2️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 2-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TASAPAINOINEN PERUSKAURA 🔥

Meta description: Tehokas ja selkeä treenijako, joka kattaa koko kropan kahdella harjoituksella optimaaliseen kehitykseen.

Toi on enempi siitä kiinni mistä ite tykkäät, molemmat ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja eikä niitä voi oikeen paremmuusjärjestykseen laittaa ainakaan tehokkuuden suhteen. Kumpi treenitapa sopii sulle paremmin nii sen mukaan valitset, mutta kyllä sitä 2-jakosta voit hyvin kokeilla ja kannattaakin jos se kerran mielessä pyörii ja vaihtelua kaipaa.

Tällästä jalat/ylävartalo -jakoa hahmottelin. Olen aina treenannu 1-jakoisella. Kuvittelen ainakin, että tossa olis aina lihasryhmälle kovempi ja kevyempi treeni.

Jalat

A___________
kyykky 4x
hack 3x
pohkeet istuen 3x
vatsat

B___________
Mave 4x
selän ojennukset 3x
pohkeet seisten 3x
vatsat

Ylävartalo
A_________________
Penkki 3x
Pystypunnerrus 3x
Leuat 3x
Alatalja 2x
Haba 2-3x

B________________
Penkki 3x
Dippi 3x
Leuat 3x
Viparit 3x
takaolkapäät 2-3x

Kommentteja odotellessa...

E. Ei se näyttänytkään siltä kuin piti.

Pitäisi aloitella taas treenaamista ja ajattelin taas tuota 2-jakoista kokeilla. Motivaation on ollut aika nolla olemattoman kehityksen ja treenitaukojen (jalkoja treenattu vajaa 3 kk sitten, huoh, ja muutenkin n. kk ilman mitään treeniä) takia, joten meinasin keskittyä ainakin aluksi perusliikkeisiin ja kropan kuntouttamiseen. Pari viikkoa olen jo jumppaillut ja venytellyt, että edes pystyisi tekemään liikkeitä kun on niin jumissa paikat. Varsinkin pohkeet kiristää julmetusti. Alaselän ongelmien takia olikin treenitaukoa jaloista, ja muutenkin piti varoa. Nyt on edelleen selkä jäykkä kun mikä, ja ei oikein hyvä yhdistelmä syvän kyykyn ja maven kanssa. Jäykkä on myös lantio ja jalat. Aika lailla kaikki, vielä kun olen luonnostaan jäykkä ja paikat menee nopsaan jumiin, jos ei tee mitään.

Mutta itse ohjelmaan, tällaista mietin (ma, ke, pe):
Tulee aloitettua varmasti aika kevyesti ja siitä toivottavasti edeten entisten (surkeiden) sarjapainojen yli. Kyykkyä alussa tekniikkaan keskittyen painojen sijaan.

1a) vetävät
takakyykky
kulmasoutu (js-row)
selkäjumppa (reverse hyper, vastakkaisen jalan/käden nosto)*

2a) työntävät
pena (käsipainoilla)
pystypunnerrus seisten (tangolla)
pohkeet vaakaprässissä

1b) vetävät
maastaveto
ylätalja (myötäotteella)
takaviparit

2b) työntävät
jalkaprässi yhdellä jalalla
dippi (2 penkin välissä)*
sivuviparit
pohkeet istuen

* Reverse hyper pitää tehdä selkäpenkissä väärinpäin, kun ei ole oikeaa laitetta. Käsi-jalka-nostoa maaten tai konttausasennossa. Selkäjumppaa pitäisi tehdä selän pikkulihasten kuntouttamiseksi. Vinkkeä otetaan vastaan myös tästä aiheesta!

* Dippiä kahden penkin välissä, kun ei jaksa tehdä telineessä enää sitä muutamaakaan toistoa. Mutta telineeseen heti kun jaksaa.

Mitenkäs vatsalihakset, kuinka ne kannattaa jakaa: Kylkiä ja kiertoja samaan, suorat rutistukset samaan jne., vai kannattaako jakaa kaikkiin vatsatreeneihin tasapuolisesti eri liikkeitä? Millekä päivällä kannattaa mitäkin laittaa?

Valikoima, jota ajattelin:
-rutistus taljassa (seisten)
-rutistus jalat pallolla
-istumaannousu kiertäen
-istumaannousu/staattiset pidot alas
-seiväshyppääjä
-lankku
-kylkilankku
-voimapyörä (saa nähdä jaksaako aluksi...)
-kierrot seisten (kepillä)
-jalannostot selälleen maaten

Oleellista on syvien lihasten vahvistaminen. Koko korsetin vahvistaminen olisi ylipäätään tarpeellista kyykyn ja maven kannalta, ja kieltämättä myös ulkonäön. Vinkkejä olisi kiva saada myös tuohon liikevalikoimaan?

No ohjelma näyttää suht kevyeltä joten kannattas varmaan tehdä 4kertaa viikossa jos mahdollista(ma,ti,to,pe). Onko tuo takakyykky siksi vetävissä että saat sillä polttoja takareisiin/perseeseen? Ei kannata käyttää kyykyssä/vedossa vyötä niin sekin vahvistaa hyvin keskikroppaa(kunhan se tekniikka sitten pysyy paketissa). IMO vatsat nyt voi treenata vaikka jokapäivä mutta väittäsin silti että 2kertaa viikossa riittää. Toinen tykkää äitistä, toinen tyttärestä jne... kokeile mikä sulle sopii. siinä noista liikevalinnoista ainakin jotain asiaa http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2126667&postcount=7 <--- edit. osote korjattu vähän parempaan

Niin, oon kyllä miettinyt että tekisin 4 krt/vko, mutta ajattelin aloittaa kevyemmin. On vähän ollut ongelmia tuon palautumisen kanssa joskus aiemmin, joten meinasin pelata varman päälle tällä kertaa. Ja enhän edes laittanut tuohon sarjamääriä, että vaikuttaahan sekin ohjelman rasittavuuteen.

Takakyykky on vetävissä, koska peräpuolen liikehän se on. (Tai no siitä voidaan kai olla montaa mieltä.) Teen itse leveähköllä ja syvään (yrittäen). Vyötä en ole käyttänyt ikinä enkä käytä.

Itse olen ympännyt vatsat 2-jakoisessa vetävien liikkeiden pariin (en osaa perustella miksi, mutta tuntuu ihan hyvältä). Treenaan siis neljästi viikkoon ja joka toisena vetävänä päivänä teen voimapyörää ja joka toisena sitten rutistuksia.

Tuohon ohjelmaan laittaisin vatsat työntävien kaveriksi, sillä vetävien päivinä alaselkä näyttäisi saavan aika paljon treeniä. Koko keskikropan treenaus samalla treenikerralla on aika rankkaa.

oon tehny tällä ohjelmalla ja kaipailisin hieman vaihtelua

a
penkki 5x
ojentajapunnerrus 3x
dippi 3x
ranskalainen punnerrus 3x
pystypunnerrus 3x

b
hauiskääntö kp 3x
hauiskääntö tangolla 3x
hauiskääntö kp istuen 3x
hauiskone 3x

pitäiskö ottaa mukaan myös leuanvetoo ja ristitaljassa rintaa?

a
penkki 5x
ojentajapunnerrus 3x
dippi 3x
pystypunnerrus 3x

b
hauiskääntö kp 3x
hauiskääntö tangolla 3x
hauiskääntö kp istuen 3x
hauiskone 3x

No liikkeiden vaihtelu tietysti auttaa, ja leuanveto on kyllä hyvä liike hauiksillekin. Mutta voithan muutella myös progressiota ja/tai sarjapituuksia ja määriä.

Tuossa on kyllä aivan liikaa sarjoja hauiksille ja ojentajille kaksijakoiseen ohjelmaan. Oletan, että tuossa ei ole koko treeniohjelmasi, mutta jos näin on, niin suosittelen unohtamaan tuollaisen pelleilyn ja katsomaan jostain valmiin ohjelman, jossa on koko kroppa mukana.

a
penkki 5x
ojentajapunnerrus 3x
dippi 3x
pystypunnerrus 3x

b
hauiskääntö kp 3x
hauiskääntö tangolla 3x
hauiskääntö kp istuen 3x
hauiskone 3x

Hyvännäkönen ohjelma. Otankin koko ensivuodeksi tän kokeiluun!

EDIT: b päivälle vois lisätä leuanvetotangossa roikkumisen, jotta saan maksimaalisen pumpin hauiksiin.

Pakko myöntää, että en jaksanut lukea ketjun lähes sataa sivua läpi mutta olisi asiaa sivuava kysymys.

Jos kävisi salilla vain kahdesti viikossa niin mikä olisi minimimäärä millä saisi lihasmassan kasvamaan tai edes pysymään samana.

Eli jos ensimmäinen päivä olisi vaikka rinta-olkapäät-ojentajat niin olisiko joku 5 sarjaa lihasryhmää kohden riittävä?

Nyt ei tyhmälle aukene, voisko joku selittää mitä tarkottaa käytännössä toi ettei sarjoja kannata/saa vetää loppuun vaan niitä pitää jättää "varastoon"? 4-jakosesta olen aatellut vaihtaa tohon 2-jakoseen.

Nyt ei tyhmälle aukene, voisko joku selittää mitä tarkottaa käytännössä toi ettei sarjoja kannata/saa vetää loppuun vaan niitä pitää jättää "varastoon"? 4-jakosesta olen aatellut vaihtaa tohon 2-jakoseen.

Toi on vielä erittäin tärkeä pointti ottaa huomioon, ettei hermosto mee tukkoon. Itselläni ainakin tuntui erikoiselta siirtyä 2-jakoseen aikoinaan kun oli koko elämänsä takonut jollain 4-jakosella, mutta kyllä se siitä meni sit. Ei saa siis vetää joka sarjassa niin piippuun että ei menisi enään toistoakaan, vaan jätät varaa. Viimeinen sarja lihasryhmälle voi olla jo vähän tiukempi, ainakin itselläni toimi. Kyllä sen sitten huomaa jos jonkun ajan päästä tuntuu että pään sisällä jyskyttää jatkuvasti, tietää ettei ole jättänyt varastoon toistoja tarpeeksi :D

olen siis 170-180cm pitkä ja painan n. 65kg, en mikään ihan narunpätkä ole.
Joo eli olen TODELLA aloittelija salireeneissä ja haluaisin aloittaa jonkun näköisen salilla käymisen.
Ajattelin aloitella varovasti, jos sinä innostusta ei löydykkään. Eli kattelin vähän noita aloittelijoille tehtyjä threadeja ja ajattelin jotain tämmöstä harkita:

Ma: rinta,selkä,olkapäät
Ke:jalat,alaselkä,kädet
ja sitten to-la lenkille

En sitten aio alkaa käyttämään mitään mömmöjä, (lisävitaamineja jnejnejne.) paitsi ehkä palautusjuomaa.
OLISI MYÖS HYVÄ JOS TOHON SAIS SOTKETTUA JOTENKIN JALKOJA MUKAAN. (jalka treenejä)

Sitten tärkein osa:
Miten kyseiset liikkeet olisi hyvä tehdä ja millä jaksotuksella (En siis edes tiedä mitä nuo jaksot tarkoittavat :( )
kyselen sitten lisää kun keksin kysyttävää!! JA TIEDÄN että näitä aloittelijoiden tyhmiä kysymys juttuja on tarkpeeksi, mutta kaksi tuntia sivuja selasin enkä oikein itselle läytänyt mitään hyödyllistä!
Ja sitten vielä sellasta, että en mitään tappotreeniä ole ajatellut, kunhan vaan pientä lihaskunnon ylläpitoa.

Aloittelijan on hyvä aloittaa 1-jakoisella treenillä, eli yhdessä treenissä kaikki lihasryhmät läpi. Tähän hyvä vaihtoehto on arnoldin kultainen kuusikko, http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774. Itse pääsin sillä aikanaan hyvään alkuun.

ei kannata aluksi aloittaa kovalla treenillä, koska paikat menee helposti jumiin. Ja muista venytteleminen.

Ja palautusjuomista sen verran, että Fastin hera80 ja malto6 sekoitat 50-50 saat hyvän ja edullisen palautusjuoman.

eli tekee ne rinnat,selät ja olkapäät niinkun yhellä kertaa täysillä ja sillä siisti?? eli kai niinkun jotain 30x1??
entäs miten saan sotkettua jalkojen treenausta tohon ohjelmaan??
Ja selittäkää tarkemmin, koska mähän en näistä jutuista ymmärrä! (varsinkin eri liikkeistä)
Edit. Ja kysyn vielä noista jaksoista, että tarkottaa ne että jos on vaikka 2 jaksoinen, että tekee ensin rinnat, selän ja olkapäät, sitten uudestaan, vai että tekee rinnat tauko rinnat, selät tauko selät, jne..

En sitten aio alkaa käyttämään mitään mömmöjä, (lisävitaamineja jnejnejne.) paitsi ehkä palautusjuomaa.
Ihan vaan tällein tiedoks et nää sun "mömmöt" ( eli vitamiinit) on tärkeempiä lopptuloksen ja jaksamisen kannalta ku mitkään palautusjuomat tai lisäproteiinit.

Back
Ylös Bottom