100 Things Challenge - sadan tavaran haaste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Onko kukaan muu törmännyt tähän Jenkeistä lähtöisin olevaan ajatukseen?

http://guynameddave.com/100-thing-challenge/

Mä törmäsin tähän viime syksynä, ja ajatus haasteen toteuttamisesta on jäänyt kummittelemaan takaraivoon.

Ideana on siis omistaa vain 100 tavaraa. Yksi haarukka on yksi haarukka, tyyny on yksi tavara jne. Ja kaikki mitä kämpästä löytyy lasketaan. Tosin pienin poikkeuksin.

http://www.vehmasassembly.com/2010/01/25/100-things-challenge-minimalismin-tavarahaaste/

Sen verran ajatus on vaikuttanut, että esim. Ikeasta mukaan tarttui VAIN kenkäkaappi, eikä kaikkea sitä kivaa sälää (Jep, siellä on vaikka mitä siistiä, pointsit siitä Ikealle) ostoskoriin tullut laitettua "siinä samalla". Samoin mä ostan nykyisin musani mieluummin iTunesista, enkä cd-levyinä kuten ennen. Pienin askelin..

Koska eihän tää kulutushysteria voi olla ainut oikea vaihtoehto..

Onko joku kokeillut tota käytännössä? Kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oo tullu kokeiltuu, mutta vois olla iha hyvä juttu, varsinkin kun katsoo tätä mun kämppää, täynnä tavaraa prkl :) ei mahdu enää kävelemään.

Itsellä kans kaapit täynnä kaikkee turhaa roskaa jota ei koskaa tule käytettyä. Mutta ongelma on se, että kun kukaan ei osta näitä romuja, eikä luonne anna periksi heittää toimivaa tavaraa poiskaan!

Saako kolmen hengen taloudessa olla sitten 300 tavaraa? Jos omistaa jo yli 100 tavaraa, niin roskiinko sitä pitäisi alkaa heittämään, koska ei kukaan tahdo mitään vanhoja romuja ostaa? Se ainakaan ei ole kovin järkevää, ekologista tai muutakaan...

Eipä sitä kovin montaa tavaraa tarvii peruselämiseen. :)

Eipä sitä kovin montaa tavaraa tarvii peruselämiseen. :)

Niinpä. Loppujen lopuksi aika vähällä tavaramäärällä sitä tulee toimeen.

Lasketaanko myös vaatteet?

Joo lasketaan.

Poristiin tästä sunnuntaina pitkään frendin kanssa, ja vaikka hänkään ei ollut kuullut tästä tempauksesta, piti hän ajatuksesta. Loppujen lopuksi kysehän on siitä, ettei osta kaikkee turhaa krääsää huushollia täyteen. Itse asiassa alla oleva video toimii hyvin pohjustuksena tälle jutulle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla on maustepurkkeja tällä hetkellä 50-60kpl. Vittu mitä paskaa. Mä elän elääkseni ja kulutan kaiken mitä saan kulutettua, mitään ei täältä mukaansa saa, vaikka mahtuiskin minigrip-pussiin koko omaisuus.

Mitäs jos meille tulee vaikkapa 4-henkinen perhe yökylään? Tarvitsemme ensinnäkin jo pelkästään aterioidessa seuraavat välineet:

8 juomalasia
8 (tai neljä) viinilasia
8 Veistä
8 haarukkaa
8 jälkiruokalusikkaa
8 alkukeittolusikkaa
8 alkukeittokulhoa
8 pääruokalautasta
8 jälkiruokalautasta
8 kahvikuppia
8 kahvikuppilautasta
8 servettiä
8 (tai neljä) konjakkilasia

Sekä kattiloita, pannuja, paistolastoja jne ruoanvalmistukseen, toki hella, liesituuletin, tehosekoitin, ne maustepurkit ja vaikka sun mitä tarpeita. Sitten mennään saunaan, tarvitsemme 8 peflettiä, 8 pyyhettä, 8 (tai neljä) olutta, niille 8 (tai neljä) tuoppia.

Tuossa on jo parille tunnille 136 tavaraa + ne maustepurkit, kattilat, kiukaat, saunanjakkarat, jne päälle.

Sitten 8 patjaa iltasella, 8 lakanaa, 8 peitettä, 8 tyynyä, 8 tyynyliinaa, 8 pussilakanaa.

Tietty voisin asua yksin jossain yksiössä jossa patja lattialla ja safkais vaikka kebabia aina. Oispahan ekologista. :jahas:

Mitenkäs kaupassa käydään jottei tämä tavaramäärä ylity? Esim. että ensin ostetaan liha, syödään se ja mennään ostamaan kastikeainekset ja juodaan kastike. Sitten voisi ostaa perunat ja mennä taas kotiin syömään ne? Vai saako mahassa kantaa enemmän tuotteita? Entäs jos ostaa radion, voiko ostaa monimutkaisemman jossa on paljon erilaisia elektronisia osia? Entäs jos tekee itse radion juottamalla erillisistä osista? Tarvitset yli 100 osaa radioon, eli et voi tehdä sitä itse, mutta voitko ostaa sen valmiina? Miten se poikkeaa sitten siitä itsetehdystä?

Elän kuluttaakseni ja kulutan elääkseni.

EDIT: Lisään tähän sen verran että itsekin olen kyllä löytänyt mm. Aasiassa reissatessa (purtsin linkki) onnellisuutta ja vapautta "reppureissaamisesta". Mihin tätä kaikkea oikeasti tarvitsee? Ihmiset ovat onnellisempia vaikkapa Intiassa kuin ovat Suomessa ja useimmat omistavat takuulla alle 100 tavaraa. Mutta joo, kyllä tämä kaikki sälä ympärillä tekee tästä elämästä paitsi helpompaa, myös mukavampaa sietää ja kärvistellä loppuun saakka.

Itsellä kans kaapit täynnä kaikkee turhaa roskaa jota ei koskaa tule käytettyä. Mutta ongelma on se, että kun kukaan ei osta näitä romuja, eikä luonne anna periksi heittää toimivaa tavaraa poiskaan!

Tuttu tunne.. Ois kyllä kaiken laista tavaraa jota ei tuu käytettyä.

Onko tämä vastaisku materialismia vastaan vai onko vain tarkoitus elää askeettisesti? Lasketaanko albumillinen musiikkia yhdeksi tavaraksi mediasta riippumatta? (esim vinyyli vs mp3)

Itse asiassa toi levykokoelma lasketaan just yhdeksi tavaraksi, eli on tossa pieniä poikkeuksia. Eli kyse on enemmän materiasta kun askeettisuudesta.

Mä luulen Huppe, et toi maustekokoelma lasketaan vain yhdeksi tavaraksi, en ole ihan varma.

Tavaroiden kertymistä nurkkiin olen yrittänyt ehkäistä ajatuksella "jos en käytä tätä vuoteen, heitän sen menee/anna jollekkin/kirppis". Poislukien tietty valokuvat, todistukset ja muut muistoesineet. Mutta mä en esim. tee neljällä pussilakanasetillä yhtään mitään. Kaksi riittää ihan hyvin.
Myös muutto toimii hyvänä ajankohtana rankalle karsinnalle. :)

Tosin mä haaveilenkin, että mun kesälomareissun kamat mahtuis yhteen moottoripyörän tankkilaukkuun ja selkäreppuun..

Vittu mitään järkeä! Haaksirikkoutuneena autiolla saarella ehkä vielä menis, mutta ei oikeassa elämässä. En kannata maximalismia ja pyrin minimoimaan turhan paskan ostot, mutta kyllä suomi pyörii kulutuksella. Ei siinä tule penniä kenenkään kassaan jos aletaan koko suku vetämään aamupuurot samalla lusikalla. 100 000 tavaran haaste vaan kehiin, niin siinä olisi jotain tolkkuakin :)

Vittu mitään järkeä! Haaksirikkoutuneena autiolla saarella ehkä vielä menis, mutta ei oikeassa elämässä. En kannata maximalismia ja pyrin minimoimaan turhan paskan ostot, mutta kyllä suomi pyörii kulutuksella. Ei siinä tule penniä kenenkään kassaan jos aletaan koko suku vetämään aamupuurot samalla lusikalla. 100 000 tavaran haaste vaan kehiin, niin siinä olisi jotain tolkkuakin :)

Palveluiden käyttö kasvaisi minimalistisessa ajattelussa. Syödään enemmän ulkona jne. Mutta onhan tuo aivan sairasta miten porukka hamstraa tavaraa. Joillain tutuillani on yli 50paria kenkiä. Siis mitä vittua :D

Palveluiden käyttö kasvaisi minimalistisessa ajattelussa. Syödään enemmän ulkona jne.

Tosi varakkaille ihmisille tämä sopisi hyvin. Eli söisi aina ulkona, asuisi hotellissa, liikkuisi taksilla jne. Samasta syystä tämä haaste sopii tosi pienelle marginaaliryhmälle, sellasille jotka elää sinkkuina ja saa rahaa seinästä siten ettei tartte osallistua tavallisten ihmisten arkeen. Toi Hupen esimerkki on hyvä vastaväite. Lapsiperheellä on ihan hyvä syy sille ettei yritäkään tavoitella minimalistista materialismia.

Ei kyllä sovi meikäläisen ajatusmaailmaan ollenkaan tällainen setti. On varmaan helvetin hienoa joka ilta pestä alusvaatteet, pitää aina samoja vaatteita jne. Yritä siinä sitten harrastaa jotain vielä "saat kyllä tohon sataan esineeseen tennismailan mahtumaan, mutta pallo meneekin sitten jo sadan yli". Auto prakaa niin lähdet sitä korjaamaan Leathermanilla, sillä eihän sitä ihminen muuta tarvitsekaan!

On sitä toki tavaraa joita ei oikeasti huomaisi, jos ne katoaisi. Mutta niitä on kyllä kaappeja siivoillessa hauska löytää :D

100 on kyllä aika niukasti, jos lasketaan lautaset, haarukat, veitset yms aina kappaleittain, sillä suurella osalla jo niistä tulee yli 100 tavaraa. Tavaraa ei muuten kauheasti ole, kun en tykkää mitään turhaa nurkissa pyöritellä ja käytännöllisyys on hyvä pitää mielessä. Vaatteissakin tuo kyllä taas kusee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom