Ei ollu Oranki sulle erityisesti mikään vastine tää mun kirjoitus, enkä ollut eri mieltä, vaan yleinen mielipide kun täällä osa on jo kerenneet aloituspostin ohjelmaa hieman kritisoimaan.
Tää voi olla mutua, mutta veikkaan et 99% pakkiksen kirjottelijoista on niitä, jotka on tänne rekisteröityny koska on ite alkanu syystä tai toisesta harrastelemaan punttien nostoa. Harvat näistä on minkään alaan liittyvän ammattilaisia, osa voi toki ollakin. Osa on varmasti perehtyny asioihin ja lueskellu treenaamisesta ym, mutta luulen että näistäkin useimmat on tutustuneet lähinnä kehonrakennukseen/voimanostoon liittyvään asiaan. Luultavasti jotain alle promillen luokkaa on ne kirjottelijat jotka on ite harrastanu kamppailua, tutustunu teoriatasolla kamppailu-urheiluun liittyvään oheisharjotteluun pintaa syvemmältä saati sitten valmentaa ammatikseen kamppailu-urheilijoita vaikkapa ihan siinä punttien nostossa.
Martin Rooney sitten taas on ihan tunnetusti harrastanut kamppailu-urheilua ja nykyisellään valmentaa kamppailu-urheiljoita voimaharjoittelussa. On valmentanut jo hyvän tovin ja ollut tekemisissä useiden eri kamppailu-urheiljoiden kanssa asian tiimoilta. Lähtökohtaisesti minun on helpompi uskoa Rooneyn oppeja kamppailu-urheiluun liittyvässä voimaharjoittelussa todeksi kuin jonkun nimimerkin takaa huutelevan, minulle henkilönä täysin tuntemattoman ihmisen oppeja.
Toki harjoitteluun lajin kuin lajin parissa on olemassa monta oikeaa ja vähintään yhtä monta väärää tapaa, jokainen taaplaa tyylillään. Kuitenkaan ei luultavasti ole keneltäkään mitään pois jos vaikka tätä Rooneyn ohjelmaa jonkun aikaa kokeilee ja miettii sitten niitä ohjelman plussia ja miinuksia omalla kohdalla. Ihmiset on myös harjoittelun suhteen yksilöitä ja joillakin tietyt asiat toimivat paremmin kuin toisilla. Muutenkin treeneissä on imo tärkeää jaksotus, myös kamppailu-urheilussa. Räjähtävää voimaa ei suoraan voi siirtää lajiin, mutta kun maksimivoimat nousevat, nousevat myös perusvoimatasot ja perusvoimakaudella voidaan taas tehdä perusvoimasarjoja isommilla painoilla jne.