1500 kcal ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NPH
  • Aloitettu Aloitettu

NPH

Ensi viikolla, luultavasti ma 30.5 tarkoitus alkaa käymään salilla 3x viikossa. Nyt olen 5 päivän verran polkenut aamuisin 30min kuntopyörää. Nyt sitten pitäisi toi ruokapuoli saada vielä kuntoon. Syön nykyään vähän mitä sattuu, kun en tiedä mitä olisi hyvä syödä. Eli jos joku voisi ihan kädestä pitäen kertoa mitä kannattaisi aamupalaksi, välipalaksi, päivälliseksi ja vaikka iltapalaksi vielä syödä niin olisi hyvä juttu :)

Eikö toi 1500 kcal ruokavalio ole "ihanteellinen" laihdutukseen? Tai tälläistä olen jostain lukenut. Miten tälläinen ruokavalio vaikuttaa voimiin punttiksella? Jaksaako siellä käydä 3x viikossa? Jos tulee mieleen muuta mitä pitäisi muistaa laihiksella, kertokaa ihmeessä.

Edittiä vielä, nyt on paino 96kg luokkaa kun se joulun tienoilla oli 103kg. Tavoite on jossain 75-80kg luokassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän se ihanne kalorimäärä laihdutukseen riipu ihan omasta kulutuksestasi, eli jos vaikka kuluttaisit päivässä 2600kaloria niin en kyllä uskaltas syödä pelkästään 1500 kaloria, lihakset ei välttämättä saisi tarpeeksi ravintoaineita, etkä itsekkään saisi tarkeeksi energiaa, joten kun treenaat ja et saa mistään energiaa niin lihaksesi alkavat "palamaan" energiaksi... jotain tollasta :D pikkusen ollaan :kippis1: tunnelmissa...

Ps: varmaan auttas jos pistäsit esimerkkiä päivän syömisistä, sitä kautta voisi sumplia niitä ja näitä :kippis1: :kippis1:

Aamulla pari palaa ruisleipää ja vähän jugurttia, sitten vasta joskus päivällä seuraava ateria ja illalla jotain jos tekee mieli. Eli en syö paljon paskaakaan, joka on kyllä väärä tapa laihduttaa.

NPH sanoi:
Aamulla pari palaa ruisleipää ja vähän jugurttia, sitten vasta joskus päivällä seuraava ateria ja illalla jotain jos tekee mieli. Eli en syö paljon paskaakaan, joka on kyllä väärä tapa laihduttaa.

Joo on kyllä vähän ehkä, söisit mielummin vaikka 6 kertaa päivässä kaurapuuroa :D jos tykkäät... nam nam... Jos kumminki haluut maximoida lihasten säilyvyyden dietillä niin suosittelen että jaat päivän syömiset 4 - 6 aterialle, ettei pala sitä ei toivottua massaa... jotain tollasta, ajatus maailma on mitä vilkkaimmillaan mutta järki kulkee jossain ihan toisessa ulottuvuudessa. :kippis1: kyllä se siitä, viisaammat jatkakoon.

NPH sanoi:
...nyt on paino 96kg luokkaa kun se joulun tienoilla oli 103kg. Tavoite on jossain 75-80kg luokassa.

Olet siis laihtunut 7 kiloa ja haluat vielä laihtua 16 kiloa. Mitä kevyemmäksi tulet niin sitä enemmän kannattaa panostaa aerobiseen liikuntaan. Se taas vaatii mielestäni sitä ettet tiputa kaloreita liian alas vaan ainakin 1800-1900 kcal vuorokaudessa.

Miksi haluat laihduttaa? Mihin on kiire? Kannattaa miettiä tällaiset perusasiat läpi niin tietää mitä tekee ja miksi tekee. Onnea projektiin.

No luulis et huoletta voi syödä enemmän...Itekin pienikokosena naisena söisin enemmän :) Varmaan kannattaa syödä enemmän puhdasta ruokaa kuin vähän "mitä sattuu".
Pakkis on pullollaan threadeja koskien ihan samaa asiaa ja sieltä löytyy lähes valmiita ruokavaliomalleja.
Selaile otsikoita takasin päin ees pari sivua ni eiköhän sieltä jotain löydy. Kaikkea ei voi aina antaa ihan valmiina :)

protsku sanoi:
Miksi haluat laihduttaa? Mihin on kiire? Kannattaa miettiä tällaiset perusasiat läpi niin tietää mitä tekee ja miksi tekee. Onnea projektiin.
Koska itsetunto on nollassa ja muutenkin kyllästyttää tää pallokroppa. Ei tässä nyt mikään erikoinen kiire ole, kunhan ensi kesänä kehtaisi t-paidassa ja shortseissa kävellä :) eli tässä ei mitään kehonrakentajan uraa aloitella, ei todellakaan. Tiukka kroppa ja lihakset näkyviin, tietty vähän kasvuakin niihin.

NPH sanoi:
Tiukka kroppa ja lihakset näkyviin, tietty vähän kasvuakin niihin.

Ikävä sanoa, mutta 1500 kcalin niukkailulla ja kuvaamasi kaltaisella ruokavaliolla juurikaan mikään näistä ei tule onnistumaan. Lue läpi tämä ketju, niin pääset jo hyvin alkuun! Tsemppiä urakkaan! :thumbs:

feikki-elvis sanoi:
sItse yön 1500 kcal päivässä ja painan 84,1kg. Paino tippuu noin 1kg viikossa mikä juuri sopiva vauhti.

Ehkä jos tavoitteena on maratoonari-look
Haile-Gebreselassie_jpg.jpg

Kyllä tuo 1500kcal on ainakin kokeilemisen arvoinen. En minä itsekään ajoittain syö nyt dietillä kuin suurinpiirtein tuon verran ja painoa on tällä hetkellä hiukan alle 100kg. Riittävä määrä proteiinia ja hiukan ehkä öljyä, muutamana päivänä viikossa leipää jne. Kyllä se tuolla elimistön pitäisi pärjätä mainiosti ja on ainakin täällä pärjännyt.

Rasvat tuollaisella lähtee hyvin ja nopeasti pois, mutta jos sinulla on tavoitteena myös lihaksia saada, niin se ei varmaankaan ilman anabolisia aineita tule onnistumaan noin alhaisilla kaloreilla.

Ihme atityydi täällä pakkiksella noiden kalorien suhteen. Jos homma toimii niin mikäs siinä. Liian usein kehotetaan jotain kynäniskaa "dieettaamaan" 3000kcal päivässä, koska he myös tekevät näin (ja painavat itse yli 100kg). Itse alotin dieetin eka 2300kcal päivässä, ja dieetin loppuvaiheilla kalorit olivat 1600 tuntumassa. Dieetin alussa painoin 87kg, nyt 5kk myöhemmin 77kg.

Kannattais ehkä alottaa vähän korkeimmilla kalorimäärillä, ja siitä sitten vähitellen tiputella ja samalla lisäämällä aeroobista liikuntaa.

Carbon sanoi:
Ihme atityydi täällä pakkiksella noiden kalorien suhteen. Jos homma toimii niin mikäs siinä. Liian usein kehotetaan jotain kynäniskaa "dieettaamaan" 3000kcal päivässä, koska he myös tekevät näin (ja painavat itse yli 100kg). Itse alotin dieetin eka 2300kcal päivässä, ja dieetin loppuvaiheilla kalorit olivat 1600 tuntumassa. Dieetin alussa painoin 87kg, nyt 5kk myöhemmin 77kg.

Kannattais ehkä alottaa vähän korkeimmilla kalorimäärillä, ja siitä sitten vähitellen tiputella ja samalla lisäämällä aeroobista liikuntaa.
Tämä on täysin oikein. Kannattaa opetella kuuntelemaan omaa kroppaa. Itse vedän tuota 2200-2400kcal/d.. ihan hyvin tällä lähtee. Ei liian nopsaa kummiskaan. Aerobisesta sen verran, ettei sitä kannata liikaa tehdä. Itse ainakin pyrin pitään noita lihoja.

Jees, eka salikerta takana. Tutustuttiin eka ohjaajan kanssa laitteisiin ja sit kokeilin melkeen jokasta. Tuli kyllä hyvä fiilis jo kerran jälkeen joten pitää maanantaina hommata kausikortti. Sitten vielä ruokapuoli kuntoon.

Tuosta ruokavaliosta vielä, kattelin aloittelijoiden osiolta tälläsen esimerkin:

Aamupala klo 7
Neljän viljan puuro, 30 g
Fast Whey3 40 g

Lounas klo 11
Mäkin Grilled Chicken Caesar -salaatti

Välipala
Ananas, 140 g
Maitorahka, 250 g

Illallinen
Jauheliha, naudan, 6%, 400 g
Makaroni, 100 g

Iltapala
Fast Whey3, 40 g
Oliiviöljy, 15 g

Mitä tohon klo 11 lounaalle kannattaisi laittaa Mäkin tilalle? Entä iltapalalle jauhojen tilalle? Ihan siis normaalia ruokaa tarkoitan. Sitten pitäisi joku palautusjuoma treenin jälkeen ottaa, mitä suosittelette kun haluan ainakin 16kg tiputtaa painoa punttailun ohessa?

NPH sanoi:
Mitä tohon klo 11 lounaalle kannattaisi laittaa Mäkin tilalle? Entä iltapalalle jauhojen tilalle? Ihan siis normaalia ruokaa tarkoitan.

Tuo ihan ihan hyvä perusrunko dieetille. Aamupalalle laittaisin ehkä hiukan enemmän noita hiutaleita (50g) ja iltaruuasta vähentäisin hiukan (makaronia 80g). Kanasalaatin voisit tehdä ihan hyvin itse: esim. 150-200g marinoimatonta kanaa (suikaleita tai rintafilettä, mausta itse!), paljon erilaisia kasviksia ja 1rkl öljyä. Nämä rasiaan ja töihin mukaan. Tai sitten tuoreiden kasvisten tilalle höyrytettyjä/keitettyjä (pakaste)kasviksia n. 250-350g. Täyttää mukavasti.

Iltapalalle purkki raejuustoa ja hiukan pähkinöitä, jos kiinteää ruokaa haluat. Tai purkki rahkaa/tonnikalaa raejuuston tilalle. Myös iso munakas valkuaisista, paistettuna 1rkl öljyssä käy hyvin.

rollerghost sanoi:
Riittävä määrä proteiinia ja hiukan ehkä öljyä, muutamana päivänä viikossa jne.
...ja lääkitys kohdalleen. :jahas:

Eli jos roinaa, moni asia (aineenvaihdunnan nopeus, lihasten säilyminen) on kovin eri lailla, kuin jos ei roinaa.

Tosi on varmasti, että jos sikakireäksi haluaa ja jos aineenvaihdunta on jo lähtötilanteessa tod. hidas (=säästöliekillä, syöty vähän jo kiristelyn aloittaessakin, lukekaapa esim. nikin Ironbutt kokemuksia tästä), joutuu kalorimäärissä menemään aika alas, että tapahtuu. Siksipä juuri pakkiksella niin monesti kehoitetaan laittamaan ruokavalio kuntoon (=riittävästi eli tilavuudeltaan yllättävän paljon terveellistä ruokaa) ENSIN, kiristelemään sitten, että on, mistä lähteä alaspäin. Jos lähtökohta on semmonen keskiverto laihaläski, joka on aloittanut kiristelyn nälkiinnyttämisstrategialla, niin aika vaikea on siitä enää kaloreita vähennellä. Olotila menee liian vähillä kaloreilla paskaksi niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, mikä ei mitenkään helpota läsän karistelua.

NPH, mäkki passannee, JOS valitset sieltä sokerittoman, mahd. vähän rasvaa sisältävän ja mahd. paljon protua ja kasviksia sisältävän vaihtoehdon. Kuvittelisin (voin vain kuvitella, kun en ole mäkissä syönyt kertaakaan aikuisiällä, ainoan kerran joskus 16-v muistaakseni), että juuri joku kanasalaatti voisi olla passeli, ehkä myös ruishamppari täyslihapihvillä. Ruokajuomaksi maitoa tai mieluiten vettä. Esimerkkiruokavaliosi näyttää muuten ihan kohtalaisen järkevältä, mutta voi olla, että kuitua tulee liian vähän.

Palautusjuomaksi heraa vaikkapa 40g ja maltodekstriiniä 20-40g. Lihas ei hirveästi kasva dieetillä jos ollenkaan niin ei kandee palkkarissa mässäillä. Kuitenkin protskua ottaisin ton verran niin pysyy lihat paremmin. Mulla menee pelleilyksi puntti jos en ole edellisenä päivänä ottanut palautusjuomassa maltoa ollenkaan.

Merkillä ei niin väliä, jos haluat päästä halvalla, sekoitat itse noi kaksi eri pusseista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom