14-vuotiaalle kuntosaliohjelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jugg4
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve!
Täytän toukokuussa vasta 14-vuotta oikeastaan ja kysyisin täältä salitreeniä minun ikäiselleni. Olen nyt käynyt salilla muutaman kerran vasta ja mielestäni mukava harrastus. Nyt haluaisin saada enemmän lihasta kertymään. :)
Käyn 2-3 kertaa viikossa punttilsalilla, joskus poikkeuksellisesti vain kerran. Päivät ovat yleensä ke, pe tai pe ja ke.

On tuo 14 vielä semmonen ikä että ei mitenkään raskaasti IMO kannata alottaa, toki voi mielellään aloittaa käyminenkin, mutta mitään 130 kiloa penkistä 4 kk aikana tavoitteita ei kannatta asettaa, vaan opetella liikkeitä rauhassa ja kikkailla kaikkea missä aerobinen kunto kehittyy samalla. Esim jotain kuntopiiriä tms.

Kiitos, tuosta onkin apua. Taidan aloittaa 2-jakoisella ohjelmalla.

E: Aivan, höyhen kevyt, olet oikeassa. En kyllä aiokaan siis mitään tavoitteita asettaa vielä, noita treenejä teen sopivilla painoilla.

Kiitos, tuosta onkin apua. Taidan aloittaa 2-jakoisella ohjelmalla.

E: Aivan, höyhen kevyt, olet oikeassa. En kyllä aiokaan siis mitään tavoitteita asettaa vielä, noita treenejä teen sopivilla painoilla.

Hyvä, nimittäin on tullut aika paljon nähtyä noita 12-15 vuotiaita jotka haluaa vain saada penkistä sen 100 yläs ja unohtaa kaiken muun. Tuo 2-jakoinen sopii ihan hyvin, laita vielä tänne mitä ajattelit niin voidaan antaa vinkkejä jos tarve vaatii.

Juu, huomasin muuten, että tuossa 2-jakoisessa ei ole vatsoja ollenkaan, joten ajattelin että pistäisin molemmille päiville vatsarutistukset.

Turhaan treenaat niitä vatsoja yli 2 kertaa viikkoon, koska nekin ovat lihaksia ja eivät kasva, jos liikaa rääkkäät. Kannattaa myös jättää nee 200 toiston sarjat pois, koska ne ovat edelleen tavallisia lihaksia ja kasvat parhaiten ~2-20 toiston ärsytyksellä. Jalat kannattaa tehdä alusta alkaen, et tule katumaan.

Mitenkäs sun mitat?

Turhaan treenaat niitä vatsoja yli 2 kertaa viikkoon, koska nekin ovat lihaksia ja eivät kasva, jos liikaa rääkkäät. Kannattaa myös jättää nee 200 toiston sarjat pois, koska ne ovat edelleen tavallisia lihaksia ja kasvat parhaiten ~2-20 toiston ärsytyksellä. Jalat kannattaa tehdä alusta alkaen, et tule katumaan.

Mitenkäs sun mitat?

totta kai vatsoja voi kaks kertaa viikossa reenata.

Voihan niitä vatsoja treenata 2 kertaa aivan hyvin omasta mielestä. (itsellä esimerkiksi olen huomannut sen että vatsalihakset reagoivat treeniin paremmin kun niitä treenaa useammin mutta pitää muistaa että tuo ei päde jokaisella.)
edit. treenaa esim. toisena päivänä suorat vatsat ja toisena vinot/poikittaiset vatsalihakset

Viimeksi muokattu:
totta kai vatsoja voi kaks kertaa viikossa reenata.

Eikö S-kolmonen sanonut että ihan turhaan treenata _yli_ 2 kertaa viikkoon? Eli jos meinas kummallekkin päivälle laittaa vatsoja ja suorittaa ton 2-jakosen ohjelman 2 viikkoon ni siinä tulis vatsoille jo 4 treenikertaa joka on imo ihan liikaa eikä siinä ole mtn järkeä.

edit. nyt vasta luin että Jugg4 käykin vain 2-3 kertaan treenaamassa viikossa. Mun mielestä kannattasi treenata vatsat tuolla europeanownerin neuvomalla tavalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Turhaan treenaat niitä vatsoja yli 2 kertaa viikkoon, koska nekin ovat lihaksia ja eivät kasva, jos liikaa rääkkäät.

Siis toki niitä vatsoja voit treenata vaikka 4 kertaa viikossa, mutta muista nyt myös että et vedä koskaan ihan tappiin, vaan jätät reilusti toistoja. En kuitenkaan alkaisi näin tekemään, ku menee kauheeks säätämiseks. :rolleyes:

Kukaan ei tainut lukea mun postia ajatuksella.

Siis toki niitä vatsoja voit treenata vaikka 4 kertaa viikossa, mutta muista nyt myös että et vedä koskaan ihan tappiin, vaan jätät reilusti toistoja. En kuitenkaan alkaisi näin tekemään, ku menee kauheeks säätämiseks. :rolleyes:
Joo, toki voi, mutta itse en näe mitään hyötyä alkaa 4 krt/viikossa treenata niitä IMO. Tekee mielummin kunnolla rasittaen 2 kertaa viikossa, mutta silloinkin voi jättää sen pari toistoa varaa viimeisissä sarjoissa, koska ne eivät ärsytä muuta kuin hermostoa.

Kukaan ei tainut lukea mun postia ajatuksella.

Joo, toki voi, mutta itse en näe mitään hyötyä alkaa 4 krt/viikossa treenata niitä IMO. Tekee mielummin kunnolla rasittaen 2 kertaa viikossa, mutta silloinkin voi jättää sen pari toistoa varaa viimeisissä sarjoissa, koska ne eivät ärsytä muuta kuin hermostoa.

entä jos sinne keskivartaloon haluaa myös voimaa?????? 4 kertaa viikko ei oo yhtään liikaa pitää muistaa myös syvät vatsat....ite treenaan välillä 2 kertaa päivä vatsat esim syvät toisella ja pinnallisia toisella.en toki joka päivä.4 kertaa voi ihan helposti ottaa ja kannattaa tehä myös pitkiä sarjoja ni saat kestävyyttä sinne pohjille on sit helpompi muuttaa lihakseks..noin nuorena kannattaa suosia omallapainolla tehtäviä liikkeitä esim leuat,erilaiset punnerrukset kahvoilla yhdenkäden eri otteilla,dipit,yhdenjalankyykyt.myös pitkät sarjat on erittäin hyvä idea aluksi.

ehkä paras neuvo kuitenkin on että sulla on koko elämä aikaa kolistella niitä rautoja ja mihkään ei oo mikään kiire.kunnonpohja työllä esim 2-3vuotta alkaa rauta liikkumaan sit vähän eritavalla;)

entä jos sinne keskivartaloon haluaa myös voimaa?????? 4 kertaa viikko ei oo yhtään liikaa pitää muistaa myös syvät vatsat....ite treenaan välillä 2 kertaa päivä vatsat esim syvät toisella ja pinnallisia toisella.en toki joka päivä.4 kertaa voi ihan helposti ottaa ja kannattaa tehä myös pitkiä sarjoja ni saat kestävyyttä sinne pohjille on sit helpompi muuttaa lihakseks..noin nuorena kannattaa suosia omallapainolla tehtäviä liikkeitä esim leuat,erilaiset punnerrukset kahvoilla yhdenkäden eri otteilla,dipit,yhdenjalankyykyt.myös pitkät sarjat on erittäin hyvä idea aluksi.

ehkä paras neuvo kuitenkin on että sulla on koko elämä aikaa kolistella niitä rautoja ja mihkään ei oo mikään kiire.kunnonpohja työllä esim 2-3vuotta alkaa rauta liikkumaan sit vähän eritavalla;)
TÄ? Mitä höpiset?

Keskivartaloon voimaa saa parhaiten varmasti raskailla kyykky- ja maastavetosarjoilla, voimapyörät ja staattiset alkaa äkkiä käymään lihaskestävyyden puolelle, vaikka toki ovat hyödyllisiä liikkeitä, mutta esim. itse saan vääntää niin pitkää sarjaa voimapyörässä, että kädet väsyvät ennen vatsoja, enkä koe olevani mikään fakiiri. Tosiaan, ne vatsalihakset ovat edelleen lihaksia, jotka tarvitsevat myös lepoa, vaikkakin niillä on pienemmät palautumisresurssit. Vatsat ovat myös suurimmaksi osaksi nopeita lihassoluja, joten niille sopii parhaiten lyhyet sarjat, vai väitätkö kohta lyhyiden sarjojen lopettavan pituuskasvun?

Peruspunttia se 14-vuotias voi tehdä, kunhan vain perusasiat (kuten tekniikka, ravinto) ovat kunnossa, turha sitä mitään hissutella.

Muutenkin, miksi niitä vatsalihaksia pitää niin helvetisti vääntää, jos vähempi ja järkevämpi treeni jo riittää?

Laitappa perustelua myös tuolle tummennetulle lauseelle?

Voimapyörässä ja staattisissa vatsoisa, kuten missä tahansa muussakin liikkeessä, kannattaa käyttää lisäpainoja. Eli levyä vaan selkään jos menee liian helpoksi.

Vatsoja on hyvä treenata 3-4 kertaa viikossa raskain lisäpainoin, jos haluaa ihan oikeasti kehittää keskikropan voimaa kyykky- ja maastavetosarjoihin. Ihan kuin yksijakoisessa treenataan jalat joka treenissä, niin vatsatkin voi treenata samalla tavalla. Itse teen peruskuntokaudella neljä treeniä viikossa ja kierrätän joka treeniin yhden näistä liikkeistä: staattiset vatsat lisäpainoin, voimapyörä lisäpainoin, sit-ups lisäpainoin ja ryssäkierrot levypainolla. 2-3 kovaa 5-8 toiston sarjaa riittää per treeni.

Ennen ajattelin ihan samalla tavalla, että kyykyt ja maastavedot riittää, mutta eipä ole noin. Olo niissä tukevoituu huomattavasti, kun uhraa merkittävästi aikaa ja vaivaa varsinkin syvien vatsojen treenaamiseen voimatavoitteisesti.

Voimapyörässä ja staattisissa vatsoisa, kuten missä tahansa muussakin liikkeessä, kannattaa käyttää lisäpainoja. Eli levyä vaan selkään jos menee liian helpoksi.
Hiukan aihetta sivuten, mutta; miten laitatte nuo lisäpainot selkään? Sidotte? Liimaatte? Olisi kiva heittää voimapyörään jotain lisäpainoa.
Ennen ajattelin ihan samalla tavalla, että kyykyt ja maastavedot riittää, mutta eipä ole noin. Olo niissä tukevoituu huomattavasti, kun uhraa merkittävästi aikaa ja vaivaa varsinkin syvien vatsojen treenaamiseen voimatavoitteisesti.
En tiedä viittasitko tuolla mun aikaisempaan postiin, mutta en tarkoittanut, että raskaat perusliikkeet (pelkästään) riittäisivät kehittämään vatsalihaksia.

lihaskestävyys->voimakestävyys->perusvoima->maksimivoima->pikavoima->räjähtävoima.
tossa järjästyksessä kannattas treenata niin kehitys on nopeampaa seuraavassa vaiheessa.
et oo vissiin kuullu voimapyramiidista?

ja toisekseen kyykyllä ja mavella saa kyllä voimaa keskivartaloon,mutta se näkyy lähinnä kyykyssä ja mavessa.hommaa painoliivi on muutenkin hyödyllinen.

Tässä tämmönen saliohjelma jota olen kehitellyt viimeiset pari viikkoa:

Päivä 1:
Penkki
Hauis

Päivä 2:
Penkki
Hauis

Päivä 3:
Penkki
Hauis

Tällä ohjelmalla pääsee aloittelija ihan hyvin alkuun.
Itse olen tämän penkkitekniikan todennut hyväksi: Lado tankoon noin 95% maksimipainosta jonka saat penkissä nostettua, tee pelkkiä ykkösiä. Tärkeätä on myös muistaa ottaa 2-3 parasta kaveria mukaan. Kaverit sijoitetaan penkin molemmin puolin, ja ehkä yksi vielä päätyyn. Tarvittaessa he auttavat sinua nostamaan tangon ylös. Pidä noin 10min tauko jokaisen sarjan välissä ja kyselet tuoreimmat uutiset kavereiltasi. Jos joku tulee kysymään saako hän käyttää penkkiä sillä välin kun sinä lepäät, haistata vain suoraan pitkät, ne kuitenkin vain haluaa leuhkia että penkistä nousee enemmän kuin sinulla.

Että näin, ihan varmaan nousee 100kg kesäkuuhun mennessä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom