Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
2- ja 1-jakoiset ohjelmat ovat niin sanottuja korkean frekvenssin treeniohjelmia. Volyymi ja osittain myös intensiteetti pidetään maltillisina ainakin treenikohtaisesti, mutta esim. kokonaisvolyymi saattaa ollakin suurempi kuin esim. 4-jakoisessa. Eli lihakset saa rasitusta useammin, mutta vähemmän kerrallaan. Jos mietit jotain 4-jakoista ohjelmaa, missä treenaat vaikka rintaa penkillä, vinopenkillä ja pecdeckillä yhteensä 9 sarjaa, niin jaksatko vääntää täydellä teholla nuo kaikki sarjat, myös viimeiset? Kokenut treenaaja jaksaa tehdä tuosta ehkä sen pari kovaa sarjaa. 2-jakoisessa ohjelmassa saattaa hyvinkin tulla kovilla viikoilla ne samat 2 kovaa sarjaa 2 kertaa viikossa. Eli tuplasti enemmän. Ei niitä lihaksia tarvitse kerralla runnoa aivan loppuun saakka, jotta ne kasvaisivat. Kokonaisuus yleensä ratkaisee ja joillekin toimii paremmin lihasten rasittaminen hieman useammin kuin kerran viikossa. Veikkaan, että teet liian pienillä painoilla jos ohjelma ei tunnu missään eli kovempia sarjoja vaan peliin. Ne sarjamäärätkään ei ole mitään kiveen kirjoitettuja, yksi progression tapa on lisätä volyymia eli lisäät vaikka yhden sarjan joka treeniin per liike. Siinä vaiheessa kun kyykkäät 20x5, niin on jo kumma jos ei ala tuntua vaikka painoa ei olisi ihan kauheasti edes.
Lisäpainot.Tiistaisin on tuo leuanveto, niin onko siinä tarkoitus laittaa lisäpainoa, kun saa omapainolla 3x6 vai pidentää sarjoja?
Kyllähän nuo palautusajat voimatreeneissä tuppaa venymään pidemmiksi. Varsinkin raskaimmissa liikkeissä esim. kyykky ja penkki. Oon ite pyrkiny pitämään palautusajat kuitenkin mahdollisimman pieninä. Sen verran pitkät palautusajat pitää, että pystyy suoriutumaan kaikista suunnitelluista sarjoista, mutta ei jää kuitenkaan turhaan ihmettelemään siinä välissä. Luonnollisesti nuo ajat pitenee, mitä raskaampi viikko on progressiossa meneillään. Hypertrofiatreeneissä sitten yleensä vähän lyhyempiä palautusaikoja. Mitään tarkkoja aikoja en osaa antaa, koska ihan fiiliksen mukaan olen ne palautusajat pitänyt eikä nuo muutenkaan ole mitenkään kiveen kirjoitettuja.Elastolle kysymys noista palautusajoista:
Eli pidetäänkö voima- ja volyymikierrossa yhtä pitkät tauot sarjojen välillä, vai otetaanko voimassa selkeästi pidempää sarjataukoa?
Ja kuinka pitkinä noi tauot suurinpiirtein kannattaa kummassakin pitää?
Kyllähän sää voit sitä kokeilla.Mitä jos korvais vaikka pariksi kuukaudeksi kyykyn boxkyykkyyn? Vaihtelu virkistäis...
Itse olen siinä käsityksessä, että mikäli keskittyy liikkeen negatiiviseen vaiheeseen kunnolla ja pitää etureiskoissa jatkuvan jännityksen, niin jo on kumma mikäli ei mene perille.Eikös tuo boxkyykky ole aikalailla takareisipainotteinen liike?
Paino noussut n.5kg