100 Things Challenge - sadan tavaran haaste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on pelkästään kirjoja n.60 kpl, päälle astiat (joita ei varmasti ole liikaa..), muutamat pyyhkeet, lakanat, vaatteet jne. Ei onnistuis. Ymmärrän pointin ja onhan se jees, mutta en ymmärrä sitäkään, että ihan vaan asian takia ruvetaan heivaamaan hyvää kamaa kämpästä pihalle. Mites muuten vuokrakämpässä? "Omistanko" mä tuon lieden, jääkaapin ja saunan kiukaan plus saunapenkin? Ja vaatteiden suhteen muuten aika epäreilua kun naisilla niitä alusvaatteita on kuitenkin aina kaksinverroin enemmän kuin miehellä :D Vai lasketaanko rintsikat+alushousut yhdeksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jokin tässä ideassa nyt kusee, kun ei tuolla 100 tavaralla meinaa saada kasaan edes perus elämiseen tarvittavia välineitä.

Taitaa olla idea lähtöisin jostain munkkiluostarista.

Tosi varakkaille ihmisille tämä sopisi hyvin. Eli söisi aina ulkona, asuisi hotellissa, liikkuisi taksilla jne. Samasta syystä tämä haaste sopii tosi pienelle marginaaliryhmälle, sellasille jotka elää sinkkuina ja saa rahaa seinästä siten ettei tartte osallistua tavallisten ihmisten arkeen. Toi Hupen esimerkki on hyvä vastaväite. Lapsiperheellä on ihan hyvä syy sille ettei yritäkään tavoitella minimalistista materialismia.

Voi köyhäileväkin. Ulkona syönti ei ole välttämättä kallista, voi käyttää julkisia, kirjastoja jne. Ei tuo kyllä kaikkien juttu ole, mutta ihan mielenkiintoinen ajatusleikki. Minusta ei kannata takertua tuohon 100 esineen rajaan, vaan ajatella minkälaisella tavaramäärällä tulisi oikeasti toimeen ja että mitä kaikkea turhaa rompetta kerää nurkkiin.

Felviksen tavarat.

Listasin sitten piruuttani ne tavarat millä tulisin toimeen 99% ajasta. En ottanut mukaan päivittäiskulutustavaroita, kuten ruokaa, vessapaperia, hammastahnaa jne. Enkä myöskään nopeasti kuluvia vaatteita; kalsareita, sukkia tai t-paitoja. Mutta muuten kaikki on kyllä listattu. Laskin myös että esim. sädekaihtimet, palovaroittimet jne. kuuluu asuntoon.

Mitä tosta nyt sitten voisi ruveta karsimaan, että pääsisi kohti 100 tavaraa? Ehkä 200 tavaraan juuri ja juuri voisin päästä jos oikeen nipistää.

Tää ois mielenkiintonen testata kyllä. Luulen että saattas onnistua jos vaan tietyissä kohdissa annettaisiin liinaa. Esim. papereissa yms. virallisissa tavaroissa. Vituttais heittää passi ja pankkikortti roskiin, ku ylittys 100 tavaran raja.

Mulla on ilmeisesti muutto tässä lähiaikoina, niin melkeen vois alkaa miettiin josko kokeilis siinä yhteydessä tätä.

Täysin mahdotonta, joten se siitä. :thumbs:

Jos kuitenkin joku yrittää, niin älä vaan harrasta mitään, älä käytä mitään teknologiaa, älä kutsu ketään kylään, äläkä ainakaan pukeudu eri tavalla eri tilanteissa. Otherwise you're doomed.

Ei toi kyllä mikään mahdottomuus ole todellakaan. Olen elänyt pidempiäkin aika jaksoja joissa toi tulee täyteen, tosin elänkin aika askeettisesti.

Ei toi kyllä mikään mahdottomuus ole todellakaan. Olen elänyt pidempiäkin aika jaksoja joissa toi tulee täyteen, tosin elänkin aika askeettisesti.
Itse tarkoitin tietenkin mahdottomuutta omalla kohdalla.

Täysin mahdotonta, joten se siitä. :thumbs:

Jos kuitenkin joku yrittää, niin älä vaan harrasta mitään, älä käytä mitään teknologiaa, älä kutsu ketään kylään, äläkä ainakaan pukeudu eri tavalla eri tilanteissa. Otherwise you're doomed.

Mun mielestä 100 tavaraa on suht paljon, siihen mahtuu kyllä harrastusvermeitäkin. Itselläni menee ehkä nippanappa yli, mutta ei paljon. Periaatteessa saan kaiken omistamani ja tarvitsemani tavaran tungettua 80 litran matkalaukkuun (vaatteista voi helposti karsia, mulla on niitä aika paljon).

Vuosi sitten muutossa jätin Suomeen kämppikselle kaiken muun paitsi vaatteet, läppärin ja yhden tärkeän pokkarin. Ei kirpaissut yhtään, koska tavaraahan se vain on :) Ehkä mulla on joskus enemmän, mutta näin nuorena ja vapaana tavara vain sitoo paikalleen ihan liikaa.

Riippuu ihan miten haluaa elää. Mulla on pelkästään toimistossakin varmaan se 100 tavaraa, helposti. Keittiössä varmaan tuplat.

En nyt sano etteikö pärjäis, mutta en ainakaan itse halua niin elää. :)

No voi herran jestas sentään.. Johan nyt jokaisella normaalilla edes jotain harrastavalla ihmisellä pelkästään vaatteita on jo paljon yli 100 kpl.

Elämä on nauttimista varten. Mitä vitun iloa siitä saa, että pyörii samoissa paskasissa vaatteissa niin treenit kuin vapaa-ajankin..?

Maailma ei kestä kulutushysteriaa. On hyvin vastuutonta elää täällä ajatellen, että kerran sitä vain eletään ja eletään sitten täysillä. Vaikka tämä 100 tavaran idea on ajatukseltaan ihan hyvä, mutta sitä pitäisi muokata. On ihan eri asia täyttää tavoite sinkkuna tai suurperheenä.

Esimerkiksi turhasta sälästä eroon hankkiutuminen, heräteostosten rajoittaminen, ekologisten vaihtoehtojen tukeminen.

Mullakin on hirveästi tavaraa, joka vaan makaa kaapissa vailla käyttöä. Ne pitäisi käydä läpi ja lahjoittaa eteenpäin. Facebookissa on yhteisö, jossa voi antaa pois turhaa tavaraa.

No voi herran jestas sentään.. Johan nyt jokaisella normaalilla edes jotain harrastavalla ihmisellä pelkästään vaatteita on jo paljon yli 100 kpl.

Elämä on nauttimista varten. Mitä vitun iloa siitä saa, että pyörii samoissa paskasissa vaatteissa niin treenit kuin vapaa-ajankin..?

Mun mielestä elämästä nauttiminen ei automaattisesti tarkoita överiä kuluttamista ja vitusti roinaa. Toi 100 tavaraa on aika extreme, mutta IMO periaate on hyvä. Siis nimenomaan se, että ei täytetä elämää turhalla tavaralla eikä onni tarkoita sitä että saa uuden härpäkkeen joka viikko. Ei siinä tarvitse paskaisissa vaatteissa kulkea, mutta ei myöskään ostaa kymmeniä paitoja kuukaudessa.
Minä ainakin toivoisin tulevaisuudessakin onneni koostuvan ihan muista asioista kuin siitä että on paljon tavaraa :)

Edit. Hippa, mikä ton yhteisön nimi on?

Minun mielestäni ekologisesti eläminen ei vaadi suunnatonta säästämistä tai tinkimistä. Ekologisesti voi elää yltäkylläisestikin.

Tuo video edellisellä sivulla on yhtä tyhjän kanssa. Toxic in - toxic out on sen luokan yksinkertaistamista, että oksat pois. Kemikaaleja maailma ja luonto on täynnään. Orgaanisesta kemiasta ja luonnontuotteista, jotka tietysti ovat kemikaaleja, ei liene kyseinen esittelijä kuullutkaan. Miten kemikaaleista on tullut myrkkyjä, sitä en ymmärrä.

Kun asiantuntemattomuus kohtaa jyrkät mielipiteet ja/tai ehdottomuuden, päästään juuri tällaiseen tolkuttomuuteen.

Maailma ei kestä kulutushysteriaa. On hyvin vastuutonta elää täällä ajatellen, että kerran sitä vain eletään ja eletään sitten täysillä. Vaikka tämä 100 tavaran idea on ajatukseltaan ihan hyvä, mutta sitä pitäisi muokata. On ihan eri asia täyttää tavoite sinkkuna tai suurperheenä.

Esimerkiksi turhasta sälästä eroon hankkiutuminen, heräteostosten rajoittaminen, ekologisten vaihtoehtojen tukeminen.

Mullakin on hirveästi tavaraa, joka vaan makaa kaapissa vailla käyttöä. Ne pitäisi käydä läpi ja lahjoittaa eteenpäin. Facebookissa on yhteisö, jossa voi antaa pois turhaa tavaraa.

Kulutusyhteiskunnasta, sen tulevaisuudesta ja mahdottomuudesta ja mahdollisista ratkaisuista on kirjoitettu kirjoja, tässä yksi hyvä: World Watch -instituutin Maailman Tila 2010

Mun mielestä elämästä nauttiminen ei automaattisesti tarkoita överiä kuluttamista ja vitusti roinaa. Toi 100 tavaraa on aika extreme, mutta IMO periaate on hyvä. Siis nimenomaan se, että ei täytetä elämää turhalla tavaralla eikä onni tarkoita sitä että saa uuden härpäkkeen joka viikko. Ei siinä tarvitse paskaisissa vaatteissa kulkea, mutta ei myöskään ostaa kymmeniä paitoja kuukaudessa.
Minä ainakin toivoisin tulevaisuudessakin onneni koostuvan ihan muista asioista kuin siitä että on paljon tavaraa :)

Ei tietenkään elämän pelkästä kuluttamisesta pidä koostua, mutta tuollaiset "omistuskiellot" rajaa kyllä aika perkeleesti sitä mitä voit tehdä.

Joo, voihan tuo toimia jossain afrikassa, missä painellaan tikku munassa ja vietetään päivät kaivellen matoja puunkuoren alta..Mä en vain osaa hirveitä omantunnontuskia kokea siitä, etten tahdo elää ihan noin. Jos maapallo tuhoutuu siksi, että mulla on erilliset lasit valko- ja punaviinille, niin tuhoutukoot perkele. :D

Olen lukenut artikkelin tai kolumnin aiheesta. Paljon on minullakin tavaraa, joka seisoo kaapeissa tyhjän panttina. Ehkä romujen pois heittäminen ei ole se pääpointti, vaan se, että jatkossa ei haali turhaa tavaraa. Ajatus kyllä kiehtoo. Hankkisi uutta tavaraa vain jos jonkun vanhan lahjoittaisi pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom