3- vai 5-jakoinen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen treenaillut tässä nyt noin vuoden ajan, ensiks 1-jakoisella, sitten 2-jakoisella ja loppuajan 5-jakoisella. Nyt bulkkauksen alettua aloin miettiä, että kumpi sopisi erityisesti bulkkaamiseen paremmin: 3- vai 5-jakoinen? Oon tykänny treenta 5-jakosella, kun voi joka kerralla vetää yhen lihasryhmän ihan loppuun, mutta nyt on jääny mietityttään se, kun sanotaan, että suurinta osaa lihasryhmistä tulisi treenata enemmän kuin kerran viikkoon. Onko siihen mitään "oikeaa" tapaa, vai voiko 3- ja 5-jakoisella kummallakin saada samat tulokset, kunhan ne tekee oikein?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei tuolla jaolla nyt oikeasti niin väliä ole. Monijakoisella on vain helpompi sortua pikkuliikkeisiin ja turhiin hilavitkuttimiin. Jako voi myös helpommin olla todella epätasainen.

Ois kiva tietää mitä tarkoittaa se lihas loppuun? Iteki treenaan 4 jakoisella mutta jalka ja selkäreenissä se lihaksen loppuun ajaminen on kyllä vielä utopiaa itsellä. Ei vaan pysty vielä, tai sit pitäs itkeä ja pystyä. Sen takia sitä epäsuoraa rasitusta pitää viljellä, jotta pysyy tatsi hommassa.

Itse ajattelin alottaa tänään taas bulkin ja tehdä 3-jakoista 3 päivää treeniä - välipäivä - 3 päivää treeniä tyylillä. Viime bulkilla sain tosi hyviä tuloksia tällä ohjelmalla , mutta kroppa oli kyllä välillä aika hapoilla. Treeni jakautu 1.päivä:rinta,ojentaja ja olkapäät 2. päivä: jalat 3. päivä: selkä hauis . Vatsoja tein satunnaisesti 2-4 kertaa viikkoon.

Itse ajattelin alottaa tänään taas bulkin ja tehdä 3-jakoista 3 päivää treeniä - välipäivä - 3 päivää treeniä tyylillä. Viime bulkilla sain tosi hyviä tuloksia tällä ohjelmalla , mutta kroppa oli kyllä välillä aika hapoilla. Treeni jakautu 1.päivä:rinta,ojentaja ja olkapäät 2. päivä: jalat 3. päivä: selkä hauis . Vatsoja tein satunnaisesti 2-4 kertaa viikkoon.

Mä oon tehny tällä tyylillä huhtikuusta asti ja toimii ainakin mulla pirun hyvin. Tekee alkuun vähän kevyemmin ja lisää rasitusta vähän kerrallaan niin hyvin tottuu kroppa tuohon, kunhan muistaa lepopäivinä oikeasti lepäillä/ tehdä jotain lihasthuoltoa tai maksimissaan jotain todella kevyttä liikuntaa. Erona sun jakoon mulla on se että olkapäät teen samana päivänä kuin jalat, ja oikeastaan pelkästään erilaisilla vipunostoilla, koska rintapäivänä etuolkapäät ottaa jo niin paljon hittiä punnerrusliikkeistä ettei niitä tarvitse erikseen treenata.

Jalat ja selkä peräkkäisinä päivinä taitaa olla aika tappava yhdistelmä? Mulla ainakin kestää palautua jalka- ja selkätreenistä monta päivää.

Onko sellasessa järkee, että tekee isoja lihasryhmiä (selkä, jalat, rinta) kerran viikkoon ja pienempiä lihasryhmiä (hauis, pohkeet yms.) kaks kertaa viikkoon?

Esim.

Ma: rinta/ojentajat
Ti: selkä/hauis
Ke: olkapäät/pohkeet
To: lepo
Pe: kädet
La: jalat, pohkeet
Su: lepo

joo onhan se aika kova mut oon tehny niin et eka reeni on tosikova ja seuraavan kevyempi sit taas kova reeni ja niin eteenpäin

Onko sellasessa järkee, että tekee isoja lihasryhmiä (selkä, jalat, rinta) kerran viikkoon ja pienempiä lihasryhmiä (hauis, pohkeet yms.) kaks kertaa viikkoon?

Esim.

Ma: rinta/ojentajat
Ti: selkä/hauis
Ke: olkapäät/pohkeet
To: lepo
Pe: kädet
La: jalat, pohkeet
Su: lepo
Miksi tekisit noin? Itsekin jo totesit, että noi joita nyt jätät treenaamatta on isompia lihaksia. Ennemmin treenaisin niitä pikkulihoja harvemmin.

- - - Updated - - -

Kyllähän tuo ihan toimii.

Miksi tekisit noin? Itsekin jo totesit, että noi joita nyt jätät treenaamatta on isompia lihaksia. Ennemmin treenaisin niitä pikkulihoja harvemmin.

Siks, että esim selän palautumiseen menee paljon kauemmin kuin esim. Hauiksen. Jos selän tekee kerran viikossa loppuun asti, se on pitkään kipeenä, mutta hauis taas on levänny paljon nopeemmin samasta rasituksesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Siks, että esim selän palautumiseen menee paljon kauemmin kuin esim. Hauiksen. Jos selän tekee kerran viikossa loppuun asti, se on pitkään kipeenä, mutta hauis taas on levänny paljon nopeemmin samasta rasituksesta.
Ei se kipu ole merkki palautumisesta. En allekirjoita kyllä noita perusteluja.

Ei se kipu ole merkki palautumisesta. En allekirjoita kyllä noita perusteluja.

Jostain luin, että esim. rintaa ja selkää olis hyvä tehdä vaan kerran viikkoon. Voi toki olla ihan puuta heinää, mutta kyllä se mulla ainakin hyvin pitää paikkaansa. Lisäks mulla pitää selkä- ja jalkatreenin olla mahollisimman kaukana toisistaan, koska en millään pystyis tekeen kyykkyä parhaalla teholla, jos kaks/kolme päivää aikasemmin tein kunnon selkätreenin.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom