19 vuotias ja 170cm, liian lyhyt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TomasL
  • Aloitettu Aloitettu
Oon yhtäkkiä tajunnut sen, etten mahdollisesti kasva enää pituutta. Se jotenkin hirvitti, sillä 170cm miestä luokitellaan maailmassa lyhyeeksi. Luin myös netistä, että kasvu lakkaantuu 20-21 vuotiaana. Pitävätkö nämä tiedot paikkaansa? Täytän kesän lopussa tasan 20 ja jotenkin iski paniikki tehdä pituudelle vielä jotain, kun ehtii. Tuskin kasvan kymmentä senttiä, mutta edes jonkin verran. Ostin puolen vuoden jäsenyyden salille, eikä se kuullema hidasta kasvua juurikaan, mutta voisiko se taas auttaa minua? Uinti, pyöräily taas edistää.

Mulla on ollut monta vuotta todella huonot elämän tavat. En polttanut enkä juonut, mutta söin todella vähän ja vietin kaiken ajan tietokoneen ääressä, todella huonossa ryhdissä. Olen kuitenkin harrastanut 9 vuotta uintia n.7 vuotiaasta lähtien, jonka avulla todennäköisesti kasvoin. Lopetin kuitenkin joskus 13-14 vuotiaana. (Siirryin siitä harrastamaan tanssia jonka opin itse YouTubesta, jonka lopetin nyt n. vuosi sitten ja siirryn pikkuhiljaa salin puolelle).

Ajattelin käydä yleislääkärillä ja tarkistaa häneltä nämä tiedot, mutta ajattelin nyt kuitenkin juttelumielessä kysyä teidän melipidettä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Et sinä uimalla pituutta lisää saa. :D Elintaso on tässä maassa yleisesti jo sitä luokkaa, etten usko ravinnonkaan enää merkitsevän paljoakaan. Eri asia oli silloin, kun kärsittiin yleisemmin nälästä, jonka poistumisen takia keskipituus onkin noussut niistä ajoista. Suurin merkitys on geeneillä ja sitä kautta hormoneilla.

En tiedä kuinka helposti lääkärit suostuvat pistämään somatotropiinia, koska pituuttasi voi pitää kuitenkin ihan normaalina kun mietitään ihmisten pituuksien vaihteluväliä. Tosin somatotropiinikaan ei välttämättä enää edes auta pituuskasvuusi, jos et ole esim. hetkeen enää kasvanut, jolloin luidesi kasvulevyt ovat voineet jo luutua umpeen. Usein ne ovat luutuneet umpeen juurikin siinä parinkympin jälkeen, mutta toki jotkut voivat kasvaa vielä myöhemminkin, mukaan lukien sinä.

Ei sitä pituutta kannata stressata. Hyvää läppääkin siitä saa välillä heitettyä. T: 168cm

170cm on ihan normaali mitta... Monet on pitempiä, mutta ei sillä ole mitään väliä tosielämässä. Ja salilla käymiset sun muut ei oikeasti tee sille mitalle käytännössä mitään, mutta kun hoidat itsesi fyysisesti muuten kuntoon, niin kenelläkään ei varmasti ole mitään sanomista siitä.

Ps. tunnen yhden ikäisesi kaverin joka on 161cm pitkä, eikä sillä ole mitään ongelmaa sen suhteen.

Parempi on kun vaan lopetat välittämisen pituudesta. Sitäpaitsi vähätkin lihat näyttää isoilta pienessä varressa.

Terveisin: Hukkapätkä.

Eihän sillä pituudella oikeasti mitään väliä ole, eikä mun mielestä tuota 170cm voi edes huomattavan lyhyeksi millään sanoa. Suht. normaali mitta mielestäni. Ja eikö tämmönen vaahtosammutin oo nimenomaa optimaalinen mitta kehoiluun, mihin ylhäällä jo viitattiin :)

T: 168cm

Ei hätää, pillu on yliarvostettua. Pärjäät hyvin ilmanki. Ei tarvi ylläpitää mielipahaa siitä että pitkänhuiskeet kaverit vie naiset. T: Pitkä

Ps. Pituus on suhteutettua joka raajaan

Joo 170 cm on tarpeeksi bla bla bla. Sama ku sanois, että 12cm on tarpeeksi kalun pituudeksi. Mutta elämässä on muutakin kuin ulkonäkö ja naiset. Tunnen ihan hyvinvoivia vammaisia ja kääpiöitä niin eiköhän tuollainen 170-senttinen paikkansa tästä maailmasta löydä.

Morjensta! Kysymyksiisi minulla ei ole sen enempää vastattavaa kuin että ihmisten pituus on mikä on ja siitä ei voi toista mitenkään tuomita. Onhan mm. Nyyssiskin joku 165cm vai mitä se oli ja itse olen 167cm, eikä ole pätkääkään haitannut/vaikuttanut elämääni negatiivisesti. :) Salilla itsekkin olen käynyt kolmisen vuotta ja Nyyssiksen tarinan varmaan jokainen fani tietää! :D

~Selkä suoraan, päätä pystyyn!

Miten muuten määritellään et menee hyvin? Silloin kun on iso haba ja nostaa paljon penkistä? Kun kerran Nyyssiksen on moni maininnu. Varmaan tyypillä hyvin meneekin. Mut ei hän mikään huippubisnismies tainnu olla?

Toiseks hyvä lohduttaa lyhkäsiä, että Nyyssiskin pärjää. Ei taida monesta lyhyyden ansiosta tulla suomen parasta kehonrakentajaa?:D

Miten muuten määritellään et menee hyvin? Silloin kun on iso haba ja nostaa paljon penkistä? Kun kerran Nyyssiksen on moni maininnu. Varmaan tyypillä hyvin meneekin. Mut ei hän mikään huippubisnismies tainnu olla?

Eihän taloudellinen menestys ja raha liene suinkaan hyvin menemisen ainoa mittari? Nyyssiksen bisneksistä en tiedä, mutta wlogien perusteella vaikuttaa iloiselta ja positiiviselta ihmiseltä. Ja jollainen jos on, niin itse ainakin automaattisesti oletan, että k.o. ihmisellä menee hyvin.

Suositut

Back
Ylös Bottom