14 Laihdutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mastr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pointti on se että ei sitä välttämättä enää 14-15 vuotiaana enää kasva... painoa on toki tullu tossa 3 vuoden aikana semmoset 10kg.
Kyllä kasvaa. Alle kulutuksen syömällä kasvuiässä kusee vain omiin muroihinsa. Sen sijaan että alkaisi laihduttamaan, voi syödä terveellisesti. Itse kasvoin vielä intissäkin pituutta.

Kasvamiseen menevä energiankulutus on aivan käsittämätön. Alle kulutuksen syömällä menee lähes kaikki reisille. Esim. itse olen keskimääräistä lyhyempi, koska söin huonosti tuossa iässä. Lisäksi vielä treenasin ja yritin kasvattaa lihaksia...

En karsisi siis missään nimessä enää ruuan määrässä, vaan fiksaisin ruokailuja muuten paremmiksi. Nopeat hiilihydraatit pois (limsat, karkit, vaaleat pullamössöleivät jne), ja tilalle sitten reilusti kunnollista ruokaa. Syöt tarpeeksi usein (2-3h välein!), otat selvää mitä ruuat sisältää, mitä kannattaa välttää ja mitä suosia, selaat tätä foorumia ja kyselet rohkeasti neuvoja. Hyvät unirytmit ja kuntoilu mukaan niin pitäisi rasvankin alkaa lähteä.

Tuossa iässä kun testosteronituotanto ja kasvuhormonituotanto alkaa olemaan kohta huipuissaan, alkaa rasva tiristä jo hyvinkin pienellä panostuksella. Rankat dieetit eivät kuulu kasvuikään. Terveellinen ruoka ja liikunta kylläkin.

Tärkeintä on tietää mitä on tekemässä, eikä rakenna ruokavaliotaan pelkkien uskomusten perusteella (esim: rasvahan menee suoraan läskiksi ym. hömpät).

popliteus sanoi:
Kyllähän sitä dietillä voi nuorenaki olla. Ite oon kohta 17 ja diettailu on oikein mukavaa. Enkä usko että enää pituuskasvuun vaikuttaa tai ois ees vaikuttanu tossa 14 vuotiaana, koska en oo kasvanu enää ollenkaan viimesen 3 vuoden aikana. Siis pituutta. Nykysen pituuden saavutin suurin piirtein 13 vuotiaana ja sen jälkeen on ehkä 2 senttiä tullu lisää. Pointti on se että ei sitä välttämättä enää 14-15 vuotiaana enää kasva... painoa on toki tullu tossa 3 vuoden aikana semmoset 10kg.

juuri näin. minäkin saavutin nykyisen pituuteni(184) n. 15 vuoden ikäisenä. ei se 14 vuotiaana dietin aloittaminen välttämättä pilaa pituuskasvua

Gdane sanoi:
Kyllä vain.
Kyseisestä aiheesta on herännyt monenlaista ajatusta.
Olemme pohtineet ja noituneet porukalla, että "miksei isi tiennyt miten ruokailu vaikuttaa kehitykseen" ja "mitä jos olisin kasvuiässä syönyt oikein" tai edes että "olisimpa itse älynnyt asioiden tärkeyden aiemmin". No eipä ole kukaan mitään maininnut ruokailusta tai ravinnon merkityksestä ennen kuin itse asioista älysin ottaa selvää.
Kovin vähän tiedän vieläkin ja kokoaika koetan opetella, mutta se mitä olen oppinut, tahtoo aina aika-ajoin saada pientä vitutusta pintaan. Kyllä on meinaan minunkin nuoruusvuodet meneet aika vaihtelevalla sapuskoinnilla ja roskaruoan parissa siksikin, että vanhempani ovat yksityisyrittäjiä ja varsin vähän ovat olleet seuraamassa sapuskointiani. Saati että olisivat edes siitä mitään ymmärtäneet.

Jossakin välissä kun on reenaaminen alkanut, ei taaskaan ole kukaan ollut sanomassa mitä oikeasti pitäisi tehdä. Eikä minua silloin todellakaan kiinnostanut ottaa selvää jostakin turhanpäiväisestä nippelitiedosta kuten esimerkiksi "mikä on kalori" saatikaan että olisin tiennyt mitä on proteiini, hiilihydraatti tai rasva. EI ei. Karkki oli hyvvää ja reenaamalla kasvo. Just just.

No luojan kiitos edes näin "nuorena aikuisena" älysin aiheen lukemisen aloittaa ja täytyy kyllä sanoa että tältä palstalta sitä tietoa on irronnut! Ilman tätä palstaa eläisin varmaan vieläkin harhaluulossa että oikeasti jotakin tietäisin...

Kello on aika paljon ja meinaa jo ajatus olla pikkusen sumeaa eikä tämä kirjoituskaan varmasti mikään helpoin luettava ole, mutta toivottavasti te ketkä vielä olette siellä kasvun huipulla, kehtaisitte asioihin edes vähän perehtyä. Oikeasti tämä on todella mielenkiintoinen aihe ja laittamalla ravintoasiat kuntoon saatte omassa kehossanne ihmeitä aikaan varsinkin juuri kun on sen kasvun aika! Sitten kun se aika on mennyt ohi, ei voi enää menneeseen palata asioita korjaamaan. Kiva sitten katsella vanhempana niitä sällejä jotka alkavat jo 14-15 vuotiaina tehdä asioita oikein... Pieni etumatka on heillä nimittäin.

Että sellasta. Miettikää vaan että kumpi te haluaisitte olla? Se joka on tehnyt asiat oikein jo vuosia, vai se toinen katkera osapuoli joka parikymppisenä jo polkee paikallaan ja ihmettelee et mikä on vialla kun ei kehity vaikka reenaa kuin hullu 10*viikossa eikä tiedä edes mitä SYÖMINEN oikeasti tarkoittaa?

kuunnelkaa tota äijää! tietää nimittäin todellaki mistä puhuu.:worship: :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom