17 vuotias epätoivoinen Mikki Hiiri vailla apua

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kandee nyt miettiä syötkö ihan vääriä juttuja jos omasta mielestäsi syöt ihan sikana ja silti kalorit on 2000 kcal luokkaa päivässä.

Mulla tulee sellaisina päivinä, ettei ehdi syödä yhtään mitään ja on koko ajan nälkä täyteen noin 2000 kcal. Jos miettii, että et koko päivänä syö kaloreita kuin 3 hesen kerroshampurilaisen verran niin ei se kyllä mitään kovin kummoista aamusta iltaan mättämistä ole.

Lisää ruokaan rasvaa, vedä välipalaksi pähkinöitä ja muita kaloripitoisia juttuja yms. ja saat 1000 kcal päivässä sillä, että mahaan menee alle 200g nykyistä enemmän tavaraa.

Mun top4 "must" massankasvatusliikkeet: Maastaveto, kyykky, penkki, leuanveto.
Laita treeniohjelma kuntoon, ruokailu kuntoon, tekniikat kuntoon ja nuku tarpeeksi. Ei siinä sen enempää. Toivottavasti se krooninen gastriitti ei vaikuta kovin paljoa.

Kannattaa tosiaan katsoa mitä kurkusta alas tunkee. Itse suosin nykyään hieman paleo-tyylistä ruokavaliota, runsaasti lihaa, kasviksia ja hedelmiä. Treenin jälkeisellä aterialla tosin syön myös riisiä / perunaa / pastaa. Olo on todella paljon parempi kuin ennen sekä kuuluisat palikat ovat alkaneet erottumaan. Treeni kulkee myös hyvin, tosin treenaan lähinnä voimapainotteisesti enkä enää niin tosissaan:).

2000kcal ei ole sikana, varsinkaan tuossa iässä kun kasvuakin saattaa tulla hieman. Tänään on kurkusta itsellä mennyt alas 3000kcal ja vielä 1000kcal pitäis saada, että tulis kulutuksen verran syötyä. Tosiaan pässiä en suosittele, mitenkään pää liikeeksi, mutta tukevana liikeenä voi toimia ihan ok. Kyykky ja Mave kannattaa ainakin tehdä jaloille ja mahdollisesti vielä pohkeet. Mainitsit jossain kohdassa, että voimaa löytyy, mutta massaa ei. Ettet vain olisi tehnyt liian pienillä toistomäärillä. Meneekö toistosi 4-12 sisään. Jos ei, eli vetelet esim. 1-3 toiston sarjoja niin lihasta ei pitäisikään tulla. Jos ei ruoka muuten mene alas ja et pysty isoja annoksia syömään, niin 3-5 välipalaa päivässä(siis terveellistä) auttaa jo kummasti.

Ei se paljoa olekkaan. Toistot menee useimmiten 6-12 väliin kylläkin, joskus tulee kokeiltua joissain liikkeissä ns. voimakolmosia. Aiheesta kukkaruukkuun: mulla on luonnostaan vähän leveä lantio, jolle en varmaan voi tehdä enää mitään. Ylimääräistä siinä ei juurikaan ole ja nuo luutkin tost törröttävät mukavasti, näyttää vaan vitun tyhmältä kun ensiks on leveä lantio, keskikroppa on kapeampi, ja selästä taas levenee hieman.

Onko kyykkäämiselle mitään vaihtoehtoja: kuten esimerkiks prässi tai hack-kyykky? Normikyykystä en meinaan oo ikinä pitäny, sukuvika :D

Onko kyykkäämiselle mitään vaihtoehtoja: kuten esimerkiks prässi tai hack-kyykky? Normikyykystä en meinaan oo ikinä pitäny, sukuvika :D

Joo ite tyksin olla kyykys satane niskas viikosta toisee, oikee vitulline nautinto... Tottakai sä sen voit korvata mut ei se sama asia ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Minähän en asiasta mitään tiedä, mutta sellaista kaveria kuin Rippetoe tunnutaan arvostettavan. Hän kertoo "And I'm not sure why squats do that. - - speculate - - that deadlifts don't because of the shorter range of motion and the lack of a stretch reflex at the hardest mechanical position." Tuo siis on kokemusperäistä tietoa.

Lihaskasvu ei vaikuta olevan niin paikallista kuin voisi luulla. Tietääkseni ei ole esimerkiksi mitään doping-ainetta, jota voisi ruiskuttaa vasempaan hauikseen saadakseen juuri vasemman hauiksen kasvamaan. Aineet siis vääntävät jotain "lisää lihasta" -yleissäädintä elimistössä. Suuren lihasjoukon rasitus liki maksimivoimalla, esim. kyykyssä ja maastavedossa, tekee jotain samanlaista. Näitä "yleissäätimiä" ovat kaiketi ainakin kasvuhormoni ja testosteroni, mutta en tiedä onko asia loppuun tutkittu vai voiko olla vielä muita.

Syömisestä sait jo paljon viestejä. Itselle tulee mieleen, että mitä niitä laskemaan -- jos et laihdu etkä liho, niin kulutuksen verranhan sinä syöt. Pitää siis syödä kaikki se mitä tähän mennessä ja vähän lisää päälle. Jos tulos on lisää läskiä vaan ei lihasta, on ruokaa tullut syötyä paitsi liian vähän myös vääränlaista.

Jeaps, kiitoksia vastanneille ja Jori Mäntysalon kommentti valaisi kanssa paljon. Ei muuta kun kyykky ohjelmaan pakottamalla ja katotaan mitä käy. On meenaan edellä mainitun kaverin ja mun ainoa ero kanssa se, että se treenaa jalkoja, minä en, vielä. Kohta treenaan.

Kyllä se kyykky on must niinkuin jo mainittiinkin. Voit ajatella, että millä sen vois korvata? Hackissä siinä on se laite, Prässissä siinä on se laite, et joudu tasapainottamaan omilla lihaksillas sitä painoa. Aluks voit tehä vaikka giljotiinissa puolet sarjoista. Ja nosta niitä painoja maltillisesti, vaikka saisit 200kg jalkaprässistä, niin se on ihan eri homma kyykyssä. Ittellä, kun prässi oli 190kg ja alotin tekemään kyykkyä niin kyykystä nousi huimat 60kg. Eli jotain siinä tapahtu ja puolet voimista meni siihen että en kaatunut sen tangon kanssa.
... Tulipas sekavaa tekstiä, mutta pointtihan oli siis se että otat ittelles sopivat painot siihen kyykkyyn jotka tuskin on samat kyn prässissä ja sitten vaan tekemään. Pari kaveria on joskus valittanut sitä kun tanko painaa, mutta jos sulla on tätä ongelmaa niin pakkikselta haulla pitäis löytyä jotain. Joskus oon täältä ainakin siihen liittyviä juttuja lueskellu, jotka autto ainakin mua saamaan sen tangon oikeeseen kohtaan selässä.

Itse kyykkäsin 5-10-5 -systeemillä. 5*20 kg, 10*25 kg ja 5*30 kg. Seuraavalla kerralla 5*25 kg, 10*30 kg ja 5*35 kg jne. Ihan hatustani otin systeemin, mutta hyvin tuokin totutti selän hommaan. Jos 3 krt/vko käy salilla 4 viikkoa, ja 5 kg per kerta lisää, niin alun max. 30 kg onkin kuukauden kuluttua jo 90 kg, missä vaiheessa voisi olettaa alun hermoston tottumisen tms. tapahtuneen, ja sen jälkeen ei samaa tahtia voi paino nostaa. Itselläni oli taukoja välissä, ja 75 kg oli viimeisin jonka jaksoin nostaa viidesti tuota tehdessä.

Mutta tosiaan, en minä tästä mitään tiedä. Toistan itse lukemiani neuvoja.

Oon myöskin kuullu sanottavan että urheilussa pätee seuraava: "Mitä kipeempi olo on treenin jälkeen niin sitä parempi tulee?" - pitää varmaan paikkaansa? Kyllä on tälläkin hetkellä paikat aika hellänä :D

Asia ei oo ihan niin mustavalkoinen. Toki se lihas/hermostokipu kertoo jotain, mutta on eri asia treenata kovaa ja treenata fiksusti. Kuka tahansa saa itsensä jumiin salilla, mutta sit ku pitäis oikeesti saada tuloksia niin siihen ei riitä pelkästään "No pain, no gain"-asenne. Sen takii treenataan hyvin suunnitellulla ohjelmalla, ei mutu-pohjalta.

Sun puheiden perusteella treenaat vähän sitä sun tätä, joten suosittelisin nappaamaan vaikka Starting Strength -ohjelman täältä forumeilta ja tekemään sillä. Siinä on just Elunkin mainitsemia hyviä perusliikkeitä voiman ja massan kasvatukseen: kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus, pystypunnerrus. Mikäli ei ole ammattitaitoisia valmentajia/neuvojia lähipiirissä, niin rinnallevedon voit siinä SS-ohjelmassa korvata leuanvedoilla ja alaselkäpenkillä. Rinnalleveto on erittäin hyvä liike, mutta aloittelijan on turha yrittää yksin opetella rinnallevetoa, sillä liike ei ole yksinkertaisimmasta päästä.

Allekirjoitan myös tuomas22:n postauksen. Oikein suoritettu, raskas kyykky on paras massankasvattaja, koska se rasittaa koko kehoa ja antaa paremman hormoniboostin kuin muut liikkeet. Paino sanoilla OIKEIN SUORITETTU, tarkoittaa että reidet on VÄHINTÄÄN vaakatasossa lattiaan nähden. Mitä syvemmälle pääset ilman selän pyöristymistä, sen parempi. Oikein tehty kyykky 50kg:lla on aina parempi kuin "puolikyykky" 100kg:lla, joten ensin se tekniikka kuntoon.

Mutta tärkein juttu täl hetkel on nyt se ruokapuoli. Kirjota ylös kaikki mitä syöt ja postaat koko listan tänne.

En voi muuta kuin allekirjoittaa tuon syömishomman, ihan omakohtaisten lähimenneisyyden kokemusten perusteella. :)
Tuskailin pitkään sen kanssa kun ei tulokset eikä paino nouse, vaikka kuinka yrittää vääntää punttia.
Olin itsekin sitä mieltä, että "syön kuin hevonen". Sitten kun rupesin laskemaan kaloreita, niin ne olivat alle 2500/päivä.

Sitten tein itselleni sellaisen ruokavalion, millä sain ~3500kcal/päivä, niin johan lähti tulokset ja paino nousuun.
Kuin taikaiskusta paino nousi n. 10kg. Vaikka eihän siinä hirveetä taikaa ole mukana... ;) Eli syömiset ylös, hop hop!

Mites muuten ku jengi puhuu tost nukkumisest ja sen tärkeydestä, katoin just dokumentin missä kerrottiin vähä että mihin ihminen tarvii sitä unta, niin siinä selvisi että nykykäsitys on sellanen et ei mihinkään muuhun kun aivojenvalkuaisaineiden johokin uusiutumiseen, eli ei sillä ois tekemistä lihasten kasvamissen tai palautumiseen?

Lihas kasvaa levossa nopeammin, tästä on mun mielestä useampikin tutkimus. Ja väsyneenä ei jaksa treenata kovaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom