Kyllä kasvaa. Alle kulutuksen syömällä kasvuiässä kusee vain omiin muroihinsa. Sen sijaan että alkaisi laihduttamaan, voi syödä terveellisesti. Itse kasvoin vielä intissäkin pituutta.Pointti on se että ei sitä välttämättä enää 14-15 vuotiaana enää kasva... painoa on toki tullu tossa 3 vuoden aikana semmoset 10kg.
Kasvamiseen menevä energiankulutus on aivan käsittämätön. Alle kulutuksen syömällä menee lähes kaikki reisille. Esim. itse olen keskimääräistä lyhyempi, koska söin huonosti tuossa iässä. Lisäksi vielä treenasin ja yritin kasvattaa lihaksia...
En karsisi siis missään nimessä enää ruuan määrässä, vaan fiksaisin ruokailuja muuten paremmiksi. Nopeat hiilihydraatit pois (limsat, karkit, vaaleat pullamössöleivät jne), ja tilalle sitten reilusti kunnollista ruokaa. Syöt tarpeeksi usein (2-3h välein!), otat selvää mitä ruuat sisältää, mitä kannattaa välttää ja mitä suosia, selaat tätä foorumia ja kyselet rohkeasti neuvoja. Hyvät unirytmit ja kuntoilu mukaan niin pitäisi rasvankin alkaa lähteä.
Tuossa iässä kun testosteronituotanto ja kasvuhormonituotanto alkaa olemaan kohta huipuissaan, alkaa rasva tiristä jo hyvinkin pienellä panostuksella. Rankat dieetit eivät kuulu kasvuikään. Terveellinen ruoka ja liikunta kylläkin.
Tärkeintä on tietää mitä on tekemässä, eikä rakenna ruokavaliotaan pelkkien uskomusten perusteella (esim: rasvahan menee suoraan läskiksi ym. hömpät).