10 kiloa massaa 11 viikossa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alottelin tuossa 11 viikkoa sitten treenaamisen ja silloin painoa oli suunnilleen 65,7kg (pituus 170cm), ja tänään kun mittasin niin paino oli semmoset 75,3kg. Eli noin 10 kiloa massaa on tullut 11 viikossa. Kyllä huomaan kun katson itseäni peilistä että oon tullut jo vähän lihavaksi, onko mun bulkkaustahti ollut liian kova ja paljonko voisi olla lihasta?

Alottelin tuossa 11 viikkoa sitten treenaamisen ja silloin painoa oli suunnilleen 65,7kg (pituus 170cm), ja tänään kun mittasin niin paino oli semmoset 75,3kg. Eli noin 10 kiloa massaa on tullut 11 viikossa. Kyllä huomaan kun katson itseäni peilistä että oon tullut jo vähän lihavaksi, onko mun bulkkaustahti ollut liian kova ja paljonko voisi olla lihasta?
Lihasta ei varmaan juurikaan tossa ajassa ole tullut.

Ja nestettä, voin kuvitella että ruokavalio ei ole mikään kaikista siistein.
Korjataan sen verran että ehkä sittenkin 12 viikossa. Päivittäin olen juonut 1400-2100 kaloria täysmaidon avulla. Mutta siis ootteko tosissanne että kaikki on läskiä ja nestettä?😅

Korjataan sen verran että ehkä sittenkin 12 viikossa. Päivittäin olen juonut 1400-2100 kaloria täysmaidon avulla. Mutta siis ootteko tosissanne että kaikki on läskiä ja nestettä?😅
Ihan varmasti on lihastakin tullut. Olettaen, että olet reenannut kovia reenejä.

Ihan varmasti on lihastakin tullut. Olettaen, että olet reenannut kovia reenejä.

On tietenki kun on vaan reenailtu kunnolla, mutta tahti on vähän turhan kova. Ketjun aloittajan kannattaa nyt alkuspurtin jälkeen hidastaa tahtia, muuten se läskin määrä kyllä tulee olemaan melkoinen.

Aivan hölmö dietti, jätä tuollaiset täysmaidon lipittelyt pois, jos et saa tarpeeksi proteiinia, mitä epäilen, niin ota heraa.

Kovia reenejä ja malttia syömiseen.

No kyllä tuossa vaiheessa genetiikasta riippuen voi täysin alkuvaiheessa paljonkin lihasta saada noinkin lyhyessä ajassa kuin ~3kk. Lahjakas tekee 3-4kg ja keskivertokin lähes pari kiloa. Mutta liikaa on kaloria ja huonosta lähteestä, jos se täysmaidosta otetaan. Eli painosi sopiva nousutahti olisi ollut ~3-5kg lisää, ei kymmentä. Ja senkin pitäisi merkittävästi hidastua ensimmäisten kuukausien jälkeen, jos ei halua puolen vuoden jälkeen olla jo lihava.

10 kiloa läskiä tullut ainoastaan?🥲

Ite tiedät onko tullu lihasta vai ei, jos tulokset nousee ja patti kasvaa niin lihasta tulee. 💪 Mutta järjetön tuo maidonjuominen toki. 😂 Ihan normi ruokaa vaan ääntä kohden ja pikkusen plussalla koitat pysyä. Maitoakin hyvä juoda toki, mutta ei kannata älyttömiä määriä, tai menee vaan läskiksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sillä painolla ei ihminen tee yhtään mitään, jos ei seuraa samalla rasvaprosenttia. Kun saat sieltä salin paskaisesta vessasta ripulin ja truuttaat suolet tyhjäksi, paino putoaa 2-3 kiloa, mutta laihduitko, hukkasitko lihasmassaa, mitä hä? Ja bulkkaus on vanhanaikaista, nykyaikaista on syödä kunnollista ruokaa tarpeeksi, ei liikaa. 11 viikon jälkeen kova into kysellä, mutta annahan kun setä arvaa: Sinulla on jostain lehdestä, kirjasta, videolta kopioitu ohjelma, jota noudatat ns. idiootin itsepäisyydellä, koska tiedät saliharjoittelousta kaiken ja vähän enemmänkin, 11 kuukauden kokemuksella?

Yli 30 vuoden kokemuksella voin 100% varmuudella sanoa, ettei tekniikkasi ole yhdessäkään liikkeessä niin hyvä, että se edistäisi lihaskasvua, se ohjelma jota noudatat ei millään tavoin huomioi, että olet aloittelija, ja lienee olettaa, että puuhastelet naturaalina? Todennäköisesti treenaat myös liikaa, ja vielä todennäköisimmin et ole halukas ottamaan vastaan neuvoja, vaan evaluoit ne massiivisen kokemuksesi kautta ja skippaat kaiken mitä vanha ohjelma ei sisällä? Tyypillinen aloittelija, siis.

Jos haluat nousta tuosta suosta, niin kohdassa 1 laitat nuo ravintoasiat kuntoon, seuraavaksi opettelet ne tekniikat täysillä ja kunnollisilla liikeradoilla, ja teet maksimissaan 2 x kevyt lämmitys ja 8-10 työsarjaa per lihasryhmä. Ensin mennessä salille kehoon lämpöä juoksumatolla, fillarilla tms. vähintään se 5 min niin että läähättää. Sitten kohdelihakselle pari pitkää sarjaa hyvin kevyellä painolla ja kunnollisella pitkällä liikeradalla lisälämmöksi. Sen jälkeen 3-4 työsarjaa pääliikkeelle, sitten 2-3 työsarjaa apuliikkeille.

Esim. rintapäivänä 4 sarjaa vinopenkiä, 3 tasapenkkiä, 2 sarjaa vipunostoja. Jaloille ensin 4-sarjaa koukistuksia maaten, sitten suorin jaloin maastavetoja 2 sarjaa, ja vasta sitten kyykky, 4 sarjaa, hack-kyykky 3 sarjaa, prässi 3 sarjaa, ojennuksia 2 sarjaa. Sarjat sen mukaan mihin pyrit, ts. lihaskoko = paljon toistoja, lihasvoima, vähän raskaita toistoja. Pointti on siinä, että jos teet enemmän, pidät yllä katabolista tilaa, ja se on anabolisen tilan vastakohta, lihaksien kuihtumista palveleva tila. Noin 100% treenaajista treenaa liikaa, koska ei tajua sitä, ettei sitä lihasta ole tarkoitus kuluttaa loppuun, vaan se pitää väsyttää, jotta se kasvaa levossa suuremmaksi. Lihaksen väsyttämiseen ei tarvita mitään maratonia, muutama hallittu spurtti riittää hyvin.

Sitten ne tekniikat, jotka ovat hyvin monille täysin tuntemattomat: Vitsi on siinä, että kun sitä lihasta rasittaa oikein, se vastaa siihen rasitukseen oikein. Ei ole ollenkaan sama miten niitä painoja nostellaan, vaan täytyy olla ymmärrys siitä, mitä se harjoitettava lihas oikeasti tekee, mikä on sen liikerata, koska se lihaskasvu edellyttää mm., että lihasta rasitetaan sen koko pituudelta. Toisessa päässä liikettä on venytys, toisessa äärimmäinen supistus, ja tähän tulee pyrkiä jokaisella toistolla. Tekniikasta voisin kirjoittaa 20 sivua, mutta on parempi antaa homma viisaammille: https://www.youtube.com/@JonniShreve, tekniikka löytyy sieltä, ja tietoja voi syventää sivustolla https://www.youtube.com/@RenaissancePeriodization

Tuo painon nousu tahti tarkoittaa että sulla tulee suunilleen 1000 kaloria yli kulutuksen päivässä. Nyky tiede osaa kertoa että päivässä ei tarvitse tulla kuin 150 kaloria ylimääräistä ja on jo anabolisessa tilassa. Jos tähtäät 150 -250 kalorin väliin, niin hyvin kulkee.

Kannattaa seurata vyötärön ympärystä se kertoo myös mihin sitä massaa kertyy.

Renaissance Periodizationille peukut täältäkin ja Layne Norton kannattaa myös laittaa seurantaan.

Sanotaanko että 10kg pelkkää lihasta vuodessa on helkkarin hyvä tulos.

Eli @Roboz on sitä mieltä että tekniikka on niin huono, että sillä ei voi saada lihasta, ja sitten treenataan liikaa.

Ei tuo nyt pidä paikkaansa että huonolla tekniikalla treenataan yli palautumiskyvyn. Sit kun osataan ottaa lihaksesta irti jotain ja treenataan siististi kovaa, niin sit tulee palautumisongelmia. Muut kohdat oli kyllä hyviä😂

@nicke7117
Mä laittaisin kyllä aloittelijagainssien piikkiin ainakin 5kg, ja nestettä tulee äkkiä 3kg, ja jos läskiä tulee 2kg, niin mitä väliä? Nyt on talvi, paitaa päälle ja kyykkäämään.

Mä annan sellasen neuvon että jatka vaan, muista myös juoda vettä + 3l päivässä muiden nesteiden lisäksi, ja kato huhti-toukokuussa kondista uudestaan. Ainiin ja muista kyykkää takaa ja edestä 😊

Aloittelija gainssit saa vaan kerran.

Eli @Roboz on sitä mieltä että tekniikka on niin huono, että sillä ei voi saada lihasta, ja sitten treenataan liikaa.

Ei tuo nyt pidä paikkaansa että huonolla tekniikalla treenataan yli palautumiskyvyn. Sit kun osataan ottaa lihaksesta irti jotain ja treenataan siististi kovaa, niin sit tulee palautumisongelmia. Muut kohdat oli kyllä hyviä😂

@nicke7117
Mä laittaisin kyllä aloittelijagainssien piikkiin ainakin 5kg, ja nestettä tulee äkkiä 3kg, ja jos läskiä tulee 2kg, niin mitä väliä? Nyt on talvi, paitaa päälle ja kyykkäämään.

Mä annan sellasen neuvon että jatka vaan, muista myös juoda vettä + 3l päivässä muiden nesteiden lisäksi, ja kato huhti-toukokuussa kondista uudestaan. Ainiin ja muista kyykkää takaa ja edestä 😊

Aloittelija gainssit saa vaan kerran.
Haluatko että selvennän? Kerron ainoastaan siitä mitä näen pääkaupunkiseudun saleilla joka kerta, kun vaivaudun paikalle: Porukka treenaa paskalla tekniikalla, paskalla liikeradalla ja aivan liikaa. Siksi se kehitys jää vajaaksi, ja siksi sitä rahaa kannetaan sinne douppikauppaan niin innokkaasti. Ei tässä ole mitään merkillistä, ihan perusfysiikkaa. Mikä tahansa liikunta, jos sitä suorittaa liian taajaan, vie yli palautumiskyvyn.

Jos esim. teet penkkimaksimit 4 kertaa viikossa ilman doupilla kiihdytettyä aineenvaihduntaa, 100% varmuudella menee yli palautumiskyvyn, tai sitten treenisi on sellaista läpsyttelyä, ettei edes varpaanvälit hikoa. Minä näen viikottain henkilöitä, joiden kyykkysarjat kestää kauemmin kuin oma selkä-hartia treeni, ts. minä teen koko treenin nopeammin, kuin tietyt kallut edes kyykkytreeninsä. Minulla kuluu aikaa noin tunti, 4 liikettä, 12 sarjaa selälle, 5 liikettä ja 12 sarjaa olkapäille ja hartioille vs 25 sarjaa kyykkyjä? Haluatko arvata kummasta toipuu helpommin, ja kummassa lihas saa kasvuärsykkeen menemättä katabolioan puolelle että viuhuu?

Pointti on myös siinä, että jos laahaa sen laiskan perseensä sinne salille, miksi ei ottaisi maksimihyötyä siitä vaivasta? Se ei tule sillä, että tekee mahdollisimman paljon ja mahdollisimman paskoilla tekniikoilla, vaan että tekee mahdollisimman vähän ja mahdollisimman hyvillä tekniikoilla. Mieti tätä: minä olen yli kuudenkymmenen, ja minulla jatkuu ne aloittelijan gainssit koko ajan, koska vihdoin tässä iässä opin kouluttamaan lihasta.

Ne aloittelijan gainssit kusahtaa yleensä siihen, että henkilöllä nousee ureat nuppiin ja hän luulee tietävänsä treenaamisesta kaiken, vaikka todennäköisesti on tyhmempi kuin aloittaessaan. Se aloittelijan kehityskaari voidaan ylläpitää paljon pidempään kuin voisi kuvitella, kun optimoidaan se treeni siten, että sitä tulee tarpeeksi, vaan ei liikaa. Se nimenomaan on ideana noissa uusissa metodeissa. joihin olen viitannut. 😄

Oon itekki miettinyt monasti tuota, että mikä määrä on liikaa treeniä? Jos miettis esim viikossa paljonko on järkevä määrä sarjoja/toistoja lihaksen kasvatukseen? Entä voimailussa?

Oon itekki miettinyt monasti tuota, että mikä määrä on liikaa treeniä? Jos miettis esim viikossa paljonko on järkevä määrä sarjoja/toistoja lihaksen kasvatukseen? Entä voimailussa?

Kannattaa googlailla Mike Mentzerin juttuja sieltä 70-80 luvun taitteesta, ja joitain vähän tuoreempiakin. Toi ylitreenaaminen on tunnettu ongelmana jo yli 40 vuotta, mut silti jengi painaa ihan nollat taulussa samoja virheitä.

@Roboz kiitti tarkennuksesta, mä tiedän kun mä treenaan koko kropan sillä aikaa kun naapuri tekee rintatreenin :LOL: mä en tiedä pääkaupungin saleilta mitään, voit olla oikeassakin, jokatapauksessa ei tuo kuvailemasi treeni kehitä kyllä mitään tai ketään.

Ja sama ongelma tulee vanhemmalla iällä. Kun palaa 50 vuotiaana kuntosalille ja tekee jotain 3-4 jakoista ohjelmaa jossa on paljon liikkeitä/lihasryhämä ei sitä palaudukkaan kuten nuorempana. Oma treeni lähti nousuradalle kun vaihdoin kaksijakoiseen ohjelmaan. Yläkroppa/alakroppa ja kaksikertaa viikossa ja aina eri liikkeet. noin 4-5 kovaa sarjaa per lihas.

tuossa tulee kuitenkin viikossa ihan hyvä määrä sarjoja lihasryhmille. ja tunti riittää kun puskee ohjelman läpi. Kerran yksi juniori veivasi hauiksia sen tunnin ajan kun itse treenasin koko yläkropan. Olen siis samaa mieltä että jengi treena aivan liian paljon, varsinkin pieniä lihasryhmiä.

Kerran yksi juniori veivasi hauiksia sen tunnin ajan kun itse treenasin koko yläkropan. Olen siis samaa mieltä että jengi treena aivan liian paljon, varsinkin pieniä lihasryhmiä.
Tää on aika yleinen havainto saleilla. Usein vielä niin että nää tyypit jotka veivaa tunnin pelkkää hauista on just niitä 50kg-painoisia, joiden täytyis saada muutaman kymmentä kiloa lihasmassaa ensin koko kroppaan, tekemällä isoja moninivelliikkeitä. Ihan turha hinkata mitään pelkkää hauista tossa vaiheessa. Tekee sit vaikka leuanvetoa kapealla vastaotteella, tossa vaiheessa sekin kasvattaa samalla hauista ihan hyvin.

Suositut

Back
Ylös Bottom