3ïžâƒŁ -JAKOINEN OHJELMA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sasu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: đŸ”„ 3-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TASAPAINOA JA TEHOKKUUTTA đŸ”„

Meta description: Koko kropan kehitykseen suunniteltu treenijako, joka jakaa lihasryhmÀt kolmeen tehokkaaseen harjoituskertaan viikossa.

Olisiko ollut T-Nationissa hyvÀ artikkeli, missÀ kirjoittaja kertoi yhden syyn epÀonnistuneisiin ja pÀÀlle jÀÀneisiin sikabulkkeihin: rasvaprosentin pysyessÀ tietyssÀ vÀlissÀ varsinkin kokemattoman bodaajan on lÀhes mahdotonta arvioida flÀsÀn kertymistÀ pelkÀn peilikuvan avulla. SiinÀ on sitten kiva seurailla painon kertymistÀ ja tehdÀ optimistisia oletuksia lihaskasvusta, kun peilikuva ei oikeastaan nÀytÀ ihraisemmalta.

Sitten siinÀ vaiheessa kun itse huomaa flÀsÀÀ kertyneen, niin sitÀ onkin salakavalasti tullut kilokaupalla enemmÀn kuin olisi uskonut ja palikoiden nÀkymiseen on jo pitkÀ matka.

Viittaat varmaan tÀhÀn:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1268956

Juurikin tuo artikkeli. Minusta tuossa on ihan tarpeeksi perusteita jÀttÀÀ turha ylensyönti pois. En ota kantaa ihmisten yksilöllisiin eroihin, mutta kyllÀ ainakin itse kokeilisin aika pitkÀÀn maltillisia pluskaloreita ennen kuin uskoisin kehittymisen vaativan hullua mÀttÀmistÀ.

Juurikin tuo artikkeli. Minusta tuossa on ihan tarpeeksi perusteita jÀttÀÀ turha ylensyönti pois. En ota kantaa ihmisten yksilöllisiin eroihin, mutta kyllÀ ainakin itse kokeilisin aika pitkÀÀn maltillisia pluskaloreita ennen kuin uskoisin kehittymisen vaativan hullua mÀttÀmistÀ.
Niinno tÀtÀhÀn tÀssÀ ollaan vissiin yritettykin sanoa kokoajan... Threadin aloittaja meinasi vetÀÀ +1500kcal mutta sitten toppuuteltiin ettÀ kokeileppas ensin vaikkapa +500kcal.

Jos muuten mentÀisiin tuon "The Truth About Bulking" artikkelin kalorimÀÀrien mukaan, niin "Talakanpinskelin" olisi syötÀvÀ (oletetaan ettÀ rasva% 60kg jannulla vaikkapa 10%)...

:D Ei meinaa artikkelin taulukko riittÀÀ kun tulee niin vÀhÀn kiloja (NO OFFENSE, MATE!)

Lean Body Weight ~120 lbs

Caloric Intake to Support Optimal Growth 2455kcals ~2500kcal

Joku laskuri voisi antaa pelkÀksi kulutukseksi 2500kcal? Ei kai sentÀÀn 60kg hemmolle?

EDIT: Berardin Massive Eating Calculator antaa kevyellÀ aktiviteetti tasolla, keskimÀÀrÀisellÀ proteiinimÀÀrÀllÀ ja yhdellÀ 60min vapaapaino treenillÀ 3061kcal! Mutta se onkin massive eating... varmaan juuri sitÀ mistÀ tuo Thibaudeau varoittelee...

Paljonko muuten threadin tekijÀ itse kuvittelee kulutuksekseen?

Pari kuukautta sitten vaihdoin kaksijakoisesta kolmijakoiseen. Tavoitteena on saada lihasta ja voimaa mahdollisimman paljon (yllÀtys yllÀtys :rolleyes: ). Puntin lisÀksi kÀyn pari kolmr kertaa viikossa karate treeneissÀ, mutta tÀmÀ ei juuri vie puntista voimia. Eli ohjelmani:
1. pÀivÀ, jalat ja rinta:
SyvÀkyykky, 5 sarjaa
Reiden ojentajat, 3 sarjaa
Reiden koukistajat, 3 sarjaa
Penkki/Vinopenkki, 5 sarjaa
Penkki/Vinopenkki kÀsipainoilla 3 sarjaa
Flyes kÀsipainoilla, 3 sarjaa
Pullover, 3 sarjaa
Pecdeck tai vastaava jos jÀÀ aikaa, 3 sarjaa

2. pÀivÀ, selkÀ ja haukat:
Maastaveto, 5 sarjaa
LeveÀt leuat niskan taakse, 3 sarjaa
Alatalja, 3 sarjaa
Kulmasoutu/T-tanko soutu, 4 sarjaa
HauiskÀÀntö kÀsipainoilla, 4 sarjaa
Hauikset alataljassa, 3 sarjaa

3. pÀivÀ, olkapÀÀt ja ojentajat:
Clean and press, 5 sarjaa
Pystypunnerrus kÀsipainoilla 3, sarjaa
Etu, sivu ja takaolkapÀille kÀsipainonostoja jokaiselle 3 sarjaa
Dipit, 3 sarjaa
Kapea penkki, 3 sarjaa
Ojentajat taljassa, 3 sarjaa

Pohkeita ja vatsoja teen supersetteinÀ muiden liikkeiden sivussa.
Normaalisti teen suunnilleen 10 toiston sarjoja liikkeeseen kuin liikkeeseen. Kuinka usein kannattaa tehdÀ raskaampia, 4-6 toistoa ja vastaavasti kevyempiÀ 16-20 toiston sarjoja? Eli siis kuinka usein pitÀÀ olla raskaita viikkoja, ja vastaavasti milloin kevyitÀ?
Kaikki kommentit ovat tervetulleita !

Paljonko muuten threadin tekijÀ itse kuvittelee kulutuksekseen?

En osaa yhtÀÀn sanoa, Kalorilaskurin mukaan se on vÀhÀn pÀÀlle 2000ckal (pÀÀtellen siitÀ, ettÀ kasvamiseen sisÀltyvÀt kalorit ovat 2444ckal).

Proteiinia tuosta minun ruokavaliosta tulee muutenkin yli 200 grammaa, joten en viitsi lisÀtÀ aamupalaan enkÀ vÀlipaloihin enempÀÀ, 60 kiloiselle muutenkin aika paljon proteiinia tuossa.

Ja koska en ole ikinÀ juurikaan lihonut, voi hyvinkin olla, etten osaa pelÀtÀ sitÀ lÀskin kertymistÀ. Ihmettelen kyllÀkin, miten tuosta minun ruokavaliostani voi edes tulla noin paljon kaloreita ja muita ravintoaineita. EihÀn siinÀ ole kuin aamupala, palkkari, kaksi ateriaa ja kaksi vÀlipalaa. Kuusi ateriaa (joista vain kaksi sellaisia kunnon lÀmpimiÀ ruokia) yhteensÀ, sehÀn nyt on sen vÀhimmÀismÀÀrÀ mitÀ yleensÀ suositellaan jos kasvaa haluaa. EhkÀ se sitten vaan johtuu tuosta ettÀ annokset ovat aika isoja.

No enpÀ voi minÀkÀÀn tuollaista bulkkia suositella jos ei tosissaan halua sitÀ lÀskiÀ reilusti lihaksen ohessa. Joku 500-1000 kcal plussalla riittÀÀ hyvin ja tota tonnia ei mielestÀni kannata kovin lÀhelle edes mennÀ. Eikös sitÀ ole tutkittukin ettÀ yli tuon 500 kcalin meno ei merkittÀvÀsti enÀÀ lihaskasvua lisÀÀ, mutta lÀskiÀ tulee senkin edestÀ sitten.

Kaikkein parasta on ettÀ nostaa kaloreita 1500 ja treenaa 1000 edestÀ. Melkoinen homma vain treenata 1000 kcal verran pÀivÀssÀ. Joutuu juoksemaan aika paljon. :D

Kaikkein parasta on ettÀ nostaa kaloreita 1500 ja treenaa 1000 edestÀ. Melkoinen homma vain treenata 1000 kcal verran pÀivÀssÀ. Joutuu juoksemaan aika paljon. :D

EiköhÀn se mene, kun treenaa 28,5 sarjaparia moninivelliikkeitÀ ja kiertÀÀ salia niiden vÀlissÀ Hulkkimaisesti puuskuttaen:D

Olen jo pitempÀÀn ihmetellyt ettÀ mistÀ tÀmÀ 500 kcal absoluuttinen raja on perÀisin? Eli alle 500 kcal niin lihakset ei kasva (ehkÀ jopa pienenee) ja jos yli menee niin jokainen gramma tulee lÀskinÀ navan ympÀrille, tarkkaa hommaa. Olisi hauska nÀhdÀ jotain oikeita tutkimuksia aiheesta (tutkimuksella en tarkoita sitÀ ettÀ joku oikeasti lihaksikas ihminen nÀin vÀittÀÀ)?

Threadin aloittajalle: Anna mennÀ vaan, sano muut mitÀ tahansa.

Jos nyt unohdetaan lukujen kanssa hifistelyt, niin nÀyttÀÀkö tuo minun aiemmin postaamani ruokavalio silmÀmÀÀrÀisesti siltÀ, ettÀ kokoiseni kaveri saattaisi sillÀ kesÀÀn mennessÀ kasvaa jonkin verran? Kalorilaskurin mukaan siinÀ tosiaan on kalorit 3700ckal, proteiinit reilu 200g, hiilarit 480g ja rasva 100g. Mutta kÀytÀnnössÀ nuo eivÀt aina tÀyty, koska en voi syödÀ pÀivÀstÀ toiseen noin yksipuolisesti, enkÀ jaksa joka pÀivÀn lopuksi erikseen laskea mitÀ olen syönyt.

Tein myös nyt sen 1-jakoisen ohjelman, aika pitkÀlti tuon yhden aloittelijaketjun perusteella. Teen 1-jakoisella nyt pari kolme kuukautta ja katson mitÀ tapahtuu. Jottei kÀvisi tylsÀksi ja yksitoikkoiseksi, tein kaksi erilaista ohjelmaa, joissa on vÀhÀn eri liikkeet, tulee ainakin keskiviikon treeni vÀhÀn erilaiseksi. Huomauttaakaa jos jotain pahoja virheitÀ on. En ole toistomÀÀriÀ merkannut, mutta ne ovat kaikissa liikkeissÀ 8-10:

Kyykky 2x
SJMV 2x
Pohkeet istuen 2x

Leuanveto 2x
Kulmasoutu tangolla 2x

Penkki 2x
Vipunostot sivulle 2x

Narupunnerrus 2x
HauiskÀÀntö myötÀotteella 2x

Vatsat 2x

-

JalkaprÀssi 2x
Jalkojen koukistus 2x
Pohkeet seisten 2x

YlÀtalja 2x
Kulmasoutu kÀsipainoilla 2x

RistikkÀistalja 2x
Pystypunnerrus 2x

Ranskalainen punnerrus KP 2x
HauiskÀÀntö KP 2x

Vatsat 2x

LisÀksi treenaan syviÀ vatsalihaksia pÀivittÀin muutamalla pidolla, tiedÀ sitten onko siitÀ mitÀÀn hyötyÀ.

Ota huomioon, ettÀ kalorilaskuri laskee mukaan KAIKKI proteiinit, myös muista kuin elÀinkunnan tuottista perÀisin olevat. Eli ainakin vÀlipaloihin lisÀÀ proteiinia...

NÀyttÀÀ aika hilavitkutus treeniltÀ ainakin tuo toinen pÀivÀ. Itse tekisin prÀssin tilalla etukyykkyÀ tai ehkÀ jopa tavallista kyykkyÀ joka kerta. Koukistusten tilalle voisi ottaa jonkun vÀhÀn rankemman vÀhemmÀn eristÀvÀn takareisiliikkeen.
reverse hyper/julle tai jotain, vai onko kokeneemmat eri mieltÀ?
NÀyttÀisi kunnon perusliikkeitÀ tulevan aika vÀhÀn.

Olen jo pitempÀÀn ihmetellyt ettÀ mistÀ tÀmÀ 500 kcal absoluuttinen raja on perÀisin? Eli alle 500 kcal niin lihakset ei kasva (ehkÀ jopa pienenee) ja jos yli menee niin jokainen gramma tulee lÀskinÀ navan ympÀrille, tarkkaa hommaa. Olisi hauska nÀhdÀ jotain oikeita tutkimuksia aiheesta (tutkimuksella en tarkoita sitÀ ettÀ joku oikeasti lihaksikas ihminen nÀin vÀittÀÀ)?

Threadin aloittajalle: Anna mennÀ vaan, sano muut mitÀ tahansa.

Ei kukaan ole vÀittÀnyt ettÀ vÀhempi ei riitÀ. Tuo 500 on vain sellainen pyöreÀ luku, ja merkitsee 2 kg/kk painonlisÀystÀ. TÀmÀkin riittÀÀ vuodessa jo 24 kilon painonkasvuun, mikÀ on melkoinen mÀÀrÀ. VÀhempikin riittÀisi, esim. 1 kg/kk, mikÀ merkitsisi +250 kcal pÀivÀssÀ.

1000 kcal ylimÀÀrÀistÀ pÀivÀssÀ merkisisi vuositasolla 48 kiloa lisÀÀ. TÀysin jÀrjetön mÀÀrÀ, paitsi jos lÀhtökohta on 2 metriÀ pitkÀ anorektikko. LyhellÀ tÀhtÀimellÀ voi kalorit nostaa noin korkealle, mutta silloinkin kannattaisi treenata niin maan perkeleesti, kunnon kamikaze tyyliin.

EiköhÀn se mene, kun treenaa 28,5 sarjaparia moninivelliikkeitÀ ja kiertÀÀ salia niiden vÀlissÀ Hulkkimaisesti puuskuttaen:D

No joo, Hulkki nyt on asia erikseen. Ja tietysti jos on painavasta henkilöstÀ kyse, nousee kulutuskin helpommin. NÀinhÀn se on ettÀ salilla ne lepotauotkin pitÀisi kÀyttÀÀ levyjen lastaamiseen ja kanniskeluun. :whip:

Huomenna lÀhtee testiin Elaston 2-jakoinen. Kolmiviikkoinen ainaskin mennÀÀn sillÀ siis, katsellaan sitten mitkÀ ensimmÀisen syklin tulokset.

JÀrki hoi, Àly ÀlÀ jÀtÀ...

En usko.

no en ole tehnyt mitÀÀn muutoksia ruokailuun muuta kuin sen ettÀ se sisÀltÀÀ enemmÀn rasvaa(joka on ilmeisesti nostanut testotasoja), ennen rasvat jÀivÀt monesti alle 20g pÀivÀssÀ.. . Olen vain syönyt kun on nÀlkÀ, ja paino on nyt 87-88 kg. tuohon se tippui heti. Nyt olen tehnyt 2vk aerobista ja olen jo puolessa vÀlissÀ vatsalihasten nÀkymistÀ kunnolla (vÀhÀn nÀkyy jo)

Kun tÀhÀn painoon pÀÀsen ettÀ ne nÀkyvÀt kunnolla (arvioin sen olevan noin 84-85kg) niin syötÀn elimistölle n. +250 kcal pÀivÀssÀ ja katson miten sillÀ kasvaa, ilman rasvamassaa haluan kyllÀ kehittyÀ tÀstÀlÀhin...

saattohan se olla kyllÀ nesteitÀkin vitusti sillÀ 500g hiilarimÀÀrÀllÀ pÀivÀssÀ :D kun nii rivakasti lÀhti (tosin melkeen puol vuotta bulkkasin ni luulis ettÀ laardia keertyy)

No mÀ kokeilin tuossa sykemittarin kulutuslaskelman mukaisesti (paino asetettu 95kg), niin n.1h 20min aeroobis-vatsatreeni teki +800kcal kulutuksen.
Kierto oli 15min soutuergoa, vatsat, 10min kuntopyörÀÀ, 10min soutuergoa. Vatsojen toistomÀÀriÀ en nyt liiemmin laskeskellut, siellÀ ne pyöri ~30x sarjoissa ja sarjoja siinÀ 9-11kpl, riippuen miten kulkee. Keskisykkeet oli siellÀ 135-140 vÀlissÀ joka kerralla ja kulutus 800 kcal +-50.

Eli ei se nyt aivan mahdottomia vaadi, köykÀsemmÀltÀ kaverilta enemmÀn luonnollisesti. :D

Olisiko ollut T-Nationissa hyvÀ artikkeli, missÀ kirjoittaja kertoi yhden syyn epÀonnistuneisiin ja pÀÀlle jÀÀneisiin sikabulkkeihin: rasvaprosentin pysyessÀ tietyssÀ vÀlissÀ varsinkin kokemattoman bodaajan on lÀhes mahdotonta arvioida flÀsÀn kertymistÀ pelkÀn peilikuvan avulla. SiinÀ on sitten kiva seurailla painon kertymistÀ ja tehdÀ optimistisia oletuksia lihaskasvusta, kun peilikuva ei oikeastaan nÀytÀ ihraisemmalta.

Sitten siinÀ vaiheessa kun itse huomaa flÀsÀÀ kertyneen, niin sitÀ onkin salakavalasti tullut kilokaupalla enemmÀn kuin olisi uskonut ja palikoiden nÀkymiseen on jo pitkÀ matka.
Kyseinen artikkeli on aivan erinomainen muutenkin, suosittelen lukemaan.
TÀssÀ myös toinen samaa aihetta kÀsittelevÀ juttu.
Tasapuolisuuden nimissÀ tÀssÀ on hieman toisensuuntaistakin nÀkemystÀ.

TÀssÀ esimerkki mun 2-jakosesta: http://elasto.org/2-jakoinen.txt Aikalailla samanlainen, kun tossa edellisellÀ sivulla oleva.

:offtopic: Viitsisitko kertoa tuosta ohjelman suorittamisesta vÀhÀn tarkemmin, alkoi kiinnostamaan meinaan :) Ilmeisesti painoja olisi tarkoitus lisÀtÀ joka viikko sen verran, ettÀ noi toistomÀÀrÀt putoavat, mutta entÀs sitten viikolla neljÀ?

Back
Ylös Bottom