Tää 2-jakonen on alkanu kiinnostaan... Mitä tää "jako" tarkalleen käytännössä tarkottaa ja minkä "jakoinen" nykyinen ohjelmani on?
Olen kuntoillut ja saleillut enemmän ja vähemmän on-offina muutaman vuoden. Muutaman kuukauden tauon (fyysisesti raskaan ja aikaa vievän työn takia en kerennyt käymään salilla) jälkeen aloitin salilla käymisen kunnolla taas jouluna. Siitä asti ohjelma on ollut pitkälti tämännäköinen vaikkakin jokseenkin vaihteleva:
MA Rinta-hartiat-ojentajat-selkä
Penkki 1x10, 1x8, 1x6, 1x4 + loppuun n. 60%1RM 15-25
(Joka sarjan välillä 5kg painonnosto tai mielen mukaan. Ekat sarjat 1-2 toistoa varastoon, vika nelonen melkein aina failureen ja lopetus loppuun asti)
Vinopenkki kp 3x20-10 nostaen painoja (4kg) sarjojen välillä
Pystypunnerrus tangolla 3x20-10 nostaen painoja
Kulmasoutu tangolla 3x20-15 TAI Kulmasoutu kp 3x20-25 samoilla painoilla
Pystysoutu tangolla 3x20-15 samoilla TAI Vipunostot 3x15-25 nostaen painoja
Ojentajat taljassa (En tiedä liikkeen nimeä (?)) 2x15-20
Yläselkä ylätaljassa eteen ja taakse mielen mukaan yht. 4x20-15
TI Jalat
Kung fu - jalkojen (ja koko kehon yleisesti) kestoa parantavaa liikuntaa suuressa määrin
Kug fun jälkeen sali...
Kyykky 3x15-20 Alottelen kyykkäämistä, tuntuu ottavan hyvin kauttaaltaan pakaroihin ja reisiin, paitsi sis., loit.
Reisien sisentäjät ja loitontajat laitteessa 3x~20 molempia
+ Kung fua + aerobista, säkkiä potkien ja hakaten ja muuta
KE Hauikset-Rankempi vatsapäivä
Hauiskääntöjä tms. kp/tanko noin 4-6x20-10
Vaihtelee jonkin verran viikoittain. Vasemman hauiksen telomispeikko kummittelee, eikä uskalla tehdä järin isoilla painoilla. (Töistä saikulla tämän vuoksi.)
Vatsat monipuolisesti... Kiertoja painolla/ilman 3xMAX, jalkojen/alavartalonostoja selällään penkillä (onkohan tälle joku nimi?) 3xMAX + Pari muuta lämmittely- ja sisempien sarjaa. Vähän mielen mukaan. Vatsoja muuten jopa joka päivä paitsi torstaina, edes jonkinlaisia.
TO Lepo
Kun noi pakkaset vaan menee, niin juokseminen alkaa taas. Sitä noin joka toinen päivä erilaisia harjotteita.
PE Selkä
Kung fu + aerobinen sali samaa tapaa kuin TI
Selkä penkissä kiertäen ja ilman 4xMAX
VKL Lepo (Juoksua)
Niin... Minkäköhän jakoinen tämä ohjelma on? Luulin ymmärtäneeni jaotuksen joskus, mutta olen alkanut epäilemään tietojani.
Käyn salilla siis lihaskasvuhakuisesti ja olen ajatellut siirtymistä tuohon 2-jakoiseen.
Parhaat salikäyntipäivät ovat juuri noi minä käyn, eli MA, TI, KE, PE.
Saako näille päiville järkevästi jaoteltua ohjelman? KE salin voi tietty pakon edessä tinkiä torstaille.
Miten noin alkuun jaottelu menisi esim. rinta-hartiat-yläselkä-ojentajat osalta ja mitä liikkeitä kannattaa tehdä? Olen vähän miettinyt tällasta:
MA
Penkki 1x10, 1x8, 1x 6, 1x4. Nostaen painoja lineaarisesti niinkun hyvältä tuntuu, painoja ei välttämättä nosteta kuin yhdessä välissä, esim. 10-8. yhtäkään sarjaa ei tehdä loppuun, kuten neuvottu edellä. Loppuun mehut pois 60%RMx~20
Vinopenkki kp 3x20-10
Pystypunnerrus tangolla 3x20-10 nostaen painoja
Kulmasoutu tangolla 3x20-15
Pystysoutu tangolla 3x20-15
Ojentajat taljassa 2x15-20
KE, TO, tai luultavimmin PE
Normipenkki 2x6
Kapea penkki 3x~15 (En ole koskaan tehnyt. Vinkkejä otetaan vastaan.)
Vinopenkki tangolla 3x12-8
Pystypunnerrus tangolla 3x12-8
Ranskalainen punnerrus ja/tai Pullover 2x15-20
Kulmasoutu käsipainoilla tai mikä lie, se moottorisahakäynnistysliike, tehdään käsi kerrallaan. (Mikä sen oikee nimi on?) 3x15-20
Vipunostot 3x~20
Miltä tämä näyttäis? Johonkin väliin olis kiva tunkee ylätaljat eteen ja taakse... Kannattaako vaihtaa joku liike niihin/vuorotella tai lisätä vaan sekaan. Onko liikaa liikkeitä muuten? Muuta huomoitavaa?
Tais tulla jokseenkin pitkä ja asiasisällötön teksti. :D Mikä tahansa apu otetaan vastaan. Kiitän etukäteen.