? 13 vuotiaan treenaus ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sakuel
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä, oon tässä salilla käyny jonkin verran ja tehny vähän kaikenlaista..
Joskus oli semmonen pikku ohjelmakin mutta se nyt jäi..

Asiaan
Haluaisin nyt ruveta kunnolla treenaamaan, niin mitä ootte mieltä
kannaattaako näin nuoren? ruveta treenaamaan vaikka 3, 4 kertaa viikossa..
Itellä ois mielenkiintoa ja halua..
Oon tässä katellu kunnon salia kun ennen oon käyny aina äidin työpaikalla
ja nyt ois löytyny ihan kunnonpaikka ja edullinenkin..
:)

Ja nyt vois joitain vinkkejä antaa.. Kuin pitkät harkat, yms..
Mä tutustun tässä rauhassa tähän foorumiin..
:)

Kyllä kannattaa alottaa, mutta ei hirmusella intensiteetillä vielä vuoteen pariin + maastavetoa ei ainakaan kannata tehdä.

Ohjelmia foorumilla kyllä riittää. Sopivia kolmeen tai neljään treenikertaan viikossa, että ei kun etsimään.

Ai maastavetoa ei kannata tehdä..?
Mä oon just sitä aika paljon reenannu.. Tai paljon ja paljon..
Onko siinä joitain haittoja?

Maastaveto ei ole hyväksi sun pituuskasvun kannalta, jota varmasti vielä tapahtuu. En osaa oikein sanoa, onko mitään muita pahoja liikkeitä. Kumminkin kevyillä painoilla alotat ja 8-15 toiston sarjoilla.

Olisinpa mää tajunnut alottaa jo 13 v, vois olla jo vähän kehittynyt.. :rolleyes:

Tämä on henkilökohtainen mielipide, mutta: TREENAA PAINONNOSTOLIIKKEITÄ. Treenaamisen voi aloittaa harjanvarrella, eikä etenkään alkuvaiheessa tarvita isoja painoja lainkaan, sillä aluksi on keskityttävä lähes pelkkään tekniikkaan. Täällä on aiemmin keskusteltu siitä, että paras tapa aloittaa punttailu on juuri painonnostoharjoittelu. Hyvä esimerkki: kun opit tekemään tempausvalaa (overhead squat), eli kyykkyä tanko pään yläpuolella kädet suorana, niin sen jälkeen normaalin takakyykyn tekniikka, joka on vaikea monelle aloittelijalle, tuntuu aivan lapsellisen helpolta.

MKS sanoi:
Tämä on henkilökohtainen mielipide, mutta: TREENAA PAINONNOSTOLIIKKEITÄ. Treenaamisen voi aloittaa harjanvarrella, eikä etenkään alkuvaiheessa tarvita isoja painoja lainkaan, sillä aluksi on keskityttävä lähes pelkkään tekniikkaan. Täällä on aiemmin keskusteltu siitä, että paras tapa aloittaa punttailu on juuri painonnostoharjoittelu. Hyvä esimerkki: kun opit tekemään tempausvalaa (overhead squat), eli kyykkyä tanko pään yläpuolella kädet suorana, niin sen jälkeen normaalin takakyykyn tekniikka, joka on vaikea monelle aloittelijalle, tuntuu aivan lapsellisen helpolta.
Samaa mieltä!

Knarr: Jos sun paikkakunnalla on painonnosto-seura, niin liity siihen. Paras tapa alottaa mun mielestä. Siinä opit kunnon tekniikat kaikkiin liikkeisiin ja omalla ajalle voit varmasti tehdä vielä penkkiä, leuanvetoa, dippejä ja muita ylävartalot voima- ja "bodi"liikkeitä.

Tosin luulen, että painonnosto ilman valmentajan ohjausta on vaikeeta.. Silloin on paskempi juttu.

Huonoin tapa aloittaa: Lue pakkotoistosta bodaus-neuvoja, ja treenaa niiden mukaan :)

Jos olisin aloittanut 13-vuotiaana, niin olisin pumpannut liikkeissä kevyehköillä painoilla pitkiä sarjoja(15-20) ja siitä tiputtanut vuosi vuodelta sarjat lyhyemmiksi. 13-vuotiaana on nimittäin helppo rikkoa paikkansa, ja tuollaisella pumppaustyylillä tulee tuossa iässä lihasta todella hyvin.

No mä oon itekki vasta 15 eli kannattaako munki jättää esim MAVE tekemättä (en oo kyl tehnykkää sitä) ja treenata selkää kevyemmin? En kyl kasva enää ennustuksen mukaan ku korkeintaa semmoset 6 cm. Ja entäs kyykky? Sitä oon kyl tehny mut pienel painol ja pitkää sarjaa (15-20) osittain senki takii et pelkään et kestääks selkä (se on aika heikko). Mut pitäiskö seki jättää pois?

Angel of Death sanoi:
No mä oon itekki vasta 15 eli kannattaako munki jättää esim MAVE tekemättä (en oo kyl tehnykkää sitä) ja treenata selkää kevyemmin? En kyl kasva enää ennustuksen mukaan ku korkeintaa semmoset 6 cm. Ja entäs kyykky? Sitä oon kyl tehny mut pienel painol ja pitkää sarjaa (15-20) osittain senki takii et pelkään et kestääks selkä (se on aika heikko). Mut pitäiskö seki jättää pois?

Itse olen mavea(erityisesti suorin jaloin) pumpannut jollain 10-15 sarjoilla. En kyllä usko, että kannattaisi vetää selkää kevyemmin, lihas se on siinä missä muutkin(joo, onhan siinä se selkäranka, mutta liikkeen saa tehdä aika perseelleen, jos sen haluaa paskaksi). Varsinkin jos hallitusti ja oikealla tekniikalla tekee, niin ongelmia ei pitäisi tulla.

Kyykyn ajattelin itse ottaa jossain kohtaa mukaan, mutta teen sitä luultavasti pumppaamalla. Kuitenkin 45° jalkaprässi rasittaa reisiluita samalla tavalla kuin kyykyt.

Kunhan ei naama irvessä väännä vaan pumppaamalla, niin hyvä tulee.

Angel of Death sanoi:

Teen vaan tarpeeksi pienillä painoilla tarpeeksi pitkiä sarjoja ja kiinnität tekniikkaan eritystä huomiota. Kaipa selkä kestää jos tekniikkakin kestää, eikä minkäänlaisia kipuja synny

Kyykkyä/kyykkyhyppyjä kannattee tehdä luudanvarrella tai korkeintaa pelkällä tangolla tuossa iässä.. ja muutenki kaikki liikkeet tosi pienillä painoilla ettei satu vahinkoja ja innostus pääse laantumaan..

no kannattaa mun mielestä ehdottomasti mutta ei näitä todella raskaita kuten mave ja kyykky ....ja toistot siinä 10-15 vois olla aika hyvä

gnut sanoi:
Knarr: Jos sun paikkakunnalla on painonnosto-seura, niin liity siihen. Paras tapa alottaa mun mielestä. Siinä opit kunnon tekniikat kaikkiin liikkeisiin ja omalla ajalle voit varmasti tehdä vielä penkkiä, leuanvetoa, dippejä ja muita ylävartalot voima- ja "bodi"liikkeitä.

Tosin luulen, että painonnosto ilman valmentajan ohjausta on vaikeeta.. Silloin on paskempi juttu.

Huonoin tapa aloittaa: Lue pakkotoistosta bodaus-neuvoja, ja treenaa niiden mukaan :)

Joo, täällä on paikallinen painonnosto seura ja siihen mä oon meinannutkin liittyä.
Sitten pennki löytyy vähän matkan päästä, ja tanko on oman huoneen parruissa. :)

Siitä se lähtee... :rock:

Näin äkkiseltään tulee mieleen, että kaikki oman kehon painolla tehtävät liikkeet lienee aika turvallisia. Esim. leuanvedot, dipit ja punnerrukset. Jaloille nyt en just keksi vastaavia, ehkä joku askelkyykky vois toimia.

jos muutat mielesi, ja päätätkin treenata "normaalia salitreeniä" niin kuten sanottu, pidä sarjat ihan aluksi vaikka 20:ssä... miksikö?? koska niin minäkin tein! ;)
tosin olin sillon jo 15...

Manuel sanoi:
Maastaveto ei ole hyväksi sun pituuskasvun kannalta, jota varmasti vielä tapahtuu. En osaa oikein sanoa, onko mitään muita pahoja liikkeitä. Kumminkin kevyillä painoilla alotat ja 8-15 toiston sarjoilla.

Olisinpa mää tajunnut alottaa jo 13 v, vois olla jo vähän kehittynyt.. :rolleyes:

Olisinpa ite aloittanut edes sun ikäisenä. :D

Itse olen mavea(erityisesti suorin jaloin) pumpannut jollain 10-15 sarjoilla. En kyllä usko, että kannattaisi vetää selkää kevyemmin, lihas se on siinä missä muutkin(joo, onhan siinä se selkäranka, mutta liikkeen saa tehdä aika perseelleen, jos sen haluaa paskaksi). Varsinkin jos hallitusti ja oikealla tekniikalla tekee, niin ongelmia ei pitäisi tulla.

Eli mitä tosta nyt pitäis päätellä? Et voin treenaa selkää ihan kunnolla vaik kasvanki viel vähän kunhan treenaan mielummin vaikka pienemmillä painoilla mut puhtaita liikkeitä? Ja pitäiskö mun ottaa mukaan ohjelmaan MAVE tai SJMAVE? Ja voisko joku valottaa mihin lihaksiin ne ottaa ja pistää jonkun linkin jos näkyis et miten ne tehään ym.?

Mielestäni tärkeintä on ensin opetella oikeat tekniikat tarpeeksi pienillä painoilla, tarvittaessa vaikka sillä harjanvarrella tai kukkakepillä. Nuo painonnostoliikkeet ja niiden variaatiot on tosiaan hyviä, katso täältä. Kun tekniikka on kunnossa niin sitten lisää rautaa kehiin.

Tiettyjen raskaiden liikkeiden välttäminen perustellaan yleisimmin vissiin sillä, että kasvuikäisen luusto on kasvun takia huomattavasti pehmeämpää kuin kasvunsa lopettaneella. Tämän takia esim. maksimivoimaharjoittelua ei suositella kasvuikäisille. Muuten kai voi treenata ihan sen mukaan mikä itsestä tuntuu hyvältä. Ja kannattaa treenata kun on luonnollinen anabolikuuri päällä.

Alussa vaan pitkää sarjaa (15-30) ja välillä sitten isommalla kuormalla (<60% maksimista) ja vähemmän toistoja (6-10) nopealla tempolla.

Raskaita kyykkyjä ja raskaita maastavetoja kannattaa välttää vielä tuossa iässä. Enemmän kuin pituuskasvusta kannattaa kuitenkin olla huolissaan polvista. Vasempaan polveen tuli rasitusvamma (Schlatterin tauti) kun tuli kyykättyä yli satkulla. Kahen vuoden ajan juokseminen tuotti aika extreme-kipuja ja polvessa on vieläkin valtava rustottuma lumpion alapuolella. Kasvoin kyllä ihan hyvin silti vanhempien mittaan nähden. Mutta vähän alta 180 senttiseks jäätiin...

Back
Ylös Bottom