? 13 vuotiaan treenaus ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sakuel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Angel of Death sanoi:
Eli mitä tosta nyt pitäis päätellä? Et voin treenaa selkää ihan kunnolla
vaik kasvanki viel vähän kunhan treenaan mielummin
vaikka pienemmillä painoilla mut puhtaita liikkeitä?
Ja pitäiskö mun ottaa mukaan ohjelmaan MAVE tai SJMAVE?
Ja voisko joku valottaa mihin lihaksiin ne ottaa ja pistää jonkun linkin jos näkyis et miten ne tehään ym.?

Tee SJMAVE:a pitkiä toistoja hitaasti, niin raudat pysyy pienenä
ja loukkaantumisriski myös.
SJMAVE=Takareidet,pakarat,alaselkä(=pitkät selkälihakset)
MAVE=Alaselkä(=pitkät selkälihakset/ne palkit) pakarat,takareidet.
Eli aika paljon samat lihakset tekevät töitä molemmissa liikkeissä,
erona että SJMAVE:ssa takareidet tekevät enemmän töitä ja moni
tekee tätä pääsääntöisesti takareisiliikkeenä.
Muista pitää polvia hieman auki, eli ei lukossa ja älä kummassakaan
liikkeessä käytä pomppua kun lasket tangon maahan, selkä
tykkää kyttyrää ja pomppu helpottaa liikettä joten voit käyttää
suurempia painoja->huono tekniikka=SUURI LOUKKAANTUMISRISKI.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Knarr sanoi:
Haluaisin nyt ruveta kunnolla treenaamaan, niin mitä ootte mieltä
kannaattaako näin nuoren? ruveta treenaamaan vaikka 3, 4 kertaa viikossa..

Todellakin kannattaa, harmi etten itse aloittanut sen ikäisenä.
Venyttelystä on ehdottomasti syytä pitää huolta, kun lihasten pitäisi vielä kasvaa pituuttakin tuossa iässä.

Knarr sanoi:
Ja nyt vois joitain vinkkejä antaa.. Kuin pitkät harkat, yms..
Mä tutustun tässä rauhassa tähän foorumiin..
:)

Salilla ei kannata liian pitkään kerralla olla, ite oon pitänyt siinä 45min plus lämmittelyt.

Muista syödä hyvin.

ljm sanoi:
Muista syödä hyvin.

Tää on yks tärkeimmistä! Koska jos et syö niin lihakset ei saa energiaa eivätkä kehity.

:offtopic:

Tredin aloittajalle:

Suosittelen lämpimästi myös muun liikunnan harrastamista, eteenkin tuossa iässä.

Painojen kanssa rehkiminen ei ole sitä maailman monipuolisinta liikuntaa, joten pallo ja mailapelit mukana, jos vaan jaksamusta ja innostusta vähänkin löytyy. Vielä erinomaisempaa jos lajit kuten yleisurheilu tai uinti tai vastaavat jaksaa kiinnostaa.

Voimailukin on mukavempaa, kun on hyvä koordinaatio ja peruskunto. Lisäätyneet voimatkin sitten huomaa noissa lajeissa, eli voimista saa käytännön hyötyä.

:thumbs:

Pertti 123 sanoi:

Tredin aloittajalle:

Suosittelen lämpimästi myös muun liikunnan harrastamista, eteenkin tuossa iässä.

Painojen kanssa rehkiminen ei ole sitä maailman monipuolisinta liikuntaa, joten pallo ja mailapelit mukana, jos vaan jaksamusta ja innostusta vähänkin löytyy. Vielä erinomaisempaa jos lajit kuten yleisurheilu tai uinti tai vastaavat jaksaa kiinnostaa.

Voimailukin on mukavempaa, kun on hyvä koordinaatio ja peruskunto. Lisäätyneet voimatkin sitten huomaa noissa lajeissa, eli voimista saa käytännön hyötyä.

:thumbs:

Mä harrastan myös jäkistä 9 vuotta ja karatea sekä yleisurheilua että
liikunnasta tuskin puute.. ;)

Knarr sanoi:
Noi toi syöminen ei oo mulle ongelma..
Syön muutenkin ku hevonen... :D
Niin minäkin luulin, että syön kuin hevonen, ennen kuin tutustuin pakkotoisto.comiin. Tärkeintä tossa syömisessä on säännöllisyys ja riittävä proteiinin saanti. Eli jos siis syöt pari kertaa päivässä jonkun hevosannoksen, niin se ei ole hyvä. Pitäisi syödä noin 2-3 tunnin välein ja ainakin 5 kertaa päivässä, jos haluu lisää lihasmassaa. Ja sekään ei ole hyvä, että se välipala on joku sipsipussi tai karkkipussi, vaan jotain terveellistä proteiinipitoista välipalaa vaan naamariin. Esim. maitorahkaa, raejuustoa jne. Tsemppiä! :thumbs:

Niin ja se mikä pisti silmään tätä threadia lukiessa on, että siis kukaan ei maininnut, että noi raskaat maastavedot ja kyykyt vetävät siis juuri nimenomaan välilevyt yhteen ja siitä johtuu, että pituuskasvu tyrehtyy. Itsellä kävi tuolleen, vaikka olisin voinut vielä kasvaa noin 5cm. No ei musta muutenkaan mitään jättiläistä olis pitäny tulla, noin 178cm ja nyt pituus jäi 173 senttimetriin. Toisinaan ei tämäkään mikään kääpiömitta sentään ole, joten ei tuo asia minua kummemmin häiritse.

No mun henk.koht. mielipide 13-vuotiaan treenauksesta on, että odota vielä kovan punttitreenin aloittamista. Omalla painolla suoritettavia liikkeitä ja monipuolista liikuntaa. Eikö esim. kamppailulajit kiinnosta? Ne sopis hyvin kuvioihin. Jonkinmoisia kuntopiirejä ja sellasta. Kannattaa syödä pirusti, äläkä vaan ala mitään laihiksia tms. pitämään. Pidä huoli vaan, että painos nousee kokoajan. Mustakin piti tulla 185cm mutta tulikin 175cm. Arvelen, että rankka treeni kasvuiässä vaikutti. Kokeile vaikka esim. Tae kwon doa, sitä mäki harrastin nuorempana. Sitten parin-kolmen vuoden päästä vetelemään perustreenejä monipuolisesti ilman mitään erikoistekniikoita.

Viimeksi muokattu:
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
juu. juuri noita selkärankaan kohdistuvia kannattaa vältellä. itse tekisin tilanteessasi esim. jalkaprässiä raskaan kyykyn sijaan. myös askelkyykkyjä kannattaa kokeilla. mutta sitten esim. penkissä tekniikkaa hiomalla (lavat yhteen, kaarta selkään ym.) saisi jo laitettua enemmänkin painoa.

mutta muista että tärkein sinulla on ravinnon saaminen. ilman riittävää ravintoa kehitys voi tuottaa päinvastaisen tuloksen. kasvavassa iässä pitäisi saada energiaa ruuasta pirusti että pituuskasvullekkin riittäisi. alota tuo esim. lisäämällä muutama välipala ruokien väliin heti harjoilun aloitettuasi.

laitas itsestäsi vähän tietoja (pituus, paino) niin katsotaan sitten mitä ruokavaliollesi voisi tehdä.

HELLRAISER sanoi:
Tietyt raskaat liikkeet, kuten maastaveto ja kyykky voivat häiritä pituuskasvua. Itselläni ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään.
Mistäs voit tietää, ettei ko. liikkeet vaikuttaneet pituuskasvuun mitenkään? Ilman perusteellisia lääkärintarkastuksia (luuston röntgenkuvaamista yms.) on aika mahdoton sanoa, vaikuttiko punttitreeni pituuskasvuun.

Ja threadin aloittajalle. Muista syödä riittävästi ja terveellisesti, mutta ei ehkä kannata keskittyä varsinaiseen massankasvattamiseen tuossa iässä, etenkin kun harrastat monipuolisesti liikuntaa. Ja kannattaa tehdä ainakin jonkin aikaa enemmän kuntopiirityyppisiä harjoitteita ja punttien kanssa keskittyä oikeaan suoritustekniikkaan.

Mä en tajuu et mikä vittu toi juttu on et pitäis tehä omalla painolla tehtäviä liikkeitä.

Joku leuanvetoki. Jos jaksaa vetää 3 leukaa ni sehän on ihan sama et laittais ylätaljaan perkeleesti rautaa. Sama dipeissä. Eiks se oo sama et jos kaveri painaa 100kg ni laittaa tollaseen dippikoneeseen sen satakiloo.

Niin ja vielä tohon treeni metodeihin. Elikkä mun mielestä kannattais pari vuotta tehä tollasii kovii 10-20 toiston sarjoja. Ihan hyvin liha tarttuu vaikkei sarjapainot oo sieltä kovimmasta päästä. Kyykky ja mavekin vaan mukaan, mut niissä tosiaan kevyillä painoilla.

tommih sanoi:
Mä en tajuu et mikä vittu toi juttu on et pitäis tehä omalla painolla tehtäviä liikkeitä.

Joku leuanvetoki. Jos jaksaa vetää 3 leukaa ni sehän on ihan sama et laittais ylätaljaan perkeleesti rautaa. Sama dipeissä. Eiks se oo sama et jos kaveri painaa 100kg ni laittaa tollaseen dippikoneeseen sen satakiloo.

No jos aletaan vertailemaan ylätaljaa ja leuanvetoa/dippiä ja dippikonetta, niin kyllähän mielestäni jokaisen treenaajan kannattaisi tehdä näitä omalla painolla tehtyjä perusliikkeitä ennemmin. Esim. leuanveto kehittää koordinaatiota ja koko kehon hallintaa huomattavasti paremmin kuin ylätalja. Nämä koordinaatiohommat ovat tärkeitä etenkin noin nuorelle treenaajalle.

Kyllä ne kyykyt ja mavet voi ihan hyvin ottaa mukaan jo nuorenakin. Mutta ei todellakaan mitään kovia lyhkäsiä sarjoja, eikä mitään muutakaan sarjaa kannata varmaan loppuun saakka viedä. Panostaa alussa tosi paljon siihen tekniikkaan, mielellään joku kokenut kaveri kattomaan se tekniikka kuntoon, siitä sitten sopivasti painoa niin että liike tuntuu siellä missä pitää, mutta ei missään tapauksessa mitään repimistä. Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.

jarze sanoi:
No mun henk.koht. mielipide 13-vuotiaan treenauksesta on, että odota vielä kovan punttitreenin aloittamista. Omalla painolla suoritettavia liikkeitä ja monipuolista liikuntaa. Eikö esim. kamppailulajit kiinnosta? Ne sopis hyvin kuvioihin. Jonkinmoisia kuntopiirejä ja sellasta. Kannattaa syödä pirusti, äläkä vaan ala mitään laihiksia tms. pitämään. Pidä huoli vaan, että painos nousee kokoajan. Mustakin piti tulla 185cm mutta tulikin 175cm. Arvelen, että rankka treeni kasvuiässä vaikutti. Kokeile vaikka esim. Tae kwon doa, sitä mäki harrastin nuorempana. Sitten parin-kolmen vuoden päästä vetelemään perustreenejä monipuolisesti ilman mitään erikoistekniikoita.

No jos tonne ylemmäs päin kattelet niin harrastan Karatea...
:jahas:

Niin ja pitää kyllä ottaa vähän löysemmin tuolla salilla
kun ennuste pituus oli 196 cm..
En haluais jäädäkkään mikskään tapiks, alta 180 cm :)

Knarr sanoi:
Elikkä, oon tässä salilla käyny jonkin verran ja tehny vähän kaikenlaista..
Joskus oli semmonen pikku ohjelmakin mutta se nyt jäi..

Asiaan
Haluaisin nyt ruveta kunnolla treenaamaan, niin mitä ootte mieltä
kannaattaako näin nuoren? ruveta treenaamaan vaikka 3, 4 kertaa viikossa..
Itellä ois mielenkiintoa ja halua..
Oon tässä katellu kunnon salia kun ennen oon käyny aina äidin työpaikalla
ja nyt ois löytyny ihan kunnonpaikka ja edullinenkin..

Ja nyt vois joitain vinkkejä antaa.. Kuin pitkät harkat, yms..
Mä tutustun tässä rauhassa tähän foorumiin..
Tuossa iässä saavutettu peruskuno on yksi arvokkaimpia asioita, mitä voi tehdä, eli siinä 9-14-vuotiaana himmeesti vaan monipuolista liikuntaa. Olkoon mikä tahansa päämääräsi (urheilullisesti; siis vaikka bodari tai voimailija), niin liikunta sinun iässäsi on arvokkainta, mitä nyt voit tehdä (terveydellesi ja kunnollesi), ja täten sen on hyvä olla prioriteettisi. Ja näinhän se tuntuisi itselläsi menevän, joten :thumbs: !

Mitä saleiluun tulee, niin samoilla jäljillä mennään, kuin aikaisemmissa posteissa; mutta itse todella suosittelisin tuota painonnostoa iässäsi, kuten jotkut jo aiemmin. Taas kerran antaa parhaimmat pohjat mihin tahansa treenailuun, mitä tulevaisuudessa aiot tehdä. Toisin kuin usein luullaan, niin painonnostoliikkeet antavat todellisen luotiliivin loukkaantumisille, ja koska liikkeissä käytetään suht pieniä romuja, eivät ne alkujaankaan ole ihmeemmän vaarallisia. Toisena hommana ovat, kuten taas kerran jo aiemmin mainittu, kaikki omalla painolla tehdyt liikkeet. Niillä on sama ominaisuus luoda pohja loukkaantumisriskien välttämiselle. Ja tommihille: ei ole sama asia (tämän kohdan suoranaiseen todistamiseen en kyllä osaisi laittaa mitään linkkejä, muttta monesta paikasta tämäkin on tullut luettua). Eli vaikka menisi vain yksikin dippi tai leuka, niin eikun niiden tekniikkaa vääntämään muutamalla ykkösellä.

Epifyysilevyjen sulkeutumisen vaaraa tai vaaraa siitä, että isot painot vähentäisivät millään tavoin pituuskasvua, ei olla todistettu tieteellisesti (jos on, niin linkkejä. Enpä usko kenenkään löytävän.) MUTTA, en menisi vain tämän takia vääntämään iässäsi isoilla painoilla, koska vaaran olemassaoloakaan ei sen olla tietääkseni mitätöity, joten tässäkin olen samoilla linjoilla, kuin kaikki muutkin, eli piiitkiä sarjoja. Mutta kyykyt ja mavet kyllä mukaan! Parhaimmat liikkeet kokonaisvaltaiseen massankasvatukseen, mitä on!

Ainiin, ja muista syödä PALJON! Omat tuntemukset eivät kerro paljoakaan siitä, miten paljon todellisuudessa tarpeisiinsa nähden syö, mutta puntari kyllä. Katso niin, että viikottain on puntarin neula selkeästi aiempaa edempänä.

tommih sanoi:

Niin ja vielä tohon treeni metodeihin. Elikkä mun mielestä kannattais pari vuotta tehä tollasii kovii 10-20 toiston sarjoja. Ihan hyvin liha tarttuu vaikkei sarjapainot oo sieltä kovimmasta päästä. Kyykky ja mavekin vaan mukaan, mut niissä tosiaan kevyillä painoilla.
No omalla painolla tehtävät liikkeet opettaa hieman kehonhallintaa yms. Eikä niissä saa laitettua liikaa painoa. Mitäs järkeä on sitte tehdä noita pitkiä sarjoja? Kyllä 10-20 toistoa rassaa pientä ihmistä samalla lailla jos niitä sarjoja vedetään loppuun. Luokkaantumisriski kasvaa ja tekniikka ei pysy enää kasassa kun sarja venytetään. Elikkä noilla kamppailulajeilla ja oman-kehon-painolla-tehtävät-liikkeet luo hyvän pohjan vrt. laitteisiin joissa liikeradat on stabiloitu kiskoilla yms. Kehonhalliintaa yms. harjoitella tossa iässä ja salille sitte vähä vanhempana.

Hyvin asiallista puhetta, jarze.

Juu, ja noita maratoonisarjoja on suositeltu sitä ajatellen, että 1. Ei nosteltaisi liikoja romuja siinä pelossa, että sillä voisi olla haittaa pituuskasvuun (pääasiassa epifyysilevyjen sulkeutuminen), ja/tai että noin pienellä iällä on luusto hauraampaa -> murtuminen helpompaa 2. pidemmät toistomäärät auttavat nivelten ja sidekudosten kehityksessä. Pidemmät sarjat luovat siis hyvän pohjan isompien painojen käsittelyyn, nuo paikat kun ovat normaalisti aina ensimmäisinä porukalla hajoamassa. Tämä sen takia, etteivät ne hirveästi kehity isommilla romuilla, mutta toisaalta saavat niistä aikamoista damaa.

Esim. eihän voimanostajatkaan aina vedä vaan jotain 1-6 toiston sarjoja. Jos vetäisivät, niin alkaisi pikkuhiljaa nivelissä paukahdella. Voisihan sitä ajatella, että niidenkin tekemät pidemmät sarjat on tarkoitettu enimmäkseen lihasten kasvatustarkoituksiin, mutta kyllä sitä massaa saa noilla 1-6:kin toiston sarjoilla (tosin ykkösissä täytyisi olla jo suht lyhyet palautukset saadakseen niistä kunnollista lihaskasvua). Sitäpaitsi yli kuuden toiston sarjoilla saadulla lihasmassalla on jo aika paljon huonommat edellytykset maksimipainojen nosteluun (hermosto ja lihassoluprofiili).

Back
Ylös Bottom