13 vuotiaan saliohjelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Töpseli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Force sanoi:
13-vuotias on aika Witun Wanha jo. Ei 13-vuotiaalle muuten tarvitse treeniä muuttaa kuin, että pohjaa rakentaa niillä perusliikkeillä kuten juuri kyykky. Ei vittu mitään prässejä, kyykkyä vaan peliin niin perkeleesti. Ite runttasin 13-vuotiaana Mega Dutyä pakkotoistoineen ja pudotussarjoineen. Se oli tietysti perseestä, mutta ei se kroppa siitä rikki mennyt.

Ei tässä moni varmaan ajakaan takaa mitään rikki menemistä, vaan mahdollisuutta pituuskasvun hidastumiseen/loppumiseen. Mikäli tuo aivan sama, niin sitten hieman eri asia.
Itse suosisin myös pienemmillä painoilla tekemistä ja tekniikan harjoittelemista paljon. Siitä sitten pikku hiljaa painoja ylöspäin, kun tukilihaksetkin vahvistuu.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joo, no kiitti vastauksista.. taidanki kokeilla tuota hernekepin ohjelmaa jos se ois hyvä. Ja mun veliki kyl saleilee eli taidan tänää mennä mukaan salille ;)

Onhan tuolla kaverilla pitutta jo 182. Elikkä onko siitä niin hirveää haittaa vaikka pituuskasvu loppuisi vaikka kokonaan? Mutta tottakai pienillä painoilla alkuun, harjoittelemaan tekniikkaa yms. Ja alkuperäisessä viestissähän kysyttiin vain että miten saisi hieman lisää painoa ja lihasta. Täällä ollaan jo tekemässä kaverista Tulevaa Mr. Olympiaa :D (No ehket hieman liioittelen)

r0hmu sanoi:
repesin :lol2:
itse ainakin alotin kyykyn ja maastavedon 14vuotiaan eikö oo pituuskasvu pysähtyn ollenkaa....
No ei se pituuskasvu välttämättä pysähdy kokonaan, mutta se ei tarkota sitä etteikö se voisi hidastua. Itsellä on ainakin sellainen käsitys että alle 15-vuotiaana ei kannata mitään suurempaa rehkimistä aloittaa. Nivelet eivät nimittäin ole vielä murrosiän alkuvaiheessa yhtä kehittyneet kuin murrosiän jälkeen. Tai näin ainakin koulussa on opetettu :)

vedä vaan maasta ni on selkä samaskunnos ku mul 14vuotiaana.... paskaks saattaa mennä

hekottaja sanoi:
vedä vaan maasta ni on selkä samaskunnos ku mul 14vuotiaana.... paskaks saattaa mennä

Ei sitä kannata kolmetoista vuotiaana kyllä minunkaan mielestäni käydä maasta hirveitä riuhtomaan. Mutta jos tuollaiset kommentit jätetään silti pois?
Ei taida ketään kiinnostaa.

Zone-sarja -42%
Halffi- sanoi:
Ja alkuperäisessä viestissähän kysyttiin vain että miten saisi hieman lisää painoa ja lihasta. Täällä ollaan jo tekemässä kaverista Tulevaa Mr. Olympiaa :D

:lol2:

Lol! Aina ku luen täällä ja huomaan, että joku sekoilee täällä se on aina ant :5: . Siis tosiaan en itse ton ikäsenä tekisi mavea tai kyykkyä. Ite ton ikäsenä tein penaa ja haukkaa 5krt viikossa. Penkki nous vuodessa 5kg :hyper: .

Nepheg sanoi:
Lol! Aina ku luen täällä ja huomaan, että joku sekoilee täällä se on aina ant :5: . Siis tosiaan en itse ton ikäsenä tekisi mavea tai kyykkyä. Ite ton ikäsenä tein penaa ja haukkaa 5krt viikossa. Penkki nous vuodessa 5kg :hyper: .

Mikset tekisi kyykkyä? Jääkiekon pelaajat ja yleisurheilijat kyykkäävät tuon ikäisenä ja ovat aloittaneet tekniikan treenaamisen jo aiemmin. Opettelee tuossa iässä sen tekniikan kuntoon ja lisäilee rautaa tankoon tekniikan ehdoilla sitä mukaan kun poweria karttuu.

Jääkiekkoilijat yleensä tekevät etukyykkyä, jonka ei pitäisi rasittaa niin paljoa selkää ja on muutenkin selälle paljon ystävällisempi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
huhhuh on se kiva ku saa nauraa aina makiasti tuolle antille,se selittää kyllä niiiiin omaa settiä.. :hyper: välillä väittää puolesta ja välillä vastaa,vissii melkonen :david:

Harmittaa tälläki hetkel et kaikki elämän mavet tais loppuu 14 vuotiaana. mieluummin vetää maasta 17-67vuotiaana koko ajan tai et vetää yhen vuoden 13-14. tappoliike.

hekottaja sanoi:
Harmittaa tälläki hetkel et kaikki elämän mavet tais loppuu 14 vuotiaana. mieluummin vetää maasta 17-67vuotiaana koko ajan tai et vetää yhen vuoden 13-14. tappoliike.

No miksi maasta ei voi vetää varovasti, hieman pienemmillä painoilla ja hyvällä kontrollilla? Silloin ei pitäisi minkään paikan hajota. Mikään liike ei ole vaarallinen, jos sen osaa tehdä oikein.

181cm, 62kg ja ikäsi on 13 vuotta. Tätä asiaa aina tuputetaan mutta tässä threadissa ei pahemmin ole näkynyt. Elikkä syöminen. Ainoa asia mikä sinussa painaa ovat nuo luut sekä sisälmyksesi ja aivosi. Ja jos sä nyt punttaat se energia haetaan sun aivojen rasvoista. Joten ota toiseen käteen lihaa ja toiseen paketti voita ja syö nämä. Ota uudestaan käteesi lihaa ja paketti voita ja syö jne... En tiedä missä sun murrosvaihees menee mutta tuossa iässä sun elimistö tuppaa kasvaan ihan helevetisti. Nyt kun se kasvaa ihan helevetisti ja sää meinaat lihaksia hankkia vielä samalla. Sulla kuluu energiaa ja proteiinia enenmän kuin laki sallii. Kiität itseäsi vielä myöhemmin jos nyt tajuat syödä.

Siis jos äijä on 182cm pitkä niin ei tarvi pelätä tuota pituuskasvun pysähtymistä. Kuka nyt haluaisi edes olla sitä pitempi. Ja sitä mieltä olen että ihan perusliikkeitä ilman muita hifistelyitä ja kolme kertaa viikossa treeniä ja muina päivinä voi käydä vaikka juoksemassa kumisaappailla lumihangessa jos ei ole muuta tekemistä.
Ja jos haluaa tehdä vähän enemmän penaa ja haukkaa niin tekee sitten vaan niitä enemmän. Kyllä sitä vanhempanakin ehtii jalkoja treenata.. nii tulee sitä pipariakin paremmin. :hyper: :D

Mikä kannustus

hernekeppi sanoi:
Etkai tarkoita,että neljä päivää peräkkäin salitreeniä?Se on liikaa peräkkäin varsinkin 13vuotiaana ja täälläkin harva semmosia tekee.
Siis 13-vuotiaana on hädintuskin vielä kaikilla murrosikäkään alkanut,joten suosittelen ehdottomasti tutustumista eri laitteisiin ja todella pienillä painoilla aloitetaan ja paljon toistoja.
Kannattaa keskittyä nyt niihin tekniikkoihin paljon ja jättää ne maksimi sun muut raskaat jutut pois,ettei pian hajota itteäs.Paras olisi,että saisit jonkun kokeneemman neuvomaan sinne salille liikkeet kuntoon.

Otan esimerkki ohjelman koko kroppa treenistä Pauliina Taluksen kirjasta:

Vatsaliike 3*max
Selänojennus selkäpenkissä 3*max
Jalkaprässi 3*10-12
Jalkojenkoukistus maasten 3*10-12
Pohjeliike seisten 2*12-15
Penkkipunnerrus 3*8-10
Ylätaljaveto eteen,leveä ote 2*10-12
Alatalja soutu 2*10-12
Punnerrus istuen tangolla,edestä 3*8-10
Hauiskääntö tangolla,seisten 2*8-10
Ranskalainen punnerrus maaten 2*10-12

Kun sali alakaa käydä tutuksi,sekä myös liikkeet ja homma alkaa muutenkin luistaa,niin tuossa olisi ohjelma jota voit alakaa tekemään?Tätä pystyy tekemään 1-3 kertaa viikossa, eli esim.maanataina ja torstaina, tai ma,ke ja perjantaina.Tärkeintä on,että et tee kahtena päivänä peräkkän,vaan annat ainaki sen yhen päivän palautua, ja jos on paikat edellisestä treenistä kipeänä,niin lepoa lisää vaan!

Ei välttämättä kannata helevetin moisella teholla käydä näitä treenjä läpi,että viimeiset toistot joutuu taistelemaan kauhealla tuskalla, vaan että tekniikka pysyy hyvin kasassa ja on mukavan helpohkoja toistot.Rankempia treenejä kyllä kerkeät tekemään,kunhan hankitaan nyt hyvät peruspohjat tulevaisuutta varten,jos ne puntit sitteki vielä kiinnostais!
Mukavia treenejä :thumbs:

"jos ne puntit vielä kiinnostavat", täällä oli joku 14v kysymässä mitä lisäravinnettä ostaa 400E'llä, johon eräs ihminen vastasi "ei sulla riitä potentiaali tähän, 400E saa puolen vuoden- ja tai vuoden satsit en usko että 14v'llä pitää itsekuri käydä salilla".
Entä jos se 14v ei pysty elämään ilman punttia?

Kuvitelkaa nyt kaikki, todellakin vertaa joka ikistä ihmistä maailman parhaimpiin, jos ne maailman parhaimmat ovat 15v alle 50kg painavia tyttöjä, miettikää.

Eli 13v, teet ohjelman itsellesi, teet viikon tunnollisesti sitä noudattaen ihan vain niin että saat liikeradan haltuusi, mutta valitettavasti kukaan tällä palstalla ei halua 13v'n saavuttavan tuloksia, niin menevät sanomaan sinulle, että ota vaikka kahvitaukoja siellä puntilla, mutta minä sanon, että treenaa to the limit, vain silleen saavutat jotain.

Niin ja.. eh, hernekeppi? 4 salipäivää putkeen ei ole niin paha, jos pidät 1-2 vapaata sen jälkeen, lepo on yksilöllistä. Esim itse koitin joka toinen päivä treenimuotoa, ja arvaa mitä, minulla meni pohjatunto koko ajan pois. Minun pitää olla aktiivisena jokseenkin koko ajan, paitsi virallisilla lepopäivillä.

Viimeksi muokattu:
Lues Vielä Tämä..

Itse aloitin samanikäisenä painojan kanssa harjoittelun.
Eikä mitään ongelmaa ilmennyt missään vaiheessa, paitsi että 20v korvilla olin ensi kertaa ylikunnossa.noin nuorella iällä ei siitä tarvitse huolehtia ellei se reeni nyt ole ihan kilpa/ammattilais tasolla.mutta ei varmaankaan vielä.

syvällä kokemuksen rintaäänellä suosittelen sulle 3jakoista ohjelmaa ihan kuntosalille.ja 2 kertaa viikossa n.tunnin peruskuntoharjoitus..juoksu tahi muu missä hengästyy. sen virheen tein itse etten tuosta peruskunnosta paljon huolehtina.se auttaa ihan yhtenä kyrpänä salituloksiin niin voiman kuin massankin puolella.ja näin alkuun voi kaikki kikat ja nippelit unohtaa kokonaan siis repa tai pakkotoistot taikka tiputukset yms. niitä on hyvä kokeilla, miten hyvin saa lihaksen sippiin ja hapoille. mutta alkuun perusliikket kunniaan ja se ruokapuoli myös kuntoon tuolla iällähän palautuu ihan justiinsa reenin jälkeen.

ai niin vedä vaan maasta jos siltä tuntuu, mutta siihen järki mukaan. turha niitä ykkösiä on lähteä repimään hyvä vois olla 3x15-20

PIKKU KIKKO

ant sanoi:
kukaan tällä palstalla ei halua 13v'n saavuttavan tuloksia, niin menevät sanomaan sinulle, että ota vaikka kahvitaukoja siellä puntilla, mutta minä sanon, että treenaa to the limit, vain silleen saavutat jotain.

Niin ja.. eh, hernekeppi? 4 salipäivää putkeen ei ole niin paha, jos pidät 1-2 vapaata sen jälkeen, lepo on yksilöllistä.
Mun mielestä 13 v ei kannata itteänsä rikkoa vielä tos elämän vaihees millään 4 päivän to the limit treeniillä. Tämäkään jamppa ei välttämättä teidä vielä onko bodaus hänen juttunsa ja siksi kannattaa aloittaa rauhallisesti, yleensä ku aloitetaan joku homma kauheella vauhdilla niin se loppuukin lyhyeen.

Joo no ant olit oikeassa että palautuminen on yksilöllistä mut suosittelen silti ottamaan vaikka 2 treenii, 1 vapaa, 2 treenii, mutta kokeile ite.

voi vittu eikö tota ant paviaania voi bannata!!!...
Hernekepin ohjelma on hyvä. Siitä voi sitten siirtyä kolmi-jakoiseen. Maastavetoa voi treenata siinä missä kyykkyäkin, kunhan opettelee puhtaan liikeradan ja muistaa pitää sen kasassa alusta loppuun.

lampunjalka sanoi:
voi vittu eikö tota ant paviaania voi bannata!!!...
Hernekepin ohjelma on hyvä. Siitä voi sitten siirtyä kolmi-jakoiseen. Maastavetoa voi treenata siinä missä kyykkyäkin, kunhan opettelee puhtaan liikeradan ja muistaa pitää sen kasassa alusta loppuun.
Periaatteessa jos haluaa jättää maastavedon pois niin siihen voi sitten vetää mielettömät hc-yläselän treenit. Sitten jalkoihinkin tulee paremmat kehitykset ja saa rauhassa miettiä milloinka aloittaisi maastavedon. Ts. Jos ei tykkää mvstä niin ei sitä "pakko" ole tehdä.

Back
Ylös Bottom