1-Jakonen "hurjilla" sarjamäärillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mortyr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat tuolla että kokeneempi ja kovakuntoisempi voi treenata enemmän, mutta siinä pitää sitten lähteä siitä oletuksesta että kumpikin kykenee ottamaan yhtä kovan sarjan omaan sen hetkiseen tasoonsa nähden.

Juuri tuota tarkoitin. Tottakai kokeneempi saa absoluuttisesti enemmän tehoja irti, mutta veikkaanpa, että vähemmän kokenut treenaaja saa tehtyä aivan yhtä loppuun asti. Ainakin aloittelevilla kavereillani on jalat olleet ihan kipeät, ja hampaat irvessä...

Niin moneen kertaan olen ollut aloittelevan kaverin kanssa salilla todistamassa kuinka vaikkapa ranskalainen punnerrus tehdään "loppuun" ja sarjaa jatketaan sitten 15 toistoa kapealla penkkipunnerruksella "eikä tunnu missään".
Itselläni nuo luvut voisivat olla esim 10 ranskista ja 3 punnerrusta, neljäs jäisi jo rinnalle vaikka kuinka yrittäisi koska ojentajat olisivat täysin finaalissa.

Mahtokohan onnistua tuo miun lainaus..:jahas: Mutta näinhän se juuri menee ainakin mun kohdalla. Väännän sarjan hampaat irvessä "loppuun" asti, mutta pian pystyy tekee taas lähes samanlaisen sarjan samoilla painoilla. Kyllähän se raja tietenkin joskus vastaan tulee, mutta se ei ole läheskään niin jyrkkä tai totaalinen.. Ja kyllähän ne lihakset kipeäksi tulee kai melkein kaikilla, jotka salilla käy, että kyllä mä ainakin omien kokemusten perusteella tuen Pyranhan kirjotusta. Ainakin se pätee muhun.. :kippis1:

Nyt kun tuota ajattelee, niin noinhan se on. Aloitteleva kaverini teki "loppuun asti" samassa treenissä kolme eri liikettä jaloille. Käytännössä aloittaen puhtaalta pöydältä kaikissa liikkeissä. Olen kuitenkin nähnyt hänet tekemässä minun silmiini kevyen treenin, jonka jälkeen hänen jalkansa ovat olleet kipeät usean päivän ajan...

Tossa alkuperäisessä ohjelmassa on ihan järjetön määrä sarjoja, itsekin teen paljon sarjoja, mutta tuo menee jo överiksi aika pahasti. Kyl perus kehotreeni pitäisi alle 1,5 tuntiin mennä järkevästi toteutettuna.

tomppa85 luinko oikein, että olet sitä mieltä, että mitä pidempään treenaa sitä enemmän sarjoja pystyy tekemään ? :rolleyes:

urheiluvalmennuksen näkökulmasta määrää pitäisi lisätä 20-40% lajista riippuen vuositasolla, jos haluaa päästä jatkossakin eteenpäin (Bompa). määrä (volume) on jopa oleellisempaa lihaskasvun kannalta kuin intensiteetti, joskin tietysti intensiteetti täytyy sovittaa siihen määrään.

määrää voi lisätä:

1. tekemällä enemmän toistoja per treeni
2. tekemällä enemmän treenejä per viikko
3. yhdistelemällä noita kahta (enemmän suurivolyymisiä päiviä per viikko jne.)

tuo pidemmän tähtäimen harjoitussuunnitelma vaan tuppaa unohtumaan saliharrastelijoilta. moni painelee vaan menemään samalla kaavalla kuin ennenkin, mutta isommilla painoilla.

samaan aikaan esim. sheiko suosittelee, että jossain vaiheessa olisi hyvä jo penkkailla vähintään 5 treeniä viikossa, jos haluaa kehittyä. tosin tässä on tietty kyse hermostollisemmasta treenistä.

mene ja tiedä, mutta jokainen voisi miettiä sitä omaa volyymiään vähän enemmän, josko vaikka sitä kautta löytyisi avaimet etenemiseen kivuttomasti. välillä voisi kurkistaa suurempiin määriin, jotta kroppa tottuisi tekemään enemmän.

on helpompi tehdä 2 sarjaa kyykkyä joka päivä kuin 14 sarjaa kerran viikossa. voimat kasvaa silti enemmän, jos tekee 2 sarjaa joka päivä. lihaskasvun vaatimuksena on jonkin verran lepoa ja kosolti oikeanlaista ruokaa, joten ihan joka päivä ei ehkä kannata bodata samoja lihoja. mutta yllättävän paljon voi myös bodauksessa puuhailla, myös kipeillä lihaksilla, jos haluaa hyvä tuloksia.

Kiitos pevelius postauksestasi, sain vastauksen ennenkuin ehdin sitä kysyäkkään. Treenailen nimittäin mm. leukoja lähes päivittäin 50-80 kpl/pv ja ajattelin meneekö metsään, kun ekat sarjat menee kipeillä lihaksilla, ennenkuin taas tottuvat meininkiin.

Muutenkin samoilla linjoilla kanssasi, hyvältä tuntuun nyt treenata esim. penkkiä 4-6 krt/vko:rock: , ihan eri volyymit kuin entisissä treeneissä, vaikka nekin tuppasivat olemaan kaksjakosia.

Nostetaanpas ensimmäinen postaukseni elävien kirjaan. Uskomatonta, että olen tosiaan aikoinaan tehnyt noilla sarjamäärillä treeniä ja jaksanutkin ihan kohtuullisesti. Ei kyllä tänä päivänä ikinä onnistuis. Nykyään teen 2-jakoisella noin 15-20 sarjaa per treeni. Johtopäätös on, että lihaksista ei vaan saanu tehoja irti. Massaakaan ei juuri ollu, joten ei alkanu pikkusia lihaksia hapottamaan. Kahdessa vuodessa näköjään tullu vaan 6 kiloa lisää. Pakko myöntää, että tavoitteet oli kyllä vähän korkeammalla. Yks dieetti välissä, joka kaduttaa vieläkin. En mä sitä oikeasti olis tarvinnu. :rolleyes: Kamppailulaji aloitettu, joten treenipäivien kalorikulutus on 3500kcal. Vaikeudeksi on muodostunut kalorien saaminen ja painon lisääminen. Ei tahdo tunnit riittää kalorien järkevään saamiseen, kun täytyy koulussa, töissä ja treeneissä olla. Ei viitsi illalla sitten vetää 1500kcal massanlisääjää ja nukkumaan. Olisipa vielä aloittelija, jolloin paino nousi kuin itsestään. Ehkäpä motivaatiokin oli sillo korkeammalla. Ei tässä mitään pointtia ollu, kuhan kertoilin mitä on tapahtunut kalsarikänneissäni. Huomenna ansaittu vapaapäivä..:dance:paitsi varmaan krapula..

Itse varmaan kuolisin jos vetäisin tuollaisen ohjelman läpi. Kannattaa 1-jakoisessa painottaa suuria lihaksia ja sitten jos virtaa riittää niin vähän kuormittaa niitä pienempiäkin. Pienemmät lihakset saavat kuitenkin aika hyvin epäsuoraa treeniä suurempien lihasten treenissä.

Tee vaikka seuraavia liikkeitä: penkki, mave, kyykky, taljat (ylä ja ala), hauis, ojentaja, vatsat. Näin tulis 8 liikettä joilla tulee koko kroppa aika hyvin treenattua.

Back
Ylös Bottom