14-vuotiaalle pojalle punttitreeniä?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itse aloitin 15-vuotiaana ja pituutta 186cm. Hajotkaa. :arvi:

Nojoo, riippuu toi pituuskasvun tilanne tietysti siihen treenin kovuuteen ja liikkeisiin itseensä. Itse en 14-vuotiaalle veljelleni, varsinkaan jos olisi tuon pituinen, alkaisi veivata jotain maastavetoa, prässiä ja pystypunnerusta maksimeilla.

Itse aloitin kun olin juuri täyttänyt 13v. Pituutta tuolloin joku 155cm~ Aika ajoin tuli treenattua suht kovaakin, vaikka pitkiäkin taukoja väliin mahtui. Maastavetoa kokeilin ensimmäisen kerran 8-luokalla. Eipä sitä sillon kovin usein tullut tehtyä. Mutta 15v kun täytin, aloitin noin 15,3 vuotiaana mavettamaan 2x viikossa, kummatkin kerrat käytiin maximi kolmosessa :D Pitkiä taukoja mahtui tähänkin väliin. Mutta olen tuon jälkeen kasvanut sen 6cm~ Ja ikää on nyt 16v.

ite alottelin 12-13 vuotiaana ihan tottuleen salilla käyntiin, kun tuli harrastettua yu:ta. sit 15 vuotiaana alotin treenaan oikeestaan kunnolla ja koko ajan on pituus pikkuhiljaa noussu, et ei sil kyl kovin suurta vaikutusta oo ollu.

Mulla alotellessa pituus oli 175cm.. Nyt päälle vuos myöhemmin on semmoset 178-179cm. Joten ei oo kovaa treenaaminen vaikuttanu pituuskasvuun,

Mä ainakin oon 14 (kohta 15w) ja käyn salilla 3 kertaa viikossa ja kokeilen maximeita kerran 3 viikossa kaikissa perusliikkeissä.
:lol2:

edit. perkule onnistuin ensin lukemaan tuon et kokeilet kolme kertaa viikossa maximia. Noh on tuo silti ihan hauska.

Tänään olimme salilla veljen kanssa ekaa kertaa, ihan hyvin tuo kuunteli ja teki. Ihan pienillä painolla aloitettiin ja lopuksi pistin jätkän venyttelemäänkin.

Meinasin jatkossa kertoilla tänne veljeni editymisestä, voivat muutkin saada innostusta.

Tänään olimme salilla veljen kanssa ekaa kertaa, ihan hyvin tuo kuunteli ja teki. Ihan pienillä painolla aloitettiin ja lopuksi pistin jätkän venyttelemäänkin.

Meinasin jatkossa kertoilla tänne veljeni editymisestä, voivat muutkin saada innostusta.

Mitäs liikkeitä teitte?:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt kun puhutte tuosta pituuskasvusta nii kyselisin itekin ku oon 16v alotteleva saliharrastaja. Eli tein viime salireissulla 2xmaastavetosarjan ekaa kertaa ja silloin se ei vielä paljoa tuntunut, mutta nyt seuraavana päivänä selkä on ihan hellänä.. Eli onko se haitaksi vai vaan hyväksi että saa tuntuman selkään tuolla? Kannattaisko vielä nyt pituuskasvun jatkuessa pitäytyä jonkinlaisissa muissa selkäreeniliikkeissä, jos joo niin missä, vai onko maastaveto pienillä painoilla ja esim 2x viikossa tehtynä vielä turvallista?

Toinen kysymys vielä, että kumpi on parempi, perus maastaveto vai SJMV?

Mitäs liikkeitä teitte?:)

Vatsoja, selkiä, ala/ylätaljaa, vähän penkkiä kokeiltiin, jalkaprässiä ja hauiskääntöjä. Ei välttämättä paras ohjelma, mutta tarkoituksenani olikin tutustuttaa velipoika rautaan;) Kyllä se tästä paremmaksi menee, tärkeintä kuitenkin on että hän toivottavasti saa intoa lähteä mukanani salille, paha vastus sille tosin on uusi tietokone ja Medieval Total War II.

Eli tein viime salireissulla 2xmaastavetosarjan ekaa kertaa ja silloin se ei vielä paljoa tuntunut, mutta nyt seuraavana päivänä selkä on ihan hellänä.. Eli onko se haitaksi vai vaan hyväksi että saa tuntuman selkään tuolla?
Aivan normaalia, että ensimmäisen reenin jälkeen on seuraavanapäivänä lihakset kipeät...huonompi juttu olisi jos kipu tulisi reenin aikana. (poislukien kipu, jota voi sarjanaikana esiintyä lihasten ollessa rankasti hapoilla)
Jos kipu säteilee esimerkiksi vaikkapa selästä jalkoihin, niin tällöin ei enää ole kyse normaalista reenikivusta.

Äitini pyysi minua ottamaan 14-vuotiaan veljeni salille mukaan ja opettamaan jotain perusliikkeitä. Veljeni pelaa jalkapalloa, muttei mitenkään tosissaan ja mielestäni turhankin paljon kuluttaa aikaa tietokoneella. Kysyisinkin nyt, onko hänen vielä voimakkaassa kasvuiässä mitään järkeä aloittaa salilla käymistä vai kannattaisiko ennemmin kotona tehdä punnerruksia yms. ? Jos salille lähdemme, ajattelin mahdollisimman turvallisia perusliikkeitä opettaa todella kevein painoin aluksi, ja tähdätä ensijaisesti lihaskunnon kehittämiseen. Voimaa sitten muutaman vuoden päästä.
Kasvukausi itsessään kuluttaa energiaa, samoin urheilu, sekä vielä lihaskasvua stimuloiva punttireeni...kannattaa panostaa myös ruokaan...osa legendaarisesta väittämästä punttireenin vaikutuksesta pituuskasvuun, voi johtua vain liian vähästä ravinnonmäärästä...siis panostettava kaikkiin ravintoaineisiin ei vain energiaravinteisiin...tarkoittaa käytännössä vähemmän kokista ja sipsejä ja enemmän vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä, lihaa, kalaa, lintuja, kananmunia, maitoa, täysjyväleipää,...ym.

Luusto on kasvuiässä vielä pitkälti rustoa...lopullinen luutuminen tapahtuu vasta kasvukauden loputtua...kannattaa jättää maksimivoimareenit kasvukauden jälkeiseen aikaan ja panostaa pääosin 8-15 toiston sarja-alueelle...ja ennen kaikkiaan siihen puhtaaseen tekniikkaan

Jalkakyykyt ja mavet vaativat vahvoja vatsa-, kuve-, sekä selkälihaksia, jotta liikkeet olisivat turvallisia selälle...eipä kannata jättä näitä alueita reenaamatta...vaikka ei alussa kyykkyä, sekä mavea reenaisikkaan.

Jotta mielenkiinto säilyisi (olisi edes mahdollista) täytyy olla jokin tavoitteita...tuskimpa esim. kokeneemmistä pakkisrenajista löytyy yhtään, jonka ainoa tavoite on vain käydä salilla, vaan jokaisella motivoijana on jokin itseään kiinnosta tavoite.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom