10 000e - Aikaa on, minne mennään?

Hirvee matkakuume päällä.

Eli nyt tässä on taktinen välivuosi. Tilillä on rahaa sellainen rapiat 10 000e laitettavaksi vaikkapa matkailuun. Niinpä ajattelin, että voisin laittaa hösseliksi! Elämykset/kokemukset > raha näin karkeesti jaoteltuna tässä mielentilassa. Työnteko olis kakkosvaihtoehto, mutta nääh, nyt on ainutlaatuinen tilaisuus..kun sitten reissaaminen menis opiskelujen jälkeiseen aikaan, kun olis jo ns."kunnon töitä" tarjolla.

Itestä sen verran, että syntynyt -92 joten intoa riittää. Oon katellu ja lueskellu näitä matkapäiväkirjoja nyt mielenkiinnolla. Nyt kun mulla kuitenkin on tässä arviolta jonnekkin huhtikuulle (pääsykokeisiin sitten keväällä, vaikka onkin jo yks opiskelupaikka) aikaa, niin kerkeisin olla kyllä pitempäänkin maailmalla, kuin joku pari viikkoa silloin tällöin. Australian suunta olis varmasti mielenkiintoinen, enkä näy hassumakksi jotain USA:n reissuakaan. Olisin kiinnostunut myös työskentelemään ulkomailla, eli näitä working holiday hommia. Eli elämään ns. normaalisti. Jossain Australiassa working holiday saattais olla ihan jees, samoin en nää yhtään hassumpana jotain "hissipojan" hommaa jossain USA:n Whistrelissäkään lasketellessa vapaa-ajalla. Oon aikaisemmin käyny kiertelemessä Eurooppaa 2viikkoa, käytiin hyppää mm. Golden Eye Benji ja Italiassa taidettiin olla suurin aika. Kiinnostuksen kohteena mulla on ns. extreme urheilu tai miksi sitä nyt kutsutaankaan, eli oon hypänny mm. laskuvarjolla Golden Eye benjin lisäksi. Nyt on näitä kokeilemattomia juttuja vielä mm. laitesukellus (joka kiinnostaa tällä hetkellä eniten), kunnon puuterilumi (Alpit, HeliSki tms.) ja surffaus. Kunnon raju vuoristomoottorikelkkailu USA:n vuoristoillakin olis varmaan aivan upeeta, mutta johonkin se rahakin loppuu, heh. Siksipä Australia varmaan alkuun kiinnostaisikin eniten, mutta vinkkejejä otan vastaan. En oo mitenkään erityisemmin mikään auringon palvoja - toki siitä ei haittaakaan ole. Enkä eritsemmin aio harrastaa mitään päätöntä bilettämistä. Sellasta aktiivilomaa/elämää mielellään. Lentolipun voisin vain yhteen suuntaan ja mitään suurempia suunnitelmia ei olis tarkotus tehdä, vaan go with the flow. Netti ja sen toimivuus maailmalla kiinnostaa myös, koska osaan pelata pokeria tarvittaessa voitollisesti pienillä tasoilla (omaha 10/25, joskus kalojen kanssa 50) - silleen, että varmaankin pystyisin jonkun 1000 (1500) euroa/dollaria kohtuu nätisti helpohkosti saamaan kuukaudessa. Toi tosin olis mielellään vaan varasuunnitelma jos ei olis töitä, koska varsin tylsää olis näppäillä ulkomailla tietokonetta vs esim. työnteko ihan normaalisto ja olishan siinä riskinsäkin. Varsin stressaava peli kaikenlisäksi. Asumisen ulkomailla olis tarkoitus olla mahdollisimman halpaa (hinta/laatusuhde), en oo mitenkään erityisen nirso sen suhteen, kun siinä voi säästääkkin eniten. Toki en nyt täysin pihistelemäänkään olisi menossa. Aina olen tykänny reissaamisesta, vaikka ei nyt mitenkään kummosta reissukokemusta olekkaan, mut avoimin mielin lähtisin seikkailemaan.
Reissuun olen lähdössä näillä näkymin suhkot varmasti yksin, kun ei noilla kavereilla tunnu olevan "rahaa" tai sitten ne on lähteny fiksumpina opiskelemaan jo. Eikä tota parempaakaan puoliskoa ole. Toki samanhenkinen reissuseura olis plussaa, mutta jos ei onnistu niin ei sit.

Jos on vinkkejä antaa mahdollisille nettisivustoille, blogeihin tms. niin lueskelisin lisää mielelläni lisää.

Miten ja minne sinä matkustelisit jos olis aikaa reiluhkosti ja 10 000e? Reissuehdotuksia? Matkustuskohteita? Työpaikkoja ulkomailta? Mitä muuta? Kokemuksia? Kaikki kiinnostaa, kertokaa vinkkejä. Toki kirjotan sitten tänne matkapäivyrin jos ja kun lähden, heh.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Katso vaikka ensin Madventures kaudet läpi ja lue Madventures kirja(t).

edit: Itsellä vielä joskus tuollainen pidempi reissu odottaa, kunhan joskus "ehtisi". Perhana kun tulikin opiskeltua ilman välivuosia ja nyt on sitä tätä ja tuota lainaa ja rahareikää.. Itse lähtisin kiertämään pallon idän kautta ympäri vaihdellen rentoumismestojen ("ranta") ja aktiviteettimestojen ("kaupunki") kohteiden välillä.

edit2: erityisesti luulen, että jos et ole Madventuresin ekaan kirjaan tutustunut, niin siitä on paljon hyötyä.

Jos mulla ois vuosi ylimääräistä aikaa niin käyttäisin sen aasian maiden kiertelyyn. Aika pitkälti tulis oleskeltua jossain biitsin lähellä mistä aamu alkais surffauksella. Päivän mittaan fiiliksen mukaan maastopyöräilyä, kickboxingia, kiipeilyä, punttia jne.. Illasta chillailua. Sopivasti ruokaa ja hengenravintoa kans. Valokuvausharrastusta vois verestää ja käyttää päiviä ihan pelkästään valokuvaamisen ehdoilla.

Yks juttu mun todo listalla on ajaa intia junalla ja busseilla päästä päähän ja nauttia paikallisista sapuskoista ja ripulista. Rahan ja mielekkyyden kannalta auttaa ihan törkeän paljon, jos saat jotenkin solmittua paikallisiin suhteita ja saat heitä majoittamaan sinua ja näyttämään paikkoja.

Amerikan voit unohtaa, jos haluat tehdä töitä. Sinne ei työlupia heru, mutta turistina kyllä pääsee. Rahaakin voi kyllä kulua reilusti, jos haluaa kovin extremesti vetää helikoptereilla tms.

Täältä myös ääni madventures kirjalle+sarjalle. Se kirja on todella asiallinen pläjäys tietoa niillekin jotka inhoavat sitä tv-sarjaa.

Madventuresista vielä. Kirja on todellakin rautaa. Ykköskausi on ehkä parasta kertomaan reissaamisesta, kakkoskaudella mielenkiintoisia kohde-esittelyjä. Kolmoskausi ei niin liekittänyt ainakaan minua, liikaa "politiikkaa" ja överimeininkiä, vaikka sekin on (useampaan kertaan) katsottu.

Ääni multakin Aasialle. Ihan oikeasti erillaista meininkiä mitä länsimaissa, kohtuu turvallista kuitenkin (vrt esim etelä-amerikka) ja sillä kymppitonnilla elelee paljon pitempään kuin jenkeissä kunhan ei mene mihinkään baarityttöihin rakastumaan :D

Madventures on hyvää kuumeen nostatusta ja juurikin niinkuin TJJ totesi. Kolmos osaa ei voi suositella oikein kenellekkään... Lisäksi voisin suositella Paul Therouxin matkakirjoja vaikka ovatkin jo vanhoja joten eivät miksikään oppaiksi sovellu...

e: Itse menisin junalla Kiinaan jos aikaa olisi. Monesti lentänyt siitä yli ja on se siperia vaan niin jumalattoman iso läntti että olisi mielenkiintoista mennä maita pitkin. Sitten Kiinaa pitkin etelään, ajautuen lopulta Thaikkuihin kun vuosi on about täynnä. Bangkokista kun lennät finskillä sitten takaisin suomeen perus juntti turistien seurassa tunnet varmasti nähneesi "hieman" enemmän aasiaa ;)

e2: Ville Haapasalon läpi venäjän 30 pv sarja oli muuten todella hyvä. Suosittelen, en tiedä mistä löytyisi netin syövereistä mutta tossa viralliset sivut:
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/venajan-halki-30-paivassa

Saako kysyä, että mistä -92 syntynyt on kerennyt nyhtästä 10 000 euroa ylimäärästä?

Itse ajaisin Jenkkien läpi pysähtyen kaupungeissa ajan kanssa.

Äkkiähän ton säästää pienemmälläkin palkalla jos vanhempien nurkissa asustaa esimerkiksi.

Itsehän katsastaisin todennäköisesti sellaisia paikkoja, joissa on mahdollisesti jonkinnäköistä historiaa takana, ja ei muuten tulisi välttämättä käytyä. Esimerkiksi Kuuba, Amazon-joki (Atsteekkien yms. inkkareiden muinaiset alueet), Siperia, Tshernobyl (Pripyat), yms. Mahdollisimman erilaisia ja ympäri maapalloa. Ja kävisin ehkä ajamassa Route 66 huipennuksena.

Mikä nyt on määritelmä ylimääräiselle - voishan sen laittaa esim. ASP tiliinkin. Onko se ylimääräistä, jos mulla sen jälkeen on 0e tilillä. Mutta vastaus kysymykseen: töitä tekemällä ja käytännön kulut 100e/kk (kotona) + että lukion kävin niin nopeesti, että jo abivuoden marraskuussa loppu --> töihin. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot! Muistin tossa matkabudjettilaskiessani, että sieltähän pamahtaa joulukuussa lisäksi vielä n. 3000e tilille, kun isä ja äiti on aikoinaan maksaneet vakuutushomman mulle, jonka saan lunastaa sitten kun täytän 20. Suosittelen tuota vakuutuksen maksua muuten omille lapsillenne, tulee lämmittämään erittäin paljon tämän ikäisen mieltä.

Se siitä. Oon tuota madventuresin kirjaa/kirjoja lukenu vilaukselta. Vaikutti erinomaiselta. Soitankin heti huomenna kaverille, jolla se on että antaapi lainaan sen, kun on jo hetki aikaa.
Hmmm. Aasiaa liputetaan. Vois olla hyvin mielenkiintonen. Vois siellä käydä sen PADI OWD sukelluskurssin vai mikä se olikaan ja sit varmaan jostain löytyy hyvä surffimestakin. Ja vähän tutkailla elämää ja menoa siellä. Taidan tutkailla vähän pokerifoorumeja, jos joku siellä olis taas vaihteeksi lähteny Aasiaan chillailee ja pelaamaan pokeria, ottais vaikka tollaseen henkilöön yhteyttä kun muita mahdollisia henkilöitä en juurikaan keksi, joihin vois ottaa yhteyttä.
Työnteko olis kyllä ehdottomasti plussaa ainakin jossain määrin. Se olikin varmaan Canada, mistä luin joskus aiemmin että olis workinholidaytä tarjolla, taisin lukea killroyn sivuilta. Pitänee perehtyä tarkemmin tohon työlupiin tms. tai sit mennään vaan Amerikkaan ja luotetaan onneen korttien kanssa, heh. Ekaks vaikka Aasiaan (sukeltelut, chillailu), sieltä Ausseihin(working holiday, surffaus, haihäkki?), sieltä Pohjois-Amerikkaan (puuteriluminen Whistler, läpiajelu)....
Ai että, se on nyt tai ei kolmeen vuoteen reissattava!

Nyt kun mainitsit niin itse suosittelisin tekemään niin, että reissaat 5 tonnia ja tuuppaat loput 8 tonnia tolle ASP-tilille. Nimittäin varsinkin aasian maissa viidellä tonnilla elät aika pitkään kuin keisari (useamman kuukauden). Sen sijaan vaikkei se ASP-tili nyt tuntuisi "merkitykselliseltä" niin jonain päivänä tuntuu ja sinä päivänä veikkaan että vituttaa että hassasit 13 tonnia reissuun, kun 5 tonnilla olisi jo reissannut mukavasti. Nimittäin kun olet muuttanut omillesi, tuon 8 tonnin säästämiseen meneekin sitten pikku hetki. Ja siinä kohtaa kun saat sen ASP-säästön kasaan muutaman vuoden aiemmin kuin jos oisit reissannut kaikki rahasi, sua ei tasan varmasti vituta pätkääkään ettet reissannutkaan niitä rahoja.

Mikäli sukellus kiinnostaa niin Thaimaassa käyt vaikka Koh Taolla peruskurssin + jatkokurssin suomalaisella Koh Tao diversilla. Tähän varaa n. 10 pv ja joku 700€ sitten Similanille tai Burman vesille (thaimaan niemimaan toinen puoli) live-a-board sukellustripille 5 pv joku 700€ lisää. Nyt olet saanut joku 30-40 sukellusta ja nähnyt osan maailman top 10 dyykkaus mestoista. Tämän jälkeen Balille surffaamaan ja siitä onkin hyvä sitten siirtyä Ausseihin.

Nyt kun mainitsit niin itse suosittelisin tekemään niin, että reissaat 5 tonnia ja tuuppaat loput 8 tonnia tolle ASP-tilille. Nimittäin varsinkin aasian maissa viidellä tonnilla elät aika pitkään kuin keisari (useamman kuukauden). Sen sijaan vaikkei se ASP-tili nyt tuntuisi "merkitykselliseltä" niin jonain päivänä tuntuu ja sinä päivänä veikkaan että vituttaa että hassasit 13 tonnia reissuun, kun 5 tonnilla olisi jo reissannut mukavasti. Nimittäin kun olet muuttanut omillesi, tuon 8 tonnin säästämiseen meneekin sitten pikku hetki. Ja siinä kohtaa kun saat sen ASP-säästön kasaan muutaman vuoden aiemmin kuin jos oisit reissannut kaikki rahasi, sua ei tasan varmasti vituta pätkääkään ettet reissannutkaan niitä rahoja.

Joop. Viisas neuvo. Mun kirjotuksista tullu ehkä vähän väärä kuva myös. Mulla menee mm. koko ajan kuukausittain ASP tilille rahaa, enkä sitä aio katkaista. En oo mikään "tuhlaajapoika" eikä todellakaan ole tarkoitus sijoittaa 10 000e matkailuun. Se on lähinnä se, mihin mulla periaatteessa ois vara. Sen takia yrittäisin töitäkin tehdä reissussa, et ei menis miinuksella kokoajan. Oon aika tarkka rahasta, mm. autoa en tämän takia vielä ole hommanut, enkä tuhlaile turhuuksiin (kuten baarit). Yhden isomman mokan olen tehnyt keväällä, kun hävisin Nokian osakkeisiin 1100e. Nokia päätti sukeltaa kun oltiin harjoituksessa. Opettavainen moka sinällään, ymmärrämpähän jatkossa perehtyä syvemmin asiohin (mm. stoploss) ennen kuin höntyilen. Eli siis reissaamisen yrittäisin toteuttaa mahdollisimman halvalla aina kun mahdollista. Tosin noista must do jutuista voin hieman maksaakkin, mut muut niin minimillä kuin voi. Voisin esim. kuvitella itteni rahtilaivan kapteenilta kysymään:"voinko työllä maksaa reissuni Pohjois-Amerikkaan?" Toki mua myös kiinnostaa tietää, mitä kaikkea tolla summalla sais aikaan tai miten sen vois "hyvin" käyttää.

Mikäli sukellus kiinnostaa niin Thaimaassa käyt vaikka Koh Taolla peruskurssin + jatkokurssin suomalaisella Koh Tao diversilla. Tähän varaa n. 10 pv ja joku 700€ sitten Similanille tai Burman vesille (thaimaan niemimaan toinen puoli) live-a-board sukellustripille 5 pv joku 700€ lisää. Nyt olet saanut joku 30-40 sukellusta ja nähnyt osan maailman top 10 dyykkaus mestoista. Tämän jälkeen Balille surffaamaan ja siitä onkin hyvä sitten siirtyä Ausseihin.

Kiinnostaa. Erittäin mielenkiintoinen vinkki, kiitos. Googlaillaampa aiheesta.

Edullista majoitusta - maailman halvimmat hotellit: http://www.matkaopaslehti.fi/artikkeli/12664/maailman-halvimmat-hotellit-top-3-huone-alkaen-075-e/

Niin, oikeasti tuolla Kambozan suunnalla reppumatkailu on edullisinta. Amerikassa rahaa saa helposti palamaan päivässä sen mitä tuolla viikoissa. Amerikkakin on hieno paikka, mutta ei siellä 10 k€:llä liian kauaa hauskaa pidetä. Pääsymaksut jne. eri paikkoihin tulevat todella kalliiksi ja etäisyydet on pitkiä (eli vaikka polttoaine onkin suhteellisen edullista, niin sitä kuitenkin kuluu paljon). Töitä siellä ei ainkaan paikan päällä kannata kuvitella tekevänsä (Yhdysvalloissa siis) ja toisaalta tämä Aasian suunta taas on sellainen, ettei siellä töitä tekemällä saa mitään -- parempi tehdä täällä kuukausi töitä ja olla tekemättä siellä mitään. Toisaalta, jos olisi joku homma, jota voisi netissä pyörittää esim. osakekauppa, tämä ei olisi niin paikasta kiinni.

Mä olen itse monissa asioissa "liian" järkevä ja siksi mä ehdotan sulle, että anna palaa. Mä matkustelen jonkun verran, mutta tuollainen pidempiaikainen irtiotto on jäänyt tekemättä. On hienoa, että joku uskaltaa ja tekee tollaista.

Matkusta nyt niin paljon kuin mahdollista. Siitä saat sellaisia kokemuksia, jotka antavat sulle paljon. Niitä kokemuksia sä tulet kantamaan mukanasi koko elämän ja uskon, ettet kadu niitä. Vaikutat kuitenkin ihan järkevältä tyypiltä, joka osaa ajatella tulevaisuuttaan myös järjellä etkä ole huithapelin tyyppinen.

Mäkin ehdotan Aasiaa. Thaimaa, Malesia ja Bali ovat jääneet itselle hyvinä muistoina mieleen. Intiassa ja Singaporessakin on tullut pistäydyttyä. Ensi talvena lähden todennäköisesti Filippiineille Boracaylle ja Hong Kongiin. Filippiinejä on kehuttu paljon.

Nuo madeventuresin kirjat kannattaa ehdottomasti käydä. Aasiassa kannattais kierrellä, sen verran erilaista se kulttuuri. Mutta miksei muuallakin? Afrikka, Amerikka, onhan sitä paikkoja vaikka mitä :) Matkustaminen on sielun hoitamista ja se kannattaa ehdottomasti laittaa rahan eteen. Se tuo kokemuksia, mahdollisesti uusia ystäviä ja saa tutustua kulttuuriin ym. Go for it, man!

Jos laitesukellus kiinnostaa niin suosittelen myös Koh Tao Diversia Koh Taolla Thaimaassa. Todella asiantuntevaa ja rennon elämänasenteen omaavaa porukkaa. Mikäli yyberi luonto ja vuoristo kiinnostavat niin Nepaliin mars. Hintataso todella matala, n. 15 eurolla päivässä majoittuu ja safkaa 3 kertaa päivässä ja pääsee näkemään vähän paikkojakin. Täältä kans suositukset Madventuresin katsomiselle, saa todella paljon osviittaa mitä tuleman pitää ja hyödyllisiä neuvoja. Kansainvälisen seikkailijan opas on varmaankin paras yleisopus reissun suunnitteluun. Tarkemmat kohdeinfot löytyy esim. Lonely Planeteista, jos semmiosia ylipäätänsä tarvitsee.

Sellainen idea tuli vielä mieleen, että luin jossain vaiheessa juttua halpalentoyhtiöllä maailmanympäri matkustamisesta. Tällä budjetilla ja aikataululla, tälläisen toteuttaminen voisi jo mukavasti onnistua ja tulisi nähtyä maailmaa monesta näkökulmasta. Tässä yksi esimerkki, joskin kohteita on aika vähän, mutta tulee jonkinlainen idea, millaista reittiä voisi ajatella: http://www.matkafoorumi.fi/f7/halpalennoilla-maailman-ympari-336/

no, riippuu paljon mitä haluaa...10000e riittää ok elämiseen indokiinassa ja thaimaassa noin vuoden verran. Tosin jos löytää jonkun duunin (voi leikkiä enkjin opettajaa jossain pikku kylässä, mutta silloin palkka on aika vaatimaton) tai jonkun frendin minkä kanssa hengailee niin paljon kauemminkin. Jotkut expatit elää aika minimibudjetilla, mutta toisaalta kyseessä ei ole enää matkustaminen. Esim Pattaylla saa vuokrattua ok kämpän 100e per kk...jos nyt joku sinne shitholeen haluaa mennä...

Toisaalta jos on välttämätöntä joka päivä käydä surffaamassa, baareissa, shoppailemassa niin rahaa tietty palaa aika tavalla...zfc, i am drunk,,

Thaimaahan vaan, tolla elelee siellä vuoden jos ei rellestä. Meet vielä yliopistoon kirjoille ja nostat opintotuet ja asumislisät kelalta niin ei tartte edes kuluttaa omia rahoja tai leikkiä viisumien kanssa.

Tossa yks:
http://www.bu.ac.th/th/index_en.php

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom