14-vuotias nuori bodaajan alku tarvitsee neuvoa!!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Joopa joo no pitemmittä puheitta asiaan eli olen nyt 14 vuotias nuori mies ja olen jo tässä 2 vuotta punnerrellut ja vetänyt leukoja ja muuta sellaisia liikkeitä, mutta nyt haluaisin aloittaa tämän harrastuksen vakavammin. eli pituutta on nyt 175cm ja painoa 66kg ja terkka ennusti pituudekseni 186cm. olen aatellun treenata vielä 15 ikävuoteen asti kotona, ennen kuin suunnistan sitten salille. kotona olen tehnyt näitä: punnerruksia eri otteilla,vatsoja, kyyykkyjä käsipainojen kanssa.selkäliikkeitä,hauiskääntöä käsipainoilla,vipunostoja ja pystypunnerrusta käsipainoilla. elikkä tän hetkisestä vahvuudesta kerron sen että penkistä menee 65kg ja kelkasta 140g hauiskääntö 30kg ja leukoja saan 10. eli treenauksesta vinkkejä kotonatreenaamiseen ja vielä asia joka on aivan auki RAVINTO tiedän että syöminen on bodauksessä vähintään yhtä tärkeää kuin treeni mutta en tiedä muuta kuin että pitää syödä paljon proteiineja joten neuvokaaa minua näissä asioissa!. kysyn sitten salitreenit erikseen kun alan käymään salilla:rolleyes: eli kiitos jo etukäteen:worship::hyper: :hyper:

FAQ-osiot..

Selaa myös tärkeimmät
-treeni
-ravinto
-aloittelijoisen osiosta.

Noilla pääsee hyvin alkuun! :)

Zadez sanoi:
Joopa joo no pitemmittä puheitta asiaan eli olen nyt 14 vuotias nuori mies ja olen jo tässä 2 vuotta punnerrellut ja vetänyt leukoja ja muuta sellaisia liikkeitä, mutta nyt haluaisin aloittaa tämän harrastuksen vakavammin. eli pituutta on nyt 175cm ja painoa 66kg ja terkka ennusti pituudekseni 186cm. olen aatellun treenata vielä 15 ikävuoteen asti kotona, ennen kuin suunnistan sitten salille. kotona olen tehnyt näitä: punnerruksia eri otteilla,vatsoja, kyyykkyjä käsipainojen kanssa.selkäliikkeitä,hauiskääntöä käsipainoilla,vipunostoja ja pystypunnerrusta käsipainoilla. elikkä tän hetkisestä vahvuudesta kerron sen että penkistä menee 65kg ja kelkasta 140g hauiskääntö 30kg ja leukoja saan 10. eli treenauksesta vinkkejä kotonatreenaamiseen ja vielä asia joka on aivan auki RAVINTO tiedän että syöminen on bodauksessä vähintään yhtä tärkeää kuin treeni mutta en tiedä muuta kuin että pitää syödä paljon proteiineja joten neuvokaaa minua näissä asioissa!. kysyn sitten salitreenit erikseen kun alan käymään salilla:rolleyes: eli kiitos jo etukäteen:worship::hyper: :hyper:

Jaahas, täällä vastaukset taas ovat mitä ovat... Eli proteiinia sinun tulisi syödä noin 2g per painokilo, varsinkin jos olet vielä kasvuiässäkin. Ruoalla on suuri merkitys ja suosittelen sinulle yli 3000 kaloria päivässä, jos harrastat vielä muutakin liikuntaa. Salilla paljon perusliikkeitä, opettele tekniikat hyvin ja kysele rohkeasti neuvoa kokeneemmilta. Ole kuitenkin varovainen jalkojen ja polvien kanssa. Älä esim. kyykkäile maksimeja, sillä sinun iässäsi on olemassa vielä riski osgood-schlatterin tautiin (polven alapuoli kipeytyy todella pahasti). Muista myös venyttely, mitä nuorempana aloittaa, sen parempi. Se voi tuntua typerältä, mutta maksaa itsensä takaisin kun vanhenet. Tsemppiä treeneihin, kyseessä on hieno harrastus :thumbs:

venyttely on kyllä semmonen homma että siihen kun heti ryhtyy niin se säästää monilta kirosanoilta jo parin vuoden päästä kun paikat on niin tukossa ja on pakko venytellä ja tuntuu että siitä ei tule mitään!

Tuossa iässä ei tosiaankaan (mielestäni) tarvitse mitään millintarkkaa syömisten tarkkailua ja valkkausta, toki siitä on hyötyä. Syö usein (Viidesti päivässä tai useimmin), riittävästi sekä tasaisesti sekä aamulla, päivällä ja illalla. Ja noiden välissä.

Pidä huoli siitä, että saat riittävästi proteiinia päivässä. Noin 135 grammaa päivässä olisi hyvä. Hyviä proteiinin lähteitä ovat esimerkiksi liha (kana, jauheliha...), kala (esim. purkkitonnikala, mieluiten vedessä), raejuusto, maito... Näillä selviät jo melko pitkälle.

Koita nukkua paljon, Vähintäänkin kahdeksan tuntia päivässä, mieluimmin yhdeksän jos vain mahdollista.

Eli tässä koitin selvittää asioita pintapuolisesti, tarkempaa tietoa löytyy täältä aloittelijoiden osion yläosasta tärkeäksi merkittyinä, sekä FAQ:sta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tässä aikaisemmin on oikeastaan ihmiset kaiken tärkeän sanoneet,mutta tuosta ruokailusta vaan,että älä ota stressiä.Ei se kuitenkaan ole tässä vaiheessa tärkeää jos vaikka jonain päiväne tulee syötyä yksi munkki tai 10 g proteiiniä vähemmän ku pitäs.Kuhan pidaät homman kasassa eli protskua 120-150 per päivä,ei mitään hirveetä mässäystä aikasin nukkumaan ja treeniä paljon,mutta ei liikaa.Tolla pääsee pitkälle ja sitteku oot pitkällä ni sitte vasta enemmä stressiä ruuasta ja reenistä.:thumbs:

ps:muista,että tää on pitkäjänteistä työtä eikä tuloksia tule heti,joten jaksa odottaa ni kyllä näkyy

Meikäläisellä lähti homma ainakin hyvin alkuun tolla 1-jakoisella ohjelmalla.
Alotat vaan maltillisilla painoilla ja kyselet apua kokeneemmilta vaikeisiin liikkeisiin(penkki, kyyky, mave)

Ja jos et ole vielä oppinut syömään aamulla kunnolla, niin nyt on aika opetella. Aamupala on erittäin tärkeä ateria. Toki muutkin ateriat on tärkeitä, mutta yleensä sinun ikäiset ei syö kunnon aamupalaa.

hitmään sanoi:
ja treeniä paljon,mutta ei liikaa.

ps:muista,että tää on pitkäjänteistä työtä eikä tuloksia tule heti,joten jaksa odottaa ni kyllä näkyy
Kyllä ei ne lihakset yhdessä yössä kasva ei vaikka olisit Jay Cutler tai Ronnie Coleman. Ja mitä treeniin tulee, niin minusta kannattaa tehdä silleen, että 2 on ja 1 off, eli 2 treenipäivää ja 1 lepopäivä välissä. Siis ei mielellään kolmea treeniä putkeen, tai no joskus voit kokeilla, mutta en suosittele nimim. oon kokeillut vetää muutamia kertoja 3 treeniä putkeen ja kolmannessa treenissä en saanut niin paljon tehoja irti treenistä.

Ps. Pitää muistaa Ronnien sanat: Eat, eat, eat and eat some more.:rock:

Muista että jaloissakin on lihaksia ja niitä _pitää_ treenata, tai näyttää umpityhmältä, on heikko ja on olemassa tietty loukkaantumisriski. Muuten pidät homman yksinkertasena ja treenaat kovaa ja syöt helvetisti.

NGV sanoi:
Kyllä ei ne lihakset yhdessä yössä kasva ei vaikka olisit Jay Cutler tai Ronnie Coleman. Ja mitä treeniin tulee, niin minusta kannattaa tehdä silleen, että 2 on ja 1 off, eli 2 treenipäivää ja 1 lepopäivä välissä. Siis ei mielellään kolmea treeniä putkeen, tai no joskus voit kokeilla, mutta en suosittele nimim. oon kokeillut vetää muutamia kertoja 3 treeniä putkeen ja kolmannessa treenissä en saanut niin paljon tehoja irti treenistä.

Ps. Pitää muistaa Ronnien sanat: Eat, eat, eat and eat some more.:rock:

Jep, 2 on ja 1 off. Itse tässä viime päivinä tein kaksi treeniä putkeen eli
Rinta / hauis ja seuraavan päivänä Jalat ja kyllä on paikat tänään niin kipeenä kaikista että tää lepo päivä on ihan moste ei tulis kolmannesta treenistä mitään, vai pitäisikö mun mennä sinne pyörätuolille ;) eli ainakin itse suosittelen tota 2 on 1 off sydeemiä. kolmea en ole ees kokeillu, tuskin kokeilenkaan.

Kannattaa muistaa ja ottaa tavaksi säännöllinen venyttely!
Mutta, monipuolinen liikunta on tässä iässä kaikesta parhainta, en itse keskittyisi pelkkään punttiin. Kukin tyylillään.

Mitäs neuvoja karjut antas mulle. Oon suunnillee saman kokonen ku Zadez (175cm 62,5kg) ikää parin päivän päästä 15wee. Pena n.70kg, Kyykky 80kg (ei oo uskaltanu laittaa enempää) ja MaVe 110kg. Oon nyt suunnillee kuukauden käyny salilla 2 kertaa viikossa (ti ja to). Tekniikoita olen kysellyt netin välityksellä "konkareilta" ja paikan päällä jumppamaikka niitä vähän katsellut. Ongelmia: Oikean käden kyynärpää lähes koko ajan sökönä, johtuu varmaan pesis harrastuksesta, koppari kun olen pitää heittää nii kamalan kovaa ja pitkälle :) , selkäni on suhteessa jalkoihin pitkä ja jotenkin tuntuu että se olisi heikko, olisi kiva jos kertoisitte hyviä selkää vahvistavia liikkeitä. Pituuskasvu loppui varmaan jo tähän sillä isän ohi mentiin pari kuukautta sitten. Kesälomalla olis tarkotus käydä 3 kertaa salilla viikossa ja muut päivät kuluvat pesistä pelaillen. Jos gurut nyt kertoisitte olka,ojentaja,selkä ja vinojen vatsalihasten liikkeitä joista olisi hyötyä niin olisin kiitollinen. Tuolla oli jo tosiaan puhetta jo noista nivelistä onko mitään keinoa jolla ne sais kestämään ?

Ja laitetaan sitten tänne vielä tällänen kysymys että paljonko mutkatanko painaa :D Kavereide kanssa ollaan sitä kovasti mietitty.

Kiitän.

Suositut

Back
Ylös Bottom