10 000e - Aikaa on, minne mennään?

Aloittajalla on kyllä loistava tilanne, mahdollisuus joka kannattaa ehdottomasti käyttää. Itse varmaan tuossa tilanteessa menisin kahdella vaihtoehdolla: joko jonkun teeman perässä eri paikkoja esim. täydellinen lasku miltä tahansa mäeltä maailmassa. Alkuun joitain perusmestoja missä käydään ottamassa pohjat. Alkupalana Alppeja, sieltä Japaniin ja sitten hiukan harvinaisempiin paikkoihin vaikkapa Kaukasukselle ja keski-Aasiaan yms. Näissä hiihtohommissa vaan tuota rahaa tuntuu palavan enemmän (kopterit sun muut).

Toisena vaihtoehtona voisi olla esim aloitus Australiasta, jonne työviisumi ja sitten vapaata kiertelyä ja työntekoa tilanteen mukaan. Sieltä sitten kaakkois-aasiaa ristiin rastiin, tuo seutu on aina kuitenkin helppoa liikkua ja saa samalla hienoja elämyksiä ja todennäköisesti tutustut hienoihin ihmisiin, sekä muihin reissaajiin että paikallisiin. Aasiasta kokemuksen karttuessa ja jos rahaa vielä on, niin ottasin Afrikkaa, esim Ugandaa, Sambiaa.

Joka tapauksessa molemmissa vaihtoehdoissa tärkeintä olisi se, etten asettaisi mitään tiukkoja aikatauluja tai pakko-käydä paikkoja, vaan enemmänkin tilanteen ja tunteen mukaan liikkumista. Joku yleissuunnitelma toki voisi olla hyvä. Toinen iso asia on matkaseura, eli matkusta yksin:) Omilla reissuillani olen huomannut että niin saa paljon enemmän irti, ei tarvi säätää tai kompromissoida ja tutustut muihin paljon helmpommin. Toki pitää sietää yksinoloakin,aina ei saakaan sopivaa seuraa eikä kaikkiin kannata luottaa. Muistaa vaan, että vuosi yksin matkustaessa on pitkä aika, ainakin välillä.

Anyway, tsemmpiä reissuun, noilla sun lähtökohdilla hyvä siitä tulee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Menisin kylla Etela-Amerikkaan. Nahtavaa ja koettavaa riittaa helpostikin vuodeksi. Rantaelamaa, viidakkoa, vuoria...
Jos edes vahan jaksaa tsempata, niin oppii puhumaan espanjaakin, jolloin vuosi ei edes mene "hukkaan".

WHISTLER !!! (joka muuten on kanadassa eikä USAssa.......)
Ehdottomasti taivas maan päällä, sinne ei edes matkakumppania tarvii, porukka lähtee sinne paljon yksinään, asuminen tapahtuu yleensä kimppakämpissä joten kyllä siellä ihmisiin tutustuu. Ja aivan ihaniin sellasiin, joilla riittää matkatarinoita ties mistä. En osaa kuvitella maailmassa parempaa paikkaa, sinne on helppo mennä, kulttuuri ei oo mitenkään hirveen erilaista kun meillä, eli sopeutuminen on helppoa. Lisäks melkein kaikki on reissaajia, joten tulee helposti toimeen kaikkien ja kaiken kanssa.

Itehän lähdin sinne kaverin kanssa, enkä edes osannu lasketella, kunhan menin, ja oli kyllä elämäni parhaat 5 kuukautta. Töitä on helppo löytää kun kausi vaihtuu (tosin sai niitä suht. nopeasti tammikuussakin), eli loka-marraskuun vaihteessa, ja talvikausihan loppuu sopivasti huhti-toukokuussa, niin voit sitten tulla hyvillä mielin Suomeen pääsykokeisiin ;)
Ainut vaan, etten oikein tiedä kuinka helppo sinne on saada työlupaa. Me haettiin kaverin kanssa allianssin kautta, mikä onnistu tosi kätevästi, mutta en tiiä miten homma toimii jos ei lähe minkään järjestön kautta.

Asuminen whistlerissä on sikakallista, mutta sen arvosta. Eikä siis vuokrat mitään ihan järjettömiä ole, se vaan että sitä suomalaista yksiövuokraa maksetaan 9 hengen kimppakämpästä, toisinaan jopa jaetusta makuuhuoneesta. Mut kyllä 10 000 euroa (tai siis 13 000) riittää ihan keposasti kauden vuokriin, kausilippuun ja muutamaan heliskiihinkin ;) Tietty jos töitä saa niin sen parempi, Kanadassa on kuitenkin aika hyvät minimipalkat ja ylityö lisät yms., niin 10 000 jää luultavasti aika ruhtinaallisesti käteenkin, riippuen tietty miten elää. Mä lähin about 2000 euroa taskussa, olin kolme viikkoa työttömänä, mut loppu peleissä lähin maasta sillon toukokuussa +-0 tilanteessa, eikä me nyt mitenkään nihkeesti eletty.

Mun viestistä tuli supersekava, mut se johtuu vaan siitä ettei sanat riitä kuvailemaan sitä paikkaa.

PS. Huono puoli Whistlerissä on, että kun siellä on kerran asunu, sinne haluu takas ja mikään muu ei kelpaa.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Ihan yleisesti varmaan mikä tahansa nuorten suosima "lomakylä" on aika passeli, musta tuntuu että Whistlerin voima piilee siinä, että siellä kukaan ei stressaa mistään. Kaikki on siellä pitämässä välivuotta tai muuten vaan lomalla, ilman sen kummempia tulevaisuuden suunnitelmia, koulu- tai työstressiä. Suurin osa nuorista kuitenki painaa niitä hanttihommia eikä tarvii miettiä mitään ylenemisiäkään, kun harva suunnittelee jäävänsä sinne loppuiäkseen.

Suosittelen myös Aasian maiden koluamista. Indonesia on aina varma vaihtoehto, älyttömästi saaria ja kaikki erillaisia. Tuollasella rahalla muutenkin elää Aasiassa paljon pidempään kun jos lähtisi länteen / ausseihin. Jos laiskaksi haluaa ruveta niin Kilroyn kautta saa apua maailmanympärimatkan suunnitteluun ja tietääkseni tulee myös jonkunlaisia alennuksia lennoista(?).

Vaihtoehtoja näyttää tulevan ihan älyttömästi, joten suosittelen myös vähän vaikka katsomaan Madventuresin ensimmäistä ja toista kautta. Siitä näkee aika paljon maailmankolkkia ja saa vähän fiilistä. Oman fiiliksen perusteella pitäs aina matkustaa, ei toisen kehotuksesta!

Olisipa itselläkin ollut tuollainen mahdollisuus!

Hitto miten hieno tilaisuus alottajalla. Kateeks käy. Itellä loppuu tod näk duunit parin viikon päästä joten pakko ampasta johonki päin maailmaa =)
Tsemiä!

Ihan kaikkia säästöjä ehkä ei kannata käyttää, mutta kyllä tolla jo reissaa juuri Aasian puolella helposti huhtikuulle. Tosin vaatii kyllä kuitenkin jonkin verran laskeskelua ja suunnittelua.
Mikäli mielii pyöriä eri paikoissa, yksi hyvä tapa "säästää" on hoitaa siirtymät yöaikaan, jolloin yön saa nukkua bussissa tai junassa tms.

Noin 1000€/kk on aika realistinen budjetti pitkälle reissulle etelä/kaakkois-aasiassa (intia, nepal, thaimaa, burma, laos, kambodza, vietnam, filippiinit, indonesia) ja tuohon sisältyy siis kaikki alkaen reissun suunnittelusta ja hankinnoista kotiinpaluuseen. Mitä pidempään on niin luonnollisesti tuo kuukausibudjetti pienenee, ellei nyt bissettele joka päivä ja haali kymmeniä eri aktiviteetteja. Varoituksen sanana vaan, että tuollanen reissu on niin siisti kokemus, että arkeen palaaminen kotimaassa on täys shokki ja vituttaa pitkään kuin pientä eläintä :D

Ääni Kaakkois-Aasialle ja varsinkin Kas-Vaimen sukellusvinkeille.

Tuo rahamäärä riittää varmaankin helposti koko reissun ajaksi, tuskin tarvitsee töitä ruveta tekemään. Yksin reissaamisessa on helvetisti hyviä puolia ja toisaalta reissatessa löytyy melko helposti samanhenkisiä ihmisiä. Huonoimpana puolena mainitsisin ehkä kuumotukset kamojen hävittämisestä. Joissain maailman kolkissa kannattaa olla vähän tarkempana, ettei se rinkka tai arvoesineet lähde kävelemään.

Madventuresit antavat ihan kivalla tavalla osviittaa joistain paikoista, mutta kannattaa muistaa, että 1. kausi on kuvattu kymmenisen vuotta sitten ja tokastakin kaudesta on vierähtänyt myös useampi tovi. Mestat ovat saattaneet paikoin muuttua aika paljon ja lisäksi ovat saattaneet kuvata joitain paikkoja suopeammin kuin mitä todellisuus on. En välttämättä tekisi päätöksiä pelkästään niiden perusteella, vaan tutkisin myös tuoreempia lähteitä.

Yksi ihan hyvä esimerkki on Laosin Vang Vieng, jossa kävivät tokalla kaudella. Madventures-klippi: http://www.youtube.com/watch?v=zVC53nSxDKk
Tässä artikkeli maaliskuulta: http://www.cnngo.com/explorations/life/vang-vieng-backpacker-heaven-or-tourist-hell-994621
Tässä artikkeli elokuulta: http://www.cnngo.com/explorations/life/24-signs-partys-over-vang-vieng-965782

Ai että hienoja vinkkejä ja kannustusta, heh!

Oon tässä katellu vaikka mitä mahdollisuuksia. Tosiaan, varmaankin lähden tolla Kas-Vaimen sukellusvinkeillä liikenteeseen, eli ekaks Koh Taolle sukelluskurssille + sukeltelee. Tarkotus lähtee tossa parin viikon päästä tai viimeistään marraskuun alussa.
Lentoja katellu ja vähän suunnitellu muutakin. Aasiaan nyt mennään ensiksi, toi Koh Tao on aivan mainio paikka aloittaa matkustelu. Viisumiasioitakin tossa kattelin - kun ei tiedä että viihtyykö sitä enemmän kun 30 päivää jo Thaimaassa vai mitä sitä oikein keksii!
Ei oo kuume paljo laskenu, joten lähdössä ollaan. Kohtapuoliin.

Olin 19 vuotiaana kuukauden Thaimaassa reppureissulla. Rahaa meni juurikin se vähän vajaa 1000 euroa siinä kuukauden aikana. Täältäkin ääni thaimaalle/aasialle. Ainakin Thaimaassa oli tosi lepponen fiilis matkustella, löytyi halvalla bungaloweja ja rivitalo tyyppisiä asuntoja joissa oli yhteiset suihku/wc tilat. Esimerkiksi bungalowit omilla suihkuilla/vessalla 8 euroa yö. Ja nuo rivitalo hommelit rannalla n. 6 euroa yö.
En hirveänä ostanut vaatteita (kahet farkut ja otin hiustenpidennykset) joten rahaa ei kulunut niihin. Lähinnä asumiseen ja syömiseen. =) Ja kävelin jokapaikkaan ei juuri taksia tullut saarilla käytettyä.

Olin koh phanganilla, koh taolla ja bangkokissa.

Kannattaa sitten muistaa, että varsinkin sukellukseen saa upotettua rahaa "hieman". Tonnin kuukausibudjetti ei riitä mihinkään jos alkaa sukeltamaan ihan tosissaan. Rauhalliseen tahtiin sukellellen saa parissa viikossa hukattua sen 500-1000e äkkiä, thaimaan hinnoilla (aloittelu kurssia, varustevuokraa, vähän lisäkurssia, sukelluksia).

Ai että hienoja vinkkejä ja kannustusta, heh!

Oon tässä katellu vaikka mitä mahdollisuuksia. Tosiaan, varmaankin lähden tolla Kas-Vaimen sukellusvinkeillä liikenteeseen, eli ekaks Koh Taolle sukelluskurssille + sukeltelee. Tarkotus lähtee tossa parin viikon päästä tai viimeistään marraskuun alussa.
Lentoja katellu ja vähän suunnitellu muutakin. Aasiaan nyt mennään ensiksi, toi Koh Tao on aivan mainio paikka aloittaa matkustelu. Viisumiasioitakin tossa kattelin - kun ei tiedä että viihtyykö sitä enemmän kun 30 päivää jo Thaimaassa vai mitä sitä oikein keksii!
Ei oo kuume paljo laskenu, joten lähdössä ollaan. Kohtapuoliin.

Hieno juttu! Itse olin 2007 keväällä 6 viikkoa Thaimaassa nimenomaan sukeltamassa ja hieman reissaamassa. Muistaakseni tein tännekin jonkun rapsan siitä, mutta ilmeisesti ketju on kadonnut forumpäivityksen jälkeen.

Oma reitti oli lento BKK josta yöjunalla Chumponiin. Chumponista ostin bussi+lautta lipun jolla Taolle. Taolla joku pari viikkoa vierähti jona aikana suoritin OWD:n (olin joskus 8v aikaisemmin suorittanut sen jo, mutta sukeltanut en ollut n. 6 vuoteen joten halusin suorittaa sen turvallisuussyistä uudestaan) ja SSI AOWD kurssit + muutamia ylimääräisiä sukelluksia. Käväsin Taolla ollessa myös Koh Phanangilla full moon partyissä (kannattaa myös kokea jos mahdollisuus). Taolta lähdin Koh Tao Diversien järkkäämälle live-a-board reissulle Similanille 5pv. Tämä oli ehkä parhaiten käytetty 20 000BHT ikinä elämässäni! Siellä 3 dyykkiä päivässä aivan käsittämättömän hienoissa maisemissa. Nähtiin myös mm. Valashai yms. Mun profilissa on yksi kuva eräältä autiosaarelta johon melottiin yhtenä päivänä. Similanin reissun loputtua Ranongiin (aivan Burman/Myanmarin rajan tuntumassa) otettiin yhden toisen suomalaisen kanssa lava-autokyyti yön yli Phukettiin (n. 500km). Phuketista täsmäiskuja Krabille ja Koh Lantalle ja sitten myös Raya Yai saarelle. Phuketista takaisin VIP-bussilla Bangkokiin jossa yksi yö Khao San roadilla ennen kotiin paluuta. Kokonaiskustannus kaikkineen oli jotain 3500-4000€ (sukelluksiin meni siitä n. 1700€) Mitään majoituksia ei ollut varattu etukäteen ja aina asuin ilmastoidussa + jääkaappi + tv bungalowissa tai guesthousessa. Viina virtasi eikä mistään tarvinnut sniiduilla. :5:

Ainoa mesta missä olisin halunnut vielä käydä oli Koh Payam tms. siinä Ranongin edustalla. Kuulema todella hieno paikka ja ainakin vielä silloin melkein koskematon turismilta.

Onnea reissuun ja älä suunnittele liikaa vaan anna elämän viedä. Vielä vinkkinä, että skannaa kaikki tärkeät paperit (passi, pankkitunnukset, matkavakuutuskortit yms.) esim.sähköpostilaatikkoosi sieltä ne saa tarvittaessa tulostettua. Ja mikäli aiot sukeltaa enemmän kuin muutaman kerran niin ota DAN sukellusvakuutus joka kattaa evakuoinnit ja muut sukellukseen liittyvät painekammiohoidot mikäli paska lentää tuulettimeen. Kannattaa myös ottaa paikallinen prepaid sim-kortti reissun ajaksi niin puhelinlaskut ei pääse yllättämään matkan jälkeen.

Mäkin ehdotan Aasiaa. Thaimaa, Malesia ja Bali ovat jääneet itselle hyvinä muistoina mieleen. Intiassa ja Singaporessakin on tullut pistäydyttyä. Ensi talvena lähden todennäköisesti Filippiineille Boracaylle ja Hong Kongiin. Filippiinejä on kehuttu paljon.

Itse lähdössä ens viikon perjantaina tuonne suunnalle ja reissusta ois tarkoitus tulla takas 9.1. Jos satut samaan aikaan Filippiineille niin vois nähdä.

Olen yksin lähdössä reissuun niin seura varmasti kelpaa aika ajoin :)

Sen verran mä vinkkaisin, että kun sitä matkakassaa on niin jättäisin täysin väliin noi halvat bungalowit joissa ei useinkaan löydy sitä safety boxia. Aika monelta kun on viety sitä omaisuutta noissa majataloissa. Paras mitä kuullu oli kun pomon poika oli kaverinsa kanssa puolen vuoden Aasian reissua aloittelemassa ja heti ekoina päivinä varastettiin toiselta melkein koko matkakassa bungalowista.

Sen verran mä vinkkaisin, että kun sitä matkakassaa on niin jättäisin täysin väliin noi halvat bungalowit joissa ei useinkaan löydy sitä safety boxia. Aika monelta kun on viety sitä omaisuutta noissa majataloissa. Paras mitä kuullu oli kun pomon poika oli kaverinsa kanssa puolen vuoden Aasian reissua aloittelemassa ja heti ekoina päivinä varastettiin toiselta melkein koko matkakassa bungalowista.
Jos on oikeasti niin torvi, että kuljettaa edes viidesosaa matkakassasta mukanansa, ei mielestäni kannata lähteä kotikylän kookauppaa pidemmälle reissulle.

Taisi pomon poika tällä keinolla saada vähän lisää matkakassaansa kotopuoleen isälleen soittamalla..?

Itse asiaan: Hienoa että joku tekee näin! Valitettavasti taitaa olla niin, että jos et nyt reissua tee, niin opiskelujen + töiden jälkeen tuollaisen reissun voi tehdä aikaisintaan eläkkeellä, ellei nyt sitten joitakin välivuosia töistä pidä, mutta silloinkin on usein tiettyjä rajoitteita vastassa.

Tuolla summalla varmasti itsekin lähtisin myös Aasiaan päin ja ehkäpä yhdistäisin Australian reissun samalle, samalla töitä tehden (tai pokeria pelaamalla) niin että osan rahoista voisi laittaa säästöön esim. opiskeluaikoja varten. Tosin itse olen tällaisissa asioissa "liian järkevä", joten anna palaa vain koko summa! :D Rahaa kuitenkin tulee ja sitä menee jatkossakin.

Oletko miettinyt Alpeilla käymistä, joko laskemassa tai patikoimassa/fillaroimassa, esimerkiksi vuokraamalla auton serpentiiniteille? Tämä voisi olla hyvä ponnahduslauta pidemmälle reissulle juurikin esim. Aasiaan/Ausseihin päin? Tähän aikaan ainakin majatalot ovat Itävallassa edullisia..

Onhan mullakin tilillä fyrkkaa enkä minä sitä Aasiassa kuljeta. Visalla saa seinästä rahaa.
Minä en henkilökohtaisesti lähtisi mihinkään reissuun ilman Visaa. Olisin sitten mieluummin vaikka himassa. Mitäs jos joutuu onnettomuuteen ja pitää leikata sairaalassa? Milläs maksat? Peukalonkynsilläkö? Vai kuljetatko vaikka 20.000 euroa mukanasi aina hätävaraa?

Ei se safetybox auta yhtään mitään, aukeaa yhtä helposti kuin sun selkäreppu kun ammattimiehet käy huoneessa. Eikä ne rahatkaan mitään auta sun safetyboxissa jos makaat itse tiedottomana sairaalassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom