Minä perustelen oman kantani sillä, että vitosia tekemällä tekniikka pysyy paremmin kuosissa. Aloittelijalla on tärkeä oppia liike niin että jokainen toisto on samanlainen (eli hyvällä tekniikalla). Toinen tärkeä juttu on että lyhemmällä sarjalla saa lisäiltyä rautaa enemmän ja pääsee isompiin painoihin käsiksi. Sillä tavalla oppii ottamaan kropasta tehoja irti joka palvelee treenejä mielestäni erittäin hyvin. Salilla näkee paljon esim 3x10x50 penkin nyhjääjiä jotka tuskin koskaan siitä etenevät juurikaan ylöspäin.
Sun pointti "aloittelija saa enemmän toistoja tällä tapaa" ei uppoa mulle. Mieluummin laatua kuin määrää aloittelijalle IMO. Vanha suositus pitkistä sarjoista aloittelijalle on hieman kärjistetysti paska suositus. Sillain just saadaan niitä 3x10x50 nyhjääjiä. Tietenkin lämmittelyt voi tehdä aluksi pitemmillä sarjoilla, ja alussa ilman kuormaa tehty liikeradan opettelu on ehdoton ennenkuin aletaan lisäämään painoa mutta sillä ei ole varsinaisesti tekemistä itse lihaksen kuormituksen kanssa.
Tämä tietenkin on vain minun haiseva mielipide ja saa olla eri mieltä
esimerkiksi G6 ohjelma voi olla motivoivampi tapa aloittaa punttitreenit mutta liputan erittäin vahvasti Starting Strengthin puolesta.