14 Laihdutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mastr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
olen 14v poika aika lyhyt (150cm) haluaisin laihduttaa sillä minulla on jenkkakahvat ja olen muutenkin pikkasen pyöreä. On myös lihasta sillä treenaan joskus ja harrastan futista. miten laihdutan niin etten kuitenkaan saa itseäni noloksi. pidän karkkilakkoa mutta ei se auta.

Mastr sanoi:
olen 14v poika aika lyhyt (150cm) haluaisin laihduttaa sillä minulla on jenkkakahvat ja olen muutenkin pikkasen pyöreä. On myös lihasta sillä treenaan joskus ja harrastan futista. miten laihdutan niin etten kuitenkaan saa itseäni noloksi. pidän karkkilakkoa mutta ei se auta.
syöt vaan kunnolla ja urheilet paljon. etköhän tuosta vielä kasvakin joten turha vielä murehtia. ja karkkilakko kannattaa pitää ihan hampaidenkin takia ;)

...muuten mitä tässä meinaa tuo ettet saa itseäsi noloksi??

Ei 14 vuotiaan selkeästi kasvuiässä ole mitään tarvetta/järkeä laihduttaa jos ei ihan järkyttävä possu ole.

Joten kunnollinen punttitreeni ja siisti ruokavalio mukaan ohjelmaan, unohtamatta sitä muuta liikuntaa, eli ketjun aloittajan tapauksessa futista. Eipä sitä rasvaa välttämättä pala ja lihasta kasva, mutta jos onnistuu saamaan lihasta lisäämättä rasvaa ja vielä pituuttakin tulee lisää, niin äkkiäkös sitä peilikuva muuttuu paljon hoikemman oloiseksi.

Itse en ainakaan pituuskasvuani riskeeraisi millään dieeteillä. Vaan jättäsin yksinkertaisesti kaiken paskan ruokavaliosta pois (karkit, sipsit, limsat, pullat yms.) ja tilalle kunnollista proteiinipitoista sapuskaa. Jo tällä saat todennäköisesti vain positiivista aikaan kehon läskien suhteen.

Tossa 14-17 v vaiheilla tulee usein kausi jolloin kaveri "venähtää" pituutta oikein reippaasti. Tuo aika on otollista aikaa myös lihas kasvulle ja treeni
menee perille hienosti. Arnoldin sanoin : "nuori keho kihisee hormoneja"

Kunnollista kotiruokaa ja monipuolista urheilua. Koita löytää omat lajisi joissa
viihdyt. Kasvusi on vasta edessä päin !!

Joo pidä vaan tosta karkkilakosta kiinni, ei mitään sen kummempaa dieettiä. Ite alotin sun iässä karkkilakon kun aloin oleen jo semmonen saatanan pullukka. Laihduin reilu viis kiloo pelkästään sillä ja paino oli 65. Nyt painoo noin 95 ja läskiä vähemmän kun sillon ku alotin ton karkkilakon! ;)

Joo siis ehdottomasti noin nuorena ei kannata mitään kunnon diettiä aloittaa. Olen samalla linjalla kuin muutkin tässä asiassa. Itse olen myös ollut todella läski (tosin vasta 18-vuotiaana), mutta on tärkeää, että tuossa iässä tajuaa olevansa vielä kasvuiässä.

Kasvat todennäköisesti vielä jonkin verran pituutta ja lihaksesi vahvistuvat vielä iän myötä joka tapauksessa. Pidä siis kiinni karkkilakostasi ja syö terveellisesti, pienempiä annoksia kerrallaan parin kolmen tunnin välein. Jos syöt säännöllisesti ja usein myös se auttaa paremmin pysymään herkuista erossa.

Terveisin: Entinen herkkuperse :)

0301802 sanoi:
Joo siis ehdottomasti noin nuorena ei kannata mitään kunnon diettiä aloittaa. Olen samalla linjalla kuin muutkin tässä asiassa. Itse olen myös ollut todella läski (tosin vasta 18-vuotiaana), mutta on tärkeää, että tuossa iässä tajuaa olevansa vielä kasvuiässä.

Kasvat todennäköisesti vielä jonkin verran pituutta ja lihaksesi vahvistuvat vielä iän myötä joka tapauksessa. Pidä siis kiinni karkkilakostasi ja syö terveellisesti, pienempiä annoksia kerrallaan parin kolmen tunnin välein. Jos syöt säännöllisesti ja usein myös se auttaa paremmin pysymään herkuista erossa.

Terveisin: Entinen herkkuperse :)
Mitäh ei dietti katso ikää! Itsekin olin 14, kun aloitin brutaalisen dietin ja kalorit olivat minimissään tuolla 500-700 ja maxsimissaan 1300 ja viellä noilla kaloreilla kasvoin jonkin verran! Niin ja kaikki karkit jätin pois, viimeksi karkkia taisin syödä syntymäpäivän kunniaksi eli 2.1.05 eli aika pitkäaika sitten ja toista kertaa en edes syntymäpäivänä syö karkkia korkeintaan keitän riisipuuron sen kunniaksi. Niin ja joulukin tulee pitääkö uhrautua ruokavaliosta jeesuksen takia oman pelastajani, noh ehkä katsellaan nytten miten jaksan silloin, mutta luulen, että joulu menee, kun maistelen uusi lisäravinteita! :rock:

Muuten vielä tuosta karkista ja muista "roska ruuista". Minusta nykyään nuoret eivät syö mitään muuta kun karkkia ja noita shipsejä, tulevaisuus näyttää läskiltä.. :(
Sitten yleensäkin koulussa jos minulle tarjotaan karkkia niin en missään nimessä ota ja jos otan niin annan sen jollekin toiselle se on joskus mukavaa puuhaa, kun kaverit haluavat, että lankeen niin en lankeakaan moiseen SYNTIIIN!!!

NGV sanoi:
Mitäh ei dietti katso ikää! Itsekin olin 14, kun aloitin brutaalisen dietin ja kalorit olivat minimissään tuolla 500-700 ja maxsimissaan 1300 ja viellä noilla kaloreilla kasvoin jonkin verran! Niin ja kaikki karkit jätin pois, viimeksi karkkia taisin syödä syntymäpäivän kunniaksi eli 2.1.05 eli aika pitkäaika sitten ja toista kertaa en edes syntymäpäivänä syö karkkia korkeintaan keitän riisipuuron sen kunniaksi. Niin ja joulukin tulee pitääkö uhrautua ruokavaliosta jeesuksen takia oman pelastajani, noh ehkä katsellaan nytten miten jaksan silloin, mutta luulen, että joulu menee, kun maistelen uusi lisäravinteita! :rock:

Älä kuuntele tuota. Pakkomielteinen syömishäiriö diagnosoitu amatööritohtorin taholta.

NGV sanoi:

Sitten yleensäkin koulussa jos minulle tarjotaan karkkia niin en missään nimessä ota ja jos otan niin annan sen jollekin toiselle se on joskus mukavaa puuhaa, kun kaverit haluavat, että lankeen niin en lankeakaan moiseen SYNTIIIN!!!

Tuo on jo sairaalloista. 14 kesäisenä tuollaisella ravinnolla. :( En sano, että karkkia, taikka muuta epäterveellstä herkkua, kannattaa syödä, mutta kyllä sitä terveellistä ruokaa pitää syödä, jos haluaa lihasta ja/tai kasvaa pituutta tai edes ylipäätään kehittyä normaaliksi aikuiseksi.

Voisit aloittaa pikkuhiljaa syömisen lisäämisen, koska tuollaisesta tilaanteesta ei helposti kerta rykäisyllä terveelliseen syömiseen päästä. Suunta todellakin kannattaa ajoissa vaihtaa parempaan, koska tuo voi livetä käsistä, ja myöhemmin varttuneempana tiedät tehneesi asiat päin vittua.

Jos nyt et kuitenkaan muuta syömisiesi mallia, on varmaa, että sinua ottaa vanhempana urakalla aivoon lyhyytesi tähden - erotut varmasti joukosta, koska nuoret käyvät yhä pidemmiksi ja pidemmiksi, ja jos jäät 170 senttiseksi, mikä on tämän ajan aikuisissakin lyhyt pituus, hankaloituu jopa hyvännäköisten vaatteiden ostaminen. Voit ajatella, että: "Ovathan ne mallipojatkin laihoja", mutta et huomio, että he ovat myös pitkiä, koska eivät ole pituuskasvuaan nuorempana ryssineet. Kannattaa odottaa, että pituutesi kasvu pysähtyy ja vasta sitten aloittaa laihduttaminen, jos sellaista tarvetta edes tuolloin on, koska pituuskasvu vaatii paljon energiaa ja venyminen hoikistaa muutenkin.

Toivottavasti otat neuvosta vaarin ja käännät syömisesi taas oikealle raiteelle. :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
NGV sanoi:

Muuten vielä tuosta karkista ja muista "roska ruuista". Minusta nykyään nuoret eivät syö mitään muuta kun karkkia ja noita shipsejä, tulevaisuus näyttää läskiltä.. :(

No totta kai sä kasvat, kun kuitenki murrosiässä se hormoonituotanto on aika erilaista. Mun mielestä sä vaan tuhoot sun potentiaalisen kasvamisen noilla kalorimäärillä.

Itse kasvoin 15-vuotiaana yhdessä vuodessa 25cm eikä se olisi onnistunu, jos en ois syöny kunnolla ja tarpeeksi. Nyt oon aika tyytyväinen nykyseen 191cm mittaan.

pek sanoi:
Itse kasvoin 15-vuotiaana yhdessä vuodessa 25cm eikä se olisi onnistunu, jos en ois syöny kunnolla ja tarpeeksi. Nyt oon aika tyytyväinen nykyseen 191cm mittaan.

Minkä ikäisenä vielä kasvoit?

sumutin123 sanoi:
Minkä ikäisenä vielä kasvoit?

Kasvamiset meni suurin piirtein seuraavasti:

<15 - ~150cm
15-16 - +25cm=175cm
16-21 - +16cm=191cm

Oikeestaan toi yksi vuos jäi ainoastaan mieleen, koska sillon kasvu oli niin voimakasta, et piti kirjaa. Muista vuosista sen verran, että 16-18-ikävuosien aikana tuli karkeasti sanottuna 13-14cm tosta 16cm:stä ja loput 19-21-ikävuosien aikana. Nyt en usko, että kasvua enää tapahtuu.

Kyllä vain.
Kyseisestä aiheesta on herännyt monenlaista ajatusta.
Olemme pohtineet ja noituneet porukalla, että "miksei isi tiennyt miten ruokailu vaikuttaa kehitykseen" ja "mitä jos olisin kasvuiässä syönyt oikein" tai edes että "olisimpa itse älynnyt asioiden tärkeyden aiemmin". No eipä ole kukaan mitään maininnut ruokailusta tai ravinnon merkityksestä ennen kuin itse asioista älysin ottaa selvää.
Kovin vähän tiedän vieläkin ja kokoaika koetan opetella, mutta se mitä olen oppinut, tahtoo aina aika-ajoin saada pientä vitutusta pintaan. Kyllä on meinaan minunkin nuoruusvuodet meneet aika vaihtelevalla sapuskoinnilla ja roskaruoan parissa siksikin, että vanhempani ovat yksityisyrittäjiä ja varsin vähän ovat olleet seuraamassa sapuskointiani. Saati että olisivat edes siitä mitään ymmärtäneet.

Jossakin välissä kun on reenaaminen alkanut, ei taaskaan ole kukaan ollut sanomassa mitä oikeasti pitäisi tehdä. Eikä minua silloin todellakaan kiinnostanut ottaa selvää jostakin turhanpäiväisestä nippelitiedosta kuten esimerkiksi "mikä on kalori" saatikaan että olisin tiennyt mitä on proteiini, hiilihydraatti tai rasva. EI ei. Karkki oli hyvvää ja reenaamalla kasvo. Just just.

No luojan kiitos edes näin "nuorena aikuisena" älysin aiheen lukemisen aloittaa ja täytyy kyllä sanoa että tältä palstalta sitä tietoa on irronnut! Ilman tätä palstaa eläisin varmaan vieläkin harhaluulossa että oikeasti jotakin tietäisin...

Kello on aika paljon ja meinaa jo ajatus olla pikkusen sumeaa eikä tämä kirjoituskaan varmasti mikään helpoin luettava ole, mutta toivottavasti te ketkä vielä olette siellä kasvun huipulla, kehtaisitte asioihin edes vähän perehtyä. Oikeasti tämä on todella mielenkiintoinen aihe ja laittamalla ravintoasiat kuntoon saatte omassa kehossanne ihmeitä aikaan varsinkin juuri kun on sen kasvun aika! Sitten kun se aika on mennyt ohi, ei voi enää menneeseen palata asioita korjaamaan. Kiva sitten katsella vanhempana niitä sällejä jotka alkavat jo 14-15 vuotiaina tehdä asioita oikein... Pieni etumatka on heillä nimittäin.

Että sellasta. Miettikää vaan että kumpi te haluaisitte olla? Se joka on tehnyt asiat oikein jo vuosia, vai se toinen katkera osapuoli joka parikymppisenä jo polkee paikallaan ja ihmettelee et mikä on vialla kun ei kehity vaikka reenaa kuin hullu 10*viikossa eikä tiedä edes mitä SYÖMINEN oikeasti tarkoittaa?

pek sanoi:
16-21 - +16cm=191cm

Muista vuosista sen verran, että 16-18-ikävuosien aikana tuli karkeasti sanottuna 13-14cm tosta 16cm:stä ja loput 19-21-ikävuosien aikana.
´
Noin paljonko? Onko tuo yleistä?

sumutin123 sanoi:
´
Noin paljonko? Onko tuo yleistä?

Kyllä, noin paljon. Vaikea sanoa tilastoista mitään, mutta oli niitä kavereita jotka kasvoivat samoja mittoja.

NGV sanoi:

Hanki kaveri apua.. :rolleyes: Kuulostat nimittäin jo sen verran sairaalta. On hyvä asia oppia tunnistamaan ero pakkomielteisen käyttäytymisen ja oman terveen halun ja motivaation kehittyä ja syödä oikein välillä! Ei tietenkään tarvii eikä kannata syödä mitään ylimääräisiä paskoja, mutta puhdas ruoka onkin sitten ihan toinen asia.

ja jos jäät 170 senttiseksi sanoi:
:jahas:
No, lyhyet on seksikkäämpiä ja parempia sängyssä :rock:
Al Pacino
Tom Cruise
ja
Corto
Hidas mut kankea.

Ja alottajalle: Syö ja urheile. Ei mitään laihdutteluja ton ikäsenä.
Syö terveellisesti, treenaile, futaa. Älä ryystä hiivaa ja käytä ehkäsyä ;)

Corto sanoi:
Ja alottajalle: Syö ja urheile. Ei mitään laihdutteluja ton ikäsenä.
Syö terveellisesti, treenaile, futaa. Älä ryystä hiivaa ja käytä ehkäsyä ;)

:lol2:

tyhjentävästi sanottu. turhat kikkailut pois, nauti vaan elämästä - mutta silleen terveellisellä pohjalla. karkkien jättäminen pois, tai vähentäminen vaikkapa yhteen kertaan viikossa - ei siinäkään tarvitse munkiksi alkaa (se elämästä nauttiminen, toim. huom.), sekä se terveellisen ruuan syönti - urheilun lisäksi - on avain kohdallasi kaikkeen. unohda sana ´dieetti´ - kyse on elämäntapojen muutoksista terveellisempään suuntaan, juuri corton kertomalla tavalla. ehkäisyn mainitsemisesta lisäpisteet. ;)

ei tästä kannata rakettitiedettä tehdä, varsinkaan tolla iällä. olin itse tukevahko nuorena myös - ja pääosin liikkumattomuuden sekä karkinsyönnin takia. kyllä ne kilot sieltä alkoi karisemaan, kun ymmärsi alkaa liikkumaankin, ja jättää sen karkinsyönnin vähän vähemmälle.

ne excel -kaloritaulukkolaskennat ennättää hanskata sitten kehourasi myöhemmillä vuosilla - siihen asti, nauti elämästä, elä terveellisesti, ja ota rennosti!

Kyllähän sitä dietillä voi nuorenaki olla. Ite oon kohta 17 ja diettailu on oikein mukavaa. Enkä usko että enää pituuskasvuun vaikuttaa tai ois ees vaikuttanu tossa 14 vuotiaana, koska en oo kasvanu enää ollenkaan viimesen 3 vuoden aikana. Siis pituutta. Nykysen pituuden saavutin suurin piirtein 13 vuotiaana ja sen jälkeen on ehkä 2 senttiä tullu lisää. Pointti on se että ei sitä välttämättä enää 14-15 vuotiaana enää kasva... painoa on toki tullu tossa 3 vuoden aikana semmoset 10kg.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom