14-vuotiaalle pojalle punttitreeniä?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
39
Äitini pyysi minua ottamaan 14-vuotiaan veljeni salille mukaan ja opettamaan jotain perusliikkeitä. Veljeni pelaa jalkapalloa, muttei mitenkään tosissaan ja mielestäni turhankin paljon kuluttaa aikaa tietokoneella. Kysyisinkin nyt, onko hänen vielä voimakkaassa kasvuiässä mitään järkeä aloittaa salilla käymistä vai kannattaisiko ennemmin kotona tehdä punnerruksia yms. ? Jos salille lähdemme, ajattelin mahdollisimman turvallisia perusliikkeitä opettaa todella kevein painoin aluksi, ja tähdätä ensijaisesti lihaskunnon kehittämiseen. Voimaa sitten muutaman vuoden päästä.

Salille vaan jos intoa riittää, kevyellä ja monipuolisella ohjelmalla. Nyt kun seuraa kavereita jotka ovat suunnilleen tuossa iässä aloittaneet itseensä, miettii monesti että voi kun olisi silloin jaksanut tehdä jotain. :)

Onko kerran tai pari viikossa sopiva määrä? Kuitenkaan tarkoituksena ei ole hänestä tehdä pikku-Arnoldia, vaan saada vähän muutakin ajateltavaa kuin Medieval Total War...

Edit: Suositelkaapa jotain liikkeitä, joista lähteä liikkeelle.

Minä alotin 14 vuotiaana täysillä :D Ei kannata mitään hirveitä maastanostoja tietenkää, ja jos isommilla painoilla sillon tällön tekee niin siitä ei ole haittaa..mun mielestä :rolleyes: ..kuhan ei selkää jumalattomasti rasita

Onko kerran tai pari viikossa sopiva määrä? Kuitenkaan tarkoituksena ei ole hänestä tehdä pikku-Arnoldia, vaan saada vähän muutakin ajateltavaa kuin Medieval Total War...

Edit: Suositelkaapa jotain liikkeitä, joista lähteä liikkeelle.
Aloitin vissiin kans 14 vuotiaana ja otin heti alkuun vissiin HST:n joka ei nyt ihan toiminu kun en osannut vielä liikkeitä täysin. Elikkä jotain simppeliä vois kehitellä.

Vaikkapa kevyillä painoilla takakyykkyä, penkkiä, ja pystypunnerrusta ja sitten leukoja ja alatalja kans ehkä.
Parin kuukauden päästä sit maastaveto ja kulmasoutu tuon alataljan tilalle, kun selässä alkaa olee voimaa ja koordinaatio on parempi. Liikkeiden opettelun jälkeen voi tosiaan niitä sarjapainojakin nostaa mutta kun se kerran pelaa futista niin kyykkyjen pitäis olla tarpeeks kevyitä ettei hitaat kyykyt syö hermotusta - tai näin ainakin mutuilisin..

ps. haukkaria voi sit kans tehä että kaverilla pysyy mielenkiinto yllä :D

Edit 2: joo varmaan kaks kertaa viikossa ois hyvä

Jep tossa iässä kandee jättää kaikki liikkeet jotka rasittaa selkää, tai siis "painaa kasaan" selkärankaa, tai ei ainakaan kannata tehdä niitä raskaasti. esim kyykky, pystypunnerrukset..

ylipäätänsä kaikki liikkeet suht kevyellä painolla ja oikealla tekniikalla niin ei mitään haittaa varmaankaan ole.

Mä ainakin oon 14 (kohta 15w) ja käyn salilla 3 kertaa viikossa ja kokeilen maximeita kerran 3 viikossa kaikissa perusliikkeissä.

Mäkin oon 14. Alotin salilla käynnin päälle vuos sitten ja oon treenannu koko ajan tosissaan. En oo epäröiny hetkeekään, sillä tähän on tullu melkonen polte. :rock:

En tiiä vielä onko tuo kovin paljoo kasvua haitannu tai mitään muuta, mutta sen näkee viimestään parin vuoden päästä.

Offtopic sikseen: kannattaa opettaa oikee tekniikka perusliikkeisiin aluks ja miettiä sit, että mitä tämän jälkeen. :whip: :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei muuta ku patistat veljes mukaa, itsekkin aloitin 14v joten noo hätä. Pikku hiljaa se siitä ja alussa kannataa panostaa niihin tekniikoihin.

Minkä pituisia te viimeistään 14-vuotiaina kovaa treenamisen aloittaneet olette ja minkä pituisiksi olette ajatelleet kasvaa?

Minkä pituisia te viimeistään 14-vuotiaina kovaa treenamisen aloittaneet olette ja minkä pituisiksi olette ajatelleet kasvaa?

172, mittaa tulee se mitä tulee. Tosin meikäläisestä on ennustettu tämän mittaista, että silleen ollaan ihan kurssissa, vaikka harvoin pitävätkään nuo ennusteet paikkaansa.

Veljeni on noin 165. Kiitoksia muuten kaikille vinkeistä. Tosin maastavetoa en ala opettamaan, koska en ole sitä itsekään tehnyt:(

Olin joku alle 170 ja nyt vissiiki jotain 175, mutta en oisi halunnut kasvaa, voi kekkosen kekkonen!:curs:

No olen tällä hetkellä noin 170cm eikä minua haittaa vaikka en kasvaisi enää milliäkään.Maasta se pienikin ponnistaa!!!

suht.kovia puntti reenejä aloteltiin jääkiekon ohessa 13v. lähtien., perusliikkeillä eli kyykkyä, penkkiä jne. ns. kiertoharjotteluna.

180cm pituutta, eikä pituus kasvu varmasti tyssännyt punttien kolisteluun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom