14 v pojalle ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makew
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli eli 14 v jannulle ohjelma? aika kevyt kun pituuskasvu ei ole varmaan ees alkanu, torstaina näytin vähän liikkeitä ja seuraavat käy: Alatalja, ylätalja, vatsat, prässi, kyykky, pystypunnerrus kp. , penkki, ranskalainen , hauiskääntö tangolla. Ajattelin et ois hyvä saada lihaa keskivartaloon ja selkää eli tukilihakset kuntoon.

Niin, toisaalta ois hyvä tehdä alusta lähtien jaetulla ohjelmalla, vaikka niin että vetävät liikkeet, työntävät liikkeet ja jalat. Pari, kolme liikettä per lihas. Tai sitten junnutreeniksi sopisi sellainenkin että ainakin ekan puolivuotta kaks kertaa viikossa salille, koko kroppa molempina päivinä läpi, yks liike per lihasryhmä ja molemmille päiville eri liikkeet. Mun mielestä ois pääasia että harjoituspainot pysyisi nuorella henkilöllä sellaisina ettei toistot tippuis alle 12. Se on niin kakstahoinen asia, jotkut kieltää tuon ikäisiltä puntin kokonaan. Monipuolisena se ois syytä pysyä tuossa vaiheessa, ei ainakaan mitään "supermassamegaduty" juttuja eikä mielellään penkkiykkösten hakua vaikka siihenhän se menee.. :)

Mites se pituuskasvuasia? Osaisiko joku tietävämpi neuvoa. Itse olen ymmärtänyt, että kyykky ei ole sieltä parhaimmasta päästä, kun "painaa kasaan"?

Kannatan "kaljua" :D

Kaikkia liikkeitä pystyy minun mielestäni junnunakin tekemään niin ettei pituuskasvu häiriinny, kunhan malttaa tehdä kevyillä painoilla.

Jalkakyykyn tilalle etukyykkyä. Ei pituuskasvu häiriinny ja sopii paremmin muutenkin pelkkään jalkatreeniin.

Originally posted by Peksu

Kaikkia liikkeitä pystyy minun mielestäni junnunakin tekemään niin ettei pituuskasvu häiriinny, kunhan malttaa tehdä kevyillä painoilla.

Samaa mieltä. Itse vielä painottaisin harjoittelun monipuolisuutta tossa iässä. Eli monipuolista aerobista liikuntaa sekaan (esim. lätkä yms. Mielenkiinnon mukaan) , jotta tulevaisuudessa olisi hyvä pohja alkaa punttaamaan täysillä. Ja tietenkin se ravintopuolen pääpiirteet kohdalleen. Noh, tossa iässä pitää syödä vitusti muutenkin. Itse söin silloin kuin lintu ja olinkin sitten murrosiän jälkeen sellainen 50 kiloinen "kaappi" :rolleyes:

Ei muuta kun hyviä treenejä ja muista nukkua niiden välillä. :D

P.s: viime kerran vaalla lukemat 93.7kg. MÄ OON NIIN ONNELLINEN :lol2:

Kannattaisi kysellä jos löydät jonkun jolla yleisurheilutaustaa. Ne aloittavat painoharjoittelun tosi nuorina, noin ehkä 12v. jälkeen. Tavoitteeni tietysti toimiva ja kaikinpuolin vahva kroppa, oma laji yleisurheilussa ei välttämättä ole tossa vaiheessa vielä edes selvä.

Sen tyyppinen harjoittelu antaisi varmasti pohjaa mihin vaan...

Itse olin melkein 16v kun aloitin yleisurheilun (nyt 18). Mitä olen katsonut nuorimpien voimaharjoittelua, niin olen huomannut seuraavaa. Paljon vatsoja, punneruksia ym ilman lisäpainoja tehtäviä liikkeitä. Kuntopallolla heittoja, hyppyjä ja vastaavia. Paino harjoittelussa pelkkiä levytanko liikkeitä, ja niissä keskitytään tekniikkaan ei isoihin rautoihin. Yleensä opeteltavia liikkeitä ovat kyykky, penkki ja rinnalleveto.

Itse suosittelisi tuon ikäiselle (14v) juuri perus liikkeiden opettelemista. :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom