17-v tyttö, saliohjelma ja kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja he144
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloitin 2 kuukautta sitten käymään salilla. Olen siis aikalailla aloittelija ja minulle on noussut mieleen paljon (tyhmiä) kysymyksiä, toivon että joku viitsisi auttaa kokematonta =). Lisätietona,että mulla on selässä nikamasiirtymä, (jonka vuoksi juokseminen jäi tauolle) joten sen kanssa pitää olla vielä varovainen, eikä esimerkiksi mitään kiertoliikkeitä saa vielä tehdä. Treeni on jalkapainotteista, liikkeiden välissä keskivartaloliikkeitä. Haluaisin saada lihaksiin voimaa, muotoa ja kokoa lisää.

Treeniliikkeinä ovat jalkaprässi 87kg, reiden ojentajat 30kg, -koukistajat45kg, -lähentäjät 34,5kg ja -loitontajat 39kg (nämä sen takia, että saadaan lantioon ja sitäkautta selkään tuki). Kaikkia 3x15 toistoa, sarjojen välissä minuutti, liikkeiden välissä 3minuuttia. Kunhan pääsen flunssan jälkeen taas treenirutiiniin, tarkoituksena olisi nostaa painoja ja siirtyä 3x12 toistoihin.

Joten ensimmäinen tyhmä kysymys: mitä voimaa tässä kehitetään? (kestovoimaa?) Kuinka raskaat painot näissä ois hyvä olla, ja mitä mieltä olette noista painoista? Painot mitä mulla nyt on, tuntuu todellakin ihan liian kevyiltä, suorastaan helpolta, mutta sitten kun pääsee vikaan sarjaan, niin ei enää jaksakkaan tehdä kunnolla ja tekniikka meinaa kärsiä(jalkaprässissä tätä ongelmaa ei ole). Oon ajatellu että vois johtua sarjojen pituudesta suhteessa painoihin? Jotka ei ole edes niin raskaat. Tän takia tekis mieli jossain vaiheessa siirtyä lyhyempiin sarjoihin ja raskaampiin painoihin. Onko 12 toistoa vielä liian pitkä sarja? Ja mites sitten lakkaako kehitys jossain vaiheessa jos tekee vaan näitä samoja liikkeitä vaikka painot kasvais?

Pakaroille haluaisin saada myös enemmän treeniä ja kokoa. Mikä liike olis tän selän kannalta järkevä tehdä, kyykystä kun en ole ihan varma?

Keskivartaloa olen treenannut jalkaliikkeiden väleissä: selänojennus- ja vatsalihas laitteessa, sekä selän ojennus penkissä ja ihan perus lankku, kaikkia taas se 3x15 ja lankkua vaihtelevasti 6-10krt 1min. Mitä mieltä olette tästä? Tuntuu että kehitystä ei kauheesti tapahdu, kun en tiedä millaset painot pitäis olla (?) ja kuinka paljon toistoja. Ja kun ei ole selkeää ohjelmaa, tuntuu, että ei tule treenattua keskivartaloa kunnolla, joten olisko ideoita että mitä liikkeitä kannattais tehdä ja missä järjestyksessä, ottaen huomioon tän selän tilanteen? Semmonen tehokas ja yksinkertainen paketti, että sais kunnolla tehokkaan treenin tehtyä.

Ylävartalosta. En ole sitä treenannut salilla ollenkaan. Fysioterapeutti vinkkas että ylä- ja alatalja ois hyviä liikkeitä. Mitä lihaksia ne kehittää, ja mitä muita liikkeitä tulis tehdä, että sais kokonaisvaltaisen ja simppelin ohjelman? Tulis treenattua yläselkä, rintalihakset, olkapäät, hauis ja ojentajat, eli koko ylävartalo. (Eks tossa oo kaikki?)

Sitten olen miettinyt kannattaisko mun jakaa treeniohjelma niin että ois ylä-ja alavartalo eri kerroilla? Nyt olen käynyt 3x/vk ja treenannut joka kerta jalat ja keskivartalon. Jos, niin miten se onnistuu niin, että sais pidettyä treenit silleen tehokkaina ja simppeleinä, ettei menis ihan tuhottomasti aikaa ja että ei olis jokapäivänä jotain? Nykyinen ohjelma kun on keskivartalon osalta vähän mitä sattuu, ja koko treeniin (keskivartalo ja jalat siis) menee reippaasti yli tunti/puoltoista.

Tosiaan ihan kauhea määrä kysymyksiä, toivottavasti ei mene hermot niitä lukiessa ja itsestäänselvyyksiä selittäessä. =)

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tässä nyt jotain.

Ehdottomasti sarjojen pituuksia kannattaa joskus vaihdella. Välillä teet 3x6-8 vähän isommilla painoilla jos haluat voimaa ja sitten vaikka parin viikon päästä voit taas ottaa pidempää sarjaa pienemmillä painoilla.
Jos kyykystä et ole varma voitko liikettä tehdä ja haluat pakaroille enemmän treeniä voit laittaa prässissä jalat ylös ja leveämmälle, jolloin liike menee enemmän kyseiselle lihasryhmälle.
Voiman ja lihasmassan hankinnalle melko olennainen asia on progressio. Eli aina välillä olisi kyettävä joko nostamaan liikkeissä painoa tai lisäämään toistoja.
itse pidän treenivihkoa mukana johon merkitsen aina toistot ja sarjat, jolloin on helppoa muistaa millä painoilla on viimeksi tehnyt.

Aluksi kannattaa treenata esimerkiksi 1-jakoisella kroppa 3x viikossa läpi. (eli siis yhdellä treenikerralla käydään läpi kaikki lihasryhmät).
Treenin saa pidettyä tehokkaana kun karsii turhat hilavitkuttimet pois ja keskittyy hyviin perusliikkeisiin. (searchilla lisää ohjelmista aloittelijoille ja tietoa liikkeistä)

Joku muu asiasta paremmin tietävä voi valaista sitten mitä liikkeitä voit ja et saa tehdä vammasi johdosta. kuuntelet vaan omaa kroppaa, niin tiedät kyllä mitä liikkeitä voit tehdä ja mitä et.

tossa aikasemmin tuli jo hyvii neuvoja. kannattaa muistaa tuo syömispuoli, eli kun haluat lihaksiin lisää kokoa ja muotoa niin tulee syödä plussakaloreilla, eli syö hiukan enemmän mitä kulutat (älä vedä mitenkään överiksi, vaan semmoset 200-300 kaloria plussil per päivä) ja suosi monipuolista sekä terveellistä safkaa.

ohjelmaasi vois kuulua vaikkapa jälkaprässi, suorinjaloin maastaveto, alatalja, ylätalja, penkki/vinopenkki, pystypunnerrus ja vatsalihasliikkeitä. voit liikkeet vetää vaikka tossa järjestyksessä. noi laitteet ja liikkeet on semmosii et voit aina muunnella treenejäs, esim. jalkaprässin vaihtaa hack-kyykkyy tai tehä SJMV tilalla reiden koukistuksia, tai vaikka molempia. en laittanu tohon esim hauiskääntöi tai mitää eristävää ojentajaliikettä, koska hauis ottaa ylä- ja alataljas hittii hyvin ja ojentajat puolestaan pystypunnerruksessa/penkissä. voit ottaa tommosii pienempii liikkeit mukaa myös jos haluut panostaa johonki osa-alueesee. niin ja pohkeet veivaat sillo tällö. jos tuntuu et tossa on liikaa liikkeitä ni voi jakaa ne 2 osaan eli tehdä 2-jakosen ohjelman, jossa treenaat vaikka toisena päivänä työntävät liikkeet ja toisena vetävät. ylempänä tulikin noista sarjoista ja toistoista juttuu.

toivottavasti tää autto ees jotai... tsemppii treeneihi!

Kiitos vastauksista, niistä oli apua! Tosiaan tuo syömispuoli ja pohkeet on jäänyt huomioimatta, samoin progressio. Tästä sit eteenpäin=)

Olin just alottamassa samantyylistä keskustelua mutta laitanpa tänne kun aloittaja on saanut vastaukset enkä viitsi uutta ketjua aloittaa koska aihe sama. :)

Eli olen 18-v tyttö 167/70kg, paino normaali mutta peilikuva on erimieltä ja kiinteytymisen lisäksi haluaisin vähän lihasta näkyviin ja etenkin peppuun muotoa. Olen ihan aloittelija ja salillakaan en vielä käy, ajattelin ensin ihan kuntoa kohottaa ja kotitreenata jonkun aikaa. Aloitin siis viikko sitten ja lähtötaso nolla eli aikaisemmin arkiliikunta ainutta mitä olen tehnyt. Lenkkeilyä vihaan, tuntuu typerältä ja on tylsää yksin, kaksin ja kolminkin.

Aiheeseen: Aamuisin teen tyhjään mahaan HIIT- pikatreenin. HIIT-pikatreeni polttaa rasvaa nopeasti? aloittelijalle riittää neljä minuuttia - Terveys - Terveys - Helsingin Sanomat <<- noilla ohjeilla, 15sek per liike. Sitten jossain vaiheessa päivää kun maha ei ole täynnä muttei ole nälkäkään niin teen normikyykkyjä tavalla: 1. päivä 50 2. 55 3. 60 4. lepo 5.70 6. 80 jne. ja päivänä 30. 250. Näitä en tee putkeen kaikkia tuossa 100 kieppeillä koska ei kestä kunto. Sitten vatsalihakset normi istumaanousuilla, rutistukset ja kierrot. Sitten käsipainoilla hauiskääntö, ojentajat. Selkälihakset ihan perus mahallaa ja siitä noustaan (en tiedä termiä) ja lopuksi 15 askelkyykkyä molemmilla jaloilla.

Pitäisikö lisätä/poistaa jotain? Ruokavalio on aika normaali, aamupala (kahvia+raejuustoa&sokeritonte mehukeittoa sekä 1-2 keitettyä kananmunaa), välipala (yleensä ananasta + maitolasi) lounas (kanaakalaatailihaa + salaattia), päivällinen (yleensä keittoa tai samaa kun lounaalla), iltapala (ananasta tai raejuustoa).

Sitten toinen, nyt perjantaista alkaen on jalat olleet pakaroista polviin älyttömän jumissa. Siis tuskaa tekee käydä vessassa kun sattuu niin paljon pöntölle istuutuminen ja nouseminen. Tänään jätin jalkatreenin kokonaan pois koska ei vaan pystynyt. Ja lepopäivä kokonaan treenistä oli sunnuntai. Venytellyt olen ja tehnyt palautumiset treenin jälkeen. Onko ohjelma vaan liian rankka näin aloittelijalle?

Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastata ja saa hieman näköjään epäselvästä tekstistä jotain selvää :D

Kyllähän tuosta ohjelmasta ihan alottelija varmasti hyötyy.
Teet vaikka muutaman viikon tolla niin saat vähän peruskuntoo alle ja sit vois vaikka alottaan salilla ja voisit kattoo täältä alottelijoiden osiolta sulle sopivan reeniohjelman.

Se että jalat on ekojen kyykky reenien jälkeen aivan tukossa on ihan normaalia. Muutaman reenin päästä lihat tottuu siihen reeniin ja sit reenien jälkeiset päivät on jo paljon siedettävempiä.
250 kyykkyä kuulostaa kyllä jo aika ronskilta määrältä. Ehkä kannattaa alottaa hieman varovaisemmin aluks.
Toi ruokapuoli kannattaa kanssa laittaa kerralla kuntoon, eli kannattaa laskee päivittäinen energian kulutus ja siitä katsoa sopivat annokset. Eli kun syöt vähemmän kun kulutat niin luulis että rupee kiinteytyyn. lisäks proteiinia se n. 2 g/rasvaton painokilo.

Back
Ylös Bottom