesikaverin innosta riippuen noin tunnissa per suunta.

Tuon 35km/suunta jaksaisi(n) helposti ajaa viis kertaa putkeen, eikä tuo 50km tuottaisi sekään varmaan ongelmia, mutta aikaa kuluis kyllä liikaa tohon polkemiseeni ja ainakin itselläni oli välillä aamuisin vaikeuksia "innostua" ajamaan. Eli kovin kohmeista ja rauhallista oli meno aina aamuisin.

Kokeile päivä tai pari ja feidaa jos ei ookkaan kivaa, ei tuota liian vakavasti kannata ottaa. Jos et auton alle jää, niin ei tosta mitään vaaraa/haittaa luulis olevan. Hiertymät paranee nopeasti ja jos on trikoot säämiskällä ja yhtään ajotaustaa niin niitä ei edes tule.

Juosten toi ois jo kova juttu :)

Ja joku 25 keskari 50 kilsan pätkässä on hei jo aika kova. Tommonen kohtuullisen hyvätasoinen perusharrastaja maantiepyörällä saa olla tyytyväinen jos vetää 50 km:n lenkin 30 keskarilla, niinkun oikeasti.

Tämä on totta varsinkin yksin ajaessa. Jos on vetoapua ja pääsee välillä peesaamaan, niin homma helpottuu huomattavasti.

Jos rasvaa haluaa polttaa ni aloittaisin ketoosin tuoksi viikoksi. Sais kuitenki syödä rasvaa ja proteiiniä paljon, Ei lähtis lihatkaan ku vaan syö tarpeeks. Ja mikäs siinä on polkiessa, ottaa hyvää musaa soittimeen. Meidän kylällä eräs vanhempi mies on polkenu jo 20 vuotta pyörällä töihin. 30km sivu

Pakkotoiston asiantuntijat taas vauhdissa, ei hemmetti soikoon. :D

Jos et ole koskaan edes pyöräillyt 50km kerralla niin et tule onnistumaan yhtä päivää pidempään. 50km sunnuntai ajelu tyyliinkiin veisi kolmisen tuntia jos oletetaan että sunnuntaiajelu olisi 15km/h. Siis yli 6 tuntia päivässä.

Jos tavoitteita ei ole pyöräilyn suhteen niin en suosittelisi edes kokeilemaan.
Oon samaa mieltä. Jos ei oo tottunu polkemaan pitkiä matkoja, niin 2x 50km/pv jopa maantiepyörällä on raju matka. Kannattanee koittaa ekana päivänä, mutta kannattaisi varautua muuhun kulkupeliin jossain vaiheessa viikkoa.. Kroppa huutaa kylmiltään aika paljo lepoa tuollasella harjottelulla, kun siihen vielä lisää normi työnteon. 100km päivämatka on jopa ammattipyöräilijöille kova matka, jos sitä tekee viis päivää putkeen. Ja eikä se kunto varmaan tuu vastaan, vaan reidet.
Toki koita ihmeessa ja odotan kans kokemusta. Vois olla spinninghousut kohdallaan.

Eläkä koita noin kovilla miinuskaloreilla. Itelläni 50km pyörällä on joku 1200kcal sykemittarin mukaan.

Pari vinkkiä

Itse ajoin pitkään 20 km/siivu työmatkaa. Siitä huolimatta 100 km päivälenkin jälkeen vkl:nna riitti aina 1 kerrallaan, seuraavana päivänä oli lepo mieleen. Vastatuulessa ja sateessa noin pitkällä matkalla pienet asiat alkaa jo merkitä. Suositan "lepattomat" vaatteet ja kumeihin maksimipaineet muunmuassa. Heikoin lenkki saattaa olla myös hanuri; jonkinlainen lisäpehmustus tai pyöräilyhousut kannattaa miettiä, ettei ilo katoa hommasta.

Itse suosittelisin että vedät ton pyöräily jutun esim. MA KE PE niin saat koittaa sitä, mutta ei tuu ihan putkeen. Mutta katso auto yms. valmiiksi että pääset sillä töihin jos jalat ei tottele.

Ihme Spedeilyä

SIIS MITÄ VITTUA?

Kaveri muuttaa viikoksi asumaan 50km päähän duunistaan.

En suosittelisi kokeilemaan, lihakset katoaa, polvet räjähtää... Paskapuhetta!

Tottakai kokeilet. Juuri siksihän tollaisia juttuja tehdään että nähdään pystyykö. Varmasti olet paskana, varmasti särkee,
aivan satavarmasti vituttaa vastatuuli, varmasti tiedät 2vkoa myöhemminkin polkeneesi. Viikossa ei tapahdu amatööri kehoilijan
kropalle yhtään mitään sellaista mikä ei viimeistään kahdessa viikossa palaudu. ...okei, voi toki kuolla :)

Mä muuttaisin sen että turhaan mietit diettiäsi tuona aikana. Syö vitusti!

Tottakai lopetat jos ITSE koet sen mahdottomaksi tai järjettömäksi suorittaa loppuun.

+ Pull-Docilla hyviä pointteja. Valmistaudu onnistumaan!

Kertomasi mukaan on toi yksi viikko mahdollista kokeilla. Jos olet moista suunnitellut niin nyt on ainoa hetki.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hiilareita vaan reilusti koneeseen ja iltasin kunnon venyttelyt, niin tuskimpa toi mikään mahottomuus on.

Eikö tuon nyt voi jonain viikonloppuna kokeilla? La aamuna 50 km pyöräily, la illalla samoin. Su aamuna vaikka 10 km, kai se jo riittää kertomaan onko saumaakaan siihen että jaksaisi tuon viiden päivän putken.

Itse aika heikolla kunnolla olen tehnyt 30 km kun sitä ennen oli ehkä 10 tai 15 km lenkkejä takana. Pari tuntia meni. Sen perusteella arvioisin, että jopa minä jaksaisin ääritilanteessa pyöräillä tuo 2*50 km viisi päivää, mutta aikaa ja energiaa siihen pitäisi varata niin paljon, että töihin ei niitä enää riittäisi.

Ei se matka niinkään enää 25km jälkeen merkkaa, kunhan muistaa pitää sen vauhdin tarpeeksi maltillisena. Ja kun kerran jonkunlaista pyöräilytaustaa on, tuskin tulee ongelmia hiertymien tms kanssa, mutta toki oikea varustus on kaiken a ja o, kuten Pull-Doc:kin jo sanoi.

Muista ottaa pumppu ja varakumi mukaan jos sattuu haavereita tiellä. On meinaan vittumaista raahata sitä pyörää kymmentä kilsaa, ellei sitten halua jättää pöllittäväksi tienvarteen.

Kyllähän noita pyöräreissuja monikin tekee. Joku vuosi sitten ajoin parin kaverin kanssa Norjaan 1,5 viikossa (1400km). Aika lailla pystymetsästä lähdettiin kun pyörätkin ostettiin 3 päivää ennen reissua.

Sopivalla vauhdilla ja hyvällä mielellä menee varmasti.

Koittamaan vaan. Sillä se selviää. Ei kannata ajatella, että en tee tätä, koska tulee tuntumaan pahalta. JOS tuntuu pahalta jossain kohtaa, mutta se on normaalia lihaskipua, jatka menoa. Jos kipu on oikeasti vammaperäinen, kannattaa lopettaa. Viikko on varsin lyhyt aika, kyllä se nuilla taustoilla pitäisi sinulta mennä.

Viime syksynä tuli 4-5 päivänä viikossa treenattua 10h päivässä, josta ~4-5h oli pyöräilyä (juurikin 2x ~40-60km päivässä). Kyllä sitä aina kolmisen viikkoa jaksoi, ja sitten kevyt viikko, kun tuntui, että alkaa maistua puulta :)

Kyllä mä uskon että tuosta voisi palautua jos pyöräily on rauhallista sunnuntaiajelua. En ole kyllä koskaan pyöräillyt kerralla yli 50 kilometriä tai kävellyt yli 20 kilometriä enempää..

Kyllä siitä palautuu. Vauhti tappaa, ei matka. Jos ei hirveästi ole kokemusta pitkistä lenkeistä niin; Ellei oo niin osta:
- Kohtuulliset pyöräilyhousut
- Rasvaa

Öö.. sen verran et hommaa lukot polkimiin ennenku lähet koestaan.

Niin, no minkäslaiset lukot / kengät olisi sitten hyvät?
Suurin huolenaihe mitä olen tässä miettinyt, ovat polvet. Luin jostain että nuo lukkopolkimet auttaa pitämään jalkojen linjat parempina, joten jo sen puolesta pitää varmaan hommata.

Mihin sitä rasvaa laitetaan? :D

Suurin huolenaihe mitä olen tässä miettinyt, ovat polvet. Luin jostain että nuo lukkopolkimet auttaa pitämään jalkojen linjat parempina, joten jo sen puolesta pitää varmaan hommata.

Se on kato sitä varten kun sulla ei oo paikkaustarvikkeita, mut mulla on...

Oikeasti siis sitä varten että tolla kilometrimäärällä tulee hiertymiä. Sanoisin että ekan päivän jälkeen on aika itsestään selvää mihin sitä kannattaa laittaa. Siihen kehon osaan joka vastaa penkkiin.

Viimeksi muokattu:

Tästä nyt on aika vaikea suositella mitään kenkiä/polkimia, mutta neuvoisin sinua menemään asiantuntevaan pyöräliikkeeseen ja ilmoitat tarvittavat tavarat. Kyllä ne osaa sieltä oikeanlaiset myydä.
Ja siis asiantunteva pyöräliike, esim. Velosport tms. Ei siis mihinkään Bike Planetiin tai Suomen Polkupyörätukkuun. Niissä myyjät ovat oman kokemuksen mukaan vähän nihkeitä asiakaspalvelun suhteen ja saattavat myydä ihan mitä sattuu, kun eivät myyntiartikkeleista paljoakaan tiedä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom