100m sprintteritreeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!0

Kun viimeksi tuli niin hyvaa apua taalta pakkikselta nii tulinpa takaisin tallasen pulman kanssa:
Kevaan alkaessa alan juosta 100m sprinttia kisailumielella ja tarviis vahan tietamaton neuvoja.
Ylavartalo ja alavartalo reeni on tuttua ja ovat kohtuullisen hyvassa lahtokunnossa mutta nyt pitas alkaa kallistaa sita treenia tiettyihin lihaksiin mista sitten hyotyisi pikajuoksussa. Oon nyt netissa pyoriny pari yota etsien vinkkeja mutta en luota kun Suomalaiseen ;) Eli mita mielta seuraavista liikkeista?

- Leg Curl, takareisiin pitaisi ottaa
- Leg Extension, vaikuttaa hyvalta etureisia ajatellen
- Pohjenousu painoilla
- Kyykky Smithissa, haukkua saa mutta en mielellaan vaihtaisi vapaaseen painoon kun olen tahan jo nii hyvin tottunut.

Intervalli juoksua myos juoksumatolla tulee tehtya. Jos jollain on aikaa postata pari hyvaa liiketta tai edes vinkkeja miten kannattaa noi tehda (sarjat). KIITOS ETUKATEEN!

EDIT: Joo ja taman pitaisi kattaa pelkastaan sen punttiosion, tiedan etta juoksu vaatii reenia muutenkin kun punttis mutta taman puoli on se jossa apua kaipaan :)

Viimeksi muokattu:
Unohda pohjenousut, ojennukset ja smith kyykky (tämä jo pelkästään siitä syystä että olet siihen tottunut). Kyllä noilla lihasta saa, mutta ei se ei siirry juoksuvauhtiin. Räjähtävää nopeutta treenaat raaka tempauksella ja työnnöllä. Siihen päälle kyykkyä (etu- ja taka-), suorinjaloin maastavetoa, mavea ja reverse hyperiä.

Tota juoksumaton käyttöä kannattaisi vielä harkita. Siinä ei pysty ottamaan sellaista pikajuoksulle omaista lennokasta askelta kuin vapaalla maalla.

Punttitreenien suhteen neuvoisin seuraavaa tärkeysjärjestystä
1. pakarat (esim. 1 jalan maastaveto on todella tehokas)
2. takareidet
3. etureidet

Näin muutaman kerran kun Markus Pöyhönen treenas salilla jalkoja, ja aika isoilla romuillahan toi veti n kympin sarjoja. Ja koko ajan oli sarjojen välissä liikkeessä, pomppi penkin päälle ja siitä alas jne jne. Siitä, onko tosta hyötyä, en tiedä, mutta noin olen hänen nähnyt tekevän.

Näin muutaman kerran kun Markus Pöyhönen treenas salilla jalkoja, ja aika isoilla romuillahan toi veti n kympin sarjoja. Ja koko ajan oli sarjojen välissä liikkeessä, pomppi penkin päälle ja siitä alas jne jne. Siitä, onko tosta hyötyä, en tiedä, mutta noin olen hänen nähnyt tekevän.
jostain taisin lukee et vaikuttaa hermotukseen tjsp.

Aloittelijan kannattaa unohtaa räjähtäväpuntti ja keskittyä perusvoiman hakuun. Eli perusliikkeitä: syväkyykky, yhden jalan kyykky (bulgarialainen), mave, penkki, leuanveto...

Pyritään vahvistamaan pakaroita, takareisiä, keskivartaloa, hartianseutua. IMO etureisillä ei tee juoksussa mitään, ovat vain hidastamassa. Voimatasapaino on siis tärkeää.

Itsekkään en juuri treenaa räjähtäväsi salilla, vaan pyrin olemaan räjähtävä radalla. :)

Kyselisin, että onko minulla minkäänlaisia lahjoja, jos nyt olen 14 vuotias ja 100m juoksu menee sinne hieman alle tai hieman yli 13 sekunnin osastolle. Aloitin tuon juoksemisen tuossa 1kk sitten eikä minkäänlaista valmennusta ole ollut. Tiedän kuitenkin että tekniikkani on paska ja eräs tyyppi sanoi tuossa 1kk sitten, että lähtee 0,5s pois ajasta ajasta jos nyt liittyisin seuraan ja tekniikka menis parempaan suuntaa.

E:Sähköajalla otettu tuo aika.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyselisin, että onko minulla minkäänlaisia lahjoja, jos nyt olen 14 vuotias ja 100m juoksu menee sinne hieman alle tai hieman yli 13 sekunnin osastolle. Aloitin tuon juoksemisen tuossa 1kk sitten eikä minkäänlaista valmennusta ole ollut. Tiedän kuitenkin että tekniikkani on paska ja eräs tyyppi sanoi tuossa 1kk sitten, että lähtee 0,5s pois ajasta ajasta jos nyt liittyisin seuraan ja tekniikka menis parempaan suuntaa.

E:Sähköajalla otettu tuo aika.

Pelkällä voimaharjoittelullakin saat hyvin ajasta pois, toki jos juoksu kiinnostaa niin seuraan vaan. Itse juoksin samoja aikoja tuossa iässä ja vaikka voimanhankinnan yhteydessä paino nousi n.70->85-90 parissa-kolmessa vuodessa (pituutta kasvoin korkeintaan pari senttiä), niin satasen aika parani koko ajan aina sinne 12,5 sekunnin tuntumaan. Mitään juoksuun tähtäävää treeniä en tehnyt, vain punttia ja jääkiekkoa. Satasen juoksin joka syksy koulussa

Back
Ylös Bottom